Underskattade hingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 223
  • Visningar Visningar 22 878
Sv: Underskattade hingstar i halvblodsaveln

Mitt mål har alltid varit att tillverka föl som det inte finns så många av och därför har jag alltid valt bra hingstar som förmodligen får väldigt få ston, helst första året de är tillgängliga i avel dessutom, så man redan "har varan när marknaden upptäcker att den är bra". I år gick inte det eftersom allt för många förstod att Corlensky var helt outstanding under bruksprovet. Jag är dock säker att kombinationen med blodslinjerna på mödernet inte går att hitta någon annanstans än hos mig. ;)

Ang underskattade hingstar så är det väl många gånger så att det inte beror på att hingsten är underskattad, bara att den helt enkelt inte passar till ett stort utsnitt av ston? Hermes är väl ett bra exempel på det? En mycket fin hingst men så liten att jag antar att många stoägare med små ston inte vågar använda honom med risk att få en liten avkomma (för alla vet vi ju hur lätt det är att sälja dressyrhästar som blir små:cool: ).

Stonefire har så vitt jag vet inte haft betäckningslicens någonsin.

Först skulle hans härstamning utredas, och sen har han tävlats så vitt jag förstått.

Greve Molke är exporterad.

Varför är han då (Stonefire) med i katalogen då i så fall? Jag trodde det innebar att de var tillgängliga för avel. :(

Stonefire är godkänd för avel. I katalogen är alla godkända hingstar, oavsett om de ska vara i avel det aktuella året eller inte. Wetano t ex har ju varit med i flera år trots att han inte löst licens på några år.

Stonefire har så vitt jag vet inte haft betäckningslicens någonsin.

Först skulle hans härstamning utredas, och sen har han tävlats så vitt jag förstått.

Greve Molke är exporterad.

nu är även Stonefire exporterad.

När hände det?

Tråkigt med ytterligare en hingst från en gammal framgångsrik svensk stofamilj som exporterats! Är svag för 40 och med både honom och Corrado WL ur landet finns ingen hingstrepresentant kvar!

När hände det?

Tråkigt med ytterligare en hingst från en gammal framgångsrik svensk stofamilj som exporterats! Är svag för 40 och med både honom och Corrado WL ur landet finns ingen hingstrepresentant kvar!

fast ärligt talat, hur bra har dessa hingstar varit? Vi får hoppas att stona tillför mer.

Vad var dåligt med Corrado WL?

Svår internationell dressyr och 10 på mer än en gångart. Den enda blupsiffra som är under 100 är benen som har 99.

Vad var dåligt med Corrado WL?

Svår internationell dressyr och 10 på mer än en gångart. Den enda blupsiffra som är under 100 är benen som har 99.

Jovisst, själv är han bra. Men vad har han lämnat?

Det var nu i höst han exporterades.

fin hingst men eftersom han inte varit i avel så vet vi ju inte vad han skulle ha lämnat, det går bara att spekulera i, personligen är jag inte så förtjust i D-dayblodet.

Det kan jag inte svara på på rak arm, men jag vet att det varit uppe trådar om det för nåt år sen. Bl a diskuterades det huruvida hans avkommor kunde hoppa trots att han själv, hoppstammad som han är, hade låga siffror på sitt bruksprov. Att avkommorna hoppade bättre än han själv är vad jag minns just nu.

Jag är inte heller särsilt förtjust i D-Day-blodet p g a egna erfarenheter, men jag är svag för stofamiljen han kommer från;)

nu är även Stonefire exporterad.

Tror att det blev lite väl mkt för ägarna, med allt "runtomkring" hans härstamning...tyvärr.
Hur roligt är det när stoet står betäckt igen med L*vantosII för att försöka få en lika bra avkomma igen, och sedan visar det sig att han var efter D-Day...

BEDRÖVLIGT är det enda ordet jag kan hitta i hela historien...

Nja, så var det inte, ingen blev mer glad än ägaren när det visade sig vara en D-day häst, det hade ägaren letat efter men inte hittat någon som var vettig så det blev den här som senare visade sig vara en D-day trots allt, det var inte uppfödarna som exporterade honom utan ägaren dvs den som ägde honom när han också godkändes.

KL

Ang. nedklassningen av vissa hingstar. När jag bläddrade i hingstkatalogen häromdagen såg slogs jag av hur många hingstar som jag knappt sett i ngra stamtavlor alls, ex. Waliant, Stonefire, Cairo, Cuper, Greve Molke, Hellrik, Iowa, Lord Alberth, m fl. Varför får dessa fortsätta verka i halvblodsaveln, medan Wetano hotas med strykning?

Cairo har ju varit utomlands (bla Australien) under några år. Beror det på detta? Dvs görs undantag för detta?

Cairo har ju varit utomlands (bla Australien) under några år. Beror det på detta? Dvs görs undantag för detta?

Ingen aning. Men det känns inte som en hingst som har använts över huvud taget. Har aldrig sett en häst efter honom. Så lite orättvist tycker jag nog att det är när ASVH rackar ner på individer som både presterat själva och faktiskt lämnat en del bra avkommor. Weltman har en son som ska göra bruksprov, läste jag någonstans.

kan bara hålla med! Han har även väldigt bra gångarter och 90% dräktighet. Fösökte två gånger med Carland men så på första tog det sig med Aerline h.

Japp, du har rätt.
Och jag misstänker att det blev tal om en bra slant för Stonefire?
Jag vet inte summan, men jag hade nog haft svårt att motstå med!
mvh

Nja, så var det inte, ingen blev mer glad än ägaren när det visade sig vara en D-day häst, det hade ägaren letat efter men inte hittat någon som var vettig så det blev den här som senare visade sig vara en D-day trots allt, det var inte uppfödarna som exporterade honom utan ägaren dvs den som ägde honom när han också godkändes.

Ja, det stämmer nu när jag tänker efter. MEN det utesluter ju inte alla túrer som var ang. honom när det begav sig, ocjh jag tror ändå att det hade blivit svårt för honom i aveln här, med den mixade stam som han nu hade...

Bra att han fått en ny chans!

Ja, det är inte lätt med allt fram och tillbaka!
Det är ju inte säkert att han kommer verka i aveln, utan kanske användas som sporthäst?
Som tex Corrado WL tex.

mvh

Cairo är ju faktiskt en av de tre hingstar som idag är godkända för halvblodsavel som har 9 på benen!
De andra två är Magini och Lucky Point.

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 276
Senast: Masse
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 540
Senast: swe
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt... 2
Svar
22
· Visningar
3 185
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin