Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Där flärpen ska sitta bakåt så att hästen inte kan dra tillbaka tungan och lägga den över bettet. Så fick jag det förklarat för mig när jag undrade inne i en butik för några år sedan. Du kan sätta det på vilket bett du vill.
Ja,men jag vet i alla fall skillnaden på en tupp och en höna!
Tuppen har stor kam,hönan har liten kam,så nu vet du de oxå.
Jag kan säga dig att under dom snart 30 åren som jag hållit på med trav så har jag varken sett eller ens hört talas om tungfelsgummi!!Så allt skit kommer inte från travet(om du läser Mitras inlägg)även om mycket gör det!
Men för övrigt så,hör och häpna håller jag med dig om tungfelsgummi.
Ok, intressant. För han "kan " inte trava fort, e 3 år. Körd mkt inga andra fel på honom!!! Men grejar väldigt med sin tunga den är som "gummi" överallt, jollrar väldigt.
Kan kanske vara det som e grejen. Men inte dum alls o köra. men vill inte springa på. vet att han kan! Har helstängt nu och då var det lite mer fart. Men tänkte att jag ska prova.
Tack för svar.
KL Först stoppar man in ett bett som hästen inte trivs med o sen för att hindra hästen att skydda sin mun sätter man på en gummiflärp!!!
PL
Hans helsyskon var färdiga för s k premielopp och kval som 2 åringar. Men han är uppenbarligen sen av sig
Ah, my mistake då, trodde det gällde ponnyn du skrivit om tidigare. Men ja, då är det ju lite mer 'sent'
Oj , lite missförstånd här. Det gäller en stor häst. Travare men kan ju lika väl gälla en vanlig ridhäst sas.
Som jag skrev så har han kollats upp, tänder, ja hela kroppen. Men han är väl sen bara, det är ju inte alla individer som är klara när de är 2 år eller 3 heller för den delen.
Hans helsyskon var färdiga för s k premielopp och kval som 2 åringar. Men han är uppenbarligen sen av sig
Ja där ser man,, inte undra på att mina hönor i så fall inte värper. Jag trodde det va en höna eftersom jag uppfattar dig som en hönsgård.
Slå mig inte nu,, se det som att jag bara sprätter som tuppen i hönsgården. Sorry kunde bara inte låta bli. puss?
Ärligt,, du skriver vettigt och verkar ha stor hästkunskap (trots att du håller på med trav) AJ!!
Du skrev: Min filosofi med hästar är att ha så lite grejer som möjligt på mina dom.
Jag hoppas fler än jag noterade detta för det va väldigt kloka ord.
Min kille var också kollad från topp till tå han fick ett tungfelsgummi i munnen och trivdes alldeles upperligt med det,kunnde koncentrera sig på att träna på utan att leka med sin tunga.Jag anser också att man ska ha så lite som möjligt på sina hästar det optimala vore att inte att några skydd alls,ibland funkar inte det tyvärr,jag har en dam i stallet som också är sen hon gick premie som 2-åring,efter det släppte jag på bete började träna som 3-åring nu som 4-åring har hon kunnat kvala in och börjat tävla.Hoppas att det går bra med din häst och att du hittar knappen.
Vanlig ridhäst kan det väl inte vara talan om i ditt fall,, du har ju själv skrivit på trav under monte både bana, resultat, datum och lopp information. Därifrån blir man direkt hänvisad till STC och får tillgång till din historik.
Nå väl,, nu har du även i denna tråd skrivit att den blev litemera "gåvillig" med helstängt huvudlag, Du skrev: Fast idag 2:a ggn med helstängt så var han fantastisk. Han bjöd till väldigt bra o .
Det var riktigt roligt att köra honom idag. Så jag fortsätter att köra honom med detta, helstängt. Så får vi se.
Är helstängt = Tungfelsgummi ??