Underskattade hingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 223
  • Visningar Visningar 22 878
Sv: Underskattade hingstar i halvblodsaveln

Vad jag kan se i hingstkatalogen stod han i Sverige åtminstone 1997, och han borde väl stått här året innan då han godkändes:confused: 1998 exporterades han och fick två ston det året.

Ja du, det är svårt med avel:D

Personligen valde jag en avkommeprövad hingst då jag tänkte att jag på så sätt kan lära mig lite om vad mitt sto kan nedärva. Jag har sett hingsten, hans bror, hans föräldrar och många, många avkommor till honom. Dessutom kompenserar den hingst jag valde mitt stos brister, vilket hans avkommebedömning visat. För mig var också temperament mycket viktigt då mitt sto är efter en hingst vars avkommor ibland kan ha lite väl mycket i skallen. Jag gillar den typen av hästar, men alla gör inte det och jag ville få en avkomma som kan hanteras av fler än mig.

Ja det verkar mycket svårare än jag trodde.. Har lyckligtvis lite tid kvar innan det är tid att bestämma mig!
U

Vad jag kan se i hingstkatalogen stod han i Sverige åtminstone 1997, och han borde väl stått här året innan då han godkändes:confused: 1998 exporterades han och fick två ston det året.

Du har säkert rätt, jag har inte riktig koll på aveln runt dom åren, då var ju familjen här i värsta "ponnysvängen".
Jag vet bara att jag tänkte när han blev godkänd (96?) att "honom vill jag ha"... trodde jag hade all tid i värden på mig...och så plötsligt var han exporterad.

Men möjligheten att använda honom på fryst finns väl.

**KL**
Tyckte att det var dags att sparka nytt liv i den här tråden, så vi inte glömmer bort några av de mer diskreta hingstarna..
U

Bra initiativ!

Jag gillar Sack, hade en underba avkomma efter hans pappa Kaliber som jag anser var OERHÖRT underskattad de sista åren, då han lämnade gång, exteriör och temperament av överlägsen kvalitet (jag har ett xx-sto, kan förstå att de med tyngre ston inte kastade sig över Kaliber, och så är det ju det där med alla ston med Utrilloblod...)
Men Sack har alla Kalibers företräden i en modern förpackning -framför allt en halsansättning som man inte får se så ofta!
Synd att han försvann ur landet. Någon som vet om man kan få tag på sperma efter honom? Vill gärna ha ett föl!

Highlight är en av de trevligaste hingstar jag träffat, han har ett mycket balanserat temperament, vilket inte kan skada nu när så många hästar är avlade att stå 'högt i blod' med medföljande temperament (vilket jag gillar, men det är inte alltid det bästa för en tävlingshäst som utsätts för stressande situationer -jag skuffar mest i skogen...) Kan skimmelfärgen spela in???

Rent allmänt tror jag att en kombination av PR via media+synas på tävlingar+göra sig bra på bild är det som säljer en hingst tillsammans med bra villkor för betalning.

Vad tycker du om Saigon då? Är han inte väl så snygg som Sack?

Förr följde jag halvblodsaveln mkt noga och kunde alla hingstar och stammar. Nu är det sämre beställt med den saken.:angel:
Har bara sett en bild av Saigon, och på den är han oerhört snygg (har Kaliberhalsen och är dessutom mkt ädel i kroppen).
Men har inte sett honom i verkligheten som jag gjort med hans far och farfar. Vet du hur han är i temperamentet -eller intressantare: vad han lämnar?

Vi har två mycket trevliga Saigon avkommor i stallet, den ena är 3 år nyss inriden, sto med D-day som morfar, mycket trevlig och tillgänglig häst som var okomplicerad att rida in. Den andra är en hingst 1 år ue. Falleur, också en trevlig häst, men har ju inte gjort så mycket ännu. Båda dessa är högställda och har goda gångarter, främst i trav. Film + bild på stoet http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20061225

Film på hingsten, han växte mycket just då och ser lite stel ut, han har bättre gångarter nu
http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20061222

Hur som helst så tror jag inte att Saigon var i avel förra året då han enbart tävlades, jag vet ej hur det är i år.

Förr följde jag halvblodsaveln mkt noga och kunde alla hingstar och stammar. Nu är det sämre beställt med den saken.:angel:
Har bara sett en bild av Saigon, och på den är han oerhört snygg (har Kaliberhalsen och är dessutom mkt ädel i kroppen).
Men har inte sett honom i verkligheten som jag gjort med hans far och farfar. Vet du hur han är i temperamentet -eller intressantare: vad han lämnar?

Utan att veta så skulle jag väl gissa på att han lämnar vakna hästar med nerv - med ceylon, zeus och urbino nära i stamtavlan. Och att ha borde nedärva sin typ, åtminstone halsen, eftersom den finns hyfsat stabilt i stammen generationer tillbaka.

Jag har bara hört positivt om Saigons temperament och nedärvning av detta. I och för sig är hans avkommor inte så gamla ännu, men "alla" jag pratat med (ett antal...) som har Saigon-avkommor framhåller just det goda temperamentet.

Saigon tävlas bara i år, av Stefan Jansson.

Jag har varit borta för länge ifrån den svenska hästaveln, så jag kan inte uttrycka mig över enskilda hingstar, eller de som har fått ett lågt antal ston.

MEN.........................det jag kan säga är att det hänger faktiskt på hingst ägaren att göra sin hingst så pass intressant att sto ägarna kommer.
Man kan ju matcha sin hingst genom fördelaktiga priser, riktiga rabatter vid flera ston, service.
Procent vid återkommande ston, ge en form av utdelning i pengar när avkommorna fölvisas( tex 5 % av fölavgiften ges tillbaka vid uppvisad föl bedömning).

Det är hårt på marknaden, så skall man överleva som hingst ägare gäller det att ha fantasi.

MEN.........................det jag kan säga är att det hänger faktiskt på hingst ägaren att göra sin hingst så pass intressant att sto ägarna kommer.
Man kan ju matcha sin hingst genom fördelaktiga priser, riktiga rabatter vid flera ston, service.
Procent vid återkommande ston, ge en form av utdelning i pengar när avkommorna fölvisas( tex 5 % av fölavgiften ges tillbaka vid uppvisad föl bedömning).

Det är hårt på marknaden, så skall man överleva som hingst ägare gäller det att ha fantasi.

Håller med dig där!!

Lånar..
En hingst som varit uppe på diskution i tråden är Niklas. Vart står han i år? Kan inte hitta honom på Markebäcks hemsida. Vill betäcka med honom.

Jag har bara hört positivt om Saigons temperament och nedärvning av detta. I och för sig är hans avkommor inte så gamla ännu, men "alla" jag pratat med (ett antal...) som har Saigon-avkommor framhåller just det goda temperamentet.

va roligt att tråden lever igen :D

de Saigon-avkommor jag har sett har varit mkt fina i typen, men parallellförskjutna. är de som ni sett oxå det? är han det själv? (har inte hingstkatalogen med mig just nu..;))

Lånar..
En hingst som varit uppe på diskution i tråden är Niklas. Vart står han i år? Kan inte hitta honom på Markebäcks hemsida. Vill betäcka med honom.

jag skrev det i hans egna tråd, men jag kan skriva det igen... ;)

Nico (Niklas-Jasper) gjorde lysande ifrån sig i Grevagården i helgen. han var riktigt fin! :)

vart Niklas ska stå stationerad vet jag inte, hittar inte heller honom på markebäcks hemsida, men kika in på http://toleryd.nu/ så kan du säkert ta kontakt med dem om det :idea:

va roligt att tråden lever igen :D

de Saigon-avkommor jag har sett har varit mkt fina i typen, men parallellförskjutna. är de som ni sett oxå det? är han det själv? (har inte hingstkatalogen med mig just nu..;))

Den Saigonavkomma som jag har fött upp är också lite parallelförskjuten. Vet faktiskt inte om han är det själv.

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 276
Senast: Masse
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 540
Senast: swe
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt... 2
Svar
22
· Visningar
3 185
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka