Underskattade hingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 223
  • Visningar Visningar 22 878
Sv: Underskattade hingstar i halvblodsaveln

Jaha, och vem var det som vann årets hingsthoppning nere på SM i helgen tror ni...:love:

Kanske vi ska ta upp diskussionen om en "bukerabatt" på honom...

Inte illa ;).. Kanske det!
Vi kanske ska skapa lite olika trådar på de hingstar som vi är intresserade av, och försöka pruta priset om vi har några ston att erbjuda. Det kommer att bli ett tufft år för de vanliga hingsthållarna, och de kanske blir glada för 10 ston extra?
Ulrika

En hingst jag funderat på varför han inte får fler ston är Ravell 959 (kan inte använda honom själv efs jag har Amiral i mina).
Han fick 98798=41p 9 10 9 gång och 89 av testryttarna.

2:a på Riks
2:a BT -99
10:a i unghäst VM.

Beror det på att han är "ohippt" svensk?

Jag har undrat det samma, men har tävlar och finns bara på fryst, om jag inte fått det hela om bakfoten. Fryst är inte lika attraktivt som färk semin för många..
Mne det är en mycket fin hingst!
U

I år fanns Ravell bara på fryst, men fick inga ston alls, förra året fick han inte heller något. Jag tycker att det är märkligt! Han har egna prestationer, är 50% xx och har dessutom gulanlag!
Använder honom inte själv då jag vill ha en hopphingst.

Brigadör har på sina tre säsonger i avel endast betäckt 24 ston! Är han inte tillräckligt flashig sina prestationer och stam till trots?

Blir lite upprörd;)

Gissar att många som är ute efter gulanlag struntar varifrån det kommer, och ju billigare ju bättre.. Men det gäller givetvis inte alla!
Ja jag tycker det är märkligt jag med. Jag vill ju gärna ha en dressyravkomma.. egentligen, men jag väljer att inte köra på fryst till våren eftersom jag inte har en aning om hur fertilt mitt sto är, och det blir onödigt dyrt att chansa om det inte skulle ta. Feg, japp..
Kollade Ravells blup på benen och det ligger inte speciellt bra, 76, och han fick ju lite kritik själv på sina ben på bruks, kasnke inte det hjälper på det?

I Brigadörs fall gissar jag bara att han är för grov och för svensk? Gammal svensk stam på mammans sida... Även om den har visat att den kan hävda sig idagens tävlingskonkurrens. Dessutom så ska han väl helst vara för ren hoppavel eftersom han fick ganska tråkigt omdömme på steget på bruks. Kanske är det mer lockande att välja en med en internationellt känd stamtavla?

Det skrivs mycket i många trådar om hur tungridna våra svenska halvblod är, kan det vara det som gör att många hellre betäcker med något utrikiskt?

Ja inte vet jag ;)
U

Fast Ravell står kanske inte på fryst nästa år:)

Håller i övrigt med dig om fryssperma till ett sto som betäcks första gången, det är inte fegt det är klokt! Resonerade på samma sätt själv;)

Jag tror att man tycker att Brigadör är av gammal svensk stam, och saknar kunskap om hans fäderne. Har för mig att hans pappa var i avel bara en två säsonger. Jag valde mellan honom och Feliciano förra året, och valde den avkommeprövade elithingsten.

Så det blir Brigadör i vår?
Ulrika

Senast ändrad:

Nej, det blir Feliciano igen! Jag vill ha en precis likadan som jag fick i år, fast ett sto! Sen tar jag gärna Brigadör när jag fått ett Fille-sto som jag kan fortsätta avla på.

Jag tror att man tycker att Brigadör är av gammal svensk stam, och saknar kunskap om hans fäderne. Har för mig att hans pappa var i avel bara en två säsonger.
Tror bara det var en säsong sedan såldes han ju till Danmark, där han tävlats rätt framgångsrikt vad jag förstått...

Sedan har ju Brigadör även ett fint möderne, elitpremierade Ciceronstoet Czardas, som även belönats med Tatis anderssons pris 2003, bakom Ciceron ligger det sedan fullblod...

När jag kollade upp Le Mistral härom året var han placerad i svår B i Danmark. Han betäckte 26 ston under tre säsonger i Sverige.

Det är säkrare att avla på ett sto efter en elithingst eftersom han inte kan sänkas. Krasst sätt att tänka kanske, men så ser ju tyvärr verkligheten ut just nu.

Det är säkrare att avla på ett sto efter en elithingst eftersom han inte kan sänkas. Krasst sätt att tänka kanske, men så ser ju tyvärr verkligheten ut just nu.

Jag kan inte annat än att hålla med, jag står som åsnan mellan 2 hötappar. Köra ett "säkert kort" eller gambla och få en modernare avkomma.. Ja det ger sig kanske till våren.. Har kanske blivit klokare då.
Ulrika

Tänk om de gör om blup-systemet och elithingstarna sänks :devil: :devil:

detta är inte riktat till dig pastejja, tryckte bara på din knapp.
Att påstå att allt svenskt är tungridet är ung lika dumt som att allt utländskt är lätt.
Har ni sett en Fransos som inte är uppbetslad till max? Har ridit så många svenska som både är bekväma och fina i munnen. Kallar dessa för "goddag hästar" = du tar tygeln och behöver inte rida skiten ur dig för att få hästen i rätt form.
Det har hänt så mycket med den svenska hästens ridbarhet och det är inte bara pga utländskt blod utan att vi faktiskt har höjt våra ridkunskaper flera snäpp, och kastat de tjocka, tunga, tvådelade remontbetten där de hör hemma. På skroten!

Så om jag är taktisk så tar jag en A-premierad eller Elit hingst (för att de inte kan sänkas) och hoppas på ett stoföl. Eller betäcker med sådana tills jag får ett stoföl.. He.. hon ska ju tävla också..sådant kan ju ta tid ;). Och sedan när jag har mitt sto e. Elithingst borde den ju kunna täcka upp om jag i framtiden skulle betäcka avkomman med en som bler utrangerad? Eller hur gör jag? Ska jag stå kastet att ev få en "omodern avkomma" till fördel att jag vet vad hingsten lämnar och att den nog kommer bli ganska bra.
Alternativ 2 är att välja en ny hingst jag verkligen tror på, så avkomman känns mer modern.. Som kan bli utrangerad..
Alternativ 3 är att välja en hingst som bara står här ett par säsonger så att den inte har någon chans att hinna bli utrangerad ;).
Ulrika

Detta är dock menat till dig ;) Bland annat
Jag ska erkänna att jag håller med dig fullständigt. Hur många tråkiga halvblod har man inte ridit några gånger och att de faktiskt blir riktigt trevliga och positiva. Tror det handlar mycket om ridningen. Tyckler man själv att man sitter på ett vanligt tråkigt halvblod så är det klart att hästen känner sig ganska tråkig. Har den dessutom ett skarpt bett och inte RIDS så är det heller inte lätt för den..
Om man däremot behandlar hästen som en stjärna och inbillar sig att det är en stjärna man sitter på så går hästen utmärkt.. Händer något mentalt där. Positiva viggar ger arbetslust.
Sedan har det givetvis hänt mycket med aveln, men jag är så förbaskat övertygad om att vi har bättre material än vi tror. Hur många dåligt ridna hästar finns det inte i ett normalstall (menar inte ett stall där det tävlas regelbundet), och tro mig, det är ännu sämre om man kommer ut på landet där det inte funnits en auktoriserad tränare någon gång.
Ulrika

Fast Ravell står kanske inte på fryst nästa år:)

Håller i övrigt med dig om fryssperma till ett sto som betäcks första gången, det är inte fegt det är klokt! Resonerade på samma sätt själv;)

Skönt att höra :).. Kan ju vara att man vågar sig på det senare, men just nu räcker de kylda varianterna bra.. Det finns ju massor att välja mellan!!
Ulrika

När jag kollade upp Le Mistral härom året var han placerad i svår B i Danmark. Han betäckte 26 ston under tre säsonger i Sverige.

Såpass många säsonger...där ser man. stad han här i Sverige alla tre då eller?

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 276
Senast: Masse
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 540
Senast: swe
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt... 2
Svar
22
· Visningar
3 185
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka