K
KuRk
Tror du att man kan komma långt i sin ridning om man kanske inte har en egen häst ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det beror på hur man får rida när man inte har een häst. jag tror inte ngn som enbart rider på ridskola 1-2 grr/vecka kan komma speciellt långt.
Sen kan man ju ha häst uan att ha egen häst såattsäga. Foder te.x, tävla andras hästar. det är ju många av våra eliryttare som inte äger ngra av hästnarna dom tävlar, men se hur långt som har kommit.
Sen kan man ju "komma långt" ha olika innebörd. Klart man kan bli en duktig ryttare bara genom att rida på ridskola, men när jag tänker på "komma långt" så tänker jag på tävling. De ryttare som rider på te.x WC-nivå, de har kommit långt.
Men det är så det är för mig, för ngn annan kan ju "komma långt" ha en helt annan innebörd än tävling
okej , men jag menar oxå som du menar med att "komma långt" fast jag rider 3 grr i veckan på ridskola och så brukar jag rida mina kompisars hästar och tävla minst en gång i veckan
jag tror inte att man kommer så långt på att endast rida på ridskola. Ridskolehästar är ju OFTAST inte tillräckligt bra så att de kan gå högre klasser än La. Men jag tror absolut att man kan komma långt med sin ridning som medryttare.
Jag red på ett stuteri förut, fick då tävla avelstona (o unghästarna) och rida upp till 4 hästar om dagen. Jag lärde mig hur mycket som helst!
Precis.
Men, det jag menar med ridskola, är att många underskattar det.
Jag rider själv inte på ridskola, men om du frågar olika tränare & proffs ryttare svarar dem nästan alltid lika - rid många olika hästar så blir du den bästa RYTTAREN. Och i ridskola får man möjlighet till det. Självklart menar jag inte att man bara ska rida på ridskola, om man får möjlighet till t.ex foderhäst eller medryttarhäst så är det ju minst lika bra. Om inte bättre. Jag anser att om man är en mkt duktig ryttare, så har man kommit långt i sin ridning & kan lära och förstå hästarna. För att kunna rida på WC-nivå behöver man också en bra häst. Jag är säker på att jag missförstått dig, för det finns ryttare där ute som är/kan bli minst lika bra som elitryttarna, om dem bara hade en tillräckligt bra häst! Men kanske pengar sätter stopp för det.
Du menar att när någon säger t.ex "H*n har kommit långt i sin ridning"
Så tänker du "Jaha, hon rider på WC-nivå" ?
Du delar inte min uppfattning med andra ord. Men som du sa, att ha "kommit långt" uppfattas olika person från person.
Nja, kanske överdrev lite med det där med WC nivå, sverige har ju massa duktiga ryttare som har kommit långt fast dom inte är på WC nivå. men om ngn säger "H*n kommer komma långt" så tänker jag iafa att personen kommer kunna tävla höga klasser, om inte på WC nivå så åtminstonde i sverige. Med komma långt menar jag då att rida dom allr största tävlingarna i sverige (typ Sm och alla andra stora tävling med Grand Prix och sånt som annordnas i sverige och även internationellt)
men som sagt, komma långt har olika innebörd från person till person.
Ja, men det som trådskaparen frågade efter var just "Tror du man kan komma långt i sin ridning även om man inte har egen häst"
Inte "Kan man komma långt även om man inte har egen häst".
Det är en viss skillnad på det. Jag förknippar också "komma långt" med att tävla t.ex på WC-nivå. Men att "komma långt i sin ridning" Då behöver man inte ha tävlat på WC-nivå eller eller liknande. Ja det förknippar jag med det jag skrev innan.
men det går ju inte att svara ett enkelt ja eller nej på den frågan. För det beror ju så mkt på på vilket sätt man är i kontakt med ridningen. endast rida en dag/veckan på ridskola, nej då kan man inte komma långt.
Rida och tävla andras hästar på te.x olika uppföddningar försäljningsstal etc. ja då kan man komma långt.
Däremot har du & jag olika uppfattningar om vad som menas med att ha "kommit långt i sin ridning". Men som sagt, det är olika från person till person.
förrs tävlingen vann jag och dte var på höjden 90-95 .ursprungligen postat av zoowie.
Hur gick det på senaste tävlingen då ?