Underskattade hingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 223
  • Visningar Visningar 22 878
Sv: Underskattade hingstar i halvblodsaveln

*K-L*

När vi nu ändå diskuterar underskattade hingstar...Varför används inte Brigadör i aveln mer?
Han har ju en riktigt härlig stam-både på mödernet och fädernet.

Jag skulle mkt väl kunna tänka mig en avkomma efter honom:angel:

Jag tror tyvärr att han upplevs som ointressant av de få som känner till honom, och av gammal svensk stam, trots att hans pappa Le Mistral var e Leuthen - Irco Marco - Maximus. Le Mistral är placerad i svår hoppning i Danmark, men det känner säkert inte många heller till, liksom att Brigadörs mamma och hennes helsyster också gått svår hoppning.

Ursäta att jag låter lite uppgiven, men ibland förstår jag verkligen inte varför vissa hingstar blir poppis och andra inte....

Jag tittade på Brigadör idag faktiskt, och funderade på varför han inte hade fler avkommor.. Han verkar ju vara en fin hingst ju!
Ulrika

ja marknadsföring så klart. Det var lite det jag ville försöka bättra på med den här tråden. Hingstägarna kanske är ganska nöjda med att få några få ston, kanske mest de egna, annars hade de väl satt sig ner och brainstoprmat över hur man marknadsför..eller bett om hjälp?

Men vem är det som förlorar på det? Jag tror helt klart att det är vi uppfödare, kanske inte nu, men om några år. Vi kan ju inte bli någerlunda självförsörjande med eget avelsmaterial om alla använder samma hingstar. Har det alltid sett ut såhär? Vissa hingstar får 270 ston, och andra får 3. Hur poppis är det att betäcka med Robin Z nu? Marknaden börjar bli mättad, även om han är en mycket kapabel hingst.

Ulrika

Ravell är underskattad också tycker jag.
Alla vill ha hingstar med mer fullblod i, Ravell har väl 50% av den varan, ändå är det inte fler som använder honom.:mad:
Och vilken mamma han har sen då, berättigad till elit på bara 6 avkommor och Ravells helsyster är mamma till Bocelli, vilket det kanske inte är många som vet....?
Vad tycker ni?

Jag såg Ravell på bruks, och är jättesugen, men hittar inget på nätet om honom, är han i avelsverksamhet eller tävlar han bara?
Ulrika

Brigadör är en av de hingstar som är stark kandidat till mitt sto. Jag har sett honom på flera tävlingar och har gillat det jag sett! Han är kanske lite långsam över hindrena, men han hoppar riktigt snyggt, och jag har ett sto som är snabb som satan;) så det känns inte som att det gör nåt att han är lite långsam:)
Han har betett sig väl när jag sett honom, och han har inga större exteriöra defekter. Dessutom saknar han Utrillo-blod;)

I år stod Ravell enbart på fryst p g a att han tävlades.

Tycker också att han borde användas mer! Har själv ett sto efter honom som jag gillar skarpt!:love:

dock hörde jag från uppfödaren till min dam att de i huvudsak velat använda honom som tävlingshäst till dottern och därför inte intresserat sig nämnvärt fö att marknadsföra honom... men hur vida sant det är vet jag inte.

Har bara sett två avkommor efter honom, min och en annan. Båda har rört sig bra, god extriör och med en mycket god hoppförmåga!

Cairo är ju faktiskt en av de tre hingstar som idag är godkända för halvblodsavel som har 9 på benen!
De andra två är Magini och Lucky Point.

WOW Det var jag inte medveten om.

Vet att de han stod hos i Australien älskade honom och hans goda temperament.

Ja,det är verkligen trist på vilket sätt man valt att visa Kennedy i Sverige.Såg honom för 2årsedan (med munskada) ridas med hackamor,gjorde allt i GP dressyr,snacka om ridbarhet.(Hans index i Holland är långt bättre än tex Krack C.Han går väl tillbaka redan i år skulle jag tro)Metalls marknadsföring har ju utan överdrift lagts upp med ngt mer fingertoppskänsla.

barb

Trist sa räven om rönnbären. Eller hur barbarella?

I år stod Ravell enbart på fryst p g a att han tävlades.

Jag gissade nästan det, och det gör honom mindre attraktiv för mig iallafall. Kan ju vara att han kommer på färsk om det efterfrågas av tillräckligt många ;).. Om han kan klara det samtidigt som tävlingskarriären.
Ulrika

Tycker också att han borde användas mer! Har själv ett sto efter honom som jag gillar skarpt!:love:

dock hörde jag från uppfödaren till min dam att de i huvudsak velat använda honom som tävlingshäst till dottern och därför inte intresserat sig nämnvärt fö att marknadsföra honom... men hur vida sant det är vet jag inte.

Har bara sett två avkommor efter honom, min och en annan. Båda har rört sig bra, god extriör och med en mycket god hoppförmåga!

Hur har benen varit på dem? Ravell fick lite kritik på dem på bruks, minns inte vad, har hingstkatalogen hemma idag. Kul att du är nöjd med vad du har sett :)
Ulrika

Har aldrig kunnat med smaken av rönnbär.........sa räven.
Välkommen Kermit,ny verbal chattare är ju alltid en tillgång.
Varför har du dröjt så med ditt deltagande?Du har verkligen mycket att ta igen!!!

mvh/barb

Vad är detta för några ironiska inlägg? Tror jag måste missat något här....:crazy:

Jag fattar inte heller något, men då är allt som vanligt ;)
Ulrika

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 276
Senast: Masse
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 540
Senast: swe
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt... 2
Svar
22
· Visningar
3 185
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin