Underhållsbidrag/stöd

CosmicQueen

Trådstartare
Hur fungerar det egentligen med underhållsbidrag/stöd? Vi ska ju separera nu och jag har ingen aning om hur detta fungerar, tills för några veckor sedan hade jag faktiskt inte ens en aning om att man fick underhållsbidrag av den andra föräldern som inte har barnen. Snacka om dålig koll. :o
Vi kommer ha gemensam vårdnad, men barnen kommer att bo hos mig & vara hos pappan varannan helg.

Går underhållsbidraget alltid genom FK eller kan man även göra upp detta själva? Hade hoppats på sistnämnda, men nu verkar inte det fungera då han ringde ikväll och ville komma undan underhållet. Ville att vi skulle skriva att en av pojkarna bot hos honom, trots att jag ska ha dom. Osså skulle han ist stoppa till pengar när det behövs. För så hade en bekant till honom & det fungerade så bra.

Jag kände direkt NEJ. En av anledningarna till att vi separerar är att han har svårt & hålla i pengar, pengarna är slut i mitten av månaden, han väljer att festa upp sina sista slantar osv. Så jag sa blankt nej till det & han blev helt förtvivlad & undrade hur han ska ha råd... Kan FK gå in och betala om han inte har råd? Gör dom det tillfälligt om han har kämpigt vissa månader eller gör dom det kontinuerligt då? Blir han skyldig FK pengar då om dom går in och betalar eller hur fungerar det?

Hoppas nån har svar...

Sv: Underhållsbidrag/stöd

Vi fick veta att vi måste vara folkbokförda på olika adresser och att vi skulle få 636 kr var av FK.
Fick fylla i sådana där trevliga blanketter du vet..
Tror inte man blir skyldig dom något, men är inte helt säker.

Det bör ju då vara 636 kr per barn till dig och 636 kr per barn till honom. Han får ju då såklart ansöka för sig och du får ansöka för dig. Eftersom att ni ska ha gemensam vårdnad så delas pengarna sådär.

Senast ändrad:

Ska ringa FK direkt imorgon.

Bor eran son varannan vecka så det är därför ni får bidrag båda två?

Nej, Loke är skriven och bokförd hos mig. Men vi har gemensam vårdnad. Han är ca 3 dagar i veckan hos sin far och 4 dagar hos mig. Det har vi själva kommit överens om.

Jag kommer inte ihåg allt, men tror att pengarna bara delades rakt av då vi har gemensam vårdnad, men kravet är ju då såklart att man inte är bokförda på samma adress.
Skulle du ha ensam vårdnad skulle du få 1272 kr utav FK.

Så han behöver inte betala några pengar alls, utan alla pengar kommer från FK?
Men hur kommer det sig att han ska få lika mkt pengar som mig om han bara kommer ha barnen varannan helg?

Nu har jag läst på FK.s hemsida och jag fattar det som att det spelar ingen roll om man har gemensam eller ensam vårdnad om barnen. Den föräldern som inte har barnen är alltid skyldig att betala underhåll. Sålänge det är mindre än 6 tillfällen månad eller mindre än 5 dygn irad så är denne skyldig att betala. Och för osså så kommer det att handla om 2 tillfällen månad och då 2 dygn åt gången.

Nepp, det sköter FK.:)
Ja du, bra fråga. Jag bör ju då få lite mer jag också. Men det kanske blir skillnad för er då det är varannan helg? Du kan ju fråga dom om det imorgon. Men jag tror att dom delar det så just för att man har ju ändå gemensam vårdnad.

Då är det nog skillnad för er.

Jag får iallafall 636 kr den 25 eller 27 varje månad och det får Lokes pappa med.

Jo han är skyldig att betala dig underhåll, det ska komma från honom!

Som jag vidare förstått så kan FK gå in och täcka upp om han inte kan betala dig ( så att du får underhåll ), men då blir det en skuld för honom till FK ( men som sagt, det är hur jag förstått ).

Senast ändrad:

Om man har barnet på heltid har man rätt till 1273 per barn och månad oavsett om man har gemensam eller ensam vårdnad.
Har man växelvis boende och ingen har råd att betala underhåll får man stöd från försäkringskassan beroende på ens inkomst.

TS: sök underhåll från försäkringskassan och låt honom bli skyldig dem istället så slipper du oroa dej för att stå utan.

Senast ändrad:

Stopp nu här doglover!

Underhållet är på 1273 kr per barn och månad. Den förälder som INTE har barnet ska betala underhåll. Så långt stämmer det. Däremot har du fel i att det har med ensam och gemensam vårdnad att göra. Det har det INTE, det delas inte ifall man har gemensam vårdnad. Däremot räknas det på hur ofta föräldrarna har barnen, har de lika mycket så får de dela på ett underhåll per barn.

Alltså, ett par som har gemensam vrdnad om barnet får underhåll efter hur ofta barnet är hos pappan, man räknar ihop antalet dagar och drar det från underhållet mamman får.

tillägg: jag har för mig att taket är 1000 kr för den som ska betala underhåll till försäkringskassan. Det regleras av inkomsten han tjänar och tjänar han uselt eller inget alls så betalar försäkringskassan mer eller allt

Senast ändrad:

Vi fick veta att vi måste vara folkbokförda på olika adresser och att vi skulle få 636 kr var av FK.
Fick fylla i sådana där trevliga blanketter du vet..
Tror inte man blir skyldig dom något, men är inte helt säker.

Det bör ju då vara 636 kr per barn till dig och 636 kr per barn till honom. Han får ju då såklart ansöka för sig och du får ansöka för dig. Eftersom att ni ska ha gemensam vårdnad så delas pengarna sådär.

Betalar man inte in underhållet som försäkringskassan bestämt (till försäkringskassan) så går skulden till kronofogden för utmätning. Många pappor har underhållsskulder där.

Då verkar det ju inte som om jag är helt ute & cyklar iaf, då verkar det som om jag har förstått det hela rätt. :D

Men man kan alltså bestämma själv om man som föräldrar kommer överrens att han ska betala underhållet direkt till mig utan FK inblanding eller om det ska gå genom FK?

Är underhållsbidraget alltid 1273.-?

Ja man kan bestämma själv, men mitt råd är att INTE göra det, det funkar ytterst sällan och blir oftast bara en onödig källa till gräl och problem.

Ja det är alltid 1273 kr om det går igenom försäkringskassan. Men han kommer betala efter sin inkomst. Elins pappa sägs betala 500 kr till dem och jag får 1273 kr.

(Helt ot så är det intressant att man brukar räkna att 1273 ska pappan betala, 1273 ska mamman betala och barnbidraget är på 1050 kr, för barnets försörjning, alltså i "barnkassan". Men det blir ju inte så rent praktiskt då Elins pappa betalar 500 kr vilket blir midnre än mig trots att han har högre lön. Intressant va?)

Jo fast du får väl barnbidraget, eller tänker jag fel nu?

Fast å andra sidan, varför ska underhållet beräknas på inkomst eg, det är ju lite kokko kan jag tycka iaf.

Barn kostar ju vad de kostar oavsett inkomst ( baskostnad ) för den som har barnet på heltid.

Senast ändrad:

Man kan bestämma själv, och då kan ni så klart bestämma vilket belopp som helst. Både mer eller mindre än de där 1273 kronorna.

Om du (i det här fallet) inte kan lita på att pappan (i det här fallet) betalar frivilligt till dig utan inblandning av myndigheter, kan du vända dig till FK så fixar de alltsammans, du behöver inte ens diskutera saken med exet om du inte vill.

Då går det till så att du får 1273 kr/barn varje månad (förutsatt att barnen verkligen är hos dig hela tiden utom varannan helg) från FK. FK i sin tur skickar räkning till exet, och då ska han betala hela det beloppet (1273 x 2) eller en andel av det, beroende på hans inkomst. FK har tabeller för sånt. Du får i vilket fall som helst de där 1273 x 2.

Om ditt ex tjänar betydligt mer än du, kan du få ett domstolsbeslut på att han ska betala mer än 1273.

Helt ot så är det intressant att man brukar räkna att 1273 ska pappan betala, 1273 ska mamman betala och barnbidraget är på 1050 kr, för barnets försörjning, alltså i "barnkassan". Men det blir ju inte så rent praktiskt då Elins pappa betalar 500 kr vilket blir midnre än mig trots att han har högre lön. Intressant va?

Dessutom tror jag inte att det är många föräldrar (mammor i praktiken) som har barnen boende hos sig på heltid som kommer undan med 1273 kronor per månad och barn, plus då barnbidraget.

I mitt hushåll gick de pengarna i stort sett åt till barnets del av bostadskostnaden, och då ska alltså underhållet räcka till mat, kläder och resten???

Dessutom tror jag inte att det är många föräldrar (mammor i praktiken) som har barnen boende hos sig på heltid som kommer undan med 1273 kronor per månad och barn, plus då barnbidraget.

I mitt hushåll gick de pengarna i stort sett åt till barnets del av bostadskostnaden, och då ska alltså underhållet räcka till mat, kläder och resten???

Jamen det är så jag menar. Jag ska betala 1273 till barnkassan, pappan ska betala efter inkomst ( i mitt fall 500 kr) och så tillkommer barnbidraget till barnkassan. Den summan det blir ska försörja barnet i allt ( hyra, el osv osv) och med min usla matte så är barnet dyrare i drift än den summan som det blir så att jag som har barnet boende får betala mer i slutändan för barnet. Medan pappan kommer undan med 500 kr ( Elins barnomsorgskostnad är mellan 400 och 500 kr i månaden).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 519
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 270
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 163
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka