Tror jag blir utskälld idag av vården

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sök du och var inte så tuff. Ett snett bäcken är ett elände som går att åtgärda. Ett snett bäcken påverka ryggraden , du kan få problem vid ländryggen. Jag tror, tror, tror att man får remiss till kiropraktor om man har traumaskador som påverkar ryggen.

Bäckenet kan inte bli "snett" (om man inte är med om högenergivåld/trafikolycka och alltså frakturerar bäckenet) på det sätt du beskriver. Dessutom är ju @myzzans skada kring låret, har rimligtvis inget med bäckenet att göra.
 
Eftersom vården är som den är så drar jag mig för att ringa vårdcentralen nummera. Men mamma vill att jag ska ringa dom idag efter att ha sett mitt lår i helgen . För att få det dokumenterat ... Jag är så lugn så. Bara trött på vården när man får samma svar varje gång och då ringer jag inte ner dom i onödan Visa bifogad fil 99497
Jag såg lika ut för en månad sen, men från knäet upp till höften, och lite på låret på andra benet. Blev sparkad av en häst som hade panik i transporten som jag försökte få ut. Trodde först att jag hade brutit benen en eftersom jag började med att leda hem hästen en kilometer så förstod jag att jag inte hade brutit något så åkte aldrig på akuten. Hade fruktansvärt ont, lindade första dagarna och masserade med kylgele och liniment. Fick råd att stretcha försiktigt men det dröjde minst en vecka innan jag ens kunde böja benet så pass att jag kunde sitta på knä. Har nu en grop i muskeln och fortfarande lite ont.

Borde kanske åkt in men jag orkade verkligen inte då. Är ganska ofta in på akuten ändå som det känns, jag gör illa mig ganska ofta... I lördags blev jag sparkad igen, så nu är jag blå igen men på andra höften.

Hoppas att diu inte har alltför ont, att blåmärket går ner och att du inte får bestående men.
 
Så jag ska leva med min bula resten av livet
Jag såg ut ungefär som du efter att ha hoppat av en unghäst i farten för över 20 år sedan. Det som nu finns kvar är en svag upphöjning av lårets kontur - syns i vissa ljus och om man jämför med det andra låret. Inget som har besvärat mig på något vis efter att den akuta skadan läkte. Tyckte det som funkade bäst för läkningen var att röra på sig lätt, typ korta promenader.
 
Redig lårkaka. Den försvinner av sig själv så småningom. Jag såg ut sådär på ena skinkan när jag for utmed trappen hemma i förra boendet :p
 
Varför tror folk att det är "ofarligt" bara för att man kan gå på benet?

En jag känner gick på sitt ben i flera dagar efter ha blivit avkastad och det var brutet.
 
Varför tror folk att det är "ofarligt" bara för att man kan gå på benet?

En jag känner gick på sitt ben i flera dagar efter ha blivit avkastad och det var brutet.
Man kan ju aldrig säga att något är 100-procentigt ofarligt, magont kan ju vara allt från en fis på tvären till cancer i sista stadiet. Men det handlar om att tänka hästar när man hör hovar klappra och inte zebror eftersom det oftast är det mest rimliga. Om alla hade gått in och krävt full utredning för lårkakor hade vården gått under på en dag. Det är inte rimligt att utgå från de få undantag som finns.

Ibland får man helt enkelt smällar och sjukdomar som kroppen får hantera med hjälp av vila, smärtlindring och good enough-resultat och det behöver man inte vården för.

-obs så ingen misstolkar så tycker jag självklart inte att man ska dra sig för att söka vård när man faktiskt behöver det-
 
Man kan ju aldrig säga att något är 100-procentigt ofarligt, magont kan ju vara allt från en fis på tvären till cancer i sista stadiet. Men det handlar om att tänka hästar när man hör hovar klappra och inte zebror eftersom det oftast är det mest rimliga. Om alla hade gått in och krävt full utredning för lårkakor hade vården gått under på en dag. Det är inte rimligt att utgå från de få undantag som finns.

Ibland får man helt enkelt smällar och sjukdomar som kroppen får hantera med hjälp av vila, smärtlindring och good enough-resultat och det behöver man inte vården för.

-obs så ingen misstolkar så tycker jag självklart inte att man ska dra sig för att söka vård när man faktiskt behöver det-

Tycker att du läser in mycket mer än jag menar.

Dvs, varifrån kommer tanken att "jag kan stå = jag är inte trasig"?

Finns ju flera i tråden som rapporterar liknande skador med bestående men (knölar, känselbortfall osv). Är det helt otroligt att, om vården varit inkopplad så kanske färre hade haft dessa?

Ibland är (ridsport folk, bla) väldigt bra på att beskriva vilka smällar de tagit och att de inte är några vekligar så de "belastade" inte vården. När vi kanske skulle uppsökt vård lite oftare.
 
Jag såg ut ungefär som du efter att ha hoppat av en unghäst i farten för över 20 år sedan. Det som nu finns kvar är en svag upphöjning av lårets kontur - syns i vissa ljus och om man jämför med det andra låret. Inget som har besvärat mig på något vis efter att den akuta skadan läkte. Tyckte det som funkade bäst för läkningen var att röra på sig lätt, typ korta promenader.
Jag rör på mig hela tiden då de är fysisk jobb jag har. Jobbar som bilrecondare, och första dagen var inte rolig att gå
 
Så jag ska leva med min bula resten av livet

Japp
Inte nödvändigtvis, min ända såg liknande fast lite svartare ut ett par veckor efter att jag blivit avkastad två gånger och landat på samma ställe med rumpan på bomhållaren i metall. Tror inte det var något kvar av det efter ett år.

(varför två gånger undrar vän av ordning, ridläraren hade lagt ett "högt hinder" (en meter eller ngt) som absolut skulle travhoppas som ngt slags treat (vilken besvikelse!), och jag hade en (mycket älskad) häst som var hopplöst klantig på travhoppning men som jag hoppat högre i galopp (för annan ridlärare som inte skulle ha lagt hindret så himla konstigt, iofs var jag skeptisk till det hela så vi var nog två om att vara tveksamma...).)

(gick inte till sjukhuset, men minns det hela eftersom just efter ett par veckor såg svärfar det hela på stranden och sa ojoj vad hände typ och det var onekligen en imponerande blåhet. Han är läkare och gjorde inte en min av att det skulle åtgärdas (inte för att jag tänkte på det då, men eftersom diskussionen var om sjukhus osv.)
 
Senast ändrad:
Enda gången jag blivit utskälld av en läkare var när jag trillat av hästen på en plöjd frusen åker och landat på nacken och halva ryggen.

Åkte inte in förrän efter 4 dagar och då bara för att jag hade stora problem att andas och gick helt dubbelvikt för att inte skrika av smärta.

DÅ var de inte nöjda med mig. 🙈
Blev akut röntgen av både nacke (som jag "visste" bara var en sträckning) och rygg/bröstkorg.

Aldrig blivit röntgad så snabbt i hela mitt liv 👍😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 329
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 793
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 028
Senast: mars
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp