Tygeltag rakt bakåt

Sv: Tygeltag rakt bakåt

Jag tror inte att det spelar så stor roll vilket system man rider inom - bara det _är_ ett system som är logiskt och begripligt för hästen

- för att hästen skall kunna ha en chans att förstå vad man vill.

Nu skulle jag vilja starta en tråd; Hur vill DU att hästen skall svara på handen?...

Får se om jag gör det

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill att hästen ska behålla sin avslappning och "hålla kvar" sitt huvud (dvs inte "flexa" för tygeln, MEN inte spänna emot) och det oavsett vilket tag det gäller. Jag vill att hästen ska vara så genomsläpplig att jag genom en rätt vinklad kramning kan komma åt ända till bakbenen, men att hästen förstår att ett "normalt" vinklat tygeltag (dvs i normalhöjd och inte från sidan) betyder bromsa den sidans framben. Fast det gör dom oftast naturligt om man är konsekvent.
Vill att hästen ska kunna ställas "genom handen" men snarare av min egen position än särskilda tygeltag. Möjligen att man får hjälpa till genom mjuka halvhalter på inner.
Det där med att "hålla kvar" sitt huvud är när jag tar ett tygeltag, sen vill jag ändå att hästen ska följa med framåt om man länger tyglarna och "ihop" när man kortar tyglarna, men där får man passa sig så det inte blir för kort, blir lite på mitt ansvar. Har därför hellre lite för lång tyglar än tvärtom :p

:rofl:
Halvhalt som sker när inner bak är i backen blockerar definitivt.
Om jag rider i t ex öppna så försöker jag undvika halvhalt på ytter, jag vill inte bromsa på yttertygeln, alltså inte bromsa i rörelseriktningen (mitt tabu :eek:). Har ibland lekt med att rida öppna på innerhand, byta till ytterhand och då fått bakdelsvändning "åt andra hållet", vilket jag hade förväntat mig.

Det finns en del roliga diskussioner i mitt senaste bokförvärv där man före första världskriget diskuterar för och nackdelar med ytterhjälper och "rückwälbung". Man byter åsikter över tiden (lite restrospektiva återbesök i Europa där man bytt inriktning på ridningen mellan besöken) och är inte rädda att förkasta eller ta till sig för och nackdelar med det ena och det andra. Redan då diskuterades för- och nackdelar med den franska och den tyska skolan. Jag har testat båda och båda fungerar :devil: Men jag är av naturen lat så det franska sättet passar min själ bättre:angel:
Gast

Jag använder då aldrig någonsin halvhalt på inner och särskilt inte i en öppna då kvaliten försämras genom att hästen inte blir fri i framdelen på samma vis, genom att ta fram ytterarm lite i öppnan och tar halvhalten där framme blir det ingen bromsande effekt utan bara det att hästen blir rundare, men det handlar om timing och teknik, jag anser då att halvhalt på inner och att du får en bromsande effekt om du använder halvhalt på ytter tyder på en öppna där hästen enbart är böjd i halsen.

Folk i allmänhet använder ju hela armen tillbaka i ett bakåttygeltag, jag däremot :angel: använder bara tummen neråt vridning i handleden på ytter för att runda nacken lite till , innan där har jag fört fram armarna lite så halsen blir lite längre.

Tänkte också på det i när man flyttar handen bakåt i samling - att om hästen samlar sig rätt bakifrån så blir den ju lätt fram och då finns det ju också utrymme, man bara anpassar handen efter den nya hållningen.

Ja exakt, när hästen samlar sig korrekt bakifrån blir den ju oxå rundare och mer eftergiven och högre i nacken vilket ger utrymme i tygellängden. Ju mer eftergiven och rundare hästen blir i nacken desto mer kan man ju korta upp tygeln utan att korta in halsen.

Jag använder då aldrig någonsin halvhalt på inner och särskilt inte i en öppna då kvaliten försämras genom att hästen inte blir fri i framdelen på samma vis, genom att ta fram ytterarm lite i öppnan och tar halvhalten där framme blir det ingen bromsande effekt utan bara det att hästen blir rundare, men det handlar om timing och teknik, jag anser då att halvhalt på inner och att du får en bromsande effekt om du använder halvhalt på ytter tyder på en öppna där hästen enbart är böjd i halsen.

Intressant!
Själva formningen utför du genom din egen position och ev. inre sittben då antar jag?
Hur "startar" du öppnan, tar du hjälp av hästens position och bara ändra riktningen eller har du särskilt kommando?

Jag vänder in ytterbogen för tygelns tryck eftersom jag inte använder inner överhuvudtaget sedan är det ju sitsen som formar böjningen i kroppen

Allt handlar ju egentligen om att kontrollera yttersidan

Senast ändrad:

Folk i allmänhet använder ju hela armen tillbaka i ett bakåttygeltag, jag däremot :angel: använder bara tummen neråt vridning i handleden på ytter för att runda nacken lite till , innan där har jag fört fram armarna lite så halsen blir lite längre.

Folk i allmänhet brukar inte använda hela armen. De brukar bara krama handen så att handleden fjädrar. (min erfarenhet alltså)

Himmelens intressant tråd!

Jag får lite aha-upplevelse här faktiskt. Ni andra här är ju så verbala, kan analysera och teoretisera er ridning så man blir ju alldeles mörkrädd. Själv kämpar jag febrilt med att bara rida... att dessutom kunna tänka så där mycket som ni verkar göra, det är jag bara inte kapabel till ;) (ännu...)

Lite bakgrundshistoria: Jag har länge kämpat med mitt femåriga sto att få ett stöd i handen, just ett sug (men jag har nog inte själv vetat att det var det jag sökt). På AR inspirerade kurser har jag fått instruktionen att vänta ut henne och därmed lulla runt på bogarna och för ER-utbildade instruktörer har jag fått rådet att hålla i fram och helt enkelt banka på tills hon lossnar, går fram och accepterar stödet. (Jag har också gjort alla upptänkliga veterinär-/sadelkontroller m.m.) Efter att nästan ha givit upp har det nu äntligen lossnat! Jag tog hjälp av en tjej i stallet som stod på backen med longerpisk och hjälpte mig att få igenom mina framåtdrivande hjälper.

Hur som helst, när hon nu har bestämt sig för att lyssna på mina hjälper är det förstås helt fantastiskt att rida. Det jag då märker är att när hon släpper till har jag inget i inner och behöver inte ha, jag kan behålla henne i böjning med hjälp av inner skänkel och min position. Därmed kan jag också övergå till att enbart använda yttern för att reglera takt, tempo och styra och jag måste säga att det känns väldigt rätt när man sitter där uppe. Innertygeln vill jag då låta vara helt för att inte själv ta upp en spänning som hon släppt, tar hon själv upp kontakten däremot, skakar jag lite på tygeln och knackar med inner skänkel. Rakriktar man och t.ex. gör en längning på en långsida kommer suget (förhoppningsvis :angel:) in i båda händerna. Men jag har aldrig tänkt att det skulle vara ett system, så som du beskriver :idea:.

Vet inte vad jag ville säga med det här inlägget mer än att känna mig väldigt nöjd över att jag för en gång skull kunde relatera de teoretiska diskussionerna till verkligheten :D.

*knapplån*
mitt bidrag:
Att dra rakt bakåt är bara onödigt. Hästen är starkare och bygger motståndsmuskler.
Handlar om timing - "bygga en vägg" med mellandelen, som blir stilla saman med handen. Hästen uppfattar detta blixtsnabbt - till skillnad mot när man förjer med.

Innerhanden - en kramning ställer och indikerar - sen får ytter sköta resten. Hur mycket skänkel osv beror på hur mycket hästen är skolad, framåtbjudning etc.

OM hästen hänger imunnen eller lägger huvudet snett etc - motstånd, det är hästen som talar om att den inte är tillräckligt lösgjord att gå i den form vi begär... mer lösgörande alltså, innan man går vidare.

En liten men viktig skillnad mellan sökning framåt, kontakt, stöd och häng i tygeln. Det som för en person är ett bra stöd, kan vara för mig alldeles på tok för mycket häng, som ger mig informationen att hästen är i obalans... en annan person kan tycka att en lätt kontakt är samma sak som brist på framåtbjudning.

Facit finns inte alltid just när man jobbar - men det brukar synas över tid - hästar som jobbar rätt brukar hålla och muskla sig i överlinjen, rygg och rumpa.../:cool:

Ja det är ju här när allt är på plats som man kan just krama på ytter och hästen blir rundare.

(Jag ser också folk i tex avsaktiningar dra i tygeln och med hela armen bakåt)

Men kämpar febrilt med att rida - det gör vi allihopa :)

Vi har bara olika sätt att hantera det

Att vara medveten om hur "sitt" system fungerar tycker jag är viktigt då man så ofta kommer vilse.

Som T_B säger facit finns inte riktigt alltid när man jobbar, dessutom så om man utvecklas och utbildar hästen så ändras ju dess förhållande till uppgiften, den söker ju nya 'evasions', så det kan ju kännas väldigt olika, men det man kan checka av då - är ju om hästen fortfarande arbetar utifrån systemet (eller snarare om ryttaren fortfarande utbildar enligt systemet :angel:)

Kul och igenkännande historia du skrev :) Det är bara att gratulera till framgångarna

Suget kommer när hästen 'kliver in' i tygeln lika mycket med båda bak. Men det har du ju redan listat ut :)

Men kämpar febrilt med att rida - det gör vi allihopa

Det var ju tröstande att höra i alla fall. :)

Jag ska inte göra mig dummare än vad jag är :angel:, visst är det bra att ha ett system. Jag har bara så svårt att välja... Det är många faktorer som spelar in; pengar, mil att åka till träning, möjlighet att få plats på träningar m.m. För jag har i alla fall inte den förmågan att jag kan följa ett system helt på egen hand, efter en bok. Jag behöver verkligen vägledning! Det är inte heller många tränare (tycker jag) som kan motivera just ett system så som du menar.

Men nu tror jag vi kom lite off topic...

Folk i allmänhet brukar inte använda hela armen. De brukar bara krama handen så att handleden fjädrar. (min erfarenhet alltså)

Då antar jag att du rör dig i bättre ryttarkretsar än vad jag gör för vad jag än tittar så använder folk hela armen.

Jag använder inner hand av det skälet att det är inner bakben som flyttar hästen åt sidan. Frihet i framdelen kommer av att hästen använder sina bakben korrekt. Att rida på inner betyder inte med automatik att man blockerar framdelen.

Jag vänder in ytterbogen för tygelns tryck eftersom jag inte använder inner överhuvudtaget sedan är det ju sitsen som formar böjningen i kroppen

Allt handlar ju egentligen om att kontrollera yttersidan

Om du vänder in hästen för yttertygeln så sätter du hästen i balans (aktiverar) inner bakben. Du kontrollerar alltså inner sida, inte ytter. Enligt min uppfattning är det väl säkrast att tillägga.

Intressanta tankar

menar du att det inte är många tränare som kan förklara "hur och varför"
Utan det blir lite som i skolan - "det bara är så"

:angel: gissa vem som var lärarnas mardröm i plugget :D

Absolut!

Jag upplever att man ofta förutsätts förstå varför, eller så har jag tolkat det.

I andra fall har inte tränaren några riktiga svar, för den vet inte riktigt själv :crazy: (den sorgligaste varianten).

Med det jag tycker är vanligast är att en tränare går igenom grunden, att vi ska rida hästen bakifrån, genom ryggen, skapa framåtbjudning osv. Det som de flesta har koll på. Men ofta glöms kopplingen till det vi faktiskt gör på den här lektionen bort. Alltså hur, rent praktiskt, man ska komma dit. Det är kanske så självklart för dem men det är inte alltid så självklart för en annan. Där kan jag ta in min beskrivning av min första AR-lektion som lysande exempel.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=819831&page=5
Jag fattade inget vad det jag höll på med hade med lätthet att göra. Men det hade faktiskt tränaren en idé om! (Sedan att den idén kanske inte var så lyckad är en annan sak).

Det kanske är jag som är dum men måste hela tiden få förklarat för mig, VARFÖR. Ibland kan jag uppleva att bara för att man har hyffsad koll på det här med ridning så blir det lättare för tränaren att bara kommentera det man ser för stunden, inte ge sig in i komplicerade diskussioner om system... Där tycker jag att AR-ridningen skänkt mig en hel del.

Absolut!

Jag upplever att man ofta förutsätts förstå varför, eller så har jag tolkat det.

I andra fall har inte tränaren några riktiga svar, för den vet inte riktigt själv :crazy: (den sorgligaste varianten).

Med det jag tycker är vanligast är att en tränare går igenom grunden, att vi ska rida hästen bakifrån, genom ryggen, skapa framåtbjudning osv. Det som de flesta har koll på. Men ofta glöms kopplingen till det vi faktiskt gör på den här lektionen bort. Alltså hur, rent praktiskt, man ska komma dit.

Absolut, och här tycker jag att det är jätteskillnad på tränare

En del; Vi skall norrut ungefär, du vet - där jultomten bor...

Medan andra, har både karta och kompass samt en väl utarbetad färdbeskrvning.

jag tror ärligt talat att det går snabbare och lättare med version två, där kan man dessutom hela tiden checka av att man är på rätt väg under resans gång.
All kan säga arbeta genom ryggen - men att få hästen att göra det är inte lika lätt :crazy:

Som elev tycker jag rent personligen att jag måste ha egen kompass och lära mig tränarens karta. Tränaren kan inte serva mig varje gång jag rider - jag måste lära mig själv - det denne kan.
Och det inbergiper att vara medveten om färdplanen åtminstonde en bit framåt på vägen.

Sedan i den andra possitionen som lärare så tycker jag att det är viktigt att vara medvten om orsakssambanden för att kunna motivera eleven att göra på ett annat sätt - att helt enkelt förhålla sig till tygeln på ett annat sätt.

Jag gillade true_blues liknelse med en vägg. Tänk er någon som lutar sig mot en vägg. Om då väggen börjar luta sig tilbaka - så ges ingen möjlighet att nånsin släppa väggen.

Där är många ryttare som rider med nån slags "stöd" i förhållande till tygeln, som gör just det, dvs lutar sig tillbaks så hästen aldrig kan sluta luta sig i tygeln. De är i en negativ spiral

För hästen kan aldrig sluta luta sig mot tygeln, så länge ryttaren drar åt andra hållet: Inte ens med en miljon halvhalter vare sig på ytter eller inner

Jag upplever; att för att motivera ngn att sluta med en instinktiv reaktion (dra i tygeln, bakåt) så måste denne förstå allvaret i det hela (orsak och verkan)

För at sluta med något, så måste man ju först bli medveten att man gör det, och hur det inverkar negativt på hästen:o

Sedan så krävs nånstans 100 000 repetitioner för att lära in en annan reaktion ( väggen som inte lutar tillbaka, utan bara finns)

För att få någon att göra den resan krävs både motivation - och hel del självdisciplin

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: MML
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 682
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar