Tvillingar, trillingar eller bara en?

ameo

Trådstartare
Moderator
"Plump" skrev en tråd med följande fråga:

"Tvillingar och trillingar"
"Hur vanligt är det och hur ofta överlever dom? Vi har en häst i stallet som är tvilling och hur frisk och sund som helst. Men det kanske är ovanligt?"

Jag tänkte att det kanske kan bli mer överskådligt med en omröstning om detta...
OBS! Det går att välja flera alternativ som passar!!
Svara på frågeställningen nedan sen!

Senast ändrad:
Sv: Tvillingar, trillingar eller bara en?

Ett av mina fd avelsston (då utleasad) nedkom med tvillingar 1997, två stoföl som tyvärr ej överlevde. Samma sto blev vid ett par andra tillfällen dräktig med tvillingar, men det upptäcktes då tidigt med hjälp av ultraljud. Vid något tillfälle klämdes den ena, vid något tillfälle sprutades båda bort.

Hlsn Helena

Min hingst fick på ett av sina betäckningsston i år konstaterat tvillingar. Ägaren och veterinären väntade dock ut embryona, och vid senare koll så var stoefölet med fyra vita strumpor och bläs kvar :angel:

Trillingar har jag aldrig hört talas om, bara stoet Ulla 2424 faktiskt fick tre föl på ett år! Först fick hon tvillingarna Humania och Ulania e Humanist och senare samma år stoet Mentania e Mentor. Detta var 1938.

Jag tror inte att trillingar förekommer, men eftersom frågan ställdes i den ursprungliga tråden så skulle ju alternativet finnas med...

Jag tror inte heller det, men fick passa på att berätta om Humania, Ulania och Mentania som jag tycker är imponerande!;)

och grymt mot det stackars stoet :crazy: ...

Det kan jag hålla med om, därför skrev jag årtalet för den som inte känner till fadershingstarna.

Men både Humania och Ulania överlevde, precis som Mentania, och alla blev stamboksförda ston:)

Min kusins sto väntade tvillingar nu i höstas, var betäckt med Briard...
De försökte att klämma de ena, men ingan av de klarade sig.

Vid ombetäckning blev de inget! Typiskt! :(

Sedan har vi här på Ön haft två Shettisar som är Tvillingar, Magnum 1 & Magnum 2 hette de från början, sedan fick de namnen 3:an och 4:an....!!
Två underbart söta pojkar, och så lika!! Söta som sjutton :love:

Jag tror inte heller det, men fick passa på att berätta om Humania, Ulania och Mentania som jag tycker är imponerande!;)

och grymt mot det stackars stoet :crazy: ...

Det kan jag hålla med om, därför skrev jag årtalet för den som inte känner till fadershingstarna.

Men både Humania och Ulania överlevde, precis som Mentania, och alla blev stamboksförda ston:)

Alltså, det är väl inte värre än för vilket annat sto som helst, som betäcks på fölbrunsten? Eller om de går korta dräktigheter behövs inte ens det... Det är väl ganska ofta man får två föl "inom 365 dygn" med samma sto - skillnaden i nämnda fall är väl bara att tvillingarna förmodligen föddes i början av januari...

Själv har jag sluppit tvillingar (har aldrig hört nån som haft trillingfoster!). Min hingsts halvsyster nedkom med tvillingar som överlevde (ston). De visades upp på Flyinge år..??
---
FANA-tvill.jpg

---
Sonsonen till min hingst har ett par ggr gett tvillingfoster, varav den ena klämts.. och sen resorberades den andra! Denne hingst har dubbla gener till tvillinggivare.. (om det nu ligger i generna?).. dels från farfarsfar och från mormor som är tvilling själv (den vänstra nedan).
---
theheavenlytwins.jpg

Ett av mina ston kastade ett foster i oktober 1991 men fick ändå ett välskapt stoföl i maj 1992.

Jag har ett sto som nedkom med tvillingar(E Levantos II) 2001.
Ingen av dom överlevde.

Morfar fick tvillingar på sitt ena ardennersto Marika 1976(?), där överlevde hingsten, men inte det lilla stofölet.

Angående ULLA 2424,född 1930. 1938 var året då hon fick dessa tre föl
ullae.jpg

En helt otrolig bedrift får man väl säga, men som sagt det gick ju bra för alla!

GÖREL: Vet du möjligen hos vilken uppfödare Ulla fanns, och vilka dessa båda stiliga män kan vara?

Senast ändrad:

Nej, det håller jag med om att många betäcker på fölbrunsten, det har jag ingenting emot. Men jag tänker mer på aspekten Återhämtning för stoet. Dels behöver hon kroppsligen vila ifrån tyngd, då bakbenen ofta tar lite stryk (var väl även så med Diegos sto?) och sedan foderbiten, kunna ge sig själv mat inklusive två tvillingar, och sedan kunna nära ett större foster de sista månaderna då tvillingarna börjar bli halvåret och kräver mycket mat.
Finns säkert flera aspekter men det var dessa som slog mig först :idea:

Jag hade ett sto som vid ultraljud hade en död fosterblåsa men sedan nedkom med en frisk hingstunge.
Men man trodde att hon var tom.

Enligt stamboken föddes de tre döttrarna hos Lars Nilsson, Vombs Södergård, Veberöd. Ulla var född hos honom, och jag kan tillägga att hon hade samma mamma som hingsten Likör 149, skimmel men som fick gule sonen Regulator 211:) Det sägs att färgen kommer från deras mamma Giletta som är skimmel enligt stamboken men som ska ha varit född gul.

Jättefin bild!

Själv har jag sluppit tvillingar (har aldrig hört nån som haft trillingfoster!). Min hingsts halvsyster nedkom med tvillingar som överlevde (ston). De visades upp på Flyinge år..??
---
FANA-tvill.jpg

---
]

dessa tvillingföl föddes 1986 på Claestorps arabstuteri. modern heter Fana och pappan heter Kapron.
jag var lycklig ägare till det högra fölet Kimberley som jag fick efter att hon gått som avelssto på Claestorp. jag hade henne i 7år och nu finns hon tyvärr ej längre :cry:
det vänstra fölet (minns ej namnet) såldes till Norge.
här en till bild ;) (på denna bilden är Kimberley till vänster)
twins.jpg

Hej,

Försökte rösta två gånger för tvillingar som inte klarat sig men se det ville inte maskinen så det blev nog bara en röst för min del.

Vi har alltså haft tvillingar 1985 och 2006 som inte överlevt. Båda gångerna har en levt men avlivats för att den varit för klen o dåligt utvecklad. Vid ytterligare en dräktighet hittades en trolig tvilling men den hade tydligen kapslats in mycket tidigt i dräkigheten o stoet födde ett stort o helt normalt föl.

Hälsn Ann

*kl*

Jag har ju som de flesta vet tvillingar hemma :love: Båda tävlar och båda är underbara och supertajta med varandra

Mamma:
anka.jpg

Tvillingarna:
stall.jpg

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 950
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 547
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 979
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 242
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka