undersökning! När tar du in din totto från hagen?

Sv: undersökning! När tar du in din totto från hagen?

jag står på en stor anläggning och där går hästarna in mellan 14 och femton varje dag. (då det är börjar närma sig sommar eller efter sommaren går de ute några timmar till) jag vet inte varför, jag skulle verkligen vilja att min älskling fick gå ute längre men det är ju inte upp till mig då jag verkligen vill stå där jag står.

på sommaren därimot låter jag honom gå ute till 22-23, vilket jag tycker funkar jättebra, jag vill inte ha honom ute dygnet runt för jag vet att han sover bättre inne och hna blir tröttare av att gå ute dygnet runt. (jag tränar hela sommaren, men inte lika hårt)

kram

Tyvärr tar jag in min alldeles för tidigt, redan vid 18-tiden. Varför? Det är då de andra i stallet tar in sina hästar, och min är inte van och tycker inte om att vara ute i hagen själv, särskilt inte när det börjar bli mörkt och han vet om att det finns mat inne. Blir han kvar ute så panikspringer han, skadar sig själv och kanske tom drar genom staketet..

Men jag hade gärna velat ha honoom ute minst ett par timmar till!

Mina kommer alltid ut mellan 7,30-8,00 och sen går det in lite olika. Men det följer solens nedgång så att de aldrig är ute när det är mörkt eftersom en av dem är så fruktansvärt mörkrädd. När de är som mörkast kommer de in vid 13 eller 15 beroende på när nån kan ta in dem.

Min är ju ingen tävlingshäst ännu, men stallägaren där jag står har två som tävlas msv dressyr och de är ute med sällskap dygnet runt på sommaren och från ca 7.30 tills det blir mörkt övriga året.

Det funkar hur bra som helst !

På sommaren går mina hästar ute dygnet runt.
På vintern får de gå ut vid 6-tiden och kommer in mellan 18-20. Har fri tillgång på grovfoder och det finns vindskydd i hagen.
Funkar kanonbra!

Morcybbe skrev:
Visst blir han skadad ibland när det busas för mycket i hagen, men hellre två missade tävlingar och en lycklig häst!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: Behövs fler tävlingsryttare som du!

Våra tävlingspållar kommer ut på morgonen sedan får de komma in när det börjar mörkna.

Har ingen i tävlingsform för dagen...fast Funny är på god väg ;) . Tidigare tävlingshästar har alltid gått ute dygnet runt sommartid (=tävlingstid för oss w-ryttare) och även så mycket som möjligt på vintern. Ut vid 07 och inte in före 21...har vindskydd som dignar av hö ;)

Mina tävlings ponnyer, går ute som vilka anndra ponnyer/hästar som helst. Dom går ut vid halv 7 på morgonen o går in efter kl 21:00. Våra hästar trivs med att få vara ute mycket o röra sig i stora hagar Har aldrig märkt att mina ponnyer blivit trötta för att dom varit ute några timmar för länge, därimot har jag varit med om att hästen fått gå in lite för tidigt pga något, och då blvit väldigt stel, spänd och het. Det här varierar väl något från häst till häst antar jag. Men tror dom flesta mår bättre av att vara ute så mycket som möjligt i den friska luften! Men även fast det är sommar så går mina ponnyer in natten före en tävling, vill inte att dom ska vara ute då pga att jah troligen har putsat på dom, så dom ska vara rena o fina. :) Sen är det väldigt mycket med vad vädret säger till om, storm o visst dom kan få gå in lite tidigare.....regnat hela dagren och dom blivit kalla o blötta då kan dom får gå in 1 eller 2 timmar tidigare, men kan inte säga att jag "duttar" med mina ponyer.

Mina går ut vid 8.30 till 16.00. En kortare period (2-3 veckor) under sommarmånaderna går de ute dygnet runt. Det känns helt okej. De ställer sig ändå vid grinden vid 16.00 trots massor av mat och vatten i hagen, kompisar och stora ytor att röra sig på. Bortskämda, ja herregud.

Förhoppningsvis skaffar vi helt eget stall snart och då får de gå ut vid 7 - får hö vid 10 och 13 - tas in vid 16 för ridning/fodring släpps ut igen vid 20 och tas in vid 22 och kvällsfodras då.

Hos oss går hästarna ut mellan 6-8 och in vid 19-20 så här års. På vintern går de vid in 16.00. Går i en jättefin kuperad hage med träd... :)

Min ska EGENTLIGEN gå ute dygnet runt den här tiden på året, men pga av skada och att hon är väldigt lättfödd så står hon nu inne på nätterna. Går ut vid 7 och kommer in vid 7. Skulle gärna ha henne ute längre, men hon äter för mkt...:(

Min häst står i ett kollektivstall där hästarna är ute till 8 ungefär (tas ut i takt med att de ätit upp morgonhöet) och intag sker vid 15-15.30 i samband med lunchfodring.
Nu har vi dock fått det ordnat så att min häst och tre ytterligare fått en stor, kuperad hage som de får gå i och komma in mellan 19-20.30 beroende på vem som tar in dem. Senare kommer de få hö i hagen men förnärvarande klarar de sig på "betet" som finns där. Jag är så glad att det gått att ordna på detta vis då jag tycker det är synd att hon ska få stå inne så mycket som det blir när hon går in vid 15-tiden. Är jag i stallet på eftermiddagen går det väl an, då rider vi ju 1-2h efter lunch vilket betyder mindre stillastående. Men på helgerna är jag oftast där på fm och då skulle hon ju få stå inne från 15 till 08.
Hon går fö ute dygnet runt ungefär 3 månader varje sommar, i år fick de vara ute lite längre eftersom värmen höll i sig så länge. Stallades in nu i början av september.

Dock är det en i stallet som nästan alltid är där och tar in sin häst tidigare, han står ibland inne från kl 13. 5h ute, alltså. Anledningen är att han inte "klarar" att vara ute längre, vad som nu menas med det.

Alldeles intill min skola ligger ett stall med grushagar ungefär 1x1 meter stora (iaf så känns det så!) och där går hästarna med täcken hela sommaren och ALLTID med lindade ben alternativt strykkappor och boots. Oftast ensamma och inte många timmar varje dag.

Sen vet jag ett stall i centrala Sthlm där varje häst har tillgång till grushage EN TIMME om dagen. :eek: Hästägaren får skriva upp sig på en lista vilken timme de vill ha sin häst ute, och ofta är det populärt med de allra tidigaste tiderna, typ 06-07 för om man har tur kanske den som har 07-08 inte orkar komma så att hästen får vara ute 2h istället för 1h. (Man tar in hästen som står ute och ställer därefter ut sin egen.)
Detta är i mina ögon helt SJUKT.

Senast ändrad:

Hej!

Vet en kille som hade en jättefin dressyrhäst som fick stå inne hela dagarna, inte ha någon skötare och aldrig gick på bete, "för att det roligaste den skulle ha var att jobba".. ???????????????!!!!!!! Min tjej går ute ca 8- 18 nu och är lovad att hon ska få går ute 6-20 när hon är frisk igen. / Lavinia, som alrig märkt att pållan vilar bättre inne, däremot hittat henne helt utslagen i hagen flera gånger, djupt sovande..

Nu tävlar inte jag med min häst, men tränar regelbundet. Under sommaren har han gått ute dygnet runt, fått komma in och sova mitt på dagen när det varit riktigt varmt.

Nu kommer han ut mellan 07.30-08.00 och kommer in runt 17-18 då han behöver få tre mål mat. Under vintern kommer han gå ut samma tid som nu men komma in mellan 15 och 16. Att det blir de tiderna beror på att jag står i ett stort stall där de tiderna gäller. kvällsmat ges vid 20-tiden.

Bara en liten funderare.. Borde inte hästarna kunna bli trötta av att stå inne i boxen om de inte trivs med det? Och även skada sej i boxen om de blir uttråkade?

Har själv ingen tävlingshäst och har inte heller haft det, jag förstår att man inte vill ha hästkompisar till en del tävlingshästar, och att man kanske vill ha skydd för att minska risken för skador. Och även att man kanske inte vill ha hästarna på lösdrift eftersom det kräver mycket grovfoder och hästarna sätter mycket päls.
Men däremot att hästarna är ute länge borde väl vara självklart för alla hästar?

Min häst går ut vid 8 tiden och kommer in ca 16-16.30. Han äter lunch hö i hagen. Jag skulle vilja att han var ute längre men står uppstallad och flera i stallet tycker att deras tävlingshästar inte ska vara ute hela dagen. Vissa är bara ute fyra timmar per dag, detta är pga av att deras tränare tycker att hästarna ska vila ( det är hopphästar det gäller..).

På sommaren har jag haft min häst ute från 8 till ca 20-20.30, har inte märkt att han skulle vara tröttare då.

Hästar mår ju mkt bättre av att vara ute istället för att stå inne och börja krubbita osv.../TH

Lösdrift :bump: och jag tränar och tävlar min pålle i hoppning :)

*häng mig inte nu*

Min häst är ute mellan 08:30 och 15:00 och står då i en rasthage. Anledningen till de tidiga insläppet är att mellanmålskraften inte skall komma för nära kvällsfodringen. Jag kan inte påstå att hon har några direkta olater för sig men jag tycker synd om henne för sådär roligt kan det inte vara! Under sommartid så går hon ute dygnet runt när hon är ledig och när hon rids så går hon ute på dagarna och står inne på nätterna.

Helst av allt så skulle jag vilja ha henne på en lösdrift men man kan ju inte alltid få allt här i världen!

Ni som har era hästar ute sent om kvällarna, typ till 20:00, hur lägger ni upp kraftfodergivorna? Får de kraftfoder ute i hagen? När ni har ridit, släpper ni ut hästarna igen då?

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 740
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 465
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar