Underliga hundmänniskor

Jag var ute och gick med min storpudeltik som jag hade lös brevid mig när jag hör en kvinna som ropar åt mig och frågar om jag kan koppla hunden. Fine, det är ingen konstig fråga, men sen fortsätter hon med - För jag litar inte på min hund :eek:

Nu hade jag inget koppel med mig så jag kunde inte koppla min hund men jag hade nog hurusom vänt och gått en annan väg tillbaka :p
Men där tycker jag det är du som beter dig märkligt. Utan tvekan.

Men där tycker jag det är du som beter dig märkligt. Utan tvekan.

Varför då?

@Jenka - du har en poäng i det du skriver om att hon kanske inte litade på att jag har koll på min hund, hon kanske försökte linda in det lite.

Jag kände rent instinktivt att om hon inte litar på sin hund vill inte jag utsätta min hund för ett möte med den hunden även om min är kopplad. Men det är ju iofs bra att hon varnade mig för att hennes hund inte gick att lita på.

Jag tycker att jag ofta träffar puckade hundägare.
Senast var förra veckan, min gamling hade varit på Djursjukhuset och gjort en enklare operation och några timmar senare behövde han såklart ta en liten promenad trots att han fortfarande var hög och vinglade omkring, ena sekunden jätteglad och andra sekunden jätteledsen och tredje bara förvirrad.
Vi möter en liten hund som vi aldrig träffat förr och ägaren börjar släppa fram sin hund trots att jag säger att hennes hund inte får hälsa och förklarar varför.
Men det var inget problem för henne?
Ehh nehe, men för mig var det det!
Inte ens mina andra hundar fick träffa honom då.
Tur för mig att han är en liten plutt så jag kunde lyfta upp honom i famnen och gå.

En annan gång blev jag lite överraskad av en annan hundägare + hund på en smal gångväg.
Alla hundar var kopplade och mina 3 hundar trasslade ihop kopplena lite grann så jag stannade för att trassla ut dem och korta upp kopplena så vi skulle mötas på ett bra sätt.
I min värld så är det sunt förnuft av den andra hundägaren att stanna till lite så jag skulle hinna få ordning på mina hundar och hon borde även kortat upp kopplet till sin hund..
Men icke, hon gick på som vanligt med långt koppel på sin hund (som dessutom är känd för att inte vara snäll).
Hennes hund gör utfall mot mina och mina är inte sena att göra utfall tillbaka :(
Jag tappade kopplet till min ena lilla hund eftersom jag inte fått de där extra sekunderna till att få ordning på det och hennes hugger såklart min hund så blodvite uppstår.
Idioten försöker inte ens få loss sin hund från min utan det får jag göra som samtidigt ska försöka hålla mina andra i styr och sen går hon bara vidare som att ingenting hänt och frågar inte ens om det gick bra för min hund?
Min som blev biten väger ca 10kg och hennes runt 30kg..

Eller den gången jag mötte en hund vars hundägare utbrister 'håll i din hund för jag kan inte hålla min!'
Ehm hur tänkte han då? Jag gick med min 10kg hund och han med sin 50kg +..
Hunden flög på både mig och min hund.

Folk är idioter kan jag konstatera.

För att om man blir ombedd att koppla hunden gör man det. För mig är den som inte kan förstå någon annans dilemma lite underlig

Nu var det inte frågan om att koppla min hund som fick mig att reagera, det är helt okej att fråga det och hade jag haft med mig kopplet hade jag då kopplat min hund.
Men - att be mig koppla min hund för att hon inte litar på SIN hund tycker jag är lite konstigt och gör mig lite nervös för att möta henne igen, varesig min hund är lös eller i koppel.

Nu var det inte frågan om att koppla min hund som fick mig att reagera, det är helt okej att fråga det och hade jag haft med mig kopplet hade jag då kopplat min hund.
Men - att be mig koppla min hund för att hon inte litar på SIN hund tycker jag är lite konstigt och gör mig lite nervös för att möta henne igen, varesig min hund är lös eller i koppel.

Jag tycker det är lite konstigt att inte ens ha med sig ett koppel till sin hund.
Tänk om din hund får någon knäpp idé?
Om inte annat tycker jag nog att det är allmänt hyfs at kunna koppla sin hund om någon ber om det?

Jag tänker också att det är trots allt mest vanligt att de som har sina hundar lösa inte har så himla bra pli på dem som de påstår och den lösa hunden ändå kommer fram trots att man sagt att man inte vill det..
Inte så himla kul om man har problem med sin egen hund då. Kan ju bli minst sagt katastrof.
Sen är det nog även en hel del psykiskt för den som möter din lösahund, den personen kan ju inte veta vad din hund tänker göra och vet man då med sig att man har problem med sin egen hund blir det en onödigt stressad situation.

Jag tycker det är lite konstigt att inte ens ha med sig ett koppel till sin hund.
Tänk om din hund får någon knäpp idé?
Om inte annat tycker jag nog att det är allmänt hyfs at kunna koppla sin hund om någon ber om det?

Jag tänker också att det är trots allt mest vanligt att de som har sina hundar lösa inte har så himla bra pli på dem som de påstår och den lösa hunden ändå kommer fram trots att man sagt att man inte vill det..
Inte så himla kul om man har problem med sin egen hund då. Kan ju bli minst sagt katastrof.
Sen är det nog även en hel del psykiskt för den som möter din lösahund, den personen kan ju inte veta vad din hund tänker göra och vet man då med sig att man har problem med sin egen hund blir det en onödigt stressad situation.

Jag vet inte riktgt vad du menar med "om din hund får en knäpp ide" men jag kan inte komma på någon situation då min hund har fått en knäpp ide och jag har känt att jag måste koppla henne. Skulle hon vara helt ostyrig får jag väl i värsta fall bära henne, och i de flesta situationer skulle jag nog hellre bära än att släpa eller låta henne dra i kopplet.
Till saken hör kanske att jag har koppel med när vi går längre svängar men när vi går våran kissrunda som tar ca 10 -15 min händer det att kopplet blir hemma eftersom jag inte behöver det. Jag förstår vad du menar och har oftast kopplet med mig, och alltid om vi ska gå på ställen där man kan riskera att möta andra på trånga platser.

Häromveckan var jag på väg hem till dotterns barnvakt. Jag kom direkt från jobbet så jag körde bil dit. Det är ett bostadsområde med flera smågator, tillåten hastighet 30-40-50 km/h.
I en trevägskorsning ska jag svänga vänster när jag ser en liten hund i chihuahua-storlek trippa omkring på vägen. Jag kör in till sidan och stannar bilen. Tittar mig omkring för att se om jag kan hitta någon husse eller matte men det är inte en människa i närheten. Sätter mig ner på huk och kallar på den men den är väldigt osäker. Viftar på svansen samtidigt som den gör små morrande ljud.
När jag går mot bilen för att ta fram några hundgodisar så följer den efter mig men så fort jag vänder mig mot den så blir den osäker och backar. Helst vill jag få fatt i hunden så jag kan sätta den i buren jag har i bilen och sen kontakta polisen med signalement. Börjar fundera på om jag ska hämta barnvakten och försöka att med gemensamma krafter fånga den lilla hunden.
Då ser jag att hunden är på väg mot en trädgård en liten bit bort så jag följer efter. En kvinna öppnar ytterdörren och kallar på hunden som har kravlat sig in genom staketet. Jag frågar om det är hennes hund men hon svarar bara mumlande innan hon stänger dörren igen, nu med hunden inne i trädgården.

Om det var min hund som tagit sig ut så hade jag för det första bett om ursäkt för att den var lös, för det andra sett till att sätta upp ett bättre staket och dessutom givetvis tackat för att någon uppmärksammat att hunden var på fel sida staketet.
När jag berättade om saken för barnvakten så suckade hon och sa att det hände i stort sett varje dag men att hundägaren tyvärr inte verkar bry sig om saken.

Jag vet inte riktgt vad du menar med "om din hund får en knäpp ide" men jag kan inte komma på någon situation då min hund har fått en knäpp ide och jag har känt att jag måste koppla henne. Skulle hon vara helt ostyrig får jag väl i värsta fall bära henne, och i de flesta situationer skulle jag nog hellre bära än att släpa eller låta henne dra i kopplet.
Till saken hör kanske att jag har koppel med när vi går längre svängar men när vi går våran kissrunda som tar ca 10 -15 min händer det att kopplet blir hemma eftersom jag inte behöver det. Jag förstår vad du menar och har oftast kopplet med mig, och alltid om vi ska gå på ställen där man kan riskera att möta andra på trånga platser.

Jag är en av dom som haft en hund med agg mot andra hundar. Och många gånger har det varit mycket när att smälla när lösa hundar kommit fram till oss. Och av någon underlig anledning så har det varit JAG som varit idioten som haft en dum hund :crazy:
Så jag upplyste alltid andra hundägare att min hund inte var att lita på för att JAG ville slippa skäll och skadade hundar. Jag vore den största av idioter om jag litade på personen med lös hund hade koll och vett.
Det värsta jag vist var att möta lösa hundar när jag hade henne. Det var nervöst för man viste ju aldrig hur varken hund eller hundägaren var.
Nu har jag den snällaste och gladaste av hundar. Skulle aldrig falla mig in att gå förbi någon lös med honom för jag vet hur känslan känns för den andra hundägaren. Respekt mot varandra :)

Jag litar inte på "min" hund fullt ut om det skulle komma fram en lös hund till henne. Jag vet inte alls vad hon skulle göra därför känns det bättre för mig om hundar jag möter har snöre. Om jag ser en lös hund framför mig så gör jag allt jag kan för att undvika den, för min hunds skull som blivit påhoppad x antal gånger och jag litar inte på att hundägare har den uppfostran på sin hund så den skiter i min.

Jag var ute med min chihuahua lös på stranden, det kommer dit ett par med en dalmatiner. Min hund tycker inte om främmande hundar så jag ropade in honom och tänkte gå därifrån. Dom frågar om det är ok att dom släpper sin hund lös och jag svarar nej och att vi ska gå, har satt på kopplet på min. Tror ni inte dom släpper sin hund (typ 30 kg) som börjar jaga min 2 kgs hund som såklart vart vettskrämd. Jag var så arg så jag kokade, fick iaf tag på min och bar han därifrån. Dom sa inget..

Eller när jag var med min golden hane på en hundträningsträff. Är en tjej där med en blandras hane i ungefär samma storlek. I pausen då vi går ut för kisspaus frågar hon om hennes kan få hälsa på min. Dum som jag var så sa jag okej. Kopplar loss och hennes hund kastar sig över min och hugger mot hals m.m. Nu är min en sån som aldrig svarar upp mot bråk så han försökte ju bara komma därifrån..jag sliter tag i den andra hanens halsband och drar bort han så min kan springa undan. Hon gör ingen ansats att hjälpa till. Sen säger hon "oj ja han kan ha lite svårt för andra hanhundar".

Eller en tjej som satt utanför affären med sin lösa hund. När hon ser oss säger hon stanna till sin hund flera gånger. Men såklart kommer den springande till oss och det blir ett himla trassel med mina två kopplade hundar. Fick intrycket av att hon försökte träna den att stanna kvar med oss som störning :S

Jag håller med dig där.
Min ena hund är supersäker, hon skulle ALDRIG gå fram till en hund vid möte om jag sagt till henne att gå bredvid mig. Sen kan jag gå undan, eller vänta, eller göra vad som helst för att underlätta för andra. Men om jag inte har koppel med mig ska inte ha nån större betydelse. Jag vet inte hur många år jag hade mina jyckar konstant okopplade i stort sett överallt. Har aldrig fått tillsägelse om att koppla.
Argbiggan jag har nu har jag såklart alltid koppel till.

Jag möter ofta puckon när jag är ute, ibland funderar jag på om jag är någon slags idiotmagnet...?

För att dra några exempel: En kvinna som jag tror bor här i närheten lät sin lösa pudel springa efter mina hundar utan att göra någon som helst ansats att försöka koppla den. När jag bett henne koppla sin hund ett par gånger fick jag nog och försökte skrämma bort hennes hund(min ena hund gillar verkligen inte när hundar springer fram, så för pudelns skull ville jag ha bort den från mina) vilket inte heller gav resultat, så då hotade jag kvinnan med polisen, fick då till svar att jag var sinnessjuk. Ja, om det är sinnessjukt att man inte vill ha en efterhängsen pudel i ens hundars rumpa, ja då är jag nog sinnessjuk...

En annan gång tränade jag rallylydnad på en gräsplätt när plötsligt en liten hund skällandes störtar in på banan, matten satt några meter bort och solade. Ropade till henne att hon skulle komma och koppla sin hund för att den totalförstörde hela träningen, fick ingen som helst respons. Så jag tog en vattenflaska och sprutade vatten på den ettriga lilla hunden som höll på att reta gallfeber på min hund. Det var effektivt. Lyssnar inte husse/matte så brukar åtminstone hundarna lyssna.

En annan gång var jag ute med fyra dagishundar då plötsligt en liten kaxig dvärgpinscher kommer framrusandes. Ropar till hussen att han måste koppla sin hund eftersom jag har händerna fulla med dagishundar som absolut inte får hälsa på främmande hundar. Då ryter han till mig att "jag borde skaffa fyra till". Jag kontrar med att han inte borde bryta mot det strikta ägaransvar som han har oavsett hur många hundar jag har. Både jag och min kollega har stött på den här mannen flera gånger och Hans hund springer alltid fram och hussen har alltid hotfulla eller dryga kommentarer. Nästa gång vi möter honom ska vi faktiskt polisanmäla, för att slippa mer tjafs.

ÅHH! Jag kom på en från en underlig(icke) hundfamilj.

Jag sökte hundvakt inför en resa, och mina vanliga hundvakter var upptagna i sista minuten.
Så jag tänkte ge blocket ett försök eller ställa in resan.
Hittar en annons som låter intessant, det stog två mycket hundvana bröder som ville vara hundvakt, och skulle ta med hunden ut och jogga och gå mycket, och de påpekade mycket noga hur stoor hundvana de hade!!!!

Jag åker in till stan och möter en hel familj?! två bröderna och mamma +pappa (sönerna var vuxna men bodde hemma)¨
De börjar med att hälsa på hunden sådär som typiskt småbarn gör, klappa på huvudet:)
När vi kommer in så känner min hund att dom ätit kött precis och ställer sig ochgnäller vid kylskåpet.
Hnden brukar testa det hos nya människor, dessa människor springer då dit och åh åh vill du ha , ja ska du få.
Börjar göra sitt , ligg, vacker tass om vartannat, med gälla röster:)

Jag böjar avbryta och fråga lite om deras hundvana, som visar sig inte större än att de haft en chihuahua.(stava)

Vi går en sväng iaf, genom trapphuset, de håller längst ut i kopplet.
De bor i flerfamiljshus, så jag säger åt dom att korta upp kopplet lite fall en granne dyker upp=D

Väl ute bestämmer hunden helt och hållet riktning, de följer bara efter och byts om att hålla i kopplet.
Sen åker jag iaf he , och är rätt fundersam över hur man kan skriva att man har så stor hundvana efter en chihuaha.

Var ute och gick med schäferhanen vi hade hemma förut.
Möter ett äldre par med sin hund, någon liten historia, som frågar om hundarna får hälsa.
Jag säger bestämt nej, kortar upp min lite till (var redan i kort koppel bredvid mig förvisso), de fortsätter tjata och släpper fram sitt yrväder. Jag säger nej om och om igen, till slut får jag nog och hojtar att min hund inte har ätit än och han är hungrig. Då tog de snabbt sin hund under armen och pös iväg :D

Sonens farmor var ute och gick med honom i barnvagn när han var bebis.
Kom förbi ett hus och plötsligt flyger en jack russel upp i vagnen! Hon hivar ner hunden på marken och ryter åt ägaren att ta sin hund. Ägaren muttrar lite, tar sin hund och och går in. Ingen ursäkt alls.

Stod och väntade utanför en kompis hus tillsammans med min och hennes hund, två tikar, varav min inte tycker speciellt mycket om främmande hundar som kommer framrusande. På vägen kommer en tant med sin hanhund.

Tanten - Är de hanar eller tikar?
Jag svarar - De är två tikar.
Tanten - Ja men då går de bra!

Säger hon och släpper fram sin hund utan att vänta på svar, Min tik säger i från och de blir ett himla liv eftersom hon drar igång min kompis hund också, tanten drar förskräckt undan hanen och utbrister:

- Men oj vad hände, vad blev de nu?

Ja, vad var de som hände? De kan man undra:banghead:

Jag har ett par hundar och hundägare runt där jag bor som är lite märkliga, stället verkar dessutom krylla av hundar som gör utfall både till höger och vänster. Själv har jag en hund som kan bli alldeles snurrig och går upp i stress av att möta andra hundar som dyker upp plötsligt eller som gör utfall och/eller skäller.

Något vi jobbar på självklart och det går framåt väldigt fint. Men en tant som bor här i krokarna med en skällig liten lurv och hon tycker alltid att våra hundar ska få hälsa, dom vill ju så gärna bla bla. Trotts att jag upprepade gånger sagt nej så går det inte in, utan hon ska vareviga gång säga att dom ska få hälsa och börjar släppa fram sin lilla. Nu var det ett tag sedan sist men då hade jag hunnit bli så irriterad också så jag sa till på skarpen. Men jag förstår inte hur man kan tycka att en lite lurv på kanske max 8 kg ska få hälsa på en hund på 28kg som uppenbart inte uppför sig?! (hänger i kopplet, gör alla tänkbara lekinviter, spänner upp sig och har raggen rest)

Men jag är ändå glad åt att jag nu har en stor hund som dessutom är svart, i de allra flesta fall få vi vara i fred, intresset hos andra att låta deras hundar hälsa på min är oerhört litet jämnfört med när jag hade min blonda lilla amristik som var söt som socker. Med henne hade jag fullt upp med att freda henne från allt och alla, vuxna, hundar och barn som tyckte att det skulle hälsas, leka klappas och kladda. Hon hade dessutom inte minsta intresse av att varken hälsa eller leka med främmade hundar, barn eller folk och kunde absolut nypa till om hon kände att dom andra var närgångna.

Något jag inte förstår är folk som ska envisas med att ha sina hundar lösa när de inte har koll på dem!! Jag får toss!! Jag vet inte hur många gånger vi har träffat på ekipage där ägaren låter hunden springa 10 meter framför som försöker kalla in hunden när de ser oss, men hunden springer ändå fram. Och ägaren kommer lunkande efter. Som tur är har det alltid gått bra, min tik är mest stillsamt nyfiken, men tänk om inte inte vore så! Vad tänker folk med? Jag har som vana att alltid koppla när vi möter andra hundar, även fast det inte behövs för Alice bryr sig inte (om de inte kommer fram och hälsar), för jag vet ju inte vad det är för slags hund vi möter.

Häromveckan var vi nere på stranden och gick och plötsligt kommer det en hund galopperande. Än en gång gick mötet bra, men det var en stor hane som tyckte att min lilla tik var något att bestiga (hon är tack och lov kastrerad, och jag var ju där). Jag puttade bort den främmande hunden och så åt honom att gå hem omedelbums! Ingen ägare i sikte. Hunden respekterade mitt Nej och gick en bit bort, han verkade vara någorlunda väldresserad. Vi stod kvar ett tag och väntade på den eventuella ägaren. Ingen ägare kom. Nehe. Så vi började gå upp mot bostadsområdet, med hunden i tätt följe. Jag fick flertalet gånger stampa i marken och försöka mota bort honom pga att han var så på. Efter ett tag började jag ju fundera på om det kanske var en bortsprungen hund och övervägde kontakta polisen, men jag hade ingen telefon. Vi gick längs gatorna i området ifall någon letade efter honom, men icke. Nehe.
Så mötte vi en kvinna med en liten hund som ropade "Nejmen hej Pelle, är du ute och går?!" Hon berättade att det inte var hennes hund, utan hennes grannes och visade vilket hus det var och sa "Ja han brukar smita. De har haft många sånahär (antar att hon menade rasen) men detta är den första rymmaren. Jag tar med honom hem." Hon kopplade hunden med sin hunds koppel och så gick vi åt varsitt håll. På vägen tillbaka passerade jag ägarens hus och såg att de inte hade något staket runt tomten, bara häckar - med stora hål i!! Inte konstigt att hunden "rymmer"! Han tror väl att hela världen är hans bakgård?

En av de otaliga gånger jag kliat mig i huvudet och undrat Vad är det för feeel på folk?!
Tänk om deras hund springer fram till en hund som inte alls är snäll!! Eller ännu värre, springer över en väg!

Kom på en!

Vi skulle tömma sambons lägenhet å ta grejer till våran gemensamma, som vanligt när man flyttar så blir det ju en hel del svängar med bil och en hel del körande inne på området för att nå lägenheten och förrådet!

Först så får vi stanna för en lös liten hund springer runt bilen medans ägaren är fullt upptagen med att stirra ner i mobilen och inte gör en ansats att ens kalla in sin hund, att missa att en bil är stående typ max 2 meter ifrån en borde man ju höra även om man stirrar ner i telefonen, men iallafall!

Hunden flyttar sig och vi hinner köra några svängar och är oerhört försiktig då vi kör förbi där pga ingen koll på hunden, under tiden så tillkommer fler personer, några barn och ännu en hund till gräsplätten mellan vägarna till husen, å som sagt, vi kör oerhört försiktigt efter tidigare händelse!

Helt plötsligt så tar en av gubbarna som är där och sparkar ut en boll uppenbart med flit rätt framför bilen så en liten pälsboll till hund ordagrant springer mitt framför fronten på bilen nära på under och är snabbt i farozon eftersom den redan var nära, vi tvärnitar såklart å han kommer å skäller på oss för vi kör för fort och ska tänka på att det är barn och hundar som springer runt och hotar med att nästa gång vi åker förbi så ska han kasta en sten genom rutan, lets say.... hade vi kört för fort så hade vi fått skrapa bort hunden ur mönstren på framdäcken!

Lägg till att det i trappuppgångarna är lappar om "goda grannar låter inte sina hundar/katter springa fritt"

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 281
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 389
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 925
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 800
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar