Underskattade hingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 223
  • Visningar Visningar 22 878
Sv: Underskattade hingstar i halvblodsaveln

Visst är det så. Av vad jag förstått på pratet häromkring så lär det nog inte hamna så många/någon hingst på Öland nästa år, men som sagt va det är bara prat jag hört.

Tror att Masters ext. avskräcker,sedan är han inte marknadsförd särskilt alls.

En topphingst som är mkt UNDERSKATTAD och nästan inte använd alls hos oss, är Iowa.

barb

Träffade Iowa när han förbereddes för bruks, en mycket behaglig och charmig liten hingst. Jag tror bara det verkar lite oöverskådligt att välja honom när han själv står i Frankrike(eller har han kommit hem?). Jag vet att utvecklingen går frammåt och att det skickas massor av semin runt om i världen, men det känns säkrare att välja en hingst som står här. Men jag tror helt klart att han har något att tillföra den svenska aveln.
Det som får mig att fundera 2 ggr på Master är hans ben. De har i och för sig lyckats ta honom igenom tävlingskarriären, så så illa kan det ju inte vara, men det var någon mindre rolig beskrivning av dem i exteriörbeskrivningen. Minns dock inte vad.
U

Tror att Masters ext. avskräcker,sedan är han inte marknadsförd särskilt alls.

En topphingst som är mkt UNDERSKATTAD och nästan inte använd alls hos oss, är Iowa.

barb

Vad i Masters exteriör avskräcker, tror du? Bakbenen? eller något annat?

Jag funderade också på det. Jag tycker det är en kalasläcker hingst.. En mycket karismatisk gummiboll.
U

barb

Tror hans storlek kan vara ganska avskräckande samt att de iallafall för några år sedan så kostade han väldigt mycket mer än många mer beprövade hingstar som gett bra avkommor redan.

Har nu snabbläst igenom denna intressanta tråd och vill bara komma med några kommentarer. Vet dock inte om de tillför diskussionen något nytt, men nu har jag fått smak på att skriva inlägg här!
Håller med om att Niklas nog borde ha använts mer, undrar hur stor % av hans avkommor som tävlar medelsvår och uppåt? Borde vara väldigt stor andel?
Kul att Szkopul är omnämnd. Jag "råkar" ha ett sto efter honom, hon har dessutom ett Utrillofritt möderne :love:
Sen var det något om att Jovialsläktingar skulle vara lite "heta" i temperamentet, det måste jag ställa mig frågande till. Nästan alla hästar i mitt stall har Jovial minst en gång i stammen. En av hästarna har t ex Jovial 3 gånger i de närmaste 6 generationerna. Dessa hästar är hur trevliga som helst i temperamentet, tycker faktiskt att hästen i exemplet ovan är den som är coolast av alla.

Kul att det finns någon som har erfarenhet av Jovialhästar som inte är heta!:)

Själv har jag ett sto efter Ceylon med mycket fart och nerver i:D Jag älskar hennes vakenhet och alerthet och har valt henne med omsorg!
Men den absolut jävligaste häst jag mött i hela mitt liv var efter Ceylon:crazy: Dessutom har jag mött andra hästar e Jovial eller Ceylon som varit allt mellan livliga till jävliga. Jag har aldrig mött någon som varit lika trevlig och lugn som t ex hästar e Ciceron eller hans son Parant.

Enligt hingstkatalogen hade Niklas tre avkommor som var placerade i 1.30 förra året.

Nu har jag träffat Szkopul som var en mycket trevlig herre som inte brydde sig så mycket om främmande jag som luktade sto och föl kom och störde honom i maten.

Våra hästar är också vakna och alerta (och vi har definitivt valt dem för just detta :D). Det har säkert Jovial bidragit till, men att släktingar till honom är jävliga har jag ingen erfarenhet av. Jag tycker att det är ett stort + att de har Jovial i sig, och det verkar ju du också tycka egentligen :)

Visst tycker jag om hästar med Jovial i stammen!

Däremot är jag tveksam till att ha honom mer än en gång i stammen, för jag har träffat såna hästar som rent ut sagt varit monster:crazy: Men det är intressant att få ta del av andra som har erfarenheter tvärtemot mina:)

Kn

Tycker som några också har skrivit att det är synd att inte Elmshorn använs mer! Tycker att han ger bra avkommer och både hans och avkommernas resultat är ju bevisat!

tycker wetano var väldigt underskattad,dels för att han har lämnat bra avkommer(dock ej så många som tex cardento),och för att han har väldigt fina steg,en utmärkt hingst om man vill ha fram en bra dressyrämne

Wetano hade ju en himla tråkig bild i hingstkatalogen. Mån ga hingstar har tråkiga bilder som inte säljer alls. Men otroligt läcker under ryttare på filmen på Flyinges hemsida. Nu har han V, så vi får se om avkommorna visar sig från en bättre sida.. Snarast!!!
Ulrika

Hej!

Skulle också kunna tänka mig att använda Brigadör, mitt Lancier sto skulle kanske passa. Det blir dock linje avel på Landraf I. Men det har ju funkat bra på andra. Är det ngn som vet vad han lämnar för typ på hästarna. Mitt sto är ganska stort och ngt grov. Han står ju som maskulin, frågan är ju om han lämnar grovt eller bara med massa.

Hej!

Lancier är Elit hingst, men i Danmark. Jag tycker också att han är mycket underskattad. Jag har ett sto efter honom som jag är mer än nöjd med!:rofl:
Jag hade för mig att det var Gotland han var flyttad till, men det kanske var Öland. Jag är glad att jag han använda honom innan han försvann från fast landet:rofl:

Jag har för mig att det är ganska mycket fullblod i Lancier och att han därför skulle kunna funka även på tyngre ston. Har inte träffat hingsten, men utifrån den info man kan hitta så verkar det som en mycket bra hingst. Om Brigadör passar till ditt Lanciersto har jag ingen aning om, men låter frågan gå över till någon annan som är klokare ;).
U

Jag tittade på Brigadör idag faktiskt, och funderade på varför han inte hade fler avkommor.. Han verkar ju vara en fin hingst ju!
Ulrika

Jaha, och vem var det som vann årets hingsthoppning nere på SM i helgen tror ni...:love:

Kanske vi ska ta upp diskussionen om en "bukerabatt" på honom...

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 276
Senast: Masse
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 540
Senast: swe
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt... 2
Svar
22
· Visningar
3 185
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka