*Ulvlek* Ronja Rövardotter

:bump: Det var bra!
LenaH :bow: och Lobelia och någon mer (glömt bort vem ) som hade bollen på tapeten.

Mer skumt (för mig iaf ) att Mirtai hävdade att hon inte hade nögon bollradar längre …..
Alltså, jag har inte spelat på åratal. Och bollen hade gjort 5 inlägg när jag fick frågan. Om jag varit ond, tror du inte jag sagt att hon kändes ond och skaffat mig ett finfint alibi?

Alltså, jag har inte spelat på åratal. Och bollen hade gjort 5 inlägg när jag fick frågan. Om jag varit ond, tror du inte jag sagt att hon kändes ond och skaffat mig ett finfint alibi?
Ja så kan det vara förstås men samtidigt tänker jag att det är precis som du skulle kunna gjort. Släta över en ulv?om du är ond också Inget boll radar? Känner mig väldigt ambivalent 😅

Uppdaterar listan med dagens röstning...

Röstlistor
DL1

16.25 qitis röstar på LenaH
17.11 Ceta röstar på Blacksmithfarm
17.14 Blacksmithfarm röstar på Ceta
17.19 karamelldrottningen röstar på heffaklumpen
17.28 cirkus röstar på qitis
17.38 Mirtai röstar på Blacksmithfarm
17.57 Elo röstar på cirkus
18.20 bollen__ röstar på Elo
18.58 LenaH röstar på cirkus
19.06 Blacksmithfarm ändrar röst till cirkus
19.14 Gabby_Ossi röstar på karamelldrottningen
19.26 Lobelia röstar på Ceta
19.28 fio röstar på Blacksmithfarm
19.30 QueenLilith röstar på Lobelia
heffaklumpen efterhandsröstar på Mirtai

Lynchas: Blacksmithfarm - Ronja (spion)
Käkas: fio - rövare (bybo)

DL2
17.33 qitis röstar på Ceta
17.41 Ceta röstar på qitis
17.46 Gabby_Ossi röstar på Elo
17.52 cirkus röstar på Ceta
17.54 bollen__ röstar på Elo
17.57 Mirtai röstar på QueenLilith
19.13 Elo röstar på LenaH
19.17 heffaklumpen röstar på Elo
19.23 LenaH röstar på Gabby_Ossi
19.26 karamelldrottningen röstar på Elo
19.28 Lobelia röstar på Elo
20.38 QueenLilith röstar på Mirtai

21.04 Lobelia ändrar röst till cirkus
21.12 heffaklumpen ändrar röst till karamelldrottningen
21.24 QueenLilith ändrar röst till Ceta

Lynchas: Elo - rövare (bybo)
Käkas: ingen

DL3
15.33 QueenLilith röstar på Ceta
17.47 karamelldrottningen röstar på cirkus
18.02 Mirtai röstar på QueenLilith
18.48 QueenLilith ändrar röst till Mirtai
18.52 LenaH röstar på bollen__
19.14 Ceta röstar på bollen__
19.17 bollen__ röstar på Lobelia
19.27 Heffaklumpen röstar på karamelldrottningen
19.29 qitis röstar på Mirtai
19.29 Gabby_Ossi röstar på Lobelia
19.29 cirkus röstar på karamelldrottningen
19.32 Lobelia röstar på bollen__
21.08 bollen__ ändrar röst till Gabby_Ossi
21.27
bollen__ ändrar röst till karamelldrottningen
21.30 Gabby_Ossi ändrar röst till bollen__

Lynchas: bollen__ - vildvittra (ulv)
Käkas:

Deltagarlista:

1. Mirtai
2. Elo - rövare (bybo)
3. qitis
4. heffaklumpen
5. Ceta
6. QueenLilith
7. LenaH
8. fio - rövare (bybo)
9. karamelldrottningen
10. cirkus
11. Lobelia
12. Gabby_Ossi
13. Blacksmithfarm - Ronja (spion)
14. bollen__
- vildvittra (ulv)

Röstrader:
1. Mirtai:
Blacksmithfarm - QueenLilith - QueenLilith
3. qitis: LenaH - Ceta - Mirtai
4. heffaklumpen: missar (Mirtai) - (Elo) karamelldrottningen - karamelldrottningen
5. Ceta: Blacksmithfarm - qitis - bollen__
6. QueenLilith: Lobelia - (Mirtai) Ceta - Mirtai
7. LenaH: cirkus - Gabby_Ossi - bollen__
9. karamelldrottningen: heffaklumpen - Elo - cirkus
10. cirkus: qitis - Ceta - karamelldrottningen
11. Lobelia: cirkus - (Elo) cirkus - bollen__
12. Gabby_Ossi: karamelldrottningen - Elo - bollen__

Senast ändrad:
x44v7bdk9z641.png

Ledsen att jag inte hann in innan DL, fastnade i en diskussion med pappa. Men ser att ni ändå lyckades lyncha en ulv! 🥳

Jättebra med en ulv ute, dels för att det är en ulv, men också för att det enligt min matematik innebär att det inte kan vara ett avgörande käk inatt (oavsett 4 eller 5 onda från början).
Men oavsett antal onda kvar så var det väl inte avgörande käk ikväll även om en god skulle lynchats ikväll?
Om man ser till vinstvillkoren?

Men oavsett antal onda kvar så var det väl inte avgörande käk ikväll även om en god skulle lynchats ikväll?
Vinstvillkor – Goda vinner när alla onda är döda. Onda vinner när lyan är fler än de goda. Obs! Onda kan inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare

Nytt försök att få det rätt då det blev en genomstruken rad för mycket..

Röstlistor
DL1

16.25 qitis röstar på LenaH
17.11 Ceta röstar på Blacksmithfarm
17.14 Blacksmithfarm röstar på Ceta
17.19 karamelldrottningen röstar på heffaklumpen
17.28 cirkus röstar på qitis
17.38 Mirtai röstar på Blacksmithfarm
17.57 Elo röstar på cirkus
18.20 bollen__ röstar på Elo
18.58 LenaH röstar på cirkus
19.06 Blacksmithfarm ändrar röst till cirkus
19.14 Gabby_Ossi röstar på karamelldrottningen
19.26 Lobelia röstar på Ceta
19.28 fio röstar på Blacksmithfarm
19.30 QueenLilith röstar på Lobelia
heffaklumpen efterhandsröstar på Mirtai

Lynchas: Blacksmithfarm - Ronja (spion)
Käkas: fio - rövare (bybo)

DL2
17.33 qitis röstar på Ceta
17.41 Ceta röstar på qitis
17.46 Gabby_Ossi röstar på Elo
17.52 cirkus röstar på Ceta
17.54 bollen__ röstar på Elo
17.57 Mirtai röstar på QueenLilith
19.13 Elo röstar på LenaH
19.17 heffaklumpen röstar på Elo
19.23 LenaH röstar på Gabby_Ossi
19.26 karamelldrottningen röstar på Elo
19.28 Lobelia röstar på Elo
20.38 QueenLilith röstar på Mirtai

21.04 Lobelia ändrar röst till cirkus
21.12 heffaklumpen ändrar röst till karamelldrottningen
21.24 QueenLilith ändrar röst till Ceta

Lynchas: Elo - rövare (bybo)
Käkas: ingen

DL3
21.27 bollen__ ändrar röst till karamelldrottningen

Käkas:

Deltagarlista:

1. Mirtai
2. Elo - rövare (bybo)
3. qitis
4. heffaklumpen
5. Ceta
6. QueenLilith
7. LenaH
8. fio - rövare (bybo)
9. karamelldrottningen
10. cirkus
11. Lobelia
12. Gabby_Ossi
13. Blacksmithfarm - Ronja (spion)
14. bollen__
- vildvittra (ulv)

Röstrader:
1. Mirtai:
4. heffaklumpen: missar (Mirtai) - (Elo) karamelldrottningen - karamelldrottningen

Vinstvillkor – Goda vinner när alla onda är döda. Onda vinner när lyan är fler än de goda. Obs! Onda kan inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare
Ledarvargen ingår inte i vinstvillkoret förrän den är i lyan (vilket *trumvirvel*) innebär att lyan måste försökt käka den (och samtidigt avslöjat en ulv I) men då samtidigt blir de i lyan tillbaks till status quoe. Så tänker nog stark att de nog gärna vill behålla ledarvargen som resurs utanför.
och tänker att de kan ha target för på vem det kan vara utifrån röstningar och inlägg vid detta laget

Något gick fel vid senaste posten så skickar om och hoppas det kommer rätt nu

Och nu är det väääldigt långt över bedtime för mig
Så. God natt

Jag har snabbskummat igenom de sista sidorna, men har 5 sidor att läsa ikapp noggrannare också. Vill dock bara kolla lite snabbt på röstlistan och röstraderna för att se om det går att utläsa något mer nu...
DL3
21.27 bollen__ ändrar röst till karamelldrottningen

Käkas:
Röstrader:
1. Mirtai:
bollen__ fick alltså totalt fyra röster i dagens lynchning, följt av karamelldrottningen med tre röster. De som röstade på bollen__ var: LenaH, Ceta, Lobelia och Gabby_Ossi. (Har bara med röstlistan för DL3 då bollen__ inte fått någon röst tidigare och själv röstat på Elo både dag 1 och 2, så de listorna säger nog inte så mycket i detta fallet)

LenaH var först att rösta på bollen__, följt av Ceta ca 20 min senare, Lobelia en kvart efter Ceta och Gabby_Ossi prick 21.30. Det ser ju bra ut att ha röstat ut en ond, men jag kan ändå inte låta bli att fundera på om det kanske kan gömma sig en ulv här. Var det 4 onda från början så tror jag inte att vi finner båda kvarvarande lyamedlemmar bland dessa fyra (om det inte är ett extremt högt spel av lyan, men jag tror nog inte att de skulle outa sig sådär). Det som framför allt gör mig tveksam eller skeptisk mot rösterna på bollen__ är att bollen__ haft tidsbrist genom leken och jag funderar då på om det kan vara något hon sagt i lyan redan igår. I så fall hade lyan kunnat göra upp någon typ av plan där någon lyamedlem röstar tidigt på bollen__ för att det ska se så oskyldigt ut som möjligt. Om inte annat så ser jag det som möjligt att någon ond kan ha röstat tidigt på bollen__ då det är något som syns nu och då - att en ond hoppar på mot en kollega tidigt för att se så oskyldig ut som möjligt.

Jag kan så klart vara helt ute och cyklar och att det inte är så i detta fallet, men vet i alla fall att det är något jag själv gjort som nybörjare. Röstat som nr1 på en ulvkollega alltså. Och ja, personen hade sagt i lyan att hen gärna lynchades, så att ingen tror att jag som ond randomly startar drev mot mina ulvkollegor och lynchar dem, haha 😅 Fast det hade varit lite kul att testa IRL, låta ulvarna turas om att lyncha sina kollegor en efter en tills någon är ensam kvar - och se om det går att vinna leken på det sättet :rofl: :angel:

Äsch, nu spann jag iväg lite off topic. Tillbaka till dagens röstning så tycker jag även att Lobelias röst är intressant. Lobelia röstade som nummer tre på bollen__, vid en tidpunkt då karamelldrottningen, Mirtai och Lobelia själv (om jag inte räknat fel) hade två röster var. Hennes röst la alltså upp bollen__ i ledningen med tre röster, vilket undvek lottning mellan henne själv, karamell, Mirtai och bollen__. Att hon la en tredjeröst kan jag på ett sätt förstå, då det var hennes enda sätt att rädda sig själv. Men frågan är varför rösten landade på just bollen__? Och inte Mirtai eller karamell? Kan det ha varit en ond som gjorde ett sista försök i att skapa sig ett alibi genom att lägga en hyfsat avgörande röst mot en kollega? Eller är det "bara" en god som röstade på bollen__ pga mest misstänkt? Det tåls att fundera på och jag är nog inte beredd att avskriva Lobelia än i alla fall.

Sist har vi Gabby_Ossi som röständrade till bollen__ kl 21.30. Då hade även karamelldrottningen fått en tredje röst. Liiite oklart om G_O hann se bolllen__s röständring tre minuter tidigare, men oavsett så la hennes röst upp bollen__ på totalt fyra röster, vilket åter igen lade upp bollen__ i ledningen. Min fundering här är om G_Os röst var en sista röst från en kollega för att spika igen för bollen__ helt och förhoppningsvis få lite alibi på köpet? Hon kunde väl knappast räkna med att någon skulle hinna reagera på hennes röständring där i sista minuten (tar ju någon sekund innan inlägget syns för oss andra, någon sekund att läsa, ytterligare sekunder att skriva ett inlägg och posta det, så det blir tight att hinna reagera på bara en minut), så den där fjärde rösten får nog ändå ses som spiken i kistan för bollen__. Samtidigt behöver det inte nödvändigtvis varit en alibiröst från en kollega, men inte heller här kan jag utesluta G_O som ulv.

Mina kvällstankar om dagens röstning just nu i alla fall.

Jo om det är 5 onda så hade det stått 5-5 om vi lynchat en god och då hade onda kunnat käka sig till seger.
Wait what? Då har jag också missuppfattat vinstvillkoren eller åtminstone gjort en tankevurpa när jag försökt räkna 😅

Whoops! Jag trodde att det hade kunnat vara avgörande lynch ikväll och att onda skulle kunna vinna genom lyckat käk inatt. Men det var alltså först imorgon dagDL4 som det kunnat bli en avgörande lynch! Hmm, hade helt missat den lilla detaljen om att lyan skulle vara fler än goda, men det var ju en positiv "överraskning" i alla fall!

Men nu borde det väl inte kunna bli avgörande lynch imorgon heller? Iom att bollen__ (ulv) lynchades idag?

Inte för att det inte är viktigt att få ut en ond imorgon också, det är det så klart, men jag ser ändå lite skillnad på "viktigt" och "avgörande lynch"...

Jag har snabbskummat igenom de sista sidorna, men har 5 sidor att läsa ikapp noggrannare också. Vill dock bara kolla lite snabbt på röstlistan och röstraderna för att se om det går att utläsa något mer nu...

bollen__ fick alltså totalt fyra röster i dagens lynchning, följt av karamelldrottningen med tre röster. De som röstade på bollen__ var: LenaH, Ceta, Lobelia och Gabby_Ossi. (Har bara med röstlistan för DL3 då bollen__ inte fått någon röst tidigare och själv röstat på Elo både dag 1 och 2, så de listorna säger nog inte så mycket i detta fallet)

LenaH var först att rösta på bollen__, följt av Ceta ca 20 min senare, Lobelia en kvart efter Ceta och Gabby_Ossi prick 21.30. Det ser ju bra ut att ha röstat ut en ond, men jag kan ändå inte låta bli att fundera på om det kanske kan gömma sig en ulv här. Var det 4 onda från början så tror jag inte att vi finner båda kvarvarande lyamedlemmar bland dessa fyra (om det inte är ett extremt högt spel av lyan, men jag tror nog inte att de skulle outa sig sådär). Det som framför allt gör mig tveksam eller skeptisk mot rösterna på bollen__ är att bollen__ haft tidsbrist genom leken och jag funderar då på om det kan vara något hon sagt i lyan redan igår. I så fall hade lyan kunnat göra upp någon typ av plan där någon lyamedlem röstar tidigt på bollen__ för att det ska se så oskyldigt ut som möjligt. Om inte annat så ser jag det som möjligt att någon ond kan ha röstat tidigt på bollen__ då det är något som syns nu och då - att en ond hoppar på mot en kollega tidigt för att se så oskyldig ut som möjligt.

Jag kan så klart vara helt ute och cyklar och att det inte är så i detta fallet, men vet i alla fall att det är något jag själv gjort som nybörjare. Röstat som nr1 på en ulvkollega alltså. Och ja, personen hade sagt i lyan att hen gärna lynchades, så att ingen tror att jag som ond randomly startar drev mot mina ulvkollegor och lynchar dem, haha 😅 Fast det hade varit lite kul att testa IRL, låta ulvarna turas om att lyncha sina kollegor en efter en tills någon är ensam kvar - och se om det går att vinna leken på det sättet :rofl: :angel:

Äsch, nu spann jag iväg lite off topic. Tillbaka till dagens röstning så tycker jag även att Lobelias röst är intressant. Lobelia röstade som nummer tre på bollen__, vid en tidpunkt då karamelldrottningen, Mirtai och Lobelia själv (om jag inte räknat fel) hade två röster var. Hennes röst la alltså upp bollen__ i ledningen med tre röster, vilket undvek lottning mellan henne själv, karamell, Mirtai och bollen__. Att hon la en tredjeröst kan jag på ett sätt förstå, då det var hennes enda sätt att rädda sig själv. Men frågan är varför rösten landade på just bollen__? Och inte Mirtai eller karamell? Kan det ha varit en ond som gjorde ett sista försök i att skapa sig ett alibi genom att lägga en hyfsat avgörande röst mot en kollega? Eller är det "bara" en god som röstade på bollen__ pga mest misstänkt? Det tåls att fundera på och jag är nog inte beredd att avskriva Lobelia än i alla fall.

Sist har vi Gabby_Ossi som röständrade till bollen__ kl 21.30. Då hade även karamelldrottningen fått en tredje röst. Liiite oklart om G_O hann se bolllen__s röständring tre minuter tidigare, men oavsett så la hennes röst upp bollen__ på totalt fyra röster, vilket åter igen lade upp bollen__ i ledningen. Min fundering här är om G_Os röst var en sista röst från en kollega för att spika igen för bollen__ helt och förhoppningsvis få lite alibi på köpet? Hon kunde väl knappast räkna med att någon skulle hinna reagera på hennes röständring där i sista minuten (tar ju någon sekund innan inlägget syns för oss andra, någon sekund att läsa, ytterligare sekunder att skriva ett inlägg och posta det, så det blir tight att hinna reagera på bara en minut), så den där fjärde rösten får nog ändå ses som spiken i kistan för bollen__. Samtidigt behöver det inte nödvändigtvis varit en alibiröst från en kollega, men inte heller här kan jag utesluta G_O som ulv.

Mina kvällstankar om dagens röstning just nu i alla fall.
Där finns en stor svaghet i ditt resonemang och det är att bollen öppet deklarerat att hon vill bli ersatt. Effekten av alibiröster sjunker drastiskt då.

Jag är övertygad om att Gabby såg bolls röst med tanke på motiveringen att hon ville avgöra och inte låta lotten göra det. Hade hon missat bollens röst hade hon rimligen trott att bollen var ensam på top med röster.

Där finns en stor svaghet i ditt resonemang och det är att bollen öppet deklarerat att hon vill bli ersatt. Effekten av alibiröster sjunker drastiskt då.

Jag är övertygad om att Gabby såg bolls röst med tanke på motiveringen att hon ville avgöra och inte låta lotten göra det. Hade hon missat bollens röst hade hon rimligen trott att bollen var ensam på top med röster.
Fast det var väl först under kvällen som bollen__ skrev öppet i tråden att hon gärna blir ersatt? Jag har i alla fall inget minne av att hon skrivit det öppet i tråden förrän igår kväll, utan att det innan det var att hon inte hade haft tid att titta in tidigare under dagen. Men jag kan absolut minnas fel och då är det en liten annan femma.

Angående Gabby_Ossis röst så hade jag inte motiveringen i huvudet när jag skrev det. Jag kollade i princip bara på hur rösterna fallit och om det går att utläsa något direkt ifrån det, vilket jag kanske borde varit tydligare med. Men du har absolut en poäng i att själva röstmotiveringen också spelar in i hur röster kan/ska/bör tolkas och därmed också borde vara med i den slutliga tolkningen av rösten. Jag var nog inte så tydlig i inlägget som du citerade, men det var mer lite snabba/spontana tankar/reaktioner på röstningen (som jag normalt sett bara skriver i min egen anteckning för leken för att minnas dagen efter) och igår valde att skriva ut det "riktigt" och posta som ett eget inlägg. Med riktigt menar jag i hela meningar och inte bara några ord här och där med frågetecken.

Däremot kan väl vem som helst skriva att den vill avgöra istället för att låta lotten styra? Alltså något som både onda och goda kan skriva, så att det automatiskt skulle placera henne på den godare sidan håller jag inte med om. Men ja, jag tror också att hon hann se bollen__s röständring innan hon postade sin, ville bara lämna det lite öppet då det är så lätt att missa något/några inlägg när man skriver och det samtidigt trillar in många inlägg.

Som sagt, jag har fortfarande ca fem sidor som jag skumläste och alltså behöver läsa noggrannare innan jag bestämmer mig för något. Det var mer tankar i stunden. Tänk typ ett WIP av tankar som inte är färdigjobbade med än :)
(Och jag ber om ursäkt om det blev förvirrande, jag inser att jag nog hade behövt vara lite tydligare med förutsättningarna för det jag skrev och kan så klart låta bli att posta sådant i framtiden om det bara förvirrar 😊)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 736
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 219
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 026
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 652
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar