tror du att man kommer långt på ...

K

KuRk

Tror du att man kan komma långt i sin ridning om man kanske inte har en egen häst ? ;)

Sv: tror du att man kommer långt på ...

Absolut, jag tror på att om man rider många olika slags hästar blir man den bästa ryttaren.

Många stora världsstjärnor äger inte sina hästar dem tävlar på - Dem kanske inte äger ngn.

Vissa gör felet att sluta på ridskola, det kan anses vara "Löjligt & töntigt" & att "rida på ridskola är ju inte svårt" kan man få höra av många. Detta stämmer inte, tänk på möjligheten! Rid på en bra ridskola med kanske specialgrupper & ridlärare som är engagerade! Rid så många olika hästar du får möjlighet till! Uttvecklas som ryttare gör du bäst om du rider många olika slags hästar & har en bra tränare ! :) Skaffa kontakter och att få möjlighet att rida på ett t.ex försäljningsstall kan vara drömmen! (för övrigt är det det jag gör) Rid & träna hästarna och se hur du & hästen utvecklas tillsammans. Sen kommer tävlingar & om ni är väl förberädda så kommer allt gå kanon! Klättra upp & upp i klasserna och "häng inte upp dig" på samma häst. Om självförtroendet ligger på botten, rid en annan häst ist. Du kommer inte kunna rida den hästen som kanske inte gick så bra på tävlingen & som alltid krånglar om du inte först har ditt egna självförtroende.

Sen är det ju så att på försäljningsstall kan man inte räkna med att ha hästen som sin egen. Den kanske står kvar en vecka & har säljts nästa. Men det är så det funkar.

Många läser det men ingen svara "/
Men vad tror du igentlligen ? :rofl:

Var det menat till mig?

ne det var inet till dej du svarade ju :p

Det beror på hur man får rida när man inte har een häst. jag tror inte ngn som enbart rider på ridskola 1-2 grr/vecka kan komma speciellt långt.
Sen kan man ju ha häst uan att ha egen häst såattsäga. Foder te.x, tävla andras hästar. det är ju många av våra eliryttare som inte äger ngra av hästnarna dom tävlar, men se hur långt som har kommit.

Sen kan man ju "komma långt" ha olika innebörd. Klart man kan bli en duktig ryttare bara genom att rida på ridskola, men när jag tänker på "komma långt" så tänker jag på tävling. De ryttare som rider på te.x WC-nivå, de har kommit långt.
Men det är så det är för mig, för ngn annan kan ju "komma långt" ha en helt annan innebörd än tävling

okej , men jag menar oxå som du menar med att "komma långt" fast jag rider 3 grr i veckan på ridskola och så brukar jag rida mina kompisars hästar och tävla minst en gång i veckan ;);) :D

Det beror på hur man får rida när man inte har een häst. jag tror inte ngn som enbart rider på ridskola 1-2 grr/vecka kan komma speciellt långt.
Sen kan man ju ha häst uan att ha egen häst såattsäga. Foder te.x, tävla andras hästar. det är ju många av våra eliryttare som inte äger ngra av hästnarna dom tävlar, men se hur långt som har kommit.

Sen kan man ju "komma långt" ha olika innebörd. Klart man kan bli en duktig ryttare bara genom att rida på ridskola, men när jag tänker på "komma långt" så tänker jag på tävling. De ryttare som rider på te.x WC-nivå, de har kommit långt.
Men det är så det är för mig, för ngn annan kan ju "komma långt" ha en helt annan innebörd än tävling

Precis.

Men, det jag menar med ridskola, är att många underskattar det.
Jag rider själv inte på ridskola, men om du frågar olika tränare & proffs ryttare svarar dem nästan alltid lika - rid många olika hästar så blir du den bästa RYTTAREN. Och i ridskola får man möjlighet till det. Självklart menar jag inte att man bara ska rida på ridskola, om man får möjlighet till t.ex foderhäst eller medryttarhäst så är det ju minst lika bra. Om inte bättre. Jag anser att om man är en mkt duktig ryttare, så har man kommit långt i sin ridning & kan lära och förstå hästarna. För att kunna rida på WC-nivå behöver man också en bra häst. Jag är säker på att jag missförstått dig, för det finns ryttare där ute som är/kan bli minst lika bra som elitryttarna, om dem bara hade en tillräckligt bra häst! Men kanske pengar sätter stopp för det.
Du menar att när någon säger t.ex "H*n har kommit långt i sin ridning"
Så tänker du "Jaha, hon rider på WC-nivå" ?
Du delar inte min uppfattning med andra ord. Men som du sa, att ha "kommit långt" uppfattas olika person från person.

okej , men jag menar oxå som du menar med att "komma långt" fast jag rider 3 grr i veckan på ridskola och så brukar jag rida mina kompisars hästar och tävla minst en gång i veckan ;);) :D

Hur gick det på senaste tävlingen då ?

jag tror inte att man kommer så långt på att endast rida på ridskola. Ridskolehästar är ju OFTAST inte tillräckligt bra så att de kan gå högre klasser än La. Men jag tror absolut att man kan komma långt med sin ridning som medryttare.
Jag red på ett stuteri förut, fick då tävla avelstona (o unghästarna) och rida upp till 4 hästar om dagen. Jag lärde mig hur mycket som helst!

jag tror inte att man kommer så långt på att endast rida på ridskola. Ridskolehästar är ju OFTAST inte tillräckligt bra så att de kan gå högre klasser än La. Men jag tror absolut att man kan komma långt med sin ridning som medryttare.
Jag red på ett stuteri förut, fick då tävla avelstona (o unghästarna) och rida upp till 4 hästar om dagen. Jag lärde mig hur mycket som helst!

Du har nog missförstått mig, jag menar inte att man bara ska rida på ridskola. Det jag menar med det (som jag sa) är att man ska rida många olika hästar. Ridskola var bara ett exempel. Det vet ju du, eftersom du hade ridit på ett stuteri innan :)

Precis.

Men, det jag menar med ridskola, är att många underskattar det.
Jag rider själv inte på ridskola, men om du frågar olika tränare & proffs ryttare svarar dem nästan alltid lika - rid många olika hästar så blir du den bästa RYTTAREN. Och i ridskola får man möjlighet till det. Självklart menar jag inte att man bara ska rida på ridskola, om man får möjlighet till t.ex foderhäst eller medryttarhäst så är det ju minst lika bra. Om inte bättre. Jag anser att om man är en mkt duktig ryttare, så har man kommit långt i sin ridning & kan lära och förstå hästarna. För att kunna rida på WC-nivå behöver man också en bra häst. Jag är säker på att jag missförstått dig, för det finns ryttare där ute som är/kan bli minst lika bra som elitryttarna, om dem bara hade en tillräckligt bra häst! Men kanske pengar sätter stopp för det.
Du menar att när någon säger t.ex "H*n har kommit långt i sin ridning"
Så tänker du "Jaha, hon rider på WC-nivå" ?
Du delar inte min uppfattning med andra ord. Men som du sa, att ha "kommit långt" uppfattas olika person från person.

Nja, kanske överdrev lite med det där med WC nivå, sverige har ju massa duktiga ryttare som har kommit långt fast dom inte är på WC nivå. men om ngn säger "H*n kommer komma långt" så tänker jag iafa att personen kommer kunna tävla höga klasser, om inte på WC nivå så åtminstonde i sverige. Med komma långt menar jag då att rida dom allr största tävlingarna i sverige (typ Sm och alla andra stora tävling med Grand Prix och sånt som annordnas i sverige och även internationellt)

men som sagt, komma långt har olika innebörd från person till person.

Nja, kanske överdrev lite med det där med WC nivå, sverige har ju massa duktiga ryttare som har kommit långt fast dom inte är på WC nivå. men om ngn säger "H*n kommer komma långt" så tänker jag iafa att personen kommer kunna tävla höga klasser, om inte på WC nivå så åtminstonde i sverige. Med komma långt menar jag då att rida dom allr största tävlingarna i sverige (typ Sm och alla andra stora tävling med Grand Prix och sånt som annordnas i sverige och även internationellt)

men som sagt, komma långt har olika innebörd från person till person.

Ja, men det som trådskaparen frågade efter var just "Tror du man kan komma långt i sin ridning även om man inte har egen häst"
Inte "Kan man komma långt även om man inte har egen häst".
Det är en viss skillnad på det. Jag förknippar också "komma långt" med att tävla t.ex på WC-nivå. Men att "komma långt i sin ridning" Då behöver man inte ha tävlat på WC-nivå eller eller liknande. Ja det förknippar jag med det jag skrev innan.

Ja, men det som trådskaparen frågade efter var just "Tror du man kan komma långt i sin ridning även om man inte har egen häst"
Inte "Kan man komma långt även om man inte har egen häst".
Det är en viss skillnad på det. Jag förknippar också "komma långt" med att tävla t.ex på WC-nivå. Men att "komma långt i sin ridning" Då behöver man inte ha tävlat på WC-nivå eller eller liknande. Ja det förknippar jag med det jag skrev innan.

men det går ju inte att svara ett enkelt ja eller nej på den frågan. För det beror ju så mkt på på vilket sätt man är i kontakt med ridningen. endast rida en dag/veckan på ridskola, nej då kan man inte komma långt.
Rida och tävla andras hästar på te.x olika uppföddningar försäljningsstal etc. ja då kan man komma långt.

men det går ju inte att svara ett enkelt ja eller nej på den frågan. För det beror ju så mkt på på vilket sätt man är i kontakt med ridningen. endast rida en dag/veckan på ridskola, nej då kan man inte komma långt.
Rida och tävla andras hästar på te.x olika uppföddningar försäljningsstal etc. ja då kan man komma långt.

Det finns folk som har "kommit långt i sin ridning" även fast dem bara rider 1 gång/vecka. Däremot har du & jag olika uppfattningar om vad som menas med att ha "kommit långt i sin ridning". Men som sagt, det är olika från person till person.

ursprungligen postat av zoowie.
Hur gick det på senaste tävlingen då ?
förrs tävlingen vann jag och dte var på höjden 90-95 . :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Rolf Göran Bengtsson är ett exempel på en ryttare som inte hade egen häst och ändå kommit långt, men det gäller ju att ha tillgång till bra tränare och bra hästar. Och det kan vara svårt att hitta ett sånt gyllene tillfälle.

ja :D ,om du rider på ridskola så kan du ju ta extra kurser & kanske skaffa halvfoderhäst elr någonting. {:

Det beror på vilka möjligheter man har. Både som ryttare, vilka hästar och vilken tränare man har.

Men ja, jag tror absolut att man kan komma långt om man får "rätt möjligheter".

Jag vet en tjej som har blivit jätteduktig genom att enbart rida ridskolehästar. Från att ha ridit en liten Bponny hon ramlade av varje gång till att kunna rida de flesta hästarna på ett bra sätt :p
Och då har det varit hästar av väldigt medelnmåttig kvalité.
Nu tävlar hon ju inte på nån högre nivå, eftersom hon inte har häst för det (har en foderhäst nu) men hon är väldigt duktig.

Jag tror på att man lär sig mest om man får rida själv och känna hur hästen ska gå, men att man samtidigt uppdaterar sig med tränare ibland så man inte lägger till massa småfel.

Att enbart rida på lektion ger iaf inte mig någonting, utan jag måste få rida själv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Första urvalet har gjorts för att sålla fram vilka ekipage som kan få representera Sverige vid unghäst-VM i hoppning i belgiska Lanaken...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
845
Senast: phie
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 048
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar