Underskattade hingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 223
  • Visningar Visningar 22 878
Sv: Underskattade hingstar i halvblodsaveln

Håller med dig om Hermes, bättre resultat kan man ju knappast ha uppnått i hans ålder!

Hans problem är väl att det kan vara svårt att hitta svenskstammade ston som inte är nära släkt med honom. Den ende avelsmatador han saknar i stammen är Jovial. Han saknar visserligen också Gaspari, men han förekommer inte så långt fram i dagens stostam och dessutom har Hermes hans helsyster i stammen via Indus.

Rambo har ju fått aningens mer än vad han haft tidigare, det är ju lovande.
Hermes kunde ju ha fått ett par till, tycker jag.
Aerline till de flesta ston, de jag sett har haft både gång och hopp.
Chess om man vill ha en snygg hopphäst, Elmshorn är förfärligt att vi har glömt bort. Men det är väl typiskt eftersom han, likson Carte d'Or har fler avkommor utomlands än här.
Highlight är ju en av de sista Nimmerdorsönerna och har ett kalasmöderne, märkligt att han också får så få.
Lord Alberth har ju ett spännande blod, men har väl aldrig synts till. Har inte själv sett så mycket efter honom själv.

Gamle Niklas är ju helt bortglömd. Det är väl bara familjen som har använt honom, och hans avkommeresultat måste ju vara bäst i sverige om man ser % placerade i championat o dyl, kontra levande födda föl! :)
Dessutom kommer han ju från en gammal hederlig hopphäststam där märrarna har gjort väl ifrån sig i sporten.
Nu har jag inte sett märrarna han betäckt live, men om man utläser av deras stammar så är det ju inga rena xx direkt. Varför är det ingen som kollar hur han ligger på ett sto som är högt i blod?
Eller vad är man rädd för?

Szkopul har ju svingat upp sig och det är ju kul.
Majim G borde ju ha varit mer attraktiv, med sina poäng och möderne, fast det är tveksamt om han får fler, trots Mr Poohs fina framgångar?
Manfield var en snygging som försvann, värför gjorde han det? Nu såg jag bara en avkomma e honom, Mantovani, men en sådan kunde jag ha tänkt mig ha hemma!

Nu har jag nog glömt några!
mvh

*kl*

Även Nobel och Bourbon tycker jag är underskattade.
Båda två är hingstar som lämnar både hopp o gång och det borde vara värdefullt iaf i fälttavlansaveln om inte annat väl?
Vet att det är någon här på buke, kommer inte ihåg vem, som har fött upp några snyggingar efter Nobel iaf.

Men du har faktiskt hela 3-årsstatistiken emot dig. DP är en av de säkraste typförbättrarna, svart på vitt. Men så är det väl med alla hingstar, att det gäller att matcha sto + hingst? Märklig åsikt, tycker jag faktiskt.... Vilken hingst menar du skulle vara säkrare, och vad finns det för belägg för det?
Citat från ASVH "Don Primero är mycket nära släkt med den likadeles mycket framgångsrike dressyrförärvaren Don Schuffro. I svensk avel har båda dessa hingstar etablerat sig i toppen gällande unghästtester för gångarter och har vinnare i unghästchampionat i dressyr. Don Primero själv är av mindre modell men tycks förärva normal storlek på sina avkommor."

Nu är ju visserligen Don Schufro inte godkänd i Sverige längre men DEN :love: skulle jag mer än gärna använda.... Snygg att se på dessutom ! (Vilket Don Primero VERKLIGEN INTE är)
Och jag har sett DP i verkliga livet flera gånger både under träning och tävling. Så jag utgår från helt egna erfarenheter... De hästar jag sett e DP (visserligen inte många) har inte vart mkt att hänga i gran) sen kan statistiken va den vill. Sen kan som sagt inte förnekas att DPs stam ÄR en BRA stam, så om man bara hoppade över själva DP så är det en bra stam mm. Han har som sagt gett otroligt bra avkommor enligt många (trots att jag bara läst om dem) både här i sverige och Tyskland.
Så att välja DP på andra meriter än just stammen kan inte ens finnas med på listan. Det står ju helt tydligt på asvhs sida att "Don Primero rekommenderas till de flesta ston av god ridhästmodell för produktion av dressyrhästar." Men som sagt har du otur får du en tax. Och hur lättsåld är en tax (med gröna papper i ASVH)...

Lord alberth är det väl egentligen inte så konstigt att ingen använder?
Jag har aldrig någonsin sett ägarna göra någon som helst reklam för hingsten, kanske bara jag som missat det?
Men hur som helst tror jag inte att många vet så mycket om honom.

Highlight är vissa kanske rädda för att använda då han faktiskt har lämnat en ponnyhingst?
Sen säger ju ägarna att han är bättre som morfarshingst än som fadershingst.

Chess har ju halvbrodern Feliciano som alla kollar på, och då missar de chess, verkar som om det inte är så många som vet att de har samma mamma.

Nu är ju visserligen Don Schufro inte godkänd i Sverige längre men DEN :love: skulle jag mer än gärna använda.... Snygg att se på dessutom ! (Vilket Don Primero VERKLIGEN INTE är)
Och jag har sett DP i verkliga livet flera gånger både under träning och tävling. Så jag utgår från helt egna erfarenheter... De hästar jag sett e DP (visserligen inte många) har inte vart mkt att hänga i gran) sen kan statistiken va den vill. Sen kan som sagt inte förnekas att DPs stam ÄR en BRA stam, så om man bara hoppade över själva DP så är det en bra stam mm. Han har som sagt gett otroligt bra avkommor enligt många (trots att jag bara läst om dem) både här i sverige och Tyskland.

Det spelar ju faktiskt ingen roll hur hingsten ser ut. Det är hans nedärvning som är intressant. Och han ger i snitt över 8 på typen, så då har du nog sett icke representativa avkommor från säkert inte alltför bra ston.

Gamle Niklas är ju helt bortglömd. Det är väl bara familjen som har använt honom, och hans avkommeresultat måste ju vara bäst i sverige om man ser % placerade i championat o dyl, kontra levande födda föl! :)
Dessutom kommer han ju från en gammal hederlig hopphäststam där märrarna har gjort väl ifrån sig i sporten.
Nu har jag inte sett märrarna han betäckt live, men om man utläser av deras stammar så är det ju inga rena xx direkt. Varför är det ingen som kollar hur han ligger på ett sto som är högt i blod?
Eller vad är man rädd för?

Jag har tänkt på i stort sett alla de hingstarna som tagits upp här. Jag vet inte om många av oss uppfödare är rädda för att inte kunna sälja avkomman. Om inte köparen känner igen namnet på hingsten så klassas fölet som ointressant att titta på kan jag tänka. Detta är ju mer känsligt om man planerar att sälja som föl. Om man har möjlighet att behålla är ju situationen lite annorlunda..
Jag tycker det är så synd att många av dessa hingstar används så lite, har man ett passande sto så tror jag att det är ett slag för framtiden att ha en större mångfald i generna på hästarna. Har ni själv använt någon av de hingstarna som anses underskattade?
Ulrika

Jag tycker att det är konstigt att fölet klassas som ointressant om den har en ovanlig pappa.
Iaf jag tycker att föl med vanliga pappor är mycket mer ointressanta än föl med ovanliga pappor då det finns så många av dem med vanliga pappor.
Det borde ju vara roligare att ha en häst med en stam som inte finns i alla stall?

Jo, jag vet att det finns många sådana hingstar, men jag bara spekulerade lite i hur folk kanske tänker, inte för att jag har någon aning egentligen, men tänkte att det kanske kunde vara en orsak?

Ja de hade jag glömt. Pooh har använt Nobel med kalasresultat. Bourbon är inte aktuell för min del, då jag tycker jag har nog av det franska. Men visst. Det kanske kommer mer ston när han tävlas mer?

Jag gillade ju Little Boy, och Lord Alberth är ingen tråkig representant. Lagom blandning av franskt och tyskt på svensk stam!

Men det är väl det där. Allt går att sälja med mördande reklam.

mvh

Det tycker jag absolut också. Och framförallt om man letar efter ett framtida avelssto så är det mer spännande att ha en stam som har något som är lite annorlunda men bra.
Men är det vi uppfödare(jag är inte än, men försöker bli) som tror att köparna vill ha föl efter vissa hingstar? Vad är det då som gör att det är så dålig spridning på vilka hingstar som används?
För att nämna ex Chess och Niklas så har de ju båda ett mycket starkt möderne, och det finns det fler som har. Love 2U2´s mamma står i resultatlisterna i varje Ridsport.. Och med den pappan.. Men han står på naturlig han också.
Ulrika

Ja att marknadsföra sina hingsta är a och o.
Kolla bara på flyinge`s hingstar, jag tror inte att så många av dem hade fått så många ston om de inte hade blivit marknadsförda.
Men sen tycker jag också att om man ska avla så ska man inte bara ta hingstar som marknadsförs väl, utan det går faktiskt själv att ta reda på fakta om det är något man vill veta, och det allra bästa är väl egentligen att ringa ägaren och fråga, för de om någon borde väl ha koll på sin egen hingst och veta vad de lämnat samt vad de passar till för ston osv....

Ja, tyvärr är naturlig betäckning en nackdel för vissa hingstar.
det verkar som om folk tänker:
-Varför ta en bra hingst som står på naturlig och resa långa sträckor när man kan ta en som inte passar lika bra, men som står på semin?
Visst, alla hingstar som står på naturlig är kanske inte de bästa, och jag förstår om folk inte vill resa genon hela sverige bara för att få en avkomma efter en hingst på naturlig.
Men jag vet några stycken som faktiskt har varit jätteintresserade av en hingst på naturlig som har passat deras sto som handen i handsken, mn inte velat åka 4-5 mil längre och valt en annan hingst på semin istället.
Sen finns det dem som tar hingstar som står nära bara för att det är bekvämt med...

4-5 mil är ju inget men när det gäller att ta sig till Stockholm så känns det långt för en betäckning när man är bortskämd skåning (talar givetvis inte för alla).

Instämmer om att Flyinges hingstar får det bra förspänt, utmärkt reklam (uppdaterad hemsida, shower, möjlighet att visa sin avkomma på deras sida etc) och att de står på levande fölavgift är också ett + i kanten. Dessutom så ger de möjlighet till hingstbete.

Som nybakad hästägare börjar man ju undra lite varför en del hingstar inte får fler föl. Är det fel på avkommorna eller är det bara dålig reklam?
Ulrika

Ja, när det gäller om man ska ta sig till stockholm med stoet så kan jag medge att det känns lite väl långt, och sen hänger ju mycket på hur snäll stoet är att transportera och om den har föl vid sidan osv...

Jag tror inte att det är fel på avkommorna till de hingstar som får dåligt med ston utan att det som sagt hänger på dålig marknadsföring...
Tyvärr så har nog inte alla hingstägare riktigt förstått hur mycket bra marknadföring gör.
Sen kan man samtidigt inte klandra flyinge, för de har iaf fattat hur mycket bra marknadsföring gör på sig!

Jag klandrar verkligen inte Flyinge, de är ett utmärkt exempel på hur det SKA marknadsföras! Det får kosta, det betalar sig förhoppningsvis i fler ston.
Vissa av hingstarna vet man inte om de tävlar på fulltid eftersom det inte står nämnt i hingstkatalogen alla gånger. Nu sitter jag med 2005:an, men där står det inget i den texten som ska marknadsföra hingsten. Det måste ju vara den största missen av alla.
Visst är det upp till stoägarna att forska själv, men inte sätter jag mig ner och forskar i alla hingstar? En aptitretare kan få mig att vilja undersöka om det kan vara intressant.
Ulrika

*knapplån*

Att Uskudar inte används så mycket i aveln tycker jag verkligen inte är en förlust. Det jag har sett av honom är en extremt gammal och omodern typ och hans hoppteknik är inte heller helt lysande. Att jämföra honom med Qalle tycker jag är svårt då de föl jag sett efter honom har haft en modern typ och jämna fina gångarter. Dessutom tycker jag att Qalle själv hela tiden utvecklas och de gånger jag har sett honom på tävling och visningar har han hoppat med mycket fin teknik både fram och isynnerhet bak.

Niklas är helt klart en underskattad hingst. Att få så bra resultat på så få avkommor är helt fantastiskt! Dessutom gillar jag IrcoMarcoblodet!

Att säga att Don Primero med fel sto lämnar dålig typ är väl egentligen inte ett dugg konstigt? Avel handlar ju om att matcha rätt sto med rätt hingst.

En hel del fina hingstar, i synnerhet import- och frys-hingstar får få ston pga att stoägarna helt enkelt inte har råd. För hur mycket vi än vill tro att ekonomin inte spelar roll i hingstval så gör den det i allra högsta grad.

För att då ta den gamle hederlige Niklas ;). Vad tror ni det ska vara för sto till honom?
Ulrika

Metall har jag trott att stoägare nästan skulle springa benen efter sig för, men det gör dom inte konstigt nog. Har själv rekommenderat honom till ston av gammal svensk stam och typ.

Fast vad jag har förstått så har han väl inte lämnat så där jätteädelt. Jag funderade på att betäcka mitt Maratonsto (modell grövre och lite lågställd) med honom, men blev lite tveksamt då jag hörde om en del avkommor som verkade vara rätt rejäla, dock med mycket fina gångarter. Eftersom hon ger grovt om hingsten ens "tänker" grovt så vågade jag inte. Är annars mycket intresserad av det blodet.

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 276
Senast: Masse
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 540
Senast: swe
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt... 2
Svar
22
· Visningar
3 185
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka