Underliga hundmänniskor

I området har vi ett äldre par som har en stor och överviktig Rottis-hane, som är riktigt obehaglig.
Förr lät de alltid hunden gå upp precis vid staketet till hundrastgården och göra utfall mot andra hundar. Jag var där en gång med min Corgi, ägaren släppte upp Rottisen till staketet som gjorde ett monsterutfall innan min hund ens såg den, och min hund var ju inte sen att rusa bort dit och svara. Där står alltså hundarna och ryker ihop duktigt med bara ett gunnebostängsel mellan, och ägaren till Rottisen gör inte en ansats till någonting. Jag går bort för att sära på dem och vrålar till Rottis-ägaren att dra bort sin hund, vilket han inte gör. Jag får bort min hund och frågar vad tusan han tänker, någon utav hundarna hade ju kunnat köra igenom t ex en nos genom staketet och bli illa biten. Då svarar herren med diverse svordomar och könsord. :crazy:
Efter det har jag faktiskt inte sett de göra så igen, men det är fortfarande obehagligt att möta dem, eftersom de har väldigt svårt att hålla hunden på promenaderna. Andra hundägare går långa omvägar för att slippa att möta ekipaget, och jag har sett hunden göra utfall och nästan komma åt att hugga ett barn på cykel.

Jag hade fixat bort hunden på annat sätt utan att behöva ljuga om min hunds hälsa. Jag säger inte att jag har klamydia till folk som klappar mig i häcken på krogen heller, jag fotar till dom.
Fast har man en hund som blivit påflugen och gör rabiata utfall själv (hade det problemet med Harri ett tag efter att han blev påflugen av två stora svarta hundar när han var ca 7 månader) så är det inte så lätt att mitt i det få in en snygg karatespark mot den andra hunden. Måste dock medge att stor svart hund som själv skäller tillbaka sätter en jävla fart på de ägarna som lät sin hund springa fram. Aldrig varit med om något liknande ^^

Nej. Har aldrig sagt att det är lätt. Har som bekant en stor svart själv. Dock tror jag inte att "Eh, haha, nu får din också loppor!" hjälper bättre än en fot i trynet eller ett myndigt; Gå HEM med dig!"

Jag har en tant med tre irländska settrar där jag bor, som hon oftast går med lösa, både i skog och mark. Den ena tiken har något knäpp, hon hatar min äldsta hund (har spårat honom ex antal kilometer i skogen för att kunna flyga på honom) och hunden har även jagat min lillebrors sambo en bra bit när hon skulle gå till bussen... majoriteten av alla hundägare i området har pratat med henne om att hon måste koppla hunden, men den kan inte gå ordentligt i koppel utan drar som en galning, så då inbillar hon sig istället att hon har bra lydnad på den (vilket hon inte har eftersom den sticker konstant).. Men vad gör man, vissa människor tar inte till sig alls... efter att hunden jagade tjejen hotade vi tanten med en polisanmälan om vi ser hunden lös igen. Måttligt irriterad.

Det enda knäppa som jag varit med om och minns var när jag kommer med mina två hundar och ser en lös amstaff komma sättandes mot oss från sina ägare två unga kvinnor. Då jag och mina hundar INTE litar på rasen eller ska vi säga dess ägare i vårt område sedan min hund blev illa biten av en sån blandning så tog jag mina bakom mig ( som skällde ) och satte upp en hand och sade NEJ, STANNA. Matten ropade då på sin hund som motvilligt kom. Då utbrister ägaren OJ, Hon LYSSNADE ?! Då visade det sig att de hade en LÖPTIK lös som dessutom inte brukar lyssna uppenbarligen??

Eller jo finns ett pucko till med en liten jack russel tik som han jämt har lös. Han gapar så högt och argt på sin hund varje gång hon går bara några meter ifrån honom vid hundmöten. Hunden lyssnar men mannens ton och röstläge är så arg och mörk att min pudel blir livrädd varje gång och hans hund mindre och mindre berörd. En gång gick min väninna förbi och sa helt lugnt : " tycker du att det hjälper? " Mannen svarade då att han inte ville strypa sin hund med koppel...Men sedanhar vi faktiskt sett hunden kopplad lite då och då. vad är snällast mot hunden liksom...det var ingen vänlig ton han använde...jag skulle inte vilja behöva bli så arg på min hund hela tiden...

Fördelen med att ha stor flock hundar med sig ut, ingen jäkel kommer på idén att släppa fram sin ensamma hund då! ;)
.
Nu brukar jag bara ha fyra hundar men det antalet verkar inte avskräcka. Det känns som folk tänker; men om de inte äter upp varandra kommer de inte äta upp min hund heller.

Absolut lugnast är det när jag går med den största hunden själv.

On-topic var den en hund där en bekant bodde som ofta var lös och sprang fram till andra hundar varpå ägarna rusade in i skogen. Jag kan förstå principen men detta händer upprepade gånger och hunden bryr sig inte det minsta om att de försvinner.

Tyvärr tror jag det är rätt vanligt, inställningen att BC (och blandningar) automatiskt skulle bli lydiga.

Idag träffade jag på en med en labbekorsning, jag hade enbart schnauzern och kopplar honom+kortar upp kopplet lite och säger till honom när han gnyr. Ägaren håller sin hund på andra sidan, men när den börjar dra mot Sigge släpper han fram den :meh:

Där vi bodde tidigare fanns en husky som gjorde utfall. Ägaren kunde inte hålla sin hund men gjorde aldrig en tendens till att gå undan från gångvägen.

Mest intressant är nog nästan de jag träffade när jag Stoja var valp; en man med en liten hund (minns ej ras) och en kvinna som jag vet föder upp Eurasier, tiken hade valpar hemma. Kvinnan säger jag hej till, kommenterar ngt om tiken sen går hon vidare. Mannen frågar om de får hälsa, jag säger nej. Förklarar även varför; Stoja är/var inte helt förtjust i hundmöten samt att båda hundarna var lite risiga i magen så jag misstänkte att det kunde vara smittsamt. Mannen envisas, säger att min valp kommer bli agressiv och att jag skapar mig problem för att de inte får hälsa (på allt och alla). Det slutar med att han släpper fram sin hund. Rimligheten i att ta hem ev. smitta till några veckor gamla valpar kändes ju... mindre bra (vet inte om det var samma hushåll eller ej).

Jag var ute och gick med min storpudeltik som jag hade lös brevid mig när jag hör en kvinna som ropar åt mig och frågar om jag kan koppla hunden. Fine, det är ingen konstig fråga, men sen fortsätter hon med - För jag litar inte på min hund :eek:

Nu hade jag inget koppel med mig så jag kunde inte koppla min hund men jag hade nog hurusom vänt och gått en annan väg tillbaka :p

Det kan ju dock vara bra. Iom att det finns många idioter som låter hundarna springa fram hur som helst kanske hon ville vara på den säkra sidan att din hund inte skulle komma fram iom att hennes kunde bita?

kl
Kanske man ska göra som en dam här i området... Hon har en schäfer, rätt ung som hon utbildar (?) eller i alla fall använder som blindhund. Hon själv är alltså blind/ser väldigt dåligt, hunden är osäker på andra hundar efter att ha blivit påhoppad. Om hon hör att man har hund stannar hon en bit bort, frågar om hunden är kopplad/om man håller sig lite ur vägen etc så förhoppningsvis undviker hon situationerna. Sen hoppas jag ju att folk håller sig lite extra ur vägen iom att hunden oftast går med sån ledhundsbåge men man vet ju aldrig.

Ja märkliga människor finns det gott om:)
Dock är deras beteenden säkert logiska för dom själva då och då:)

Mina två senaste möten med "konstiga hundmänniskor" är när jag skulle åka iväg med hundarna, öppnar dörren och ser en liten vit hund i trädgården , ägaren står utanför vår trädgård och grejjar med något.
Jag säger ehh hej jag tänkte åka iväg med mina hundar nu, så om du kan ropa in din hund.
Han frågar om jag har hanar, nej jag har tikar, jaha nej min slåss med tikar.
Jaha men kan du ta hunden nu då så jag kan ta ut mina tikar:)

Sen när jag är ute och cyklar med två hundar, alltid när vi möter hundar stannar jag och sätter dom ner,så den andra hunden kan passera.
Ofta kommer då folk mot oss på långt långt koppel och tror de ska hälsa eller så går de förbi och när de passerat så släpper de ut hunden så den hoppar fram bakom oss!!!
Eller den gamla man som jag stog och väntade på att han skulle passera i en kvart i spöregn, hunden skulle nosa precis överallt flera minuter åt gånge, så 15 minuter tog det att passera de 20 metrarna förbi oss=D

Ja märkliga människor finns det gott om:)
Dock är deras beteenden säkert logiska för dom själva då och då:)

Mina två senaste möten med "konstiga hundmänniskor" är när jag skulle åka iväg med hundarna, öppnar dörren och ser en liten vit hund i trädgården , ägaren står utanför vår trädgård och grejjar med något.
Jag säger ehh hej jag tänkte åka iväg med mina hundar nu, så om du kan ropa in din hund.
Han frågar om jag har hanar, nej jag har tikar, jaha nej min slåss med tikar.
Jaha men kan du ta hunden nu då så jag kan ta ut mina tikar:)

Sen när jag är ute och cyklar med två hundar, alltid när vi möter hundar stannar jag och sätter dom ner,så den andra hunden kan passera.
Ofta kommer då folk mot oss på långt långt koppel och tror de ska hälsa eller så går de förbi och när de passerat så släpper de ut hunden så den hoppar fram bakom oss!!!
Eller den gamla man som jag stog och väntade på att han skulle passera i en kvart i spöregn, hunden skulle nosa precis överallt flera minuter åt gången, så 15 minuter tog det att passera de 20 metrarna förbi oss=D

Och alla som frågar har du tikar eller hanar? min hane älskar tikar och kommer i full fart mot oss:)
Min ena tik hatar främmande hundar, oavsett kön!!!

Haha, kom på för några veckor sedan då jag skulle promenera med hunden genom en park.

Följer stigen mot ett hörn och en stor buske, och där sitter två kvinnor och pratar på bänken. Helt plötsligt utbrister den ena:
"AKTA, JAG HAR TVÅ HUNDAR LÖSA DÄR! BAKOM BUSKEN!"
"Jaha, men kan du koppla dem då?"
"Ja, jag ska försöka..."

Nu fick hon ju faktiskt tag i sina två små hundar, men varför släppa dem i en allmän park utan någon vidare uppsikt när man inte vet om man kan få fatt på dem? :banghead:

Jag sag en aussie los pa vagen I ett samhalle haromdan. Den sprang glatt efter bilen, mitt pa vagen. Jag stannar vid sidan och greppar Koppel och godis med planen att gora en god garning. Nar jag kommer ur bilen ser jag en kvinna sitta pa sin forstutrapp och ge mig onda blickar nar jag narmar mig hunden.
Hon svarade att det viss var hennes hund nar jag fragade men gjorde ingen insats att ens ropa in hunden.
Sa tydligen ar en 60 vag ett lampligt stalle att rasta hunden...

Firade nyårsafton med att bli "biten" av en kopplad hund som jag mötte på en gångstig. Det var förmodligen inte första gången hunden gjorde detta, då det första jag reagerade på var att husse slängde sig framåt för att ta tag i halsbandet (detta alltså trots att hunden var kopplad). Och det andra var att hunden gjorde utfall och plötsligt hade jag min hand i dess käftar. Jag röt något i stil med "HÄPP!", hunden släppte, husse ryckte i kopplet men sa inte ett ord och gick därifrån i raskt takt. Jag stod kvar ett par sekunder och tittade efter dem, muttrade att jag var okej om någon undrade. :p

Nu är det visserligen någon månad sedan men händelsen får mig fortfarande att se ut som ett stort frågetecken :confused:

Ingen av våra är förtjusta i andra hundar sedan de blev påhoppade av två leonberger som ägaren inte orkade hålla i *duh* och därför är hundmöten alltid ett gissel, efter mycket träning så går det an så länge det inte är på allt för kort avstånd som mötet äger rum och vid just det här tillfället gick vi på en smal gångväg när vi ser att det kommer en kvinna längre fram med en matkasse och en liten hund mot oss. För att slippa mötet så gick vi ut på ett stort fält vid sidan om, inget fält som direkt leder någonstans utan det är högt stängsel på ena sidan och kolonilotter på en annan sida och på tredje sidan så löper det ett dike som oftast är vattenfyllt men som man kan passera över på ett ställe genom att passera högt ogräs.

Hursomhelst så står vi där långt ut på fältet och väntar på att hon ska passerna med sin hund då vi ändå tänkte släppa hundarna lösa där på fältet sen en stund när det är hundfritt men helt plötsligt så viker tanten/kvinnan av ut på fältet åt vårat håll med hunden längst ut i kopplet som går med nosen i backen och uppenbarligen har fått upp våra hundars doft då dom hade gått där tidigare. Vi avvaktar lite för att se vart hon tänker ta vägen men hon kommer närmare och närmare oss så då flyttar vi på oss längre bort mot diket men tanten fortsätter att följa efter fortfarande med hunden längst fram i kopplet och med nosen i backen samtidigt som hon bär på matkassen som ser rätt så tung ut.

Till slut var vi tvugna att passera diket och fortsätta över till det angränsande fältet då hon uppenbarligen tänkte gå samma väg som oss av någon outgrundlig anledning så vi traskade på över det andra fältet med tanten och den andra hunden efter tills vi vek av mot gångvägen igen och gick upp på det och fortsatte åt det hållet vi var på väg, åt det hållet som tanten kom ifrån från början. Då först gav hon upp och fortsatte åt det hållet hon var på väg åt :confused:

Så ja jag vet inte hur hon tänkte, om hon tänkte över huvudtaget. Vi gjorde ingen antydan till att vi ville att hundarna skulle hälsa om det nu var hennes tanke då vi stod med ryggarna mot henne minst 20 meter ifrån gångvägen som hon gick på och när hon närmade sig så flyttade vi på oss bort från henne. Eller om hon helt enkelt lät hunden bestämma vart dom skulle gå då den så klart gick där våra hundar hade gått med matten efter. Men det är helt klart det underligaste hundmötet jag någonsin har varit med om under alla år som hundägare.

Jag går då och då på kurs hos en instruktör som ofta håller till på ett fält. Flera gånger när vi varit där har det dykt upp en kvinna med en labbe som alltid ska gå fram till ekipagen för att hundarna ska få leka. Det spelar ingen roll hur många gånger hon blivit tillsagd att vi inte vill bli störda medan vi tränar.
Värst är då hon går fram till hundar som tränar platsliggning, då får man vara snabb fram till sin hund innan hon hinner dit.
Hon blir förbannad och skriker jävla kärring och sånt, men verkar ändå aldrig fatta att man inte vill att hundarna ska leka. Men det måste ju vara något fel med henne.

Jag har bara varit hundrastare men måste berätta om ett konstigt tillfälle.

Var ute med hunden jag rastade när jag ser en liten hund (typ chihuahua) som sitter på en gräsmatta framför en uteplats, dumma jag blir imponerad och tänker att ägaren måste ha bra pli på hunden om den får sitta där (jag är ju van vid bukes hundägare som verkar ta sitt ansvar på allvar). När jag kommer närmare inser jag att jag inte ser någon ägare och inget koppel, de första varningssignalerna slås på :cautious: När jag har gått förbi en liten bit så kollar jag "min" hund då han tycker om att hälsa på andra hundar och ser till min förskräckelse att hunden har följt efter oss! :eek: Inget koppel och ingen ägare inom synhåll, bara ett halsband och en vovve som börjar jucka på "min" hund :banghead:

Jag tackar gudarna att "min" hund var en hane (tänk om det hade varit en löptik!) och för det mesta vänlig mot andra hundar, och att den främmande hunden verkade bara kåt och inte fientlig. Försökte få bort den främmande hunden genom att gå emot den (är absolut ingen van hundmänniska) men den bara gick undan en liten stund innan den fortsatte :meh: Så där står jag och vet att den främmande hunden kommer helt säkert att följa efter oss om jag fortsatte att gå, jag ville för ett ögonblick nästan göra det men gick istället till uteplatsen och ställde mig där för att se om jag kunde få syn på ägaren genom fönstren.

Fick stå där en liten bra stund med den främmande hunden juckandes på "min" stackars hund, som mest verkade undra vad för störd hund det här var, jag t.o.m bad honom om ursäkt :o Till slut ser jag rörelser i fönstret och ägaren kommer skyndades ut. Hon går mot sin hund som börjar morra och försöker nafsa när hon tar upp honom bakifrån, och så ler hon bara och nickar innan hon skyndar sig in igen. Blev lite handfallen där när hon inte ens verkade försöka be om ursäkt :confused:

Såg visserligen att hon verkade ha såna där galler för dörren (som stod öppen) till uteplatsen, men om en hund vill (även en chihuahua) kan den väl hoppa över såna??

Är tacksam för både min och den lilla hundens skull att det var just "min" hund han råkade på, för det kunde ha varit så mycket värre..! :nailbiting: Håller mig nog till katter :D

Och alla som frågar har du tikar eller hanar? min hane älskar tikar och kommer i full fart mot oss:)
Min ena tik hatar främmande hundar, oavsett kön!!!

Åh jag blir så irriterad på sånt. Jag var ute och gick en promenad med min Leonberger som löper för någon vecka sedan och kom in i ett bostadsområde. Då hör jag någon ropa från någon altan "hej vilken fin hund, är det en tik" jag kollade mig omkring och ser då en man komma fram och har en lös hund framför sig. "Ja svarar jag lite tvekande" Mannen kommer då ilande som ett skott "Ja han älskar tikar" ja men min löper svarar jag och är lite grinig. "Ja men det gör inget, han är så kaxig så han behöver tas ned lite på jorden" Ehh ja men jag vill inte mötas. Vips var de framme hos oss och hunden stod där, jag började dra mig bakåt och sa att vi skulle gå och min hund började morra. Hon är ju rätt stor så det blir lite jobbigt att hålla emot om hon skulle få för sig att göra något och jag började gå och mannen och hunden följde som efter. Jag sa till flera gånger att jag ville att han skulle ta sin hund men han fortsatte att säga att hunden behövde sättas på plats och att det inte gjorde något om min blev arg. Ehh näe men för mig gör det ju det och vi ville inte mötas. Jag gick därifrån och till sist vände mannen hem till sig igen.

Jag var ute med min 12-veckors amstaffvalp häromdagen och miljötränade. En tant fick syn på oss och kom framilande illa kvickt och slängde sig över honom och började gosa med honom. Och så sa hon till mig att de var ju så himla goa dessa hundar när de var små. Och att de var goa ända tills man började föda upp dem på rått kött och hetsa dem. Jag nämnde inte att han åt delvis färskfoder och barf:angel::p

Jag och en kompis var ute och gick med våra hannar för några veckor sen när vi mötte en kvinna med en Borderterrier. Detta var på en grusväg ute i skogen så vi morsade på varandra så som man gör men hon stannade upp. Började fråga lite om våra två dvärgschnauzers.....hon verkade nyfiken på rasen. Vi blev ståendes en stund på grusvägen med hundarna kopplade vid våra sidor och pratade. Sen frågar hon om de får hälsa. I det läget fanns ingen direkt anledning att säga nej då alla tre hundarna var coola och glada. Terriern nosar först som hastigast på min, som inte visar så mycket intresse tillbaka, så går den till kompisens hund....allt är frid och fröjd. Sen blir kompisens hane plötsligt väldigt intresserad av terriern....han blir allt mer intensiv och han blir extremt på, gnällig och dryg och hon drar tillbaka honom och säger nått med "Vad flög i honom?"
Då haspar Borderterrierns matte ur sig "Oj han känner nog att hon löper" :banghead:

Jag och kompisen plockade snabbt upp våra hakor från vägen och gick där ifrån....eller ja...hon fick mer eller mindre släpa sin hund därifrån.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 281
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 389
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 925
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 800
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar