Ultimata nybörjarhunden för killar?

Sv: Ultimata nybörjarhunden för killar?

"Som gammal kamphundsras är dogue de bordeaux försedd med vaktinstinkt, vilket gör den vaksam med stort mod, men aldrig aggressiv. Rasen är en god kamrat, mycket fäst vid och tillgiven sin ägare. Den skall vara lugn med jämnt humör och hög retningströskel. Hanhunden är i allmänhet dominant till karaktären."

http://www.sdbk.se/rasstandard.htm

Just om denna rasen är en nybörjarhund har jag ingen aning om..
Min enda "erfarenhet" är ju från hunden som var i filmen.
Att jag kom in på just den hunden var ju att jag kopplade ihop "musklig hund" med "Houch" i mitt inre synfält :)

Så det var ju egentligen ett sidospår från TS ursprungliga fråga *sorry:o*

Jag tycker att killarna ska skaffa en sportig cab istället för en hund. Oavsett märke så får de den manlighetssymbol de önskar med minimalt underhåll och de kan vara ute och "cruisa" utan att behöva motionera... Lockar säkerligen lika många tjejer som hundtricket...

Fast nu är det ju så att de är hundintresserade och vill ha en hund som passar dem. Jag vill inte heller ha en labbe eller en papillon, men det är ingen som säger till mig att skaffa en bil i stället för det...

Varför inte en Cane Corso? Bra varkthund med mycket muskler, jättetrevliga och snälla. Funkar utmärkt även som soffpotatis.. Min sambo ska skaffa en sån..

Riesen är en av de maffigaste hundraserna i mina ögon, men jag tror att det blir mycket hund för grabbsen... Dessutom pälsvård.

Jag är ju partisk eftersom jag har en själv men jag kan starkt förespråka Riesenschnauzer.
Ang pälsvård så tycker inte jag att det är så farligt. Visst kan man trimma och dona om man vill ställa ut men jag klipper ner min med jämna mellanrum. Inte särskilt svårt alls. Många jag känner gör likadant. Naturligtvis klipper jag inte bröst ben och skägg men annars åker allt av :).
Visst är det mycket hund men den är tålig och väldigt allsidig. Går att göra det mesta med den.

såna har jag hälsat på. men nja, inget för nybörjare, dom är snälla och ganska lugna, men stora och starka och tar nog lätt över...

Kanske boxer eller dalmatiner? Irsk setter?

Sorry, kanske var lite väl hård mot killarna men det är lite svårt att hitta en stor musklig hund som inte ska jobba och använda musklerna och vara nöjd med det - en bil behåller ju hästkrafterna hur lite den än används ;) Men det var kanske ett dåligt skämt... Inget illa menat iaf!

kanske en annan sorts retriver, det finns ju flera mer ovanliga raser. Problemet är väl där att de inte är lika avlade på sällskap som golden och labbe, mer jakttyp. Finns ju curly coated (de ser absolut inte ut som pudlar), cheaspeake bay, flat coated...
Synd att det inte skulle vara pälsigt för annars skulle kanske leonberger funka. Stor, maffig, lagom skräckinagande men samtidigt vacker och mjuk. De jag har träffat är jättetrevliga med folk och kan verkligen koppla av när det behövs.
Skulle gärna vilja föreslå airdaleterrier för den passar verkligen till utseendet men det är trots allt en terrier som kräver sin hjärngympa varje dag...

De andra retrieverraserna kräver sin del aktivering med...;)

aa det förstås,gillar inte retriever så mycket egentligen :o men flatte är väl ok om man aktiverar mellanmycket? rätta mig om jag har fel...

flat tillhör väl de mer aktiva retrieverraserna. curlyn är nog den lataste. labbe och golden finns i två varianter, där den ena är en energisk jakthund och den andra mest aktiv sällskapshund.

kl
Själv har jag dalmatiner, och tycker det är den bästa rasen. Så klart! :angel:
Men det är ingen nybörjarhund, men du skrev att dem haft hund men inte ägt.
Däremot är jag intresserad av att veta om man förknippar det kvinnlig ras eller manlig? Till människor alltså!

Men dem fäller mycket! Alltså inga killar (eller tjejer) som gillar att klä sig svart bör skaffa sig en dalmatiner.

Min uppfattning av retrieverraserna är att flat och tollare är energiknippen som oftast kräver ordentlig motion och aktivering för att må bra. Curlyn är som cillamuffins skrev rätt lat, retrieverns adel. Går sin egen väg och skiljer sig rätt mycket från de övriga retrieverraserna. Sen har vi ännu chessien som i lynnet går mer åt vorsteh hållet. Ingen av dessa skulle jag klassa som nybörjarhund, men det beror ju på vad man är beredd att göra med hunden!

vet inte om det passar just dessa killar men jag känner många singelkillar som har ridgeback bl. a min bror (en hane ;) ) med liknande kriterier som "dina" killar och det funkar hur bra som helst!

Fast jag tipsade inte om den. Jag svarade på ett annat inlägg :)

Min grabb är numera helt såld på RR, visade honom lite och det blev kärlek vid första ögonkastet, så det blir väl det för honom iaf ;)

Väntar mig lite insideinfo från dig om bra uppfödare något sånär i närheten:D

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 145
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 991
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 812
Senast: Acto
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 933
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023