Underliga hundmänniskor

HeleneK

Trådstartare
Igår på promenaden med hunden mitt i skogen på en trång stig fick jag ett möte av en kvinna med en Springer Spaniel. När hon ser oss stannar hon, mitt på stigen, med långt koppel. Jag stannade också till och funderade lite på situationen. Hon stannade vilket får mig att tänk att hon kanske har problem med hundmöten. Men hon står kvar på stigen utan att hålla in hunden, vilket får mig att tänka att hon kanske mer är osäker på min hund. Så jag tar in min hund på kort koppel vid sidan och passerar henne på stigen och då gör hennes hund utfall.

Nu hann vi förbi, så ingen skada skedd, men jag har verkligen svårt att förstå hur hon tänkte när hon stannar mitt på stigen med långt koppel utan att säga något till mig om hon vet att hennes hund kan göra utfall.
Jag funderade på om det var min skyldighet att trassla mig ut i skogen för att göra en båge förbi henne, men annat än att hon stannade gav mig ingen indikation alls på att hennes hund hade problem med hundmöten.

När jag delade med mig av händelsen till en kompis berättade kompisen att hon just hade fått en väldigt underlig fråga i stallet. En person där frågade min kompis NÄR hunden blir lydig. Hon hade nämligen en 1-årig BC-blandning som hon hade köpt för att det skulle bli en lydig hund och nu undrade hon i vilken ålder det brukar vara.

Så, ja, vad har ni upplevt för underliga hundmänniskor på sistone?

Haha, inte konstigt BCblandningar får dåligt rykte

Jag mötte en tjej i 15 årsåldern med en halvstor hund som slängde sig över o la sig på hunden mitt på gangbanan när jag gick för bi med min schäfer

Haha när blir hunden lydig :rofl:

Här i grannområdet har vi många knäppa ägare. Värst är dock en kvinna som har en fransk bulldog. Sist jag mötte den drog hon in den bakom en buske och satte sig på huk framför den så den inte skulle se min hund. När jag och min hund (som inte gjorde någonting) gick förbi två sa hon hela tiden "Neeej! Neeej! Neeej!" till hunden som satt och tokskällde bakom henne. Effektivt :up: :meh:

Tycker jag träffar på underliga hundmänniskor dagligen, förvånandsvärt många som bara stannar och står still ev bara går förbi med långt koppel och totalt struntar i eller blir förvånade när deras hund gör utfall, detta liksom trots att dom ser att jag själv håller min hund kort och försöker att ta mig förbi utan att dom ska hälsa.

Blev lite lätt konfunderad idag, då jag var ute på en mindre väg/ stig och möter två äldre kvinnor med varsin hund lösa ( en större och en mindre). Jag kopplar min hund som går lös, men de gör ingen ansats att ens ropa på sina som kommer fram. Jag föser bort den stora med benet och säger att man hund inte gillar andra tikar och att hon nyss ( för ett par veckor sedan) blev påhoppad av en hund och inte gillar när andra hundar kommer fram sådär. Då utbrister kvinnan glatt: Men det är ju perfekt att öva på nu då! ( medan min reser ragg och har tydliga signaler av att inte vara bekväm)...Går vidare åt motsatt håll och den lille hunden ( hane) går efter oss och den andre kvinnan ropar tafatt på den utan att hämta honom trots att han följer med oss i ca 50 m innan jag stannar så hon får tag i den. Ja, lite frustrerande ibland är det...

Det mest underliga som hänt mig är att en tjej nästan tvingat sig på mig och hunden jag passar ibland även fast jag kämpade med att hålla en arg hund. Då gick jag ändå på ena sidan vägen och hon på andra men när hon fick syn på mig så började hon gå emot mig. Jag var rätt så förbannad men försökte ändå hålla mig rätt lugn för hundens skull som har problem med hundmöten efter att ha blivit påhoppad av lösa hundar. Jag fick backa och släpa med mig hunden bakåt samtidigt som jag upprepade mig att hunden inte är snäll. Hon gav sig när jag frågade om hennes hund var ordentligt försäkrad, veterinärvård är dyrt! Så jävla trött på folk som inte fattar något om man nu får svära.

Men annars är de det en bra stad att ha hund i tycker jag :)

Här omkring brukar en äldre dam promenera men en stor schäfer, som ska vara extremt hundilsken (vad jag har hört). Hon har alltid hunden kopplad, och får hon syn på en hund så vänder hon fort som 17 och går åt andra hållet. Tydligen så orkar hon inte hålla hunden om den kommer för nära en annan hund.

Det är förvisso klokt av henne att vända och alltid ha han kopplad, men risken för olyckor känns ändå ganska stor med en liten skröplig tant och en stor ilsken schäfer som har dragit omkull henne upprepade gånger :nailbiting:

Sen är det också en kvinna med en Jack Russell tik som har noll koll på hunden. Så fort hon släpper lös hunden så sticker hon all världens väg, det är ingen ovanlig syn att hunden kommer springandes genom byn, och 10 minuter senare kommer kvinnan flåsandes och ropar :grin:

Detta händer flera gånger i veckan och jag förstår inte hur hon orkar ha henne lös hela tiden, att jaga hunden varje gång måste ju vara asjobbigt...:p

@HeleneK Jag var med om något liknande när vid bodde i Malmö.
Minns inte exakt hur det gick till, men jag vet att jag skrev om det här. Det var något liknande iaf, en tant med en cocker i lååååångt koppel möter mig och min lilla hund gör nåt ljud i från sig. Men jag höll ju min hund bredvid mig och gick förbi i rask takt - då skriker tantjäklen efter mig att jag ska hålla koll på mina hundar och inte ha så många om jag inte kan hantera dem.
Eh okeeej... Förvisso hade jag 3 stora hundar, men de gick bredvid mig och det var hon som var konstig.

Folk är jäkligt märkliga. Och jag kan faktiskt ibland tycka att det är lite kul emellanåt att jag har en liten satmara. En sån som låter jäkligt mycket och tycker att matte är HENNES och ingen annans, så släpper folk fram sitt loppdjur gör de bara det en gång. (Nä, hon bits inte, hon låter.)

Här omkring brukar en äldre dam promenera men en stor schäfer, som ska vara extremt hundilsken (vad jag har hört). Hon har alltid hunden kopplad, och får hon syn på en hund så vänder hon fort som 17 och går åt andra hållet. Tydligen så orkar hon inte hålla hunden om den kommer för nära en annan hund.

Det är förvisso klokt av henne att vända och alltid ha han kopplad, men risken för olyckor känns ändå ganska stor med en liten skröplig tant och en stor ilsken schäfer som har dragit omkull henne upprepade gånger :nailbiting:

Sen är det också en kvinna med en Jack Russell tik som har noll koll på hunden. Så fort hon släpper lös hunden så sticker hon all världens väg, det är ingen ovanlig syn att hunden kommer springandes genom byn, och 10 minuter senare kommer kvinnan flåsandes och ropar :grin:

Detta händer flera gånger i veckan och jag förstår inte hur hon orkar ha henne lös hela tiden, att jaga hunden varje gång måste ju vara asjobbigt...:p

Hur gammal är den skröpliga tanten då ;) ...jag är säkert urgammal för 15-25 åringar men lätt att jag klarar en schäfer
en tjej på området , kan vara i 30 årsåldern nåt har en golden o en spaniel som gör exakt samma sak när hon möter en hund

Hur gammal är den skröpliga tanten då ;) ...jag är säkert urgammal för 15-25 åringar men lätt att jag klarar en schäfer
en tjej på området , kan vara i 30 årsåldern nåt har en golden o en spaniel som gör exakt samma sak när hon möter en hund

Allt är ju relativt, haha. Men hon är nog i 70-80 års åldern och hon har tydligen tappat hunden några gånger. Det är dock rykten men det ser ut som att hunden har munkorg nu för tiden :)

Jag var ute och gick med min storpudeltik som jag hade lös brevid mig när jag hör en kvinna som ropar åt mig och frågar om jag kan koppla hunden. Fine, det är ingen konstig fråga, men sen fortsätter hon med - För jag litar inte på min hund :eek:

Nu hade jag inget koppel med mig så jag kunde inte koppla min hund men jag hade nog hurusom vänt och gått en annan väg tillbaka :p

Eller mannen som var ute med sin Grand danois och en annan stor,naken, hund. Jag ser honom på andra sidan korsningen och vänder mig om och kallar in min hund för att koppla henne. Innan jag har hunnit det har jag Grand Danoisen brevid mig, med kopplet släpande efter sig, som glatt hälsar på min hund. Mannen kommer släntrande efter och säger att hon är sååå snäll, till skillnad från den andra jag har här, hon attackerar mest andra hundar när hon får vara lös. :nailbiting:

Då har han alltså släppt sin hund tvärs över en korsning för att den ska få hälsa på min hund, utan att på något vis kolla att det är okej med mig. Jag hann få hjärtat i halsgropen, livrädd att min hund skulle bli skrämd av hans och därmed springa ut på vägen. Jag blev så chockad att jag inte fick fram något vettigt utan bara tog ,in hund och gick.

Jag var ute och gick med min storpudeltik som jag hade lös brevid mig när jag hör en kvinna som ropar åt mig och frågar om jag kan koppla hunden. Fine, det är ingen konstig fråga, men sen fortsätter hon med - För jag litar inte på min hund :eek:

Fast det där tycker jag är jättebra och ingenting konstigt. Vi hade en Riesen hane tidigare som generellt funkade bra med andra hundar, men kom det en okänd (lös eller kopplad) hanhund som gick för nära började han spänna sig, hade den då kommit ännu närmare vet jag inte om det hade smällt (eventuellt om en hund kommit framspringande snabbt). Jag litade inte på honom med andra ord, även om det aldrig hände något. Nu kopplade folk i regel sina hundar ändå eftersom han var stor och respektingivande, men hade det kommit en lös hund så hade jag lätt kunnat fråga ägaren om denne kunde koppla hunden eftersom jag inte litade på min. Dels litar jag inte på att folk har så bra koll på sina lösa hundar som dom tror alltid (att de kan garantera att hunden inte springer fram till oss) och dels känns det som en himla onödig risk att ta, det är ju så enkelt att koppla upp hunden bara även om det skulle råka vara i onödan och det troligen inte hade hänt någonting ändå. Dessutom känns det schysst att meddela ägaren till hunden om att jag inte är säker på min hund OM hunden skulle komma nära, då får den andra ägaren liksom själv bedöma hur säker den är på att hunden inte springer fram om den är okopplad och om den tycker det är värt risken. Det uppskattar jag att andra gör vid hundmöten när de inte är säkra på sina hundar av olika anledningar, då kan man ta hänsyn och hålla lite extra avstånd även om hunden skulle vara kopplad för att underlätta situationen för alla parter :)

Eller är jag en sådan där underlig hundmänniska? :O

Men i situationen som @makarontanten skrev om - dvs att hennes hund nyligen blivit påhoppad och tydligt visar obehag - så kör jag hellre lopptricket än att ha en okänd lös hund efter mig och vid min hund!

Jag hade fixat bort hunden på annat sätt utan att behöva ljuga om min hunds hälsa. Jag säger inte att jag har klamydia till folk som klappar mig i häcken på krogen heller, jag fotar till dom.

Dom knäppaste/jobbigaste jag möter på är de som blir sura för att deras hund inte får rusa fram till min hund eller hälsa på min hund.

Då går de därifrån, muttrandes: " den matten va tråkig, den hunden får man inte leka eller hälsa på, inget kul för oss idag" :confused:

Och de kör ju gärna denna: "ja men hon är så snäll så":D

À men så bra då, de struntar dock min tik i, hon är grinig på de mesta.... Suck!! :meh:

Fördelen med att ha stor flock hundar med sig ut, ingen jäkel kommer på idén att släppa fram sin ensamma hund då! ;)

När vi flyttade ut hit för 20 år sedan var det en granntant som alltid kopplade loss sin aggressiva cocker så fort hon såg oss med dåvarande tibbeterriern. Fast hon var nog väl medveten om att det var ett idiotiskt beteende.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 678
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 194
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 565
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
36 564
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka