Underskattade hingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 223
  • Visningar Visningar 22 878
Sv: Underskattade hingstar i halvblodsaveln

Din är inte ensam om att ha klass 2, det har min också, fast vid stamboksföringen. Men min har ju gröna papper, så lite skillnad blev det då, men inget jag hänger upp mig på. En häst med vita papper kan i många fall vara mkt bättre än en med gröna.

Säg som en gammal hästhandlare sa:

-"Det är väl för bövelen inte med färgen på papprena dom hoppar":rofl:

Jag gillar dom också...

Men det finns säkert mer trögtänkta(:devil: ) som tror att han menade "all möjlig sk*t" när han fällde dom orden.:eek:

Men icke sa Nicke.... den hästen var efter Clover Hill och blev sedemera en mkt framgångsrik häst här i landet:banana:

SÅ: för att klargöra-hästar kan ha förb*nnat bra stam, trots vita eller grå papper...

Haha!

Det ska jag komma ihåg nästa gång mitt sto blir mobbat för färgen på hennes papper;)

Och jag med mitt som antagligen kommer att få vita papper;) . Kollade förresten "Halvsyrrans" reg nr och det börjar på 04, de är vita, men har inte kollat upp hennes sons första siffror(det var väl de första jag skulle kolla?

Om bukerabatt så får vi skriva till dem och fråga vad de kan ställa upp med, vem vet, de kanske tycker det är ganska lagom att inte ha så många ston.. OM vi ska försöka oss på det så ska vi nog skriva en liten skrift om vilka förträffliga ston ;) vi hade tänkt att komma med, och att alla givetvis ska vara med i 3- eller 4-års ;).
Ulrika

jag skulle oxå GÄRNA skicka mitt sto till Brigadör. är mkt förtjust i hans stam. men jag tror det blir lite väl mkt linjeavel att lägga honom på mitt Leuthen-sto... ;)

Vem vet Leuthen är kanske den perfekta hingsten att linjeavla på.. Hur mycket gambler är du ;).
Grattis till att du har ett Leuthensto, alla verkar mycket nöjda med sina Leuthenhästar ;).
Ulrika

Det du skulle kolla var vad de fyra sista siffrorna, löpnumret, börjar på för siffra. 04 är halvblodens raskod. Siffrorna därefter är hästens födelseår, och sen kommer löpnumret. Mitt sto som har godkända hingstar som pappa och morfar men en icke godkänd mormorsfar har ett löpnummer som börjar på 6.

Jag tror också att det kan bli lite för mycket Leuthen!

Själv har jag ett Ceylonsto och lägger inte den idag underskattade Master på henne för det blir väl mycket Ceylon;)

Vem vet Leuthen är kanske den perfekta hingsten att linjeavla på.. Hur mycket gambler är du ;).
Grattis till att du har ett Leuthensto, alla verkar mycket nöjda med sina Leuthenhästar ;).
Ulrika

haha. ja, vem vet?! ;)

o tack så mkt! :) det är helt klart den bästa hästen jag har haft, väldigt synd att hon blev skadad.. men å andra sidan så har jag nu ett fint avelssto :love:

Jag tror också att det kan bli lite för mycket Leuthen!

Själv har jag ett Ceylonsto och lägger inte den idag underskattade Master på henne för det blir väl mycket Ceylon;)

ja det är min tanke oxå... även om jag gillar Leuthen-hästar väldigt mkt ;)

jag är nog inte sådär jättemkt för linjeavel överhuvudtaget faktiskt. även om det säkert finns många bra saker med det oxå...

Jag är inte heller förtjust i linjeavel. Mitt sto är helt "ren" i 7 eller 8 led, och hennes föl har Hampelmann xx i sjätte led på mödernet och femte led på fädernet:)

Lancier känns som en mycket underskattad hingst.Han fick bara 10 ston iår. Han är A-premierad. Har godkända hingstar bla Looping bland sina avkommor och en Silvermedaljör i OS.
En tanke som står på hemsidan är att han borde passa Robin Z-ston och det låter som en intressant idé. Det finnas ju mängder av sådana ston här i landet.

Senast ändrad:

Men jag har för mig att han står på naturlig betäckning på ôland eller nåt.. Kan vara att jag har fel. Rätta mig gärna.. Men jag tycker det verkar vara en mycket underskattad hingst, det kan jag hålla med om.
Ulrika

Jag tror att placeringen av en hingst på naturlig betäckning bör vara ganska central, där det finns mycket hästar.. Och så får de gärna byta station ibland ;). ôland är kanske en hästtät ö, men det där vattnet känns som ett stort hinder (ok, jag pendlar till Köpenhamn dagligen, men det är utan häst i bagaget ;)). Ska bli himla spännande att se vilka hingstar som kommer att stå på naturlig betäckning i Skåne nästa år.
Ulrika

Hmm, hur lamnar han tempramentsmassigt? Har hort negativa saker:crazy:

Har också hört sånt om Master, även att han kan ge en halsansättning som gör det svårare att komma upp och ihopa i formen. Tip Top är däremot tvärtom, har inte alls fått den halsansättningen och lämnar också motsatsen till Master vad jag hört (och sett på ett par avkommor). Master ska ialf ge goda gångarter, stämmer det?

Master har 142 på skritten, 155 på traven och 147 på galoppen i blup! Medelvärde 5, så det är hög säkerhet på siffrorna!

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 276
Senast: Masse
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 540
Senast: swe
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt... 2
Svar
22
· Visningar
3 185
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka