Tygeltag rakt bakåt

Sv: Tygeltag rakt bakåt

Vad är skillnaden mellan att korta tygeln och ta ett bakåtverkande tygeltag?

Vad är skillnaden mellan att korta tygeln och ta ett bakåtverkande tygeltag?

Om man kortar tygeln bara såpass att man får kontakt från att inte ha haft det tidigare, då kan det knappast klassas som bakåtverkande. Om man kortar tygeln och för fram handen samtidigt så man fortfarande bara har kontakt = inte dragande.
Om man FIXERAR handen eller har såpass korta tyglar på en känslig häst att den känner sig låst, då blir det samma effekt. Eller om man kortar tygeln så att man får motstånd = dragande.
Mina åsikter på det hela :p

Gasts argument att man blockerar bakbenet är ju rimligt, men är det verkligen så även om man följer den (för mig viktiga) regeln att ett tygeltag endast genomförs "stegvis"?

Jag tror som sagt att det är mycket mindre risk att få felaktig effekt om tygeltagen fortfarande är vältimade och snabba, inte sega. Särskilt om man inte sitter på hästen och kan inverka negativt genom spänning.

Fredriks säger att en bakåtverkande hand ger muskeltonus i ryttaren. För mig låter det som att "för att ta handen bakåt måste man spänna emot", vilket förutsätter en häst som har ett starkare stöd i handen än vad jag eftersträvar (nej, jag söker inte en hängande tygel), där ryttaren måste spänna emot kroppen för att kunna ta tygeltaget mot sig.

Det har med balanserande reflexer att göra, det händer jättemycket i kroppen även vid små förändringar och även helt utan motstånd - även om du har rätt i att det blir värre med motstånd. För hög tonus/fel hindrar rygg och därmed bakben.
Sedan kan man också lära sig styra muskeltonus till sin fördel, men fortfarande läggs störst fokus på genomsläpplighet på insidan. - Det benet skall ju längst fram och då behöver ryggen släppas upp mer där.
from my point of wiev

Och vad ÄR egentligen ett bakåtverkande tygeltag? Den omtalade cirkelrörelsen innehåller rörelse bakåt, varför är det ok? Att krama fingrarna innebär en rörelse bakåt, varför är det ok? När slutar ett tygeltag vara inom ramarna och när övergår det i att vara fel?

Bra frågor av dig :)

Min cirkelrörelse går ju åt andra hållet, så den ger ju eftergift för att hästen skall söka mer stöd på ytter - och som christobal listade ut så finns det gott om plats när den tas tillbaka.

Tänkte också på det i när man flyttar handen bakåt i samling - att om hästen samlar sig rätt bakifrån så blir den ju lätt fram och då finns det ju också utrymme, man bara anpassar handen efter den nya hållningen.

Vill också återkoppla till körningen igen. Och den löpande yttertömmen. Jag har ju kört timmer iskogen och där jobbar ju hästen verkligen genom hela kroppen (över ryggen) och har synnerligen tydliga halsrörelser ( skapade av bakbenens arbete över ryggen)
När en häst jobbar så på toppen av sin förmåga så får den inte ha onödig spänning - inte ens i halsen- det blri som ett veck på en sådan där flärp du vet ( man blåser - det säger tut - och silkespappersrullen rätas ut och fylls med luft :D)

På samma sätt är det med hästens energi genom kroppen, både för timmerhästen och Dressyrhästen tycker jag.

För att kunna arbeta "rätt" så måste detta flöde släppas fram - och det flödet hindras lätt av handen.

Det är ju därför handen skall gå med i halsens rörelser...

Men har man detta flöde så kan ju en kram på ytter just gå ned i bakhoven och hästen sätter sig, utan detta flöde så böjs bara halsen...

Så hästen talar väl om - inte en regelbok :crazy:

tänker jag

Senast ändrad av en moderator:

Medan jag hört sägas att på oskolade hästar kan det vara lättare att göra halvhalt på ytter, då ytterbak går en annan väg än innerbak i ridhus. Innerbak är redan i sig något inaktiverat i ett ridhus/volt. Men som sagt, det finns sjuttio triljoner sätt att komma till månen!

Fredrik_: Det finns nog många typer av halvhalter - balanserande, energiökande, samlande, böjande, rörelsehämmande osv. Tror jag. (Är förstås glad om en enda går igenom på rätt sätt! :angel:). Och halvhalt på inner tror jag inte alltid är fel. Man kanske har en häst som inte vill vila på steget - då tror jag på växelvisa halvhalter. När hästen väl förstår halvhalten alltså! (Tillägg: så här tror jag just nu, det kommer säkert att ändras om några månader... )

Snabba tygeltag påverkar inte balansen/tyngdpunkten på samma sätt som segare kan göra, har jag fått lära mig. Det är väl detta som är en av tankarna bakom fenomenet inspänning. Genom ett "segt" (inte starkt) tygeltag har hästen något att att förhålla sig till, att ändra sin kropp mot.

Håller med Fredrik. Om hästen på lång tygel gick med tyngpunkten väldigt långt bak, borde den börja backa då man kortade tygeln.

Nu ser man väldigt sällan hästar som har tyngdpunkten så långt bak, som tur är? :)

Har man gjort en riktigt bra halt, räcker det ju att pressa tummen mot pekfingret i tygelställningen och hästen börjar rygga.

Medan jag hört sägas att på oskolade hästar kan det vara lättare att göra halvhalt på ytter, då ytterbak går en annan väg än innerbak i ridhus. Innerbak är redan i sig något inaktiverat i ett ridhus/volt. Men som sagt, det finns sjuttio triljoner sätt att komma till månen!

Ja, då är väl också frågan om man gör halvhalterna för att kontrollera bogar och framben eller tvärtom bakbenen :p och så tror jag det beror liite på i vilken vinkel man håller handen vid halvhalten, eftersom det verkar lite "placerande" på hästen och då indirekt påverkar bakbenen.
För att korrigera sin egen hjälp - eller förtydliga snarare, så lägger jag till "böjande sits" viket betyder att är det innerbak jag vill få koll på så anpassar man sitsen i samband med tygeltaget, halvhalten är ju egentligen till för att få hästen mer mottaglig för sitshjälperna och kroppens position.

Snabba tygeltag påverkar inte balansen/tyngdpunkten på samma sätt som segare kan göra, har jag fått lära mig. Det är väl detta som är en av tankarna bakom fenomenet inspänning. Genom ett "segt" (inte starkt) tygeltag har hästen något att att förhålla sig till, att ändra sin kropp mot.

Femte ben? :p

kl

I min värld så är tygeltag rakt bakåt med viss kraft i förhållande till hur känslig hästen är - ett "no, no" om inte hästen är på väg att hoppa över staketet till paddocken eller ngt annat "o-kul".

Något jag har lärt mig i min resa med min häst att det inte finns något rätt eller fel - inte så länge man har hittat ett sätt där häst och ryttare kan kommunicera och förstå varandra. Om jag sedan gör mina halvhalter för inner, ytter, för sätet, nyper hästen i örat eller vad katten som helst så tycker jag att det är av mindre vikt.

I min ridstil ( ;) ) finns inget som är "fel" om det verkar fungera i harmoni. Jag följer inte slaviskt någon bok, stil eller guru. Vissa hästar trivs med en rätt fast ram fram.. min häst tex skulle stegra sig med samma fasta ram (det har lixom hänt)

Det handlar väl om hur man utbildar hästen, vilka signaler man vill använda sig av och prova sig fram.

Men jag har ju inte kommit så långt i min ridning så detta jag har skrivit kanske bara är bevis på min oförmåga :crazy:

Fredrik_: Det finns nog många typer av halvhalter - balanserande, energiökande, samlande, böjande, rörelsehämmande osv. Tror jag. (Är förstås glad om en enda går igenom på rätt sätt! :angel:). Och halvhalt på inner tror jag inte alltid är fel. Man kanske har en häst som inte vill vila på steget - då tror jag på växelvisa halvhalter. När hästen väl förstår halvhalten alltså! (Tillägg: så här tror jag just nu, det kommer säkert att ändras om några månader... )

intressant:)

vi är ju alla på vår resa, och tror som vi tror baserat på de erfarernheter vi har eller inte har
Som tur är utvecklas vi och så vår världsbild :)

skit vore det ju annars

Som det är nu - så tycker jag att det är tillräckligt svårt att behärska en stil och en koordination. Framförallt att sluta gör hyss :crazy:

Tack för det :bow:

Det tror jag också har att göra med det som händer i människans kropp.

Jag tänkte också på det du skrev tidigare om påslag med olika muskler i det bakåtverkande. Låser man armen som du skrev så kan man ju itne längre gå med i halsen rörelser

I vissa bakåtverkande tygeltag så är ju stora muskler i ryggen involverade a - la vattenskidåkare och då kan vi nog minst sagt säga att det påverkar ryttarens genomsläpplighet och därmed hästens möjlighet att röra sig fritt och otvunget.

Så en viktig poäng är ju inte bara när utan också hur.

Det poppar upp både här och där i diskussioner här på Buke.

kl

Något jag har lärt mig i min resa med min häst att det inte finns något rätt eller fel - inte så länge man har hittat ett sätt där häst och ryttare kan kommunicera och förstå varandra. Om jag sedan gör mina halvhalter för inner, ytter, för sätet, nyper hästen i örat eller vad katten som helst så tycker jag att det är av mindre vikt.

I min ridstil ( ;) ) finns inget som är "fel" om det verkar fungera i harmoni. Jag följer inte slaviskt någon bok, stil eller guru. Vissa hästar trivs med en rätt fast ram fram.. min häst tex skulle stegra sig med samma fasta ram (det har lixom hänt)

Det handlar väl om hur man utbildar hästen, vilka signaler man vill använda sig av och prova sig fram.

Men jag har ju inte kommit så långt i min ridning så detta jag har skrivit kanske bara är bevis på min oförmåga :crazy:

Nae, jag tycker att du har helt rätt!!
Jag har inte heller några "tabun", så länge saker och ting funkar och hästen är nöjd och positiv! Ofta händer det viktiga och bra saker när man vågar ompröva och omkullkasta. Tycker jag.

Nae, jag tycker att du har helt rätt!!
Jag har inte heller några "tabun", så länge saker och ting funkar och hästen är nöjd och positiv! Ofta händer det viktiga och bra saker när man vågar ompröva och omkullkasta. Tycker jag.

Sen kan det ju bli så att något blir "tabu" i ens egen ridning eller på en viss häst, men att det är bra att inse att detta tabu inte behöver gälla allt och alla....? :p (Efter att ha provat och utvärderat givetvis.)

Sen kan det ju bli så att något blir "tabu" i ens egen ridning eller på en viss häst, men att det är bra att inse att detta tabu inte behöver gälla allt och alla....? :p (Efter att ha provat och utvärderat givetvis.)

Javisst, både hästar och folk är ju olika. Jag vill t.ex. inte stänga till munnen på min (med nosgrimma) även om vissa tränare har tyckt att jag ska... Han blir så :devil: förbannad (med rätta!).

Det poppar upp både här och där i diskussioner här på Buke.

Och det poppar nog upp en del härifrån...:crazy:
Den kommentaren kommer ju ur ett sammanhang.

Om man vrider på frågan - hur vill du att hästen skall svara på handen? Hur vill du att hästen skall förhålla sig till bettet? (0ch hur skall ryttaren förhålla sig till bettet? ) Där är det givetvis skillnad på om du rider med hängande tygel eller kontakt eller mera stöd....

Och då blir det skillnad på stil, och anledningen att jag påpekar det ideligen - är ju att detta som jag skriver öht taget inte är applicerbart om man inte eftersträvar ett "sug" i sin ridstil.
Då kan man ju hoppa det jag skriver, det är ju liksom inte relevant.

Det är ingen allmän fastställd gudomlig sanning, om inte suget ingår som ett delmål, eller en första anhalt. ( och inte då heller)

Ett "fiosvar" på din första fråga skulle väl vara att om du verkar för mycket bakåt, så får du inte till det suget, och hästen kommer då inte svara rätt när du sedan för fram handen.
Du kommer inte att kunna öka bakifrån över ryggen över ryggen - för det som händer när du öppnar ramen framtill då är att hästen står på näsan. ( ramlar på bogarna)
Hästen kommer heller inte svara rätt när du för bak handen

I det systemet; så reglerar ju handen = den främre ramen; framåt - bakåt, steglängden, då tar man inte bak handen förrän man vill att hästen skall ta kortare steg - mer komplicerat är det ju inte:)

I det systemet vill man ha hästen arbetande så; att tyglarna kan verka som två pinnar som du kan ta fram näsan med. ( minns inte varifrån den liknelsen kommer), men en ofta upprepad kommentar om ökningar är att hästen inte kan sätta ned foten längre fram än linjen längs nosryggen.
För att få till en bra ökning så måste hästen då sträcka näsan framåt. Då måste man kunna lägga näsan där man vill ha den, dvs flytta fram den genom att gå fram med handeln tygeln...

Har man sabbat hästens lust att söka näsan framåt med för mycket bakåverkande tygeltag så har man inget "sug" och då blir det bara glapp i tygeln om ryttaren tar fram handen - hästen följer alltså inte handen. Den föler itne handen eftersom den inte arbetar bakifårn och då så ramlar den på bogarna i ökningarna

Det ser man ju att en del tävlingsryttare har problem med - näsan kommer för långt in de får inte ut den - de försöker lyfta ut den med uppresande tygeltag - men den kryper ofta tillbaka. Och då är hästen inte rätt riden - eftersom den inte går att placera där man vill ha den.

Det blev ju nåt ståhej - när någon skrev den gamla benämningen att "skola hästen i munnen".

Det har ju med detta att göra. Hur vill man att hästen skall reagera om vi tar handen bakåt, framåt, sidled?Jag vet och begriper det system som jag är insatt i - hur man vill att hästen skall reagera, med de andra är jag inte insatt i. Har ingen aning. Har bett om input ända sedan jag började här:crazy:

Tänk vad roligt och lärorikt det kunde vara om man delade med sig av varandras system:)

Jag vet att i mitt system så vill man att hästen skall sätta sig om man tar handen bakåt, i mitt system så "sätter man den" på yttertygeln därför tar man bak yttertygeln om man vill att hästen skall sätta sig - men först när en hel del annat är på plats. För annars funkar det inte enligt det systemet.

Sedan hur andra system fungerar har jag ingen aning om.

Can somenone please enlighten me:)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: MML
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 682
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar