Tvingad dit

Sv: Tvingad dit

Ser du såhär på alla fall av trakasserier o hot? Att polisen bara kommer prata med dem och att det kan man lika gärna göra själv? Iaf jag hade då tagit till mig jäkligt mkt mer om polisen söker mig och pratar med mig än om tanten bredvid gör det, och dessutom är trakasserier straffbart.

:bow: +1

Jag hade inte tvekat om att blanda in polis, givetvis tar man mer åt sig om det är Farbror Blå som knackar på dörrn än grannen...

:eek:

Men fyfan?! Den uppfödaren kan inte ha många hästar i stallet, givetvis har man inte någon form av bestämmanderätt på en hund man sålt?! Låter verkligen helt galet, i din väninnas fall hade jag inte tvekat på en polisanmälan och jag hade nog tryckt på att den andra hundägaren också borde polisanmäla...

Det är nog lite det de diskuterar nu sinsemellan om jag uppfattat det hela rätt. men de är rädda att det hela ska eskalera så pass att de blir mer drabbade än nödvändigt. Som min vännina berätta så känner hon att att hon inte riktigt vet vart uppfödaren står och att vad som helst kan hända, hon är därmed rädd för vad uppfödaren gör om hon polisanmäler och så ska det ju inte vara. Man ska ju inte behöva vara rädd för en uppfödare men jag har sagt till henne att gör hon en polisanmälan så ställer jag mig till 100% bakom henne och min man som är polis själv gör det samma.

Men uppfödaren "kan" ju inte göra något egentligen? Varken ta tillbaka hundar eller polisanmäla emot, vad skulle hon polisanmäla för? Tycker definitivt att både polis och SKK borde kontaktas, som uppfödaren får man givetvis inte bete sig hur som helst och därmed basta.

Men uppfödaren "kan" ju inte göra något egentligen? Varken ta tillbaka hundar eller polisanmäla emot, vad skulle hon polisanmäla för? Tycker definitivt att både polis och SKK borde kontaktas, som uppfödaren får man givetvis inte bete sig hur som helst och därmed basta.

Håller helt med. Ska absolut prata med min vännina och trycka på henne lite så hon får ett stopp för detta men samtidigt förstår jag hennes rädsla.

Men vad är det hon är rädd för? Uppfödaren kan ju inte under några omständigheter ta tillbaka hunden, annat än genom att stjäla den. Och det går ju att förhindra med lås på dörren...

Jag begriper faktiskt inte varför hundägaren låter sig bli så hunsad. Det är väl bara att bryta kontakten med uppfödaren? Polisanmäl, anmäl till SKK och sedan låter man bara bli att svara när personen ringer. Plättlätt.

Och anmälas till SVaK.!
En uppfödare av BCs som kräver MH av sina valpköpare måste tillhöra minoriteten uppfödare som sysslar mest med bruks.

KL
Btw så är MH inte ett test, det är en beskrivning.

Får jag namn o/e regnummer på hundan så kan jag kolla upp det i Vallreg.

Det är nog lite det de diskuterar nu sinsemellan om jag uppfattat det hela rätt. men de är rädda att det hela ska eskalera så pass att de blir mer drabbade än nödvändigt. Som min vännina berätta så känner hon att att hon inte riktigt vet vart uppfödaren står och att vad som helst kan hända, hon är därmed rädd för vad uppfödaren gör om hon polisanmäler och så ska det ju inte vara. Man ska ju inte behöva vara rädd för en uppfödare men jag har sagt till henne att gör hon en polisanmälan så ställer jag mig till 100% bakom henne och min man som är polis själv gör det samma.

Desto mer anledning att anmäla och berätta att man misstänker att personen är kapabel till mer än bara hot. En anledning att kontakta polisen är att inte fler oskyldiga valpköpare ska behöva utsättas för den här uppfödaren.

Desto mer anledning att anmäla och berätta att man misstänker att personen är kapabel till mer än bara hot. En anledning att kontakta polisen är att inte fler oskyldiga valpköpare ska behöva utsättas för den här uppfödaren.

Kan bara hålla med. Jag är en människa som kan tycka att det ofta pratas lite väl lättvindigt om anmälningar hit och dit men detta är hot och trakasserier. Polisanmälan kan nog bli lite knepigt för det blir ord mot ord men en anmälan till berörd rasförening mm är helt klart ett bra första steg.

Bryter helvetet lös så får man ju ringa de statligt blåklädda med blåljus på biltaket.

Men vissa delar fanns ju på mail, det måste kunna räknas som bevis av något slag?

Förvisso men samtidigt är det lätt för uppfödaren att bara motargumentera att det är något som skrevs när vedebörande var upprörd och det inte var så allvarligt menat och så faller det ganska snabbt i värde.

Jag skulle tro, utan att vara jätteinsatt, att det är ett sådant bevis som får värde när det väl har hänt något, inte innan.

Ja så kan det ju vara förstås. Känns ju dock bara som att det ändå borde ge något mer underlag än bara ord mot ord.
Men jag är (tack o lov) inte alls insatt i sådant, har ingen erfarenhet av sådant alls, så det var bara okvalificerade gissningar.

Hej alla.

Ledsen att jag inte svarat tidigare, har jobbat kontinuerligt i ett par dagar nu natt som dag.

Min vännina och den andra hundköparen har nu polisanmält ärendet och de fick mycket god kritik från polisen som gav de responsen "nu igen?" när de nämnde vad som hänt och vem det gällde. De kontakta SKK igår också men vad dem sa eller kan göra vet jag inte. Jag har tyvärr ingen aning om vad hunden har för regnr. Fråga också min vännina om hon ville ge ut namn på personen och kennel namn men eftersom det är ett pågående polisärende just nu hade hon inte större lust till det. Min vännina ska också ha fått fler mail där uppfödaren bla skriver "nu vill jag se dig börja tävla med hunden i vallning, eller ska du skjuta på det också." Min vännina har aldrig sagt, inte ens vid köp, att hon ska tävla med hunden utan bara att hon ska valla sina egna får med hunden då de har ganska många. Hur som helst så svarar hon inte på ett enda mail och lyfter aldrig luren när uppfödaren ringer (vilket är 100 ggr om dagen), men hon kan inte undgå att läsa mailen som sen ges till polisen.

Jag måste säga att det måste röra sig om en uppfödare som verkligen inte mår bra. Kan ju snart skriva bok om detta.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 600
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 068
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 042
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
72 908
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka