Tungfelsgummi, hur sitter den fast?????

Sv: Tungfelsgummi, hur sitter den fast?????

13755_L.jpg

Där flärpen ska sitta bakåt så att hästen inte kan dra tillbaka tungan och lägga den över bettet. Så fick jag det förklarat för mig när jag undrade inne i en butik för några år sedan. Du kan sätta det på vilket bett du vill.

13755_L.jpg

Där flärpen ska sitta bakåt så att hästen inte kan dra tillbaka tungan och lägga den över bettet. Så fick jag det förklarat för mig när jag undrade inne i en butik för några år sedan. Du kan sätta det på vilket bett du vill.

Men då undrar jag,är det inte lättare att sätta i ett tungfelsbett i stället?

Gummit är ju billigare så hjälper det så har du inte slängt ut så många kronor. Jag personligen tror att många först testar gummit och om hästen går bra köper bettet.

På H***s kostar bettet 229 kr och gummit 15 kr.

Senast ändrad:

Ja,men jag vet i alla fall skillnaden på en tupp och en höna!
Tuppen har stor kam,hönan har liten kam,så nu vet du de oxå.
Jag kan säga dig att under dom snart 30 åren som jag hållit på med trav så har jag varken sett eller ens hört talas om tungfelsgummi!!Så allt skit kommer inte från travet(om du läser Mitras inlägg)även om mycket gör det!
Men för övrigt så,hör och häpna håller jag med dig om tungfelsgummi.

Ja där ser man,, inte undra på att mina hönor i så fall inte värper. Jag trodde det va en höna eftersom jag uppfattar dig som en hönsgård.;)

Slå mig inte nu,, se det som att jag bara sprätter som tuppen i hönsgården. Sorry kunde bara inte låta bli.:angel: puss?:p

Ärligt,, du skriver vettigt och verkar ha stor hästkunskap (trots att du håller på med trav) AJ!!:crazy:

Du skrev: Min filosofi med hästar är att ha så lite grejer som möjligt på mina dom.

Jag hoppas fler än jag noterade detta för det va väldigt kloka ord.:bow:

Ok, intressant. För han "kan " inte trava fort, e 3 år. Körd mkt inga andra fel på honom!!! Men grejar väldigt med sin tunga den är som "gummi" överallt, jollrar väldigt.:rofl:

Kan kanske vara det som e grejen. Men inte dum alls o köra. men vill inte springa på. vet att han kan! Har helstängt nu och då var det lite mer fart. Men tänkte att jag ska prova.

Tack för svar.

Då bör du kanske söka var problemet finns, min erfarenhet från hästar som beter sig så är problem i tänderna. När det har gått riktigt långt så brukar de börja dräggla något alldeles förfärligt, och den tendensen kan komma redan när man stoppar in tungfelsgummit. Det känns ju inte riktigt schysst att försöka dämpa ett uppenbart problem hästen verkar ha.:crazy:

KL Först stoppar man in ett bett som hästen inte trivs med o sen för att hindra hästen att skydda sin mun sätter man på en gummiflärp!!!
PL

Ja, och sen en annan sak som kanske inte så många tänker på. Varmbloden jämte islandshästen har väldigt små munnar, främst gommen som är mycket låg samt att många dessutom är väldigt korta i mundelen. Just tungfelsgummit är enormt stort att stoppa in i munnen, speciellt när det redan finns något där. (bettet).

Som jag skrev så har han kollats upp, tänder, ja hela kroppen. Men han är väl sen bara, det är ju inte alla individer som är klara när de är 2 år eller 3 heller för den delen.

Hans helsyskon var färdiga för s k premielopp och kval som 2 åringar. Men han är uppenbarligen sen av sig

Jag tycker INTE det är 'sent' för en ponny att vara där din är när den är tre.

Oj , lite missförstånd här. Det gäller en stor häst. Travare men kan ju lika väl gälla en vanlig ridhäst sas.

Ah, my mistake då, trodde det gällde ponnyn du skrivit om tidigare. Men ja, då är det ju lite mer 'sent'

Hans helsyskon var färdiga för s k premielopp och kval som 2 åringar. Men han är uppenbarligen sen av sig

Personligen tycker jag det är fel som travet gör att det finns pengar i tvåårslopp och främst dom stora pengarna i tre och fyraårslopp.

Många som har travare ser bara till att det är en investering och med helstängt huvudlag ser sig blinda på att hästen till varje pris ska starta
i dom loppen för att tjäna in sin egen kostnad.

Lärde sig travet så som ridsporten att hästen behöver tid på sig för att växa in i sin kropp,träning och mognad så skulle nog inte "utslaget" på travare vara så stort. Inte heller skulle det behövas alla dessa "hjälpmedel" och balanceringar hit å dit som man ofta kan läsa om i tränar intervjuer.

Tack å lov så har travet oxå några profiler, (både tränare och tävlingshästar)

Är det en slump att alla dessa profiler är mer än 2 år och bara blir bättre ju äldre dom blir??

P.S. Jag slänger in samma känga på Galoppen oxå fast där finns tyvärr ingen så gammal profil bland hästarna som inom travet.

Tips för helgens V75:a spika Järvsöfaks!!!

ATG:s marknadsföring borde faktiskt anmälas till jordbruksverket om nu jordbruksverket har till uppgift att se till djurskyddet,,,

men men,, pengar går före allt och staten gör :bow::bow:

Oj , lite missförstånd här. Det gäller en stor häst. Travare men kan ju lika väl gälla en vanlig ridhäst sas.

Vanlig ridhäst kan det väl inte vara talan om i ditt fall,, du har ju själv skrivit på trav under monte både bana, resultat, datum och lopp information. Därifrån blir man direkt hänvisad till STC och får tillgång till din historik.

Nå väl,, nu har du även i denna tråd skrivit att den blev litemera "gåvillig" med helstängt huvudlag, Du skrev: Fast idag 2:a ggn med helstängt så var han fantastisk. Han bjöd till väldigt bra o .

Det var riktigt roligt att köra honom idag. Så jag fortsätter att köra honom med detta, helstängt. Så får vi se.

Är helstängt = Tungfelsgummi ??

Fast framhåller du Järvsökfaks som ex på häst som det väntats med att ta ut på banorna så vet jag inte hur du tänker? Han gick premie och kval som tvååring, och startade ganska flitigt som tre- och fyraåring?

I sak håller jag helt med dig dock, därmed vill jag inte säga att TS har pressat sin häst eller vill starta till varje pris, det finns inte nog med info i tråden för att göra ett sådant antagande.

Som jag skrev så har han kollats upp, tänder, ja hela kroppen. Men han är väl sen bara, det är ju inte alla individer som är klara när de är 2 år eller 3 heller för den delen.

Min kille var också kollad från topp till tå han fick ett tungfelsgummi i munnen och trivdes alldeles upperligt med det,kunnde koncentrera sig på att träna på utan att leka med sin tunga.Jag anser också att man ska ha så lite som möjligt på sina hästar det optimala vore att inte att några skydd alls,ibland funkar inte det tyvärr,jag har en dam i stallet som också är sen hon gick premie som 2-åring,efter det släppte jag på bete började träna som 3-åring nu som 4-åring har hon kunnat kvala in och börjat tävla.Hoppas att det går bra med din häst och att du hittar knappen.

Ja där ser man,, inte undra på att mina hönor i så fall inte värper. Jag trodde det va en höna eftersom jag uppfattar dig som en hönsgård.;)

Slå mig inte nu,, se det som att jag bara sprätter som tuppen i hönsgården. Sorry kunde bara inte låta bli.:angel: puss?:p

Ärligt,, du skriver vettigt och verkar ha stor hästkunskap (trots att du håller på med trav) AJ!!:crazy:

Du skrev: Min filosofi med hästar är att ha så lite grejer som möjligt på mina dom.

Jag hoppas fler än jag noterade detta för det va väldigt kloka ord.:bow:

Puss på dig själv!:p Kan hälsa i från tuppen Joakim att han blev förnärmad när du kallade honom höna!Jo,liite häst kan jag,de finns ingen anledning till att hänga på hästarna massa krims,krams om dom inte behöver de.Men i vissa fall är de nödvändigt,har en fyra åring som inte var körbar utan helstängt höll på att hamna i skogen med häst och vagn så de var bara att testa någon annan utrustning.Han blev lugn som en filbunke med helstängt och innan du kommenterar så har jag(vi)själv kört in honom och han är lugnt tagen och behöver tid att mogna.Oj va långt de blev och fan vad jag svamlar.Jag förstår att du kallar mig för höna för jag kacklar så mycket.:D

Men coari,de här börjar bli läskigt,för jag håller med dig igen!:eek:
Det springer alldeles för många 2 åringar på våra banor som inte är mogna för det.Snabba och "lätta" pengar.Skulle vara intressant och veta hur många av dom här 2åringarna startar som 3åringar och hur dom hävdar sig som 3åringar.

Senast ändrad av en moderator:

Min kille var också kollad från topp till tå han fick ett tungfelsgummi i munnen och trivdes alldeles upperligt med det,kunnde koncentrera sig på att träna på utan att leka med sin tunga.Jag anser också att man ska ha så lite som möjligt på sina hästar det optimala vore att inte att några skydd alls,ibland funkar inte det tyvärr,jag har en dam i stallet som också är sen hon gick premie som 2-åring,efter det släppte jag på bete började träna som 3-åring nu som 4-åring har hon kunnat kvala in och börjat tävla.Hoppas att det går bra med din häst och att du hittar knappen.

Tack för den omtanken. Jo jag börjar få upp hoppet att han ska kunna röra lite på sina rasben, långa, Har som jag skrivit ovan börjat med att köra med helstängt. Han verkar fokuserad bättre. Inte för att han har varit tittig utan sprungit i sömne liksom.:p:crazy: Nu går det framåt och inte "bakåt" som det har kännts.:rofl:

Vanlig ridhäst kan det väl inte vara talan om i ditt fall,, du har ju själv skrivit på trav under monte både bana, resultat, datum och lopp information. Därifrån blir man direkt hänvisad till STC och får tillgång till din historik.

Nå väl,, nu har du även i denna tråd skrivit att den blev litemera "gåvillig" med helstängt huvudlag, Du skrev: Fast idag 2:a ggn med helstängt så var han fantastisk. Han bjöd till väldigt bra o .

Det var riktigt roligt att köra honom idag. Så jag fortsätter att köra honom med detta, helstängt. Så får vi se.

Är helstängt = Tungfelsgummi ??

Nej inte veteligt, enl mig. Men varför kan man inte få delge att man inte själv springer med "helstängt" för. Jag menar att man måste kunna få ha ett öppet sinne för att lösa problem. Att jag använder helstängt har jag inte påstått att hans jollrande med tungar , har försvunnit. Eller?

Du eller andra får gärna rätta mig om ni ser att jag talade om att hans tunggymnastik hade försvunnit när jag satte på helstängt, konstigt dethär???

Håller med dig om att så lite grejor på en häst, är det BÄSTA. Men det funkar tyvärr inte på alla. Då hade det inte varit en match att träna häst. mm.

Kanske är det många eller så som tror jag är glad i att hänga på "krims krams", men inte.

Ps, jag har nu kört in min 1 åring HELT själv (har inte haft hjälp av någon, pga att jag inte haft tillgång av någon)
och sitter o åker i skogen då o då. Han e helt fantastisk. Ds

Han står som en gammal häst vid på selning och jag släpper och han går lugnt iväg. Vi möter bilar mm samt står vid 90 väg och väntar tills det blir klart. Då kommer det timmerbilar bl a. Han står bara coolt och väntar.

Sorry TS.:rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 220
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 624
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 890
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 774
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2