Tygeltag rakt bakåt

Sv: Tygeltag rakt bakåt

Om du vänder in hästen för yttertygeln så sätter du hästen i balans (aktiverar) inner bakben. Du kontrollerar alltså inner sida, inte ytter. Enligt min uppfattning är det väl säkrast att tillägga.

Tja enligt mitt sätt att se på det så kontrollera jag båda sidorna rätt bra
:rofl:

KL

Intressant fråga.

Som jag fattat det så vill man inte använda tygeltag rakt bakåt för att människan är så bra på att ta tag och sedan hålla kvar.
Att man hellre då tar stegvisa tygeltag, skakar lite, pillrar på eller gör den berömda cirkeln. Just för att snabbt lyckas släppa den trygga spänningen i handen och låta hästen släppa och mjukna.

Utmaningen på min kvicka spända sak är att inte bli kvar i den kraft som ibland behövs för att återkalla ordningen. Därav den fula öppna och underliga handställningen.

Då hästen är lösgjord, kan handen bli lugn och sluten och hästen ridas med minimal hand och genom sitsen. Då ryggen inbjuder till att sittas på. Vill inte tvinga ner en rumpa på styv rygg.

En dålig dag, då studsar matte upp i fältsits/lättridning, ryggen är styv och handen vill ta tag bakåt för att bromsa farten till något mer kontrollerbart där ryggen sedan kan uppmuntras att svinga.

Bjuder på lite dissektionsmaterial från en RIKTIGT spänd och lattjo dag...
I det första läget tror jag att det vore skit samma om handen gick bakåt upp eller ner, för problemet sitter ju i muskelspänningar och mental frånvaro. -Återkallas till arbete tack!!
DSC_07900019.jpg

Efter lite övertalning att mjukna mot handen får vi fulkrok utan att ha kommit åt överlinjen och ryggen alls.
DSC_07640007.jpg

Bättre dag där hästen iaf låter sig sittas på och söker handen. Här börjar diskussion om inner eller ytter o bakåtverkande tygeltag vara intressanta. Men här behövs ju inga armbågsförhållningar då hästen är lyhörd för mindre. (teoretiskt sett iaf...)
PICT0072.jpg

Vad säga med detta... Jo att hästen behöver vara loss för att kunna inverkas på, mjuk o stark o pigg.
Och då vi inte har detta så är det ruskigt svårt, i många fall omöjligt. men alla systemen är nog bra på den fräsha hästen. Och beroende på ryttarens och hästens svagheter och styrkor styper det på olika punkter och vi gillar den ena vägen bättre än den andra.

Grunden är ju att ha en häst som har det där flowet genom hela kroppen utan "flärpen" Fredrik pratade om.
Men är flärpen hårt veckad är det lixom på en så basic nivå i problematiken att det kanske är skit samma om man fokuserar på inner eller ytter tygel. Likaså skit samma om vi hänger på sidan för vi kan inte inverka med de fina signalerna ändå. Då hästen släpper till däremot, då ökas kraven på OSS hundra procent!
Man får kanske tänka sig i dessa diskussioner vilket läge man befinner sig i och på vilken typ av häst med sin unika konstutition.

En öppna kan ju säga så mycket. Hur man rider den är ju beroende på vilken del i öppnan som orsakar bekymmer.
Ryttarens placering, hästens bakben, sidor, energi, acceptans av handen, mental lösgjordhet för att mjukna i sidan.
Vilka hjälper (tygeltag) man använder torde väl bero på hur lätt det är att placera hästen i en korrekt öppna.
Inget motstånd: bara å vända in med överlivet och börja. Utan krångel.
Motstånd, ja då börjar avhandlingen...

Ja för min smak så rider du alldeles för mkt på inner med förböjd hals dessutom rider du med öppna fingrar vilket ofta resulterar i spända underarmar så din handställning är ju ett big no no.
Jag har svårt att ens kunna föreställa mig en avslappnad hand och häst i det här läget ja som du själv säger men i mitt tycke beror det på hand och handställning inte tvärtom

cirkelrörelser och annat brukar oftast utmynna i spända underarmar där krävs en oerhört medvetenhet för att inte spänna dom. Många tror att en slapp hand är en mjuk hand men ofta brukar dessa människor inneha en otroligt spänd underarm istället.

Slut händerna runt tygeln, tummarna överst så att armbågar och den vinkeln hamnar rätt och slappna av i underarmarna så kan även hästen slappna av i mun och nacke dessutom kan man sitta emot i sin egen framsida då på ett korrekt sätt så man inte egentligen behöver använda någon hand om hästen blir stark, det enda som händer är att hästen i stort sett drar emot sig själv mao finns det ingen som sitter och motdrar.

Senast ändrad:

Varför skulle öppna fingrar resultera i spänd underarm? Låter skumt. Har snarare hört motsatsen, att det är bra att ha t ex lillfinger och ringfinger öppna för att istället kunna vara följsam framåt i tumme/pekfinger och bara stänga handen när man ska göra en liten förhållning eller så kallad "kramning".
Att vinkeln man håller handen i kan göra stor skillnad, det är jag helt med på.

I det första läget tror jag att det vore skit samma om handen gick bakåt upp eller ner, för problemet sitter ju i muskelspänningar och mental frånvaro. -Återkallas till arbete tack!!

Jag förstår inte alls ditt resonemang där. Hur kan det vara orelevant hur handen agerar? Om problemet är muskelspänningar eller annan spändhet av vilken sort det vara må, kommer du aldrig kunna lösa dessa över huvud taget, om handen ej är mjuk, koordinerad och oberoende. Hur tänker du när du skriver att det är skit samma?

Måste ge en eloge till dig som vågar blotta dig så och lägga ut bilder att diskutera kring. Verkligen modigt! Och kul att kunna relatera till verkligheten.

Jag håller med dig om att när hästen är lösgjord, både fysiskt och mentalt, då kan det bli väldigt intressant att diskutera sådana detaljer som inner-/ytterhand, tygeltag uppåt/neråt/cirkel osv. Innan man kommer dit känns det svårt. MEN jag tror också att om man har en tanke, faktiskt ett system där hästen kan känna igen sig, veta vad vi begär och därmed slappna av blir det lättare att snabbare få en lösgjord häst de där hopplösa dagarna. Så helt skit samma är det inte. Fast det känns så då...

Med min förra häst hade vi alltid väldigt lång uppvärmning av allahanda okoncentrerat arbete innan vi kom till skott. Så började jag träna för en ny tränare som tyckte att jag skulle jobba med serpentiner med öppnatänk i "böjarna" (för övrigt en fantastiskt bra övning), med hennes hjälp hittade jag hur jag skulle få min häst att hitta formen. När jag sedan red själv behövde jag bara lägga honom lätt i öppnan så var han i arbete - på en gång! Helt plötsligt visste han precis vad som förväntades av honom, han fick vägledning att använda sin kropp på rätt sätt och sedan var det bara att fortsätta rida. För som sagt, när de väl är lösgjorda blir allt så mycket enklare men det gäller att kunna få dem dit utan alltför mycket spilltid.

Hej :idea: utan lampa ( tack Ingela)

Du och jag är kompiar så jag talar fritt ur hjärtat.

Om du tänker så här - hästen är en spegel på var du gör med din kropp:idea: med lampa

Om man tittar på första bilden så har hästen gått av (= inte sitter ihop)
den skjuter ut vänster bogen och lägger huvuet på sned, den har noll balans och då åker halsen upp.

Om man då tittar på dig, så kolla din axelnivå och din vänstra armbåge. Man kan helt enkelt säga att du skjutit ut/upp din vänstra axel, vikt dig i sidan och styr likt ett flygplan ned över högerbogen.

Hästen öron lutar alltid åt samma håll som ryttaren.

Och OBS jag skull kunna lägga ut en exakt likadan bild själv - och har gjort det dessutom

Att halsen åker upp har med att hästen försöker rädda situationen (läs balansen) att göra. Man kan då välja att se det som olydnad eller som info till en själv.

Lösningen i detta läge sitter inte i tygeln utan i rumpan.

Halsen åker upp - muffen :o mot öronen = plopp (halsen nere igen :idea: både med och utan lampa :D )

Försöker du lösa det med tygeln så får du som du säger bara fulkrok till resultat.

Man måste rida bakifårn på riktigt också - inte bara i orden.

Hästen ovan har ju "slupit ut" bakåt - då får du hämta in den igen :D Muffen mot öronen :o
sedan belasta båda sittbenen jämt sitta mitt över hästen så öronen står rakt upp :idea: (med och utan)
sedan ställer du er båda ( possition)
flyttar in bogen
flyttar sidvärts

Om inte din bröstkorg hamner efter i rörelsen (som på bilden) så kommer du kunna ha hästen på yttertygeln och även samla den i öppnan

Med ett system (och lite övning :angel:) så kan du rätta till det på ett par steg.

I ditt fall så tror jag du har svårt också pga. den bomlösa.
Så gott som alla ryttare trycker sadeln åt höger ( högerbenta) och en bomlös ger ju inget motstånd direkt :crazy: så steg 1 är nog att rätta till sadeln.

Sedan så tackar även jag för bilderna. Och igen det skulle kunna vara vem som helst av oss. Poängen är; om man lyckas sluta dra bakåt så kan man utforska andra möjligheter att påverka hästen, med rumpan, hela bålen och sin possition.

Jag flagger igen för felöversättningen av begreppet losgelassenheit

LÖS - TILLÅTEN - HET

En ryttare placerad på mitten i rätt possiotn - _tillåter_ hästen att röra sig LÖST och LEDIGT

ett tankesprång
Men GUD så Befriande när man upplevt det

En bakåtverkande hand tillåter inte det - så enkelt är det

OCH svårt

Senast ändrad av en moderator:

Trevligt med bilder men låt inte tråden tappa spåret är ni snälla.

Jag skall säga en sak till.

De allra flesta ryttare kasar ned till höger, en del går vidare och brukar då kasa ned till vänster i stället, för att kompensera det så åker bröstkorgen åt höger ( det är :devil: naturligt säger kroppens kinetiska sinne) )

Om man tittar på öronen på din häst så lutar de åt höger.

Men vad glad - du är på Level 2

Och du är fullkmligt normal

Men sånt här påverkar hästens förmåga att vara lösgjord.

Blir man medveten om detta - så kan man rätta till saker mycket fortare.

Med en bra instruktör då :crazy:

Allt blir lättare då man spelar i samma lag

Till dig - oh modige som bjussar på bilder att diskutera kring

vrldensbsta.jpg

Men jag tycker den håller spåret, tom illusterar

Men förklara hur du menar? det är ju din tråd :o

Nej, vår tråd.

Risken är bara att det förvandlas till en sits- och formtråd. Nog så intressant i sig, men hittills har det varit en intressant tråd om bakåtgående tygeltag.

Jag skulle vilja komma med följande kommentarer till tråden:

- Det är inte önskvärt med en hand som hela tiden verkar bakåt.

- En hand som verkar bakåt på ett okänsligt sätt verkar bakåt blockerar hästens bakdel, ja rentav hela kroppen.

- Få ryttare har tillräckligt oberoende sits för att kunna föra handen bakåt utan att deras balans påverkas. Detta innebär inte att det inte går.

- Att korta tygeln är i princip också ett bakåtverkande tygeltag.

- Att handen är still medan hästen (vid arbete på långa tyglar), eller hästens huvud (vid ridning), vill mer framåt än föraren/ryttaren borde ge samma känsla hos hästen som ett bakåtverkande tygeltag.

- En väl förberedd/lösgjord häst kan svara på ett skickligt utfört bakåtverkande tygeltag genom att "sätta sig", samla sig. Den som arbetar på långa tyglar är beroende av att detta arbete fungerar.

- På en väl förberedd häst går ett sånt tygeltag ända ner i bakbenet, på samma sätt som en väl utförd påverkan av bakbenet påverkar munnen.

- Om tygeltaget har gått igenom på rätt sätt så svarar hästen genom att söka sig framåt mot bettet när man länger tygeln.

- När vi börjar utbilda hästen så börjar vi med att lära dem att sätta ihop insidan från mun till bakhov, det vill säga att insidan ska lösgöras. Innertygeln lösgör, och kommer att ha den funktionen under hela hästens utbildning.

- Så småningom är det dags att börja tänka på samling. Yttertygeln samlar.

- När hästen i princip känns liksidig och är mogen för att arbeta riktigt rak kan man i vissa lägen ta halvhalter på båda tyglarna samtidigt, för att, så fort hästen tappar liksidigheten, använda de andra verktyg som står till buds, nämligen att lösgöra med inner och samla med ytter.

- Bakåtverkande tygeltag är inte tabu, men ryttaren måste ha en stor respekt för dem och vara medveten om deras avigsidor. Det är lättare att det blir dragkamp vid bakåtverkande tygeltag än vid några andra, och det är inte konstigt eftersom det dels är väldigt lätt för hästen att göra motstånd mot ett okänsligt bakåtverkande tygeltag, dels eftersom att svara korrekt på ett sånt tygeltag kräver en sjuhelsikes insats av hästen om den inte är rätt förberedd. Frågar man fel så svarar den helt enkelt inte rätt så många gånger innan den kommer på andra tankar. Det är med andra ord lena tassar och mycket lyhördhet som gäller. Millimetrar och möjligen centimetrar, aldrig decimetrar.

- Sist, men inte minst. Bakåtverkande tygeltag ska, precis som alla andra tygeltag, följas av eftergift så fort hästen reagerar på önskvärt sätt, och man får aldrig fastna i tygeltaget!

(Och ja, ja, jag vet att man inte bara rider med handen! :) )

Senast ändrad:

Hoppas det är OK med en obildad fråga...
Tar du halvhalterna med inner eller ytter?
Jag minns första gången jag fick rida islandshäst, och turledaren gav instruktionen att följa hästen, så satt jag och drev med skänklarna på ett som jag tror nu rytmiskt och bra vis. Däremot undrar jag över att hästen gick så fantastiskt bra, eftersom jag förhöll med varannan tygel; diagonalt mot skänklarna. Klockren tölt.
Detta var innan jag visste att man kunde såga annat än ved...
Färdigsvamlat

Oftast båda. Beror på hur hästen känns.

Växelvis kramningar med handen som du beskriver kan för övrigt vara ett sätt att få mer lyft i frambenen i ökad trav och passage, om de utförs med viss finess.

Skillnad på att såga med syfte att dra ihop nacken (det är väl det som är så upprörande med uttrycket "såga", att man tvingar hästen till en krök i nacken utan att troligen vara "i form" eller få en ärlig eftergift?) och att förhålla med hänsyn till hur hästen använder sin kropp och med syfte hur man VILL att den ska använda sin kropp, och då framförallt benen.
Vill du diagonalisera en gångart känns det logiskt att ge diagonala hjälper, vill man sakta ner en gångart känns det logiskt att sakta ner de/det ben som rör sig, vill man stanna känns det logiskt att stanna det/de ben som rör sig.

Känns bra mycket mer logiskt än att segdra i båda tyglar för att sakta ner hela hästen, eller att anända båda skänklar samtidigt framåtdrivande för att få samling.

Det är svårt att veta hur man skall tolka dina "kommentarer" jag skriver inom citat tecken eftersom det är just ett citat.

Menar du att så här i slutet av tråden komma med facit?

eller är dina kommentarer utifrån ditt perspektiv?

jag upplever det inte som en sammanfattning av det som skrivits i tråden.

Snarare din uppfattning, och måste då fråga så jag inte missförstår din avsikt

ordet kommentar enligt ordboken;
förklaring,anmärkningar,uttalande, omdömme.
......

okey då vet vi

:idea: utan lampa

Det finns olika vägar till ROM....

Också olika syn på hur mycket sits och tygel inverkar på samling.
I min värld så skapas formen ur sitsen. och tygeln hindrar eller tillåter formen, så det går inte att diskutera det ena utan det andra - i min värld då

Tant Gredelin hade en sådan tråd nyligen

Ah, men när du jobbar på långa tyglar blir det ju lite lurigt med sitsen, eller hur? ;)

Fast att diskutera bakåtverkande tygeltag vid arbete på långa tyglar blir väl ännu mer lurigt. Det är en stor skillnad, tycker jag, att diskutera ett eventuellt bakåtverkande tygeltag när du sitter på hästen och därmed hela tiden rör dig framåt i exakt samma fart. Men när du går bredvid blir det en helt annan grej eftersom det hela tiden handlar om hur du och hästen hittar samma tempo, på ryggen är det givet.

På töm/långa tyglar blir ju alla förhållningar bakåtverkande, eller?

Och innerhanden får aldrig tänka bakåt - då släpps ju inte inner bak fram

I den ridningen så går man fram med inner sittben för att var mjuk i sitsen innåt - drag i innertygeln blockerar inner sittben (bla) på ryttaren - och blockerar därmed hästens inre bak.

Tänk om alla instruktörer kunde lära ut detta;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: MML
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 682
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar