Ultimata nybörjarhunden för killar?

lady_vip

Trådstartare
Nu har jag diskuterat detta hela helgen med ett gäng killar där många är hundintresserade och vill skaffa hund, samtliga raser har jag haft argument emot.

Antingen så vill de ha typ Malle eller BC eller så ska det vara Bullmastiff, inget mellanting:crazy:

De genomsnittliga kraven är väl:

*Medelaktivitet, hunden ska få hänga med på jobbet och sen hållas som aktiv sällskapshund, kurser osv. Där tyckte jag ju att alla deras raser föll direkt.
*Väldigt viktigt att hunden är av större modell tydligen, och inte massa päls:p
*Generellt bra mental status, de har haft hund förr, men inte egen hund.

Jag kom på massa bra raser, men inga föll dem direkt i smaken, de var antingen för tjejiga eller så tyckte de inte om dem. Personligen tänker jag i typ KH collie och staffe-banorna, men det måste ju finnas mer.

Sv: Ultimata nybörjarhunden för killar?

Bullmastiff tycker jag inte alls föll ur på det första ?

Hur tänker du då? :D

Jag tycker att alla jag har träffat har varit för sega :angel: Det är liksom, det som inte händer idag, det händer i morron :D

Sen ska jag väl ärligt säga att jag inte är superförtjust i dem öht då många häromkring är dåliga mentalt (uppfödarmiss?)...

Jag måste få säga Boxer då, eftersom jag har en själv :angel:
Medelaktivitet vet jag inte förstås men det finns alla sorter, både de som måste aktiveras jättemycket och sedan riktiga soffpotatisar.

Korthåriga, maffiga och otroligt bra temperament!

många labradorer passar ju bra till lagom aktivitet. bara du upplyser dem om att det finns lagom-labbe och mycket-labbe. dessutom borde de vara "brudmagneter" eftersom de är så söta och glada ;)

Föreslog labbe och trodde jag hade rott det i land, men plötsligt var de för vanliga :smirk:

Är det bara jag som tycker att det är konstigt att det finns kill- och tjej hundar... alltså inte olika kön på hundar - utan att killar och tjejer skulle gilla olika raser av hundar... :eek: Nu känner jag mig som forumets genustant, men är hundraser verkligen könsrelaterat???

Jag skulle vilja påstå att hundraser är lika könskodat som allt annat.

/Kimz0r, genustant.

Jag skulle vilja påstå att hundraser är lika könskodat som allt annat.

/Kimz0r, genustant.

Nää, nu hittar du på!

;) Jag råkade se en man springa med en pomeranian till t-banan en dag, och insåg att JO, det är definitivt könskodat ang många raser :D

Senast jag såg en man med en dvärgspets var på en utställning då en man och hans pojkvän var där och ställde ut sina.

Och så såg jag en snubbe som ställde en Pembroke. Vid första anblicken såg han ut som en korrekt brittisk gentleman.

Är det bara jag som tycker att det är konstigt att det finns kill- och tjej hundar... alltså inte olika kön på hundar - utan att killar och tjejer skulle gilla olika raser av hundar... :eek: Nu känner jag mig som forumets genustant, men är hundraser verkligen könsrelaterat???

Klart det är genusrelaterat, hur många killar köper en pudel eller chihuahua..? Det handlar nog inte så mycket om vad de gillar, utan snarare om en hund som passar deras image utseendemässigt också:p Så tänker nog de flesta tjejer.

Ni har troligtvis rätt... och i så fall borde väl en "killhund" vara en hund med mycket muskler - eftersom det är något som speglar manlighet bland människor... När jag tänker efter så var det ju därför jag skaffade dv scnauzer - för att matcha mitt långa skägg och mina buskiga ögonbryn :rofl::rofl::rofl: Frågan är dock om det finns en riktig "killhund" jag har ännu inte sett en ras som diskar, lagar mat eller tvättar ;)

Har samma "problem" som dig. I mitt fall vill killen ha en alaskan malamute eller en husky enbart för att hunden ska se ut som en varg. Killen kan inget om hundar och det enda han vill göra med hunden är att promenera. Har försökt att övertala killen men det går inte för hunden ska se ut som en varg..:crazy:

I ditt fall kanske du ska föreslå korthårig vit herdehund?

Håller med Isis, vit herdehund är lagom aktiv, fin att se på, bra storlek om man inte vill ha en jättehund eller minihund.
Med den vita färgen får man ganska mycket uppmärksamhet också har jag märkt;)
Däremot tycker jag inte det spelar så stor roll om det är kort eller långhår, är inte så mycket pälsvård i alla fall (finns undantag..), det mesta pälsvård jag har på min långhår är hennes krull bakom öronen:D

Haha, det är därför jag också har terrier, så att vi kan se raggiga ut tillsammans:D

Men allvarligt så var utseendebiten viktigt för mig också när jag skulle ha ny hund, jag menar, vem skaffar en papillon som vakthund..? Jag ville ha en hund som såg respektingivande ut, men som inte skulle ha den vaktskärpan som ex. många brukshundar.

Ni har troligtvis rätt... och i så fall borde väl en "killhund" vara en hund med mycket muskler - eftersom det är något som speglar manlighet bland människor... När jag tänker efter så var det ju därför jag skaffade dv scnauzer - för att matcha mitt långa skägg och mina buskiga ögonbryn :rofl::rofl::rofl: Frågan är dock om det finns en riktig "killhund" jag har ännu inte sett en ras som diskar, lagar mat eller tvättar ;)

Bra förslag, tänkte lite på dem faktiskt, men var inte säker eftersom jag bara har träffat någon och det är ju knappast representativt ;)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 145
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 991
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 812
Senast: Acto
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 933
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023