Tvillingföl

tror inte mjölken räcker till bägge
Varför skulle den inte göra det? Vad jag vet så fungerar även hästarnas juver så att ju mer fölet/fölen suger, destå mer mjölk bildas.

Bara läste det i en artikel....stod något om att en häst är bara "skapt" till att bära fram ett föl av naturen sett....till skillnad mot tex kor.

Men detta kan väl förstås bero på individen i sej...har läst om kallblodsston som klarat tvillingar utmärkt på egen hand...men kallblodshästar liksom ponnyer har en fetare och mer koncentrerad mjölk.

Jag har dock aldrig hört talas om varken halvblod,fullblod eller någon typ av varmblodsston som fött upp tvillingar på "egen hand".Men där kanske finns undantag?

Var det inte ett arabsto för några år sedan som fick tvillingar, stora och fina. Dom har jag för mig klarade sig helt på egen hand.

Problemet har inte med mjölken att göra, utan livmodern.

jag vet inte om jag förstod det riktigt, men jag tror att det beror på att fosterhinnan behöver kontakt med livmoderväggen för att få näring.
Ett föl har ju kontakt runt om, medans tvillingar måste dela på kontakten -> mindre näring åt vardera.

Men mjölken tillverkas som många påpekat, enligt efterfrågan.
Det är därför som ston med döfödda föl upphör med sin tillverkning om man inte hittar dem ett nytt föl.

Det är dock viktigt att ge en tvillingmamma ÄNNU mer mat om hon skall klara av att tillverka all denna mjölk utan att falla ur.

B1 och B2
Helan och Halvan
Tristan och Isolde
Don Quijote och Rosinante
Romeo och Julia
Adam och Eva

Kommer inte på fler nu.......

Zephyria och Be Good
Namnförslag från Rex tillsammans med ett stort dubbelgrattis och önskan om lycklig fortsättning.

Jo, men dte var rätt många år sedan nu :D...tror det var nån gång på 80-talet..typ 86-87....Hos Penny Lewenhaupt på Claestorp där Fana fick tvillignar...två ston, som klarade sig...

Men det är otroligt ovanlogt och unikt att (häst)tvillingöfl klarar sig....
En hästs livmoder är inte avsedd att bära fram fullgånga tvillingar som klarar sig upp i vuxen ålder....
Har för mig min vet sa att 1 på 100 000 klarade sig...av tvillingfödslar....

Jag vet två travarföl som föddes tvillingar :)
Lill Inga och Inga Lill Maggiore hette dom, dessutom kom bägge hästarna till start också :bow: :bow:

Det är ju så man häpnar och dånar! :eek: :D
Tyckte väl ja kände igen namnen och visst är inte Lill Inga Maggiore mor till min allra första "egna" passhäst Farouz?? :love: :love: Den vackraste av de vackra... :bow: :bow:

Och bara som kuriosa, så har jag för mig att hans syrra LE DEUX MAI faktiskt gick dressyr i Medelsvår... Då efter avslutad karriär förståss.. :angel:

Jo! :idea: Det låter bekant..

Jaha? Det visste jag inte... hade ju bara avkommorna jag...Blir ju aldeles Nostalgisk när jag tänker på Rouzen... Va fin han va! *snövel*

Lite uppdatering.
Klockan 21 igår kväll blev lillkillen plötsligt dålig, han kom inte längre upp på benen själv och orkade inte suga ordentligt.
Klockan 23 anlände vi till Strömsholm där det visade sig att han hade mkt låga antikroppsvärden och ligger nu med plasmadropp.
Troligen har syrran snuttat ur det mesta av råmjölken för hennes värden är på topp.
Det är ännu så länge gott hopp att han ska klara sig, får veta mer på telefontiden nu kl 8,30.

Hur fasen gör man för att få in en bild ?
Kan jag maila bilden till någon av er som kan lägga in den åt mig ?

Det var Heaven Can Wait (mamman till Perfect Sund, Ideal Sund och Jippie Sund) som fick tvillingar. 1995 föddes Maximal Sund och Hytorc's Littleboy (men den kanske är omdöpt från Minimal kanske????)

förra året hade vi ett fullblodssto som hade två föl, ett eget och ett adopterat. det gick utmärkt även om hon naturligtvis fick fri tillgång på mat!

SÅÅÅÅ...hette dom ju :bow: :bow: Jag kom inte in på travsport.se igår så jag kunde inte kolla :)
littleboy är omdöpt....

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 845
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 723
Senast: YlvaG
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka