Underskattade hingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 223
  • Visningar Visningar 22 878
Sv: Underskattade hingstar i halvblodsaveln

Interna konflikter kan ni väl ta via PM elle skriva ut ordentligt så vi andra förstår också.

Håller med.Det gör säkert även Kermit.

barb

För att återgå till ursprungsämnet så har jag betäckt mitt sto med två i mina ögon underskattade hingstar som förtjänar bra ston (hur ska de annars få bra avkommor?). Första avkomman är e. Looping 876 och andra e. Last Liberty 988.

I övrigt tycker jag att det är synd och skam att inte Elmshorn får fler ston. Betäcks min i vår så är det stor chans att hon går till honom, han kommer nog inte finnas kvar i aveln länge till.

Några andra som jag förvånas över stoantalet på är Master (likt flera andra här), Hermes, A-Dur, Nobel och Niklas. För att nämna några...

Att få fram en kanonhäst handlar ju om en perfekt match mellan sto och hingst och det finns ju uppenbarligen bevis på när det gäller Rambo och Nicea. Dessa avkommor höjer ju Rambos statestik rejält.
Men vad har egentligen denna hingst lämnat med andra ston? Jag har inte hört nåt om dessa avkommor.

Malin

Var hittar man receptet på detta? ;)
Jag önskar verkligen att det fanns en "Hästavel för Dummies"? Finns det ingen som har lust att skriva en?
Jag har träffat en del Ramboavkommor och alla har varit mycket trevliga. Ridit ett som jag kunde adopterat på studs. Riktigt fin! Gav absolut mersmak.
Ulrika

Jodå, han har många fler. Hans höjande hade inte räckt med deras egna avkommor.
Senast på championatet var det en Rambo med, som inte är uppfödd av de själva.
mvh

Ja en sådan hade inte varit helt fel! Vad mycket enklare allt hade blivit!

Tycker att det är lite konstigt att de bara listar sina egna uppfödningar på hans hemsida bara...

Det är väl också nåt jag kan tycka är lite dålig marknadsföring. Att de som har hemsidor på sina hingstar inte lägger ut bilder på avkommorna.
Flyinge är väldigt duktiga på detta! Att lägga in bilder alltså...
Jag vill gärna SE hur avkomman ser ut, inte bara att den hade si och så många poäng!

Malin

Ja.. Flyinge är fantastiska på att göra reklam! Stor eloge!!!
Jag håller med om bilder på avkommor. Hästar kan få bra poäng utan att vara min typ. Och om det är något som verkar komma igen på avkommorna så är det ju intressant att veta det. positivt eller negativt
U

Bra reklam och ganska fördelaktiga villkor gör ju att de får många ston till sina hingstar.
Det är väl sällan det är någon hingst som någon hingstägare gjort mycket reklam för som inte fått någorlunda med ston eller är det det?

Reklam, lätt tillgänglig info, både angånde hingsten och avkommor och färäldrar och närmsta syskon, (inte bara ett rabblande vad alla e, ee, eee, eeee hingstar har gjirt, personligen skiter jag i om farfarsfarfarsfarfarsfar gjorde ditten eller datten, det är för långt bak), vara vilkor, bör gärna vara lite fördelaktiga för stoägaren ialalfall första åren, det lockar, ska man välja mellan betalning på 90 dagar eller levande för så tror jag att de flesta väljer levade föl, står det då mellan två likvärdiga hingstar och det är vilkoren det skiljer på så tror jag att en av dem "vinner" överlägset.

hmm... Bidde nåt fel där... Tryckte på "svara inlägg-knappen" i tron om att det skulle komma till trådskrivaren... Alltså till alla rent allmänt...

Sorry.

Malin

Jag tittade på Brigadör idag faktiskt, och funderade på varför han inte hade fler avkommor.. Han verkar ju vara en fin hingst ju!
Ulrika

Jag tror tyvärr att han upplevs som ointressant av de få som känner till honom, och av gammal svensk stam, trots att hans pappa Le Mistral var e Leuthen - Irco Marco - Maximus. Le Mistral är placerad i svår hoppning i Danmark, men det känner säkert inte många heller till, liksom att Brigadörs mamma och hennes helsyster också gått svår hoppning.

Ursäkta att jag låter lite uppgiven, men ibland förstår jag verkligen inte varför vissa hingstar blir poppis och andra inte....

DET ÄR JU DET SOM ÄR-HAN HAR EN RIKTIGT ROLIG STAM, HAN HOPPAR FINT MM- Vi kanske skulle göra en liten "Buke-kupp", och anmäla våra fina ston till Brigadör i vår:rofl: skulle vara lite roligt,eller hur...:o

Jag tror att det kan vara så att man idag är ute efter att pröva något nytt och anser att "de gamla vanliga" blivit lite tråkiga. Om jag kan hålla med vet jag inte. Många av de äldre hingstarna är ju underbara. Däremot kan jag tveklöst påstå att de nya hingstarna framförallt de internationella är enormt tilltalande.

En annan orsak kan vara att många okunniga avlar och väljer de hingstar som ser snyggast ut och inte de som är mest förvärvningssäkra och kompletterar just deras sto bäst.

Men det är ju bara spekulationer.. Fast jag kan ju inte förstå varför man om man väljer bort många äldre svenska hingstar väljer bort just de som är högst premierade??? :confused:

DET ÄR JU DET SOM ÄR-HAN HAR EN RIKTIGT ROLIG STAM, HAN HOPPAR FINT MM- Vi kanske skulle göra en liten "Buke-kupp", och anmäla våra fina ston till Brigadör i vår:rofl: skulle vara lite roligt,eller hur...:o

Jag tar gärna mitt sto till Brigadör! Hon är ju inte lika fin som dina;) men hon duger gott!

Vill än en gång påpeka att Brigadörs pappa Le Mistral har prestationshingstar till pappa, morfar, mormorsfar och mormorsmorfar!
Leuthen msv hopp, Irco Marco svår hopp, Maximus msv hopp och Parnass svår hopp! Snacka om att vara prestationsavlad på både fäderne och möderne!

Tyvärr ha du rätt. Det jag tycker är tråkigt är att man inte förstår vad av de gamla stammarna som bör bevaras. För att ta exemplet Brigadör så är han idag inte släkt med många av de svenska stona då han saknar Utrillo, Jovial, Lansiär, Gaspari, Immer med flera storheter i stammen. På mödernet har han Ciceron med sju avkommpor i svår hoppning samt en i svår dressyr. Jag har rätt stor erfarenhet av hästar med Ciceron i första och andra led och de har alla varit väldigt bussiga hästar som varit bra i skallen. Med de kunskaper jag har om den svenska halvblodsaveln förstår jag inte varför han inte är mer eftertraktad i den svenska aveln.

Jag tar gärna mitt sto till Brigadör! Hon är ju inte lika fin som dina;) men hon duger gott!

Vill än en gång påpeka att Brigadörs pappa Le Mistral har prestationshingstar till pappa, morfar, mormorsfar och mormorsmorfar!
Leuthen msv hopp, Irco Marco svår hopp, Maximus msv hopp och Parnass svår hopp! Snacka om att vara prestationsavlad på både fäderne och möderne!

Men den stammen , och med dom meriterna hingstarna har...det är bara:love: :love: :love:

Jag skulle abslout inte tycka att ditt sto på ngt vis är sämre...hon hamnade kanske inte rätt från första börja...?
JAG tycker att hon har en bra stam,och Ceylon kan för mig aldrig vara fel!

Bukerabatt låter perfekt! Hur många tror ni vi måste samla ihop för att få det?;)

Men precis!:)

Att jag inte valde honom till mitt sto berodde på att jag har sån lite koll på hennes danska möderne att jag ville ha en ordentligt avkommebedömd hingst första gången.

Jag tänkte på tråden om ston där alla har så fina ston medan mitt har vita papper och blev klass II på kvaliten...:( Dock tycker jag att hon har goda kvaliteter att avla på ändå! Spänst och balans och den största hoppglädje!

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 276
Senast: Masse
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 540
Senast: swe
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt... 2
Svar
22
· Visningar
3 185
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin