Tvingad dit

C

CassyJo

En vän till mig skaffade ett år sedan en Border Collie för att ha att valla sina får med. När hon köpte hunden så var dess föräldrar MH-testade och det var inte på tal om att valparna i kullen skulle gå igenom detta test.

Nu ett år senare får hon ett samtal från uppfödaren som kallar in alla valpar ur den kullen för MH-test. Min vän sa att hon inte har möjlighet att komma dels pga att hon med sin man driver bondgård men också för att uppfödaren befinner sig i norra delen av Sverige, där också MH-testet ska göra. Uppfödaren förstod dilemmat och min vän trodde det var fri och fröjd efter det men en vecka sedan fick hon mail från uppfödaren där det stod att om hon inte kommer för MH-testet tvingas uppfödaren hämta tillbaka hunden och hon kommer inte få köpa en ny hund från denne eller få pengarna tillbaka. Så av rädsla hade hon inte mycket till val än att packa väskan och åka norröver för testet.

Min vän ser positivt på MH-tester hos hundar men ska hon verkligen bli tvingad till det? Och har uppfödaren rätt att hota med att ta tillbaka hunden om ägaren inte utför testet? Uppfödaren har inte heller skrivit på sin sida eller i kontraktet att valparna kommer MH-testas efter en viss ålder.

Jag själv har varit med om uppfödare som kört MH-tester men de skriver på sidan och informerar köpare om när det tänkta testet skall utföras och oftast tar sig uppfödaren till en plats som ligger i närheten av alla.

Hennes man tar nu hand om gården själv och har problem med att hålla takt med sysslorna och alla leveranser osv (det är en stor gård som kräver minst 2 pers att driva).

Ska det verkligen gå till såhär?

Sv: Tvingad dit

Öh?
Uppfödaren har ingen son helst laglig rätt att tvinga någon av sina valpköpare att göra MH med sin hund.
Den har heller ingen rätt i världen att ta tillbaka en hund den har sålt!
Helt ärligt, hade JAG varit i din väns situation så hade jag lugnt förklarat för uppfödaren att jag gärna gör MH med min hund (om jag som ägare vill), men det får bli närmre där vi bor och när det passar oss. Hade också förklarat att hot om att ta tillbaka en hund som jag helt ärligt har köpt inte hjälper och att om det sker igen kommer en polisanmälan om olaga hot göras.

Öh?
Uppfödaren har ingen son helst laglig rätt att tvinga någon av sina valpköpare att göra MH med sin hund.
Den har heller ingen rätt i världen att ta tillbaka en hund den har sålt!
Helt ärligt, hade JAG varit i din väns situation så hade jag lugnt förklarat för uppfödaren att jag gärna gör MH med min hund (om jag som ägare vill), men det får bli närmre där vi bor och när det passar oss. Hade också förklarat att hot om att ta tillbaka en hund som jag helt ärligt har köpt inte hjälper och att om det sker igen kommer en polisanmälan om olaga hot göras.

Instämmer!

Vilken djävla bs-uppfödare. Oseriös så det ryker om det! :mad:

Sålt är sålt och som uppfödare har man INGEN SOM HELST bestämmanderätt över en såld hund, så din vän behöver inte åka någonstans!

Vad är det för en uppfödare som beter sig på det här viset? undrar jag som bor just "norröver" och som vet vilka BC-uppfödare som finns i dessa trakter.

Pm:a gärna!

Jag hade nog gjort samma sak som dig men hon ville ju ha MH-testet. Problemet var bara distansen och faktumet att hon var tvungen att lämna gården. Sen skapade det henne obehag och rädsla av att uppfödaren tröck på henne kontinuerligt tills hon till sist gav upp och åkte. Hon är hemma nu med utfört MH-test och det sista uppfödaren sa till henne var "köpa hund från mig inom snar framtid igen kan du sen glömma när det är så svårt för dig att göra ett simpelt test". Just nu ringer uppfödaren henne rätt ofta (ibland 2-3 ggr om dagen. Kontrollbehov?) och ser hur hunden mår så polisanmälan har kommit på tal hos henne då hon känner sig förföljd av uppfödaren och hon har annat att lägga energi på än det. Men hon tror att en polisanmälan inte skulle ge något. Kan hon kontakta SKK om saken också tro? Bara en fundering jag har. Och i så fall vad kan SKK göra?

Alla människor har väl nummerpresentatör numer. Låt bli att svara så kommer uppfödaren att ge upp till slut. Vad ska polisen göra åt det hela mer än att prata med uppfödaren? Och det kan ju personen själv göra.

Men vad i hela....!!:eek:
Vad ÄR det där för uppfödare??
Ring SKK och rådfråga, vet inte om de kan göra något men de kanske åtminstonde kan ge något tips.
En polisanmälan kan kanske vara på sin plats även om det inte händer så mycket men då FINNS det i alla fall en om det skulle fortsätta.
Jag hade brutit kontakten med en sådan uppfödare, det är inte ett okej beteende!
Vet ni om uppfödaren behandlar andra valpköpare likadant?

Är det en skk-ansluten kennel? Dvs är föräldrarna meriterade i vallning och avkommorna registrerade?

Kan hon kontakta SKK om saken också tro? Bara en fundering jag har. Och i så fall vad kan SKK göra?

Finns hoten om att hunden ska bli hämtad om hon inte kommer upp till testet på mail?

Skicka en kopia på konversationen till SKK så får de avgöra om och vad som isf ska göras.

Förutsätter att det handlar om skk-reggade valpar och jag känner mig inte så säker på den saken och hoppas jag kan få svar.

Jag tog för givet att det var en skk-ansluten kennel. Hade en annan kennel verkligen krävt MH-status så nitiskt på sina hundar?

MH används inte inom SvAK, så oavsett om det är en SKK-registrerad kennel eller inte är det väldigt konstigt att kräva MH på BC.

/Migo

Du får inte göra MH med en hund som inte är reggad i SKK. Enda undantaget är om du ska ha din oreggade hund till tjänstehund. Så det måste vara en SKK-ansluten kennel.....

Låt bli att svara så kommer uppfödaren att ge upp till slut. Vad ska polisen göra åt det hela mer än att prata med uppfödaren? Och det kan ju personen själv göra.

Ser du såhär på alla fall av trakasserier o hot? Att polisen bara kommer prata med dem och att det kan man lika gärna göra själv? Iaf jag hade då tagit till mig jäkligt mkt mer om polisen söker mig och pratar med mig än om tanten bredvid gör det, och dessutom är trakasserier straffbart. Det finns ju alltid listor att få ut från operatörer och med sådana som grund är det faktiskt inte alltid så svårt att sätta dit ngn om man så vill.

Jag hade sagt till uppf att fortsätter du ringa polisanmäler jag (och så gjort!), kontaktat skk omedelbums o kollat om uppf är ansluten o isf mailat in en skrivelse om allt skit hon gjort, och sen hade jag inte pratat med uppf mer. Personen följer inte regler, hotar och beter sig ju utöver detta rent allmänt jäkligt otrevligt. Sådana personer är ju inte direkt trevliga att ha i sitt liv.

Hundägaren äger ju sin hund. Hur ska uppfödaren kunna tvinga någon till detta. Ägaren måste ju göra vad hon vill med sin hund.

Underliga människor finns det :eek:
Om denna uppfödare betér sig på detta vis, måste givetvis "kommande tillänkta" valpköpare varnas.
Jösses...
Vi har nyss köpt en bouviervalp,
där vi skrev på att han ska MH testas, men inget när.
Sedan att han även ska röntgas i åldern mellan 12-18 månaders ålder,
samt att resultaten blir skickade till uppfödaren.
Men som sagt det har vi varit medveten om redan innan vi tingade valpen.
Hon håller ett årligt läger där man har möjlighet att göra MHtestet under den veckan,
men kan vi inte så gör vi det någon annanstans.

Nä, det är nog bara att sluta svara i telefonen när hon ringer.
Först informera henne om läget,
att det inte är ett acceptabelt betéende från uppfödarens sida.:devil:
Att det måste bli ett slut annars så har ägaren inget annat val än att polisanmäla uppfödaren för olaga hot, föröljelse e.t.c.

Hoppas att det löser sig på bästa sätt,
tycker synd om hundägaren.

Jäkligt dålig stil av uppfödaren.
Hade jag varit din vän hade jag sagt att jag ändå aldrig skulle köpa valp av henne igen:cool:

Hoppas det inte är bc uppfödaren i byn här, låter likt henne men tror/hoppas ändå inte det är hon...

Förlåt att jag inte svara tidigare, var inte online men... det rör sig om en SKK reggad kennel och hunden har stamtavla och hela köret. Vilken uppfödare det är har jag inte koll på men jag kan ju alltid fråga henne och se om hon vill ge ut kennel namnet. Hoten om att ta tillbaka hunden finns på mail det var det mailet handlade om. Vad hon fått höra så har en annan valpköpare blivit utsatt för liknande men det gällde inte ett MH test utan att uppfödaren gärna ville ta en kull på hunden den köpt men att ägaren vägra, vet inte hur det hela gick till men den händelsen ska ha gått så långt att ägaren till hunden kastrerat sin tik för att förhindra att uppfödaren skulle kunna ta valp på den samt bytt telefon nr och flyttat. Min vännina har tydligen kontakt med den hundägaren just nu.

Jag ska framföra förslaget om polisanmälan och kontakta SKK till henne och se om det kan ge något.

Förlåt att jag inte svara tidigare, var inte online men... det rör sig om en SKK reggad kennel och hunden har stamtavla och hela köret. Vilken uppfödare det är har jag inte koll på men jag kan ju alltid fråga henne och se om hon vill ge ut kennel namnet. Hoten om att ta tillbaka hunden finns på mail det var det mailet handlade om. Vad hon fått höra så har en annan valpköpare blivit utsatt för liknande men det gällde inte ett MH test utan att uppfödaren gärna ville ta en kull på hunden den köpt men att ägaren vägra, vet inte hur det hela gick till men den händelsen ska ha gått så långt att ägaren till hunden kastrerat sin tik för att förhindra att uppfödaren skulle kunna ta valp på den samt bytt telefon nr och flyttat. Min vännina har tydligen kontakt med den hundägaren just nu.

Jag ska framföra förslaget om polisanmälan och kontakta SKK till henne och se om det kan ge något.

:eek:

Men fyfan?! Den uppfödaren kan inte ha många hästar i stallet, givetvis har man inte någon form av bestämmanderätt på en hund man sålt?! Låter verkligen helt galet, i din väninnas fall hade jag inte tvekat på en polisanmälan och jag hade nog tryckt på att den andra hundägaren också borde polisanmäla...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 600
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 068
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 042
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
72 908
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka