Tygeltag rakt bakåt

Sv: Tygeltag rakt bakåt

Säkert bra om man vill springa fort men bakbenen utanför kroppen är inte något jag vill ha i alla fall när det gäller dressyr. För travare är det bra likaså för galoppörer.
Gast

Om bakdelen blir lägre så kommer framdelen upp- bakbenen kan komma mer o mer inunder hästen. Den blir starkare o kan sen börja böja sina ledgångar mer.

dessa hästar är bedömda enligt vilka förutsättningar för dressyr som de har- dressyrchampionat.

en galoppör hjälps inte alls av sin jockey- mer än att springa så fort som möjligt för distansen.
I det tempot kan man inte inverka utan att störa den- full karreta

Senast ändrad:

Hur då hjälps? nyfiken!
Med sitsen fast lämnas ifred i munnen?
dessa hästar lärs tidigt att inte behöva ha ett 5-e ben.
En skicklig ryttare kan hjälpa den både med säte o hand till att inte trilla mer framåt allt eftersom tempot är högre. De känner av hela tiden om den behöver stämmas av- liten halvhalt.
sen är det lika viktigt att den bjuder själv- för att inte driva den till framvikt.

axel kanske menar att de kommer isär med bakbenen framåt vs bakåt, inte breddmässigt i sidled.
Eller? Alltså att de kliver ut mer i steget och både skjuter på och kommer under magen med bakbenen?

Just så.
Har lite svårt att se dem bredda sig.
det är väl bara travare som gör så för att kunna kliva på sidan av frambenen- när det går riktigt fort:confused:

Jo!:D Men även jag tolkade ditt första inlägg som att de började bredda i galoppen, och att det var bra dressyrmässigt!

axel kanske menar att de kommer isär med bakbenen framåt vs bakåt, inte breddmässigt i sidled.
Eller? Alltså att de kliver ut mer i steget och både skjuter på och kommer under magen med bakbenen?

Min kuse får riktigt snyggt och långt bakbenssteg (för att vara en ponny :angel: ) när man höjer huvudet och "håller kvar" den där i eftergift med eller utan kontakt.
Känns ändå inte så eftersträvansvärt (för mig) eftersom hästen i det läget inte länger överlinjen. Även om det inte är framTUNGT blir vägen till LÄTT fram rätt lång känns det som.

Som du uttryckte dig så var det just att sära på bakbenen som var poängen.

"tittade på bilder i galopp från 3 0 4årschampionaten.
Hästar som får galoppera på, men hjälps tillbaka från framvikt- särar mkt på bakbenen- den blir lägre bak= uppförsbacke."

Om jag istället säger vägvinnande språng då:confused::angel:

har ngn ett bättre mer lättförståerligt uttryck för detta?

Om jag istället säger vägvinnande språng då:confused::angel:

har ngn ett bättre mer lättförståerligt uttryck för detta?

Har inte sett det hela så det är svårt för mig att förklara vad du har sett och uppfattat.

Vägvinnande språng och "särar mkt på bakbenen- den blir lägre bak= uppförsbacke." är definitivt inte samma sak för mig. Snarare skillnaden på ett förlängt språng och ett samlat språng.

Varför är tygeltag rakt bakåt tabu?

Hur går det ihop med t ex tömkörning?

Då jag är på jobbet har jag inte möjlighet att läsa noggrant igenom hela denna långa tråden så risken finns att någon redan har svarat på detta. I så fall ber jag om ursäkt och då är det bara att ignorera mitt svar.

När jag tömkör så tar jag inte tygeltag bakåt om det inte är för att stanna hästen.

Jag skiljer på ridtömkörning och körtömkörning precis på samma sätt som man skiljer på ridning och körning. Olika rörelser och olika sätt att utföra saker på.

Innertömmen sätter jag alltid från handen genom bettringen till gjorden. Detta skall dock inte jämföras med graman (även om tömsättningen kallas för gramansättning). Graman har man för att få hästen att böja "vackert" på huvudet. Vid tömkörning har man det så för att kunna ta ett ledande tygeltag. Liknade fastsättning med med några små detaljer som gör en väldigt stor skillnad.

När man rider med graman så går graman tygeln pararellt med bettringen in i handen. När jag tömkör så har jag min innerhand så pass mycket ut från kroppen så att det bildas en 90 grader vinkel mellan bettet och tömmen. Detta ger mig möjlighet att ta ett ledande tygeltag.

Jag hade fått samma effekt om jag satt tömmen direkt i bettringen och så in i handen. Problemet med detta är att det kräver en välskolad häst och att bettringen gärna vrider sig utåt.

Det som många gör är att de står stilla på en volt och snurrar runt sin egen axel med händerna hängade vid knäna och hästen springer runt en (igentligen är det helt enkelt longering med två linor). När man "tömkör" på detta "felaktiga" sätt så kan man säkert tvinga hästen att böja på huvudet med den tömsättningen precis som med en graman. När man gör på rätt sätt så kan hästen utan problem springa med näsan upp i vädret utan att man kan göra något åt det.

Ju mer man går bakom hästen med denna tömsättning ju mer måste man sträcka ut innerhanden för att behålla 90 grades vinkeln.

Mvh

Tora

Om vi säger så här då.
en häst med stor galopp o energi- sätter in hela sin bakdel långt under sig. Om ryttaren då kan hjälpa den att inte trilla ner( som galoppören)= galopp i uppförsbacke.
En häst som stärks så- får mkt lättare att sen kunna samla sig.

en galoppör sänker hela sig o kubbar på. Hade ett halvblod förr som kunde göra så.

Om jag inte kan göra mig förstådd- titta på bilderna i Ridsport.

Förstår, men intressantast är ju hur man kommer dit. Inte bara att göra lixom. Eller att säga att proffsen kan, för viktigast för mig är ju att min häst kommer till optimalt arbete. Så noggranna beskrivningar och ordkrängande är spännande.

(idag tog pålle egna initiativ, jobbade sig "upp ur manken" som en gummiboll, högre, högre och högre, tills matte flög huvudstupa över halsen, vände i luften och landade på nacken i snön... Även kallat står emot och bockar som en bronco...:bump: nya påfund för överladdad topptrimmad travare.
Men intressant att hästen nu väljer såna övningar i stället för att stumna och bara springa framåt på bogarna.. Nya lösningar o undanflykter med ny kropp. jag betackar mig!!:eek:)

Det är ju det som är så svårt- att veta när, hur o hur länge, mkt osv osv.
Känslan, kunskapen o timingen- kort o gott.

Man behöver hjälp med detta.

Nämen hej ! Det var längesen! Välkommen tillbaka :D

Det är ju det som är så svårt- att veta när, hur o hur länge, mkt osv osv.
Känslan, kunskapen o timingen- kort o gott.

Man behöver hjälp med detta.
Jo, men överlägset är ju det svar man får från hästen. En person på marken kan aldrig få den exakta känslan för när det är rätt, det kan man ju bara känna däruppe... Synintrycket kan ju ljuga lite...

Bästa tränarna tycker jag är de som frågar sin elev hur det känns och bedömer därefter. Tex har en dialog om hur mycket hur länge och hur det känns. Inte bara styr efter sitt eget huvud. Samarbete med hästens svar som utgångspunkt.

Sedan är det ju inte säkert att man hunnit fått uppleva känslan så man vet vad man söker. Men då det hela tar ett steg framåt i kvalite, då vet man. Oavsett om någon står brevid och säger "bra"

Håller inte med här.
En BRA tränare kan sätta sig in i känslan pga erfarenhet o ge ryttaren tips NÄR den ska göra vad.

hästen vet inte vad som förväntas av den- förrän den kan sina saker.
Då kan den t o m förekomma sin ryttare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: MML
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 682
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar