Sv: Tygeltag rakt bakåt
Absolut!
Jag upplever att man ofta förutsätts förstå varför, eller så har jag tolkat det.
I andra fall har inte tränaren några riktiga svar, för den vet inte riktigt själv
(den sorgligaste varianten).
Med det jag tycker är vanligast är att en tränare går igenom grunden, att vi ska rida hästen bakifrån, genom ryggen, skapa framåtbjudning osv. Det som de flesta har koll på. Men ofta glöms kopplingen till det vi faktiskt gör på den här lektionen bort. Alltså hur, rent praktiskt, man ska komma dit.
Absolut, och här tycker jag att det är jätteskillnad på tränare
En del; Vi skall norrut ungefär, du vet - där jultomten bor...
Medan andra, har både karta och kompass samt en väl utarbetad färdbeskrvning.
jag tror ärligt talat att det går snabbare och lättare med version två, där kan man dessutom hela tiden checka av att man är på rätt väg under resans gång.
All kan säga
arbeta genom ryggen - men att få hästen att göra det är inte lika lätt
Som elev tycker jag rent personligen att jag måste ha egen kompass och lära mig tränarens karta. Tränaren kan inte serva mig varje gång jag rider - jag måste lära mig själv - det denne kan.
Och det inbergiper att vara medveten om färdplanen åtminstonde en bit framåt på vägen.
Sedan i den andra possitionen som lärare så tycker jag att det är viktigt att vara medvten om orsakssambanden för att kunna motivera eleven att göra på ett annat sätt - att helt enkelt förhålla sig till tygeln på ett annat sätt.
Jag gillade true_blues liknelse med en vägg. Tänk er någon som lutar sig mot en vägg. Om då väggen börjar luta sig tilbaka - så ges ingen möjlighet att nånsin släppa väggen.
Där är många ryttare som rider med nån slags "stöd" i förhållande till tygeln, som gör just det, dvs lutar sig tillbaks så hästen aldrig kan sluta luta sig i tygeln. De är i en negativ spiral
För hästen kan aldrig sluta luta sig mot tygeln, så länge ryttaren drar åt andra hållet: Inte ens med en miljon halvhalter vare sig på ytter eller inner
Jag upplever; att för att motivera ngn att sluta med en instinktiv reaktion (dra i tygeln, bakåt) så måste denne förstå allvaret i det hela (orsak och verkan)
För at sluta med något, så måste man ju först bli medveten att man gör det, och hur det inverkar negativt på hästen
Sedan så krävs nånstans 100 000 repetitioner för att lära in en annan reaktion ( väggen som inte lutar tillbaka, utan bara finns)
För att få någon att göra den resan krävs både motivation - och hel del självdisciplin