Underskattade hingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 223
  • Visningar Visningar 22 878
Sv: Underskattade hingstar i halvblodsaveln

För att då ta den gamle hederlige Niklas . Vad tror ni det ska vara för sto till honom?
Har ärligt talat ingen aning, för jag har bara sett familjens avkommor. Och då som ridna och inte på typ fölvisningar, så man kan se dem tillsammans med sin mor.
Men de som har gått bra har ju inte lätta hingstar bakom märrarna, bortsett från en, som har xx av de som ligger på allbreed tex.

Jag kanske inte skulle lägga honom på en heffaklump, men jag undrar om han verkligen är så känslig.
Men jag skulle nog föredra ett sto med lite blod.

mvh

Senast ändrad:

Fast vad jag har förstått så har han väl inte lämnat så där jätteädelt. Jag funderade på att betäcka mitt Maratonsto (modell grövre och lite lågställd) med honom, men blev lite tveksamt då jag hörde om en del avkommor som verkade vara rätt rejäla, dock med mycket fina gångarter. Eftersom hon ger grovt om hingsten ens "tänker" grovt så vågade jag inte. Är annars mycket intresserad av det blodet.

Jag är väl en av dom härinne som verkligen gillar metall, men som också påpekat lite om just kombinationen av Maratonston. De har blivit otroligt maffiga, snygga hästar, men med "grova knän och leder" redan som unghästar.

Så jag tror iallfall du tänker rätt i det fallet. Metall är en otrolight underskattad hingst här i Sverige, medans holländarna själva gärna vill ha tillbaka honom(om han inte redan åkt...)

Jag är enig med Metall.
Jag har ivrat för honom sedan jag såg att han skulle komma hit. Innan kostade han väl 18 papp på importsemin. SÅ det var ju ett klipp när han kom hit.
Jag hade förväntat mig att han skulle ha fått fler ston, men tycker inte att han har blivit bortglömd på något sätt.
En holländsk dressyrhingst kommer aldrig få lika bra status som en tysk. Så är det bara.
Men däremot så tror jag halvbrorsan Kennedy kommer bli totalt dissad/glömd.
Synd, men eftersom han har sin munskada så kommer han nog aldrig uppfattas att ha en hög ridbarhet.
För ser man en (dressyr)hingst springa och tjafsa mot bettet, så får man ett trist intryck?
Jag tycker et är fantastiskt att de har lyckats rida honom på bett igen över huvudtaget jag!

mvh

knapplån..
en hingst som jag har ridit avkommor till är Looping.
Har själv letat loopinghästar då jag var på jakt efter häst utan att hitta någon :(

De 2 jag ridit har varit helt underbara i skallen , älskat att hoppa o den ena rörde sej helt sagolikt. Har sett lite andra loppinghästar oxå o dom har oxå varit trevliga.

Så jag vill se flera loopingavkommor.

knapplån...

A-Dur har betäckt över 600 ston i Danmark och där lämnat många tävlingshästar, bland annat en WC kval vinnare som rids av Tina Lund, A-Dur har elit i Danmark. Han själv tävlades internationellt av Sören Knudsen och Geir Gulliksen, men det verkar inte ha påverkat hans stoantal som var 16 i Sverige år.

Empire VDL fick 40 ston i år, kanske inte det allra lägsta stoantalet, men med tanke på vad Emmerton som också är e. Emilion och som var här i några år i Flyinges regi nu visar sig ha lämnat, t ex två hingstar rek. till bruks ( flest tillsammans med Don Primero från rådgivande bed.) och två avkommor som gick för mycket pengar på auktionen i Flyinge, så tycker jag det är få. Emmerton betäckte inte så otroligt mycket själv när han var här, t ex 39 levande föl föddes 2003, så 5% av dessa är rek. till bruks, var hälften födda ston så är det 10% av hingstarna som är rek...jämfört med t ex Cardento så skulle 6 hingstar vara rek. i år med hans 125 födda levande föl det året. Empire själv har 9/9.5 som 3-åring, vann 4-årschampionatet i Holland, vann 7-årschampionatet, vann ett kval på unghäst VM och har nu segrat i 1,50.

Ja, Empire är helt klart den man vill betäcka med ...och Emmerton. Håller helt med!! Skall bli kul att se Caruso!!

knapplån..
en hingst som jag har ridit avkommor till är Looping.
Har själv letat loopinghästar då jag var på jakt efter häst utan att hitta någon :(

De 2 jag ridit har varit helt underbara i skallen , älskat att hoppa o den ena rörde sej helt sagolikt. Har sett lite andra loppinghästar oxå o dom har oxå varit trevliga.

Så jag vill se flera loopingavkommor.

Ja, jag har också bara positivt att säga om den Loopingavkomma som jag ridit och som är avkomma till mitt avelssto (dock ej min uppfödning). Har nu en dotter till henne (Loopingavakomman alltså) på 3 år som också är helt super att rida.

Tycker att Dammen var alldeles för lite använd de senaste åren. Är i och för sig lite partisk då jag har en jättetrevlig hingstunge här hemma. Skulle gärna ha valt Dammen igen om det bara gått. Så synd att han dog...

Som sto ägare hoppas jag ju på att hingsten jag väljer ska bli väldigt eftertraktad och om man har tänkt sälja vill jag att hingsten ska vara omskriven i pressen!

Har i år valt Highlander och jag hoppas han ger bra avkommor och blir bra på tävlingsbanan! Han har i alla fall väldigt bra stam och förutsättning tror jag!:D Ängagården har ju prinsip bara bra hingstar och är omtykta vad jag vet!

Han blir säkert jättebra.
Men skriverierna i pressen om ett par av deras hingstar har ju varit allt annat än positiv, om man ska vara uppriktig?
Rätt eller fel lägger jag ingen värdering i.
Låt oss hoppas att Highlander vänder det hela!
Nu vill vi bara höra positiva saker! :)
Och i sista änden är ju all PR, bra PR?
mvh

Ja,det är verkligen trist på vilket sätt man valt att visa Kennedy i Sverige.Såg honom för 2årsedan (med munskada) ridas med hackamor,gjorde allt i GP dressyr,snacka om ridbarhet.(Hans index i Holland är långt bättre än tex Krack C.Han går väl tillbaka redan i år skulle jag tro)Metalls marknadsföring har ju utan överdrift lagts upp med ngt mer fingertoppskänsla.

barb

Ja,det är verkligen trist på vilket sätt man valt att visa Kennedy i Sverige.Såg honom för 2årsedan (med munskada) ridas med hackamor,gjorde allt i GP dressyr,snacka om ridbarhet.(Hans index i Holland är långt bättre än tex Krack C.Han går väl tillbaka redan i år skulle jag tro)Metalls marknadsföring har ju utan överdrift lagts upp med ngt mer fingertoppskänsla.

barb

Tror jag också. Det är nästan pinsamt att de släpper en sådan hingst till Sverige och ingen använder honom. Vad säger det om svenska uppfödare egentligen? Vad väljer man istället?

M

Tror jag också. Det är nästan pinsamt att de släpper en sådan hingst till Sverige och ingen använder honom. Vad säger det om svenska uppfödare egentligen? Vad väljer man istället?

M

Jag valde honom.

Sedan tycker jag inte att Metall heller har marknadsförts speciellt bra, men har ändå använt honom två gånger.

På en utländsk sida står det så här om honom
Kennedy is an eye-catching beauty with a exceptional bloodlines and performances. Kennedy is a particularly elegant riding horse with impressive radiation, breeding and nobility. Kennedy is an approved son of the well-known Ferro who also sired the approved stallions Metall and Negro. Kennedy is out of the Keur Preferente Dam Zilverster who also produced Jungfrau, national mare champion in Ermelo, and Livingstone Z who is now competing in the international show circuit under Alison Firestone for The United States. The excellent report of Zilverster mentions a high and modern mare whose appearanceas well as movement (best step, easy large trot) brings about only the most positive reactions.
Han står nog hos Lindevik nu? Om han nu är kvar som någon sade.

Lite fördjupning och andra bilder kan man hitta här
http://www.eurodressage.com/news/focus/foc_kentoleida.html

Hans underbare son Uptown finns på video med avkommor på You Tube http://www.youtube.com/watch?v=e764FVpoGm8

Här har vi väl förresten exempel på hopphingstar som verkar i dressyraveln?
Blodet på pappa Ferro (e Ulft som var e Le Mecixo-Pericles xx och ue Farn som var Nimmerdors far), brorsan Métall ue Ramiro och Kennedy ue Saluut samma morfar som tex Zeppelin, är ju hopp.
Ferro själv tävlade ju i hoppning innan han omskolades. Och hade bra poäng i hoppningen.
mvh

Kennedys morfar Saluut är far till Zeppelin,(även han en mkt underskattad hingst)Saluut är e Ronald,S mkt uppskattad i KWPN för sina avkommor,kända för att vara extremt goda dubbeltalanger både inom sporten liksom i aveln,bla utmärkande egenskaper är mkt hög ridbarhet. Saluut är oxå morfar till den begåvade Playtime.
Synd att inte detta värdefulla blod tas tillvara i Sverige!!! Hoppas verkligen stoägarna förstår att uppskatta Playtime.

barb

Undrar vad som ska till för att vi ska få upp ögonen för alla underskattade godbitar. Jag är kanske en motvals kärring ;), men jag tycker det är roligare att ha en häst som inte har samma pappa-morfar som 4 andra i stallet. Framförallt om jag tänker avla vidare. Givetvis vill jag som jag sagt tidigare att det ska vara en fin hingst, men står jag och väljer mellan 2 likvärdiga hingstar så är det mycket intressantare att välja den som inte får så många ston.
Finns det någon här som känner att det finns en underskattad hingst som skulle passa perfekt till sitt sto, men ändå valt en poppishingst för att avkomman är mer lättsåld? Helt logiskt tänkande, iallafall kortsiktigt. Sedan är det ju så att om man drömmer om att få en godkänd hingst en dag så kanske det är en fördel om mamman har en lite "hipp" pappa. Annars kommer det inte många ston, oavsett hur bra hingsten är. Eller har jag fel? Om man får ett superhingstföl, som verkligen visar att han är en fin sporthäst e.Careful (som jag verkligen tycker är en super fin hingst) där morfar heter Elfenspuk (tog honom eftersom mitt förra sto är e honom och han utrangerades)(Tror inte att det finns något sådant föl). Är det lönt att ens visa honom? Kommer det att komma ston om man bemödar sig att visa honom? Om han tävlar 160 internatinellt och är bra i huvudet, korrekt och snygg?
Lite nyfiken på vad som gör att ni väljer vissa hingstar framför andra, just för att spridningen är så ojämn. Alla kan ju inte ha ett sto som passar bättre till Poppishingst än till tex. Niklas?
Ulrika

Jag är också motvals. Väljer inte poppis hingsten om jag väljer mellan två likvärdiga.

Jag är också motvals. Väljer inte poppis hingsten om jag väljer mellan två likvärdiga.

KL

Ang. nedklassningen av vissa hingstar. När jag bläddrade i hingstkatalogen häromdagen såg slogs jag av hur många hingstar som jag knappt sett i ngra stamtavlor alls, ex. Waliant, Stonefire, Cairo, Cuper, Greve Molke, Hellrik, Iowa, Lord Alberth, m fl. Varför får dessa fortsätta verka i halvblodsaveln, medan Wetano hotas med strykning?

Stonefire har så vitt jag vet inte haft betäckningslicens någonsin.

Först skulle hans härstamning utredas, och sen har han tävlats så vitt jag förstått.

Greve Molke är exporterad.

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 276
Senast: Masse
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 540
Senast: swe
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt... 2
Svar
22
· Visningar
3 185
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka