Tryckimpregnerat virke - farligt i box?

Alexandra_W

Trådstartare
Svår veta vilket forum som är rätt..

Men är det på något vis farligt att ha tryckimpregnerat virke i hästbox? Jag begriper ju att det inte är nyttigt att äta upp t ex, men mamma sa något om att det kunde bli ångor(??).

Någon som vet?

Om det spelar roll så är det ett synnerligen välventilerat kallstall.

Sv: Tryckimpregnerat virke - farligt i box?

Ingen aning om det ger ångor, men när man lämnar spillbitar på tippen så åker det i en särskild behållare till samma ställe som hanterar kemikalieindränkta telefonstolpar

Jo, vet det räknas som riskavfall. Och att man absolut inte ska elda det.

Men innan det gjort sitt och ska tas om hans så att säga, så är frågan hur farligt det är eftersom det får ligga ute, stå nedstucket i jord, nedsänkt under vatten osv. Men just då det ju används utomhus så kändes ju det där med ångor inte helt långsökt. Jag hittar dock inget om det när jag googlar (däremot hittade jag färdigbyggda stall och uteboxar i tryckimpregnerat virke, och då borde det ju inte bli ångor?)

Lite svårt med dem på plats, och lite onödigt dyrt. Men gnagerierna har varit noll lääänge nu (därför jag törs ge mig på byta ut väggarna nu ;))

Jag tror att hur farligt/ofarligt det är helt och hållet beror på vilken klass det är på det.
Finns flera olika klasser och typer av impregnering av virke och det används olika typer av medel för att göra det. Det finns helt klart de som är direkt olämpliga att ha i ett stall oavsett ålder på det och så finns det de som är mindre farliga redan från början.

Om du inte redan läst här så står det lite om det och olika klasser.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckimpregnerat_trä

Tydligen har klasserna ändrats. Numera är allt tryckimpregnerat A-klassat. Folk köpte klass B men använde det under mark så höll det inte. Enligt person som jobbar med det, jag har inte dubbelkollat.

Hur farligt det är vet jag inte, men det är godare att knapra på än obehandlat trä. Vätskan dom trycker med smakar både salt och sött, så har du fått bukt med gnagandet är risken stor att dom börjar igen.

Återigen - det kommer att hindras att de gnager på träet =) Så enda frågan är om ev ångor?

Jag tro det mesta idag är AB för det är det man använder i trädäck m m för människor så att säga. Men det kan vara lurigt också när man köper för långt ifrån alla är riktigt märkta.

Återigen - det kommer att hindras att de gnager på träet =) Så enda frågan är om ev ångor?

Återigen? Då har jag fel på mina ögon i dag för det hittar jag ingenstans.
Ska du ändå köpa virke hade jag valt obehandlat , men tryckt allra längst ner.
Har du en massa tryckt virke hade jag nog använt det.

Hur kan du ens komma på tanken när du vet att dina ponnys äter upp halva boxen mellan varven:confused:

Finns väl ingen anledning att ha tryckt virke INOMHUS!

Inomhus och inomhus, det är ett kallstall så det utsätts ju för samma luftfuktighet, tempskillnader osv som utomhus. Jag vill ha tryckt virke av bekvämlighetsskäl och hållbarhetsskäl, räcker inte det?

Och det kommer inte käkas på boxen oavsett vad det byggs med för virke, så just den apsekten är betydelselös (dvs om det är gott trä, äckligt trä, nyttigt knapra i sig eller inte nyttigt etc)

Senast ändrad:

Återigen? Då har jag fel på mina ögon i dag för det hittar jag ingenstans.
Ska du ändå köpa virke hade jag valt obehandlat , men tryckt allra längst ner.
Har du en massa tryckt virke hade jag nog använt det.

Ber om ursäkt, jag skickade ett svar (inte till dig, utan annan) som tydligen försvann när jag sände det, knas.

Så, inte återigen, för det första var inte lätt att veta det skrivits när det försvann :S

Men, de kommer inte gnaga på dem. Oavsett vilket trä det byggs med. De ÄR i perioder veritabla bävrar nämligen, så därför kommer när jag bygger om det göras så de inte kan käka upp en massa plank. Så jag är inte rädd för hälsoaspekten knapermässigt - här skall icke knapras ;P

Inomhus och inomhus, det är ett kallstall så det utsätts ju för samma luftfuktighet, tempskillnader osv som utomhus. Jag vill ha tryckt virke av bekvämlighetsskäl och hållbarhetsskäl, räcker inte det?

Och det kommer inte käkas på boxen oavsett vad det byggs med för virke, så just den apsekten är betydelselös (dvs om det är gott trä, äckligt trä, nyttigt knapra i sig eller inte nyttigt etc)
Man målar med ogiftig färg inomhus då du inte kan försäkra dig om att hästarna inte kommer att äta trät.

Urbota ....idé.

Hur man skapar dålig motståndskraft mot allt möjligt- Skapar superkänsliga individer.

Man kan övht inte använda inomhusfärg i ett stall med samma luft osv som ute. Det misstaget lärde jag mig för många år sedan, så kan någon annan slippa göra om det.

Hade du något svar angående ångor, eller var du mest ute för att klaga?

Ang nyttighetsaspekten så är det för övrigt nog bara marginellt 'nyttigare' att äta trä behandlat med cuprinol eller liknande - och blir det inte tryckimpregnerat trä så blir det ju cuprinolat/motsvarande ändå.
Men äta upp inredningen är inte en faktor som behöver tas hänsyn till, eftersom det inte kommer ätas på de nya väggarna. På sin höjd slickas ;)

Här kommer ett jättebra icke -svar! :confused:
Egentligen har jag ingen aning men har tänkt lite ändå.

Info från Byggmax (tror jag det var)
"Giftigt?

Även om impregnerat ibland kan vara fuktigt, så är alla metaller och kemikalier fixerade i träet innan de lämnar Tryckverket. Hudkontakt eller boskap som slickar på trävarorna förorsakar normalt inga problem."

Modernt tryckimpregnerat trä består vad jag förstått av tungmetaller, främst koppar och krom (som salter antar jag), i en oljelösning (?). Denna är tryckt in i kärnan på träet och avsikten är ju att den ska stanna kvar där. Det låter ju bra och stämmer antagligen. Men..... samtidigt så kan man ju undra.

Jag hade valt ett annat material, i alla fall om jag skulle haft det som en boxinredning. Nu har jag förstått att de inte ska kunna gnaga det i sig för det måste helt klart vara farligt men vad händer om det kommer urin på det? Eller om det är fuktigt? Olja blandar sig ju inte med vatten. Men metallsalterna är antagligen vattenlösliga.

Tryckt trä är naturligtvis giftigt det är ju det som är grejen med alltihop. Man kan ju tyvärr inte få ngt som både är ofarligt och som håller alla nedbrytande organismer borta. Så om du inte ska ha det långt från hästarnas räckhåll så...

Jag hade valt bort det.

Man kan övht inte använda inomhusfärg i ett stall med samma luft osv som ute. Det misstaget lärde jag mig för många år sedan, så kan någon annan slippa göra om det.

Hade du något svar angående ångor, eller var du mest ute för att klaga?

Ang nyttighetsaspekten så är det för övrigt nog bara marginellt 'nyttigare' att äta trä behandlat med cuprinol eller liknande - och blir det inte tryckimpregnerat trä så blir det ju cuprinolat/motsvarande ändå.
Men äta upp inredningen är inte en faktor som behöver tas hänsyn till, eftersom det inte kommer ätas på de nya väggarna. På sin höjd slickas ;)
alla vet att man målar med utomhusfärg i stallar eller oljefärg.
Det är beständigt.
en del giftfria färgen torkar i princip aldrig- det måste man ta reda på.

en gång gjorde jag misstaget att måla med våtrumsfärg- rekommendation av färghandlaren som hade egen häst:mad: Färgen krackelerade vid kyla.

Relevans:confused:

Den har ingen funktion i ett stall alls.

Målat o snyggt vill man ju ha o lättvättade ytor.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 117
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 506
Senast: miumiu
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 440
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 696
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II