Underskattade hingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 223
  • Visningar Visningar 22 878
Sv: Underskattade hingstar i halvblodsaveln

Mitt intryck är att din situation är väldigt vanlig.

Överlag tror jag att det är väldigt svårt för hingstar som ger grovt, jag tror att det är betydligt fler uppfödare som har ston som behöver lättas upp, och alltså söker en förädlare, än det är uppfödare som söker hingstar som ger massa. Även om det är bra hingstar i sig - men vem vill riskera att få en traktor, dessutom med "omodern" stam.

Håller med dig om Hermes, bättre resultat kan man ju knappast ha uppnått i hans ålder!

Hans problem är väl att det kan vara svårt att hitta svenskstammade ston som inte är nära släkt med honom. Den ende avelsmatador han saknar i stammen är Jovial. Han saknar visserligen också Gaspari, men han förekommer inte så långt fram i dagens stostam och dessutom har Hermes hans helsyster i stammen via Indus.

Du som kan mycket om stammar, Görel. Vågar man linjeavla på Lansiär? Jag har ett sto e. Maraton-Lansiär-Safari och jag är lite sugen på ffa Rambo eller ev Hermes till henne. Men jag är rädd att det blir för tungt med så mycket Lansiär. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är hon ju lite grov och åt det lågställda hållet, men det verkar ju varken Rambo eller Hermes vara. Men risken är ju att avkomman blir det. Hermes är ju inte heller så stor och mitt sto är bara 160 (har dock gett relativt stort, men även en liten avkomma), så jag vet inte om jag vågar mig på det (därför funderar jag mer på Rambo).

Det finns ju en del uppfödare som har ston med mycket fullblod i eller rena fullblod. Blir avkomman fortfarande omodern i typen om man tar ett sådant sto till en gammelmodig hingst? De tyngre halvbloden bör ju absolut enligt mig leta efter lite lättare hingstar.

Känner att jag har så mycket att lära..
För mig är kvalitet alltid kvalitet. Säkert harde en hingst som fick 8 på traven för 20 år sedan inte fått det nu? Eller har jag fel, det kan ju inte bara vara typen som har ändrat sig? Men en hingst som har presterat borde ju vara ganska attraktiv, det visar att hästen haft huvud, hållbarhet och kapacitet.
Ulrika

*KL*

Last Liberty tycker jag är underskattad. Har en bra stam och visade unghästar har varit bra och ganska jämna!

Lill / Stall Nöbbeled

Bourbon har nämnts som en underskattad hingst. Vad lämnar han för avkommor? Jag tittade på honom en gång till ett annat sto, men föll inte, kanske att jag tittar med andra ögon med ett annat sto ;). Vilket sto skulle ni inte ta honom till?
Ulrika

Jag har själv fött upp en del halvblod och tycker att fölen efter Flyinges hingstar är mer lättsålda. Det tror jag beror mycket på just marknadsföring som nämnts här. Därför väljer jag hellre en sådan hingst. Jag har även två superfina avkommor importerade från tyskland - men trots sin fina stam (och mycket bra gångarter) är de betydligt mer svårsålda. Jag har en efter Wind Dancer och en efter Royal Olymp. Men det är hingstar som folk inte känner till och då är avkommorna genast svårsålda.
Bedriver man avel och vill kunna sälja avkommorna måste man välja en hingst som visar sig i Sverige.

Det finns ju inte så många multitalanger på Flyinge tyvärr ;). Men visst måste hingsten synas för att folk ska veta vem det är.
Ulrika

Vad är ett karlasto? Såg i nån hingsts härstammning att denne var efter Ukarla och misstänkte att det ev var ett ställe???

Det är ej mitt sto....tyvärr:D ...ännu iallafall:angel:

Har du ett Karlasto!!! :eek:
*grön av avund*
Lättast är att du mailar www.kwpn.nl och ber om din hästs uppgifter.
Då får du alla hennes resultat i brevlådan om ett par dagar, och eventuella avkommor.
Om det är ett Karlsto, så är hon släkt med Aerline H på mödernet och med Flyinges ev nya hingst på fädernet, som är e Mr Blue som också är en "karla häst".

grattis
mvh

*KL*

Last Liberty tycker jag är underskattad. Har en bra stam och visade unghästar har varit bra och ganska jämna!

Lill / Stall Nöbbeled

Håller med om Last Liberty och lägger till Acacio, som haft mkt avkommor med dubbeldiplom på tre-års testerna.

Jag har sett Rambo och tycker att han har lite lång rygg, vilken jag gissar kommer från Lansiär. Lansiär såg jag aldrig men jag har sett och ridit flera avkommor till honom och de har alla varit långa i ryggen så som Lansiär på de bilder jag sett av honom. Personligen skulle jag inte vågat göra den korsningen.

Vad är ett karlasto? Såg i nån hingsts härstammning att denne var efter Ukarla och misstänkte att det ev var ett ställe???

Det är ej mitt sto....tyvärr:D ...ännu iallafall:angel:

Har ar enligt mig, Sverigesmest underskattade godkanda hingst
Aerline H:love: , superstam, lamnar bra, bruksprovsvinnare, samt egna resultat
http://www.stall-h.se/frAerlineSwe.html

Hemsidan uppdateras inte ofta, men om man ringer ar de mkt trevliga och tillmotesgaande. Hade lite problem med mitt sto, och de stallde upp:bow: :bow:

Jag tycker att Master varit underskattad de senaste åren. Vet att han stod i Finland i år, men tidigare när han stått i Sverige har stoantalet inte heller varit särskilt högt de senaste åren.

Han hade en son och en sonson i årets VM, Max och Tip Top.
Hmm, hur lamnar han tempramentsmassigt? Har hort negativa saker:crazy:

Han lämnar ofta hästar med samma typ av temperament som många hästar från den hingstlinjen, Boheme xx - Jovial - Ceylon, har. De är känsliga men kapabla, och hamnar de hos någon som kan matcha deras temperament är de kanonhästar!

En gammal uppfödare sa tillmig för många år sen att behandlar man Jovialavkommor väl får man en stjärna men behandlar man dom fel får man ett monster!

"behandlar man dom fel får man ett monster!"

Oj, da hoppas jag att vissa inte laser detta;)

Tack och lov går det att få bort med rätt bemötande!

Har en Ceylon själv som numera är en helt normal häst efter miljöombyte, och på min barndoms ridskola stod en Jovial som var ett monster men som blev snäll och rar efter miljöombyte.

ok, jag kanner mig inte sa anonym, sa vill inte beratta om den hasten jag vet

Jag tycker att Master varit underskattad de senaste åren. Vet att han stod i Finland i år, men tidigare när han stått i Sverige har stoantalet inte heller varit särskilt högt de senaste åren.

Han hade en son och en sonson i årets VM, Max och Tip Top.

Hmm, är inte både Max och Tip Top e: Master?

Japp. Du har rätt Max är E: Master-Alpen Furst och Tip top är E:Master-Chagall.
Mitt sto är faktiskt dräktig med Lord Alberth. Honom valde jag för att jag tyckte om stammen och har träffat en mycket trevlig avkomma till honom. Har även träffat honom ochen snällare hingst får man nog leta efter.

Hmm, hur lamnar han tempramentsmassigt? Har hort negativa saker:crazy:

Vi har två Masterhästar i stallet, det är en 2-årig valack resp. ett 1- årigt sto, de är båda snälla, men mycket känsliga, så hamnar de i "fel" händer kan nog mycket gå fel.
Jag känner till ett par andra Masterston som är ganska så tuffa, den ena är en verklig enmanshäst som inte vem som helst kan leda ut, men som sagt vet man ej hur mycet som är arv resp. miljö, sedan har de ju ett möderne att brås på också. Alla fyra har f ö helt underbara gångarter med mycket bra takt, svikt och mjukhet i sina rörelser.

Jodå, jag tänkte fel.

Var inne på att Max har Jovial i sig två gånger och så blev det galet;)

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 276
Senast: Masse
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 540
Senast: swe
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt... 2
Svar
22
· Visningar
3 185
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka