Med tanke på att det ändå är en hund i kategorin sällskapshundar så tycker jag inte du ska avskräckas. Tänk på att många(!) som kollar på just små sällskapshundar mest vill ha en mysig soffprydnad att gå runt kvarteret med någon gång per dag. Sådana personer behöver få veta att det inte räcker. (När grannar frågar hur länge jag är ute med mina hundar och jag svarar 1-2 timmar så brukar de spärra upp ögonen, titta chockat på mig och utbrista "OJ! Så
länge!")
De flesta som har vinthundar och säger att det går bra att ha dem lösa menar "Det går bra, den kommer tillbaka när den sprungit klart" och på frågan om vad hunden gör om det dyker upp vilt så svarar de "Då springer den såklart efter!"
Det finns vinthundar som går att kalla in på vilt (jag själv har flera gånger kallat in mina salukis när vilt ploppat upp framför dem), men det är inget att räkna med. Är man ny med hundträning och ny med vinthundar så ska man snarare räkna med att det inte kommer gå att få bra inkallning på sin vinthund. Det krävs vana av att läsa av hundar med så snabba reaktioner som de har, förståelse för hur de reagerar och på vad samt tålamod, påhittighet och kunskap om lämpliga träningsmetoder.
Visst, whippet och framförallt italiensk vinthund är betydligt lättare än många av de större vinthundarna. Men är det
viktigt för en person att kunna ha hunden lös även på icke inhägnat område så är det inte speciellt klokt att skaffa vinthund av något slag.