Ulvlek - Bukeleken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ulvlek - Bukeleken

[...] Dessutom vill jag minnas att värme och troll inte går så bra ihop, vilket du verkar ha personliga erfarenheter av? [...]

Hmmmm. Var det till mig eller till Sasse? :confused:

Det enda jag vet om troll som kan förknippas med värme är väl just att de kan förstenas av solljus.

Källa:

Tolkien, J.R.R. 1937. The Hobbit. Allen & Unwin. London.

Men nu vet jag inte riktigt om man kan lita på den källan. Jag menar, konstiga små figurer med stora fötter som bor i jordhålor, dvärgar, drakar och allt detta i en värld som helt tycks sakna kvinnor? Så vi kan nog inte vara säker på att Tolkien har rätt om trollen heller.

Senast ändrad:

Förresten är det inte misstänkt att Lården inte rört upp himmel och jord för Mammas ändrade när hon citerade? Historieförfalskning brukar väl inte gå så obemärkt förbi? Pakt?:D

Jag förstår din tanke, men jag kände liksom inte att det var nåt jag behövde försvara mig emot direkt; det var ju så uppenbart att det helt förfalskat... :)

Jag menade alltså att Sasse verkar känslig för värme, med tanke på hennes inlägg (inlägg nummer 39 i tråden)

Att Tolkien skulle vara en mindre trovärdig källa kan jag kanske gå med på, dock är min fakta hämtad från Wikipedia (http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Troll) och att det skulle vara en sämre källa kan jag inte förstå. Jag har även kommit över liknande uppgifter i böcker av Terry Pratchett, däribland I lagens namn och En man på sin vakt, där trollet Detritus har en viss betydelse. Således anser jag att vi har tre källor som styrker antagandet och troll och värme vilket gör att jag inte är villig att släppa den teorin helt (Tolkiens trovärdighet till trots) :)

Vidare finns det mer att läsa om Troll här:http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Internettroll
Där fastnade jag på raderna som säger
Inläggen som trollen skriver är vanligtvis provokativa, märkliga, irrelevanta och oseriösa. Trollens beteende och metoder kan till exempel vara att låtsas ha extrema åsikter av olika slag, att använda sig av tydligt ologiska argument och/eller otrevliga diskussionstekniker, såsom härskartekniker.
vilket jag ser Mammas historieomskrivning lite som. Där förfalskar hon Lordens ord, i syfte att provocera.

Dock vill jag ändå fortsätta att försvara mig med att säga att jag faktiskt inte kan ta ansvar för hur Mammas och Lårdens hjärnor fungerar - att jag kanske borde veta det vid det här laget är en sak, men det är fortfarande inte så att det faktiskt är jag som uttrycker mig på det viset..

[___]

Och som Myrten så vänligt påpekar så verkar ju inte Lården bry sig nämnvärt om att Mammas tillskriver henne e massa uttryck. Jag tycker nog att det är värt att fundera på i sammanhanget och att det faktiskt skulle kunna innebära att jag inte är ansvarig för den här situationen

[___]

Den här infon har jag fått från Wikipedia (alltså måste det vara sant) och eftersom din kropp inte verkar uppskatta värmen samt att du verkar ha problem med buke (troll är ju inte kända för att vara tekniska genier) så tänker jag iaf ta det du säger med en nypa salt för jag litar inte på personer som verkar ha vissa trolliga egenskaper. :D

För det första så vet du ju mycket väl hur min hjärna funkar vid det här laget, så det är ju en extremt dålig ursäkt! :P

Det andra bemötte jag ju nyss; jag kände inte riktigt att jag - grundat på lite OTande (?) i början av tråden - behövde försvara mig nåt vidare emot sånt uppenbart trams :D
Dessutom hade det väl snarare riktat helt felaktiga misstankar emot mig om jag försvarat mig häftigt - återigen med tanke på att situationen var så lekfull.

Och det tredje är ju bara desperat, Killaloe! Att leta information på Wikipedia, tss... Jag tycker att det känns som ett lite tafatt försök att inte bara rikta strålkastarljuset på någon annan utan snarare drämma hela armaturen i skallen på vederbörande! ;)
Och förresten; om du - och Wikipedia - menar på att en dålig relation med värme är utmärkande drag för ett troll, ja då vet jag nog en viss fröken som promenerar i korta träningsbyxor i januari: DU!

Jag läser vidare i denna oändliga källa till vishet där det står
Om trollen inte ignoreras eller blockeras kan de lyckas ta död på diskussioner eller hela forum.
.

Med hjälp av denna intressanta information som utgångspunkt gör jag följande iakttagelser.
Jag och Lården lyckas inte ignorera Mammas inlägg utan fortsätter att svara henne, vilket helt uppenbart inte är så bra om jag ser till infon ovan. Dick känns det ändå rimligt att vi fortsätter skämta kring Mammas då det var vi som "startade" det hela. Någon som däremot inte är en ursprungsdeltagare är Pegasus och som tramsar med i Mammas "teorier", vilket skulle kunna innebära att han matar ett troll, något som bestämt avråds i faktum ovan. Detta får mig att undra vad han har att vinna på det? Vet han inte bättre eller vill han mata ett troll för att därigenom få trollen att bli ännu mer aktiva?

Sen har vi då Sasse, Myrten och Niyama som deltar i diskussionen, fast inte direkt med Mammas utan mer kring fenomenet och därigenom låter bli att ge henne uppmärksamhet. Är det för att de har specialkunskaper om troll på något sätt? Sasse har ju antytt att hon inte tål värme så bra, är det då ett sätt för henne att hantera flams på ett korrekt sätt och därigenom framstå som någon som är seriös?

För jag tänker att om man är ett troll, så borde man ju veta hur dessa ska bemötas och därigenom kan man välja att antingen mata ett annat troll (för att gynna sin sak på ett direkt sätt) eller förhålla sig mer korrekt till det hela och ge sken av att man inte vill veta av trollen för att på så sätt invagga resten i en falsk trygghet (vilket skulle gynna trollens sak på ett mer indirekt och kanske lite mindre uppenbart sätt).

Det här inlägget gör mig snarare mer misstänksam mot dig. Och mammas.

Jag tror att ni i trollkojan börjar inse att er lilla plan eventuellt kommer bita er i rumpan; att du försöker svartmåla Mammas tror jag innebär att ni har pratat ihop er och tänker att om nu du blir utröstad ikväll så blir Mammas mindre misstänkt om du som medtroll talat illa om henne.
Och mammas tycker jag är ovanligt tyst såhär långt.

Om Lården läser tidpunkten för mitt inlägg där jag tar upp ditt icke-försvarande så kan du se att jag skrev detta innan du har förklarat dig själv, vilket alltså innebär att jag inte är kapabel till att läsa dina tankar i förtid och därmed är också min fundering inte orimlig. Hade jag skrivit detta efter ditt försvar kan jag förstå den synpunkten, men nu gjorde jag ju alltså inte det :)

För det andra så är det i get fel på Wikipedia, så det så! ;)

Jo. Så korkad är jag faktiskt inte, det var mer menat som "jag tänker inte skriva allting 2 gånger" än ett påstående att du skulle fortsatt hävda något jag redan dementerat.

Och jag undrar nyfiket var "i" Wikipedia det är en get?

Och jag undrar nyfiket var "i" Wikipedia det är en get?

Nu känner jag mig lite påhoppad och funderar lite på om det här inlägget är till för att provocera. Att jag råkar göra en felskrivning och få in ett mellanrum där det inte borde vara något, behöver ju inte ge upphop till något. Men istället lyfter du fram detta (utan smileys) trots att du, du är ju inte korkad enligt samma inlägg ;), säkerligen mycket väl förstod vad jag ville ha sagt. Alltså känns detta mer som ett inlägg gjort för att provocera och skapa dålig stämning snarare än något annat och enligt info jag tidigare har lagt fram är detta ett typiskt troligt beteende...

"Utan smileys"?! Hur gamla är vi?! :D

Nääähä du, pysen.

Jag ska gå och jobba dagens andra pass alldeles strax, så jag måste rösta.

Lården röstar på Killaloe.
Då hon känns hal (förenar sig med mammas i början av tråden för att sedan plötsligt komma med en anklagelse åt samma håll). Hon bemöter inte mina teorier öht. utan slår enbart ner på en teknikalitet kring tiden i det första inlägget och ett skämt om en felskrivning i andra.
Hon kastar dåligt underbyggda misstankar åt höger och vänster kring både temperatur och teknik, och anklagar mig för att vara troll baserat på stoff som Mammas la i min mun.

Hm, nu börjar jag fundera - på riktigt.

Sasse röstar först på Killa. Eftersom hon var tvungen att rösta var teorin naturligtvis svag, eller rättare sagt OT-baserad. Inte konstigt.

Lården är också tvungen att rösta och röstar också på Killa. Det är här jag funderar: jag uppfattar även Lårdens teori som OT-baserad. Förutsatt att man bara har OT, lägger man då en röst på en spelare som man inte vet något om och som redan har en röst med tanke på att det är så långt till DL? Det kan ju hända mycket mer och riktiga misstankar kan faktiskt dyka upp ännu.

Nu är jag ganska feg när det gäller röster i sådana lägen, själv så jag är kanske inte den ideala måttstocken, men skulle jag som god rösta tidigt och inte hade en susning om var folk står, så skulle jag nog sprida rösterna för att inte de övriga goda skulle hamna i en situation där något verkligt misstänkt dök upp och två röster var lagda baserade på OT = de onda kan vid behov få någon god utröstad utan att samla sina egna röster.

Ursäkta denna virriga förklaring, håller på att dö av hunger och tänker kanske helt uppåt väggarna.

Jag är tyst för att jag sov middag på hammocken istället för att läsa och skriva i leken som jag tänkt. :p

Jag förstår hur du menar, reagerade på samma sak. Å andra sidan, om lården har en svag misstanke mot killa men inte någon annan köper jag rösten men om hon har det är det inget som direkt framgår av henne, utan jag ser bara ot-grund?

I övrigt vet jag inte om jag har så mycket att tillägga. Mest ot som iaf jag inte lyckas läsa något åt endera håll med. Eller ja, jag ser inte att någon håller sig från ot, men det kanske är jag som läser fel som inte läser det med glimten i ögat? Hojta till isf...

Jag förstår hur du menar, reagerade på samma sak. Å andra sidan, om lården har en svag misstanke mot killa men inte någon annan köper jag rösten men om hon har det är det inget som direkt framgår av henne, utan jag ser bara ot-grund?

Ja, så resonerar jag med men jag ser också bara OT (väldigt underhållande för all del).

Har svårt att få till det hur man röstar så som god, då förutsatt att det inte finns någon "verklig" misstanke om än svag. Som ond ser jag fler alternativ:

Om Lården hypotetiskt är ond och Killa är god så kan det vara en djärv strömröst för att försiktigt försöka påverka till en utröstning. Det är ofta man lite tänker "ja, ja" med de första rösterna. Det är jättesvårt att rösta tidigt första dagen.

Om både Lården och Killa är onda kan det vara en utstuderad alibiröst.

Tänker jag.

Ja, jag förstår hur du resonerar och håller med, i allt typ. Oroväckande i sig! :cautious: ;)

Men ja, samtidigt känner jag mig lite insnöad, hittar en misstänkt grej i hela leken och den känns så uppenbar. Så jag vet inte, varför skulle lården skriva så om hon vore ond, skulle hon inte försöka övertyga om att hon verkligen trodde det, typ? Det känns för lätt sas, och så börjar jag noja för dig, som uppmärksammade det först.

Ja, jag förstår hur du resonerar och håller med, i allt typ. Oroväckande i sig! :cautious: ;)

Men ja, samtidigt känner jag mig lite insnöad, hittar en misstänkt grej i hela leken och den känns så uppenbar. Så jag vet inte, varför skulle lården skriva så om hon vore ond, skulle hon inte försöka övertyga om att hon verkligen trodde det, typ? Det känns för lätt sas, och så börjar jag noja för dig, som uppmärksammade det först.

Fast det är bara du och jag som har skrivit i leken sedan Lorden röstade och jag skrev inlägget direkt efter hennes röstinlägg.

För övrigt: Koppen, TLV och Soffiproppi har inte hittat leken ännu tror jag?

Pegasus har inte varit aktiv sedan lekstarten.

FreeLou - bara sagt hej.

Sasse - OT-aktiv, tvungen att rösta tidigt, reagerar inte på något hittills.

Niyama - reagerar inte på något ännu.

Killa - OT-aktiv, ser inget konstigt.

Mammas - inte heller något konstigt.

Lården - OT i sig absolut inget konstigt, det är just att röstningsteorin är baserad endast på OT och lagd på Killa som redan har en röst som får mig att fundera.

Tror det var alla.

Jag älskar att du är så desperat att teoria mot mig som "hämnd" för att jag teoriat mot dig (även om du säger dig förstå anledningen) :rofl:

Ditt citat om troll handlar förövrigt om att de är känsliga mot solljus, inte värme. Solljus är inte detsamma som värme. Så jag tycker din teori här haltar. Du tycker att jag är trollig för att jag tycker det är för varmt med 35 grader (som om inte du svettats du också då, om det är som Lården säger att du är ute i shorts i januari :D), men ditt citat om troll handlar som sagt om solljus. Jag skrev att jag var inomhus. Sedan när äntrar solen husen?

Nu tar jag inte din teori mot mig så vidare seriöst, men eftersom jag sett att du fortsatt på ditt OT-spår om troll och värme så ville jag mest correcta dig. Sedan en sak till, wikipedia kan ändras av vem som helst, t.om. en femåring kan gå in där och skriva. Med andra ord är wikipedia knappast tillförlitlig. :p

Bakgrund:

Sedan är det typ 35 grader härinne och jag svettas fan och vill inte vara här mer :p

Dessutom vill jag minnas att värme och troll inte går så bra ihop, vilket du verkar ha personliga erfarenheter av?

"Vissa troll tycktes vara känsliga för solljus och förstenades när de träffades av strålarna"

Den här infon har jag fått från Wikipedia (alltså måste det vara sant) och eftersom din kropp inte verkar uppskatta värmen samt att du verkar ha problem med buke (troll är ju inte kända för att vara tekniska genier) så tänker jag iaf ta det du säger med en nypa salt för jag litar inte på personer som verkar ha vissa trolliga egenskaper. :D

Alltså, jag förstår verkligen vad du menar och jag förstår ditt tankesätt. Hade det varit någon annan det handlade om, hade jag kanske varit mer benägen att hålla med än vad jag är nu (av förklarliga skäl kan jag ju tycka ;))

Dock vill jag ändå fortsätta att försvara mig med att säga att jag faktiskt inte kan ta ansvar för hur Mammas och Lårdens hjärnor fungerar - att jag kanske borde veta det vid det här laget är en sak, men det är fortfarande inte så att det faktiskt är jag som uttrycker mig på det viset. Hade Lården inte ens nämnt FL så hade det liksom inte varit ett problem.

Du förstår vad jag menar och förstår mitt tankesätt, och du förstår säkert också att det fanns typ nada att teoria om innan jag skrev, förutom det OT-spår av dig, Lården och Mammas om FL. Ändå känner du behov av att teoria mot mig, med en om än haltande teori imo, som du dessutom fortfarande håller på (?).

För övrigt, för att fortsätta på spåret och kommentera ditt andra stycke. Nej, du kan inte ta ansvar för det Mammas och Lården skrev, men visst förstår du att du öppnade upp för en sådan debatt? Att du sedan undviker orden som pesten är en annan sak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 723
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 572
Senast: bollen__
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 441
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 109
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar