Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad trist det är med elaka rykten!
Har själv varit utsatt för detta då jag själv haft innakorderingsstall.
Varför?
Hästägare?
Har träffat fler stallägare som varit utsatta! Tänk om stallägarna satt igång såna rykten om hästägarna? Finns väl dom som gör det oxå,men....
Hästarna får inte mat?
Dum mot hästarna? osv,osv..... Rena rama lögner oftas! Man blir så ledsen av detta+!!!!
Tänk allt man som stallägare får stå ut med:
H ofta missköter inte hästägarna betalningen av stallhyran tex?
Har haft fler som ej betalt mig. ....
Vad säger ni?
Det är alltid ytterst djurhållaren som har ansvar för att ett djur mårbra (skötsel, utrustning m.m.).
.........
I de fall där stallägaren är tillståndspliktig enligt 16 *djurskyddslagen så är denne ansvarig för hästhållningen i stalletförutsatt att den inte har utsett en "hästansvarig" itillståndsansökan,......
Annars i mindre stall med 3 eller färre hästar inackorderade så är det den enskilda hästägaren.Sedan kan man som inackorderare och hästägare ha olika avtal som säger att den ena eller den andra förtillfället är "hållare" men jag skulle som du säga att oftast är det hästens ägare som är hästhållare.
Det tolkar jag inte som att det är stallägarens skyldighet att ha lägga sig i allt så länge hästen mår bra, eftersom det står kan bli förelagd och inte ska bli...
Mycket från ditt inlägg har du redan fått svar på.
Men inte detta.
Enligt de senaste föreskrifterna för hästhållning, de som man skall följa enligt djurskyddslagen, så är stallägaren/stallhållaren ansvarig för att utrustningen passar till hästen.
Så även detta kan de lägga sig i.
Den som har ansvaret måste också få utöva kontroll över att föreskrifterna följs.
Själv skulle jag inte vara så snar att ta på mig allt ansvar för de inackorderade hästarnas skötsel och utrustning. Visst är det bra om man ser att saker fungerar, men så länge inga problem uppstår så skulle jag tycka det var onödigt att lägga mig i. I svaret står det ju även att:
"Stallägaren kan om han/hon har ett 16 * tillstånd för attförvara och utfodra hästar bli förelagd att rätta till eventuellabrister i djurhållningen oavsett om det drabbar egna hästar eller de maninackorderar." Det tolkar jag inte som att det är stallägarens skyldighet att ha lägga sig i allt så länge hästen mår bra, eftersom det står kan bli förelagd och inte ska bli...
Då så blir det nog så.Nä, vi är helt privata. Lånade bara ut en box temporärt.
Det skall inte alls behövas.Jag hoppas bara att du är uppriktig innan du tar in en häst i ditt stall och berättar/skriver in i avtalet att du kräver att dina regler följs.
Annars skulle jag i alla fall känna att du försökte ta över ansvaret för min häst.