Trist med elaka rykten!

Sv: Trist med elaka rykten!

*kl*
Känns som det är särskilt vanligt med förtal och tjafs just i hästvärlden.Tyvärr.

Vad trist det är med elaka rykten!
Har själv varit utsatt för detta då jag själv haft innakorderingsstall.
Varför?
Hästägare?
Har träffat fler stallägare som varit utsatta! Tänk om stallägarna satt igång såna rykten om hästägarna? Finns väl dom som gör det oxå,men....
Hästarna får inte mat?
Dum mot hästarna? osv,osv..... Rena rama lögner oftas! Man blir så ledsen av detta+!!!!
Tänk allt man som stallägare får stå ut med:
H ofta missköter inte hästägarna betalningen av stallhyran tex?
Har haft fler som ej betalt mig. ....
Vad säger ni?

ja det är ju så att i sverige så lever många som inte har bättre för sig...än att snacka å sprida skit om andra fattar inte varför men så är det kommer förmodligen aldrig att bli bättre heller...

nä dom skulle ta å skaffa sig ett riktigt jobb å arbeta sig trötta så dom inte orkar snacka

gör nått vettigt rädda barn som blir våldtagna misshandlade kidnappade osv istället...men de kanske inte är sååå farligt????

Nu har jag fått svar från Jordbruksverket. Jag tyckte inte att ditt svar stämde med verkligheten, men man vet ju aldrig. Så här ser svaret ut:

Det är alltid ytterst djurhållaren som har ansvar för att ett djur mårbra (skötsel, utrustning m.m.). Sedan kan man som inackorderare ochhästägare ha olika avtal som säger att den ena eller den andra förtillfället är "hållare" men jag skulle som du säga att oftast är dethästens ägare som är hästhållare. Det kan ju dock vara svårt för enhästägare att påverka alla aspekter av exempelvis stallmiljön(boxutformning osv) i ett inackorderingsstall, men ytters så är det såatt om en hästhållare inackorderar sin häst i ett stall som inteuppfyller de djurskyddsmässiga kraven så ska den hållaren se till attbristerna ågärdas eller om det inte går flytta sin häst någonannanstans. I de fall där stallägaren är tillståndspliktig enligt 16 *djurskyddslagen så är denne ansvarig för hästhållningen i stalletförutsatt att den inte har utsett en "hästansvarig" itillståndsansökan, och själv bara är ansvarig för reparationer avstallet osv. Stallägaren kan om han/hon har ett 16 * tillstånd för attförvara och utfodra hästar bli förelagd att rätta till eventuellabrister i djurhållningen oavsett om det drabbar egna hästar eller de maninackorderar. Hör gärna av dig igen om du har fler frågor.

Vilket bra och tydligt svar.
Det verkar ju vara olika beroende på stallets storlek då.

I större stall med 4 eller flera hästar inackorderade är det alltså stallansvarig enligt tillståndet som är djurhållare.
Det är ju enkelt och bra den finns det ju namn på.
Det är alltid ytterst djurhållaren som har ansvar för att ett djur mårbra (skötsel, utrustning m.m.).

.........

I de fall där stallägaren är tillståndspliktig enligt 16 *djurskyddslagen så är denne ansvarig för hästhållningen i stalletförutsatt att den inte har utsett en "hästansvarig" itillståndsansökan,......

Sedan kan man som inackorderare och hästägare ha olika avtal som säger att den ena eller den andra förtillfället är "hållare" men jag skulle som du säga att oftast är det hästens ägare som är hästhållare.
Annars i mindre stall med 3 eller färre hästar inackorderade så är det den enskilda hästägaren.
Samt även i privata stall med bara familjens hästar.

Så jag anser att detta svar verifierade vad jag skrev tidigare.

Själv skulle jag inte vara så snar att ta på mig allt ansvar för de inackorderade hästarnas skötsel och utrustning. Visst är det bra om man ser att saker fungerar, men så länge inga problem uppstår så skulle jag tycka det var onödigt att lägga mig i. I svaret står det ju även att:
"Stallägaren kan om han/hon har ett 16 * tillstånd för attförvara och utfodra hästar bli förelagd att rätta till eventuellabrister i djurhållningen oavsett om det drabbar egna hästar eller de maninackorderar." Det tolkar jag inte som att det är stallägarens skyldighet att ha lägga sig i allt så länge hästen mår bra, eftersom det står kan bli förelagd och inte ska bli...

Det tolkar jag inte som att det är stallägarens skyldighet att ha lägga sig i allt så länge hästen mår bra, eftersom det står kan bli förelagd och inte ska bli...

Inte skyldighet men dock en rättighet.
Om man har ansvaret så har man rättigheten att kontrollera att reglerna följs.
Och om man inte tycker att det sköts rätt ställa ultimatumet fixa eller flytta.

Man kan ju inte stå som ansvarig för något som man inte tycker är bra nog.
Det skulle i varje fall jag vägra att göra.

Mycket från ditt inlägg har du redan fått svar på.
Men inte detta.

Enligt de senaste föreskrifterna för hästhållning, de som man skall följa enligt djurskyddslagen, så är stallägaren/stallhållaren ansvarig för att utrustningen passar till hästen.
Så även detta kan de lägga sig i.

Den som har ansvaret måste också få utöva kontroll över att föreskrifterna följs.

Vi har eget stall och fick rutininspektion i vintras. De kollade bara våra egna hästar, tittade inte ens på hästen som en bybo hade
hos oss.

Norrland

Tackar gud for mitt stall ...dar ar det bara "vuxna" manniskor :laugh:...
och inge problem med skit snack...problemet ar i sverige att det finns FOR manga experter...
i stallet dar jag star ar vi en blandning av manniskor fran hela varlden och alla skoter sitt och om nagon behover hjalp sa hjalp sa fragar man bara......Ingen ar radd for att be om hjlap och bli domd...

Senast ändrad av en moderator:

Själv skulle jag inte vara så snar att ta på mig allt ansvar för de inackorderade hästarnas skötsel och utrustning. Visst är det bra om man ser att saker fungerar, men så länge inga problem uppstår så skulle jag tycka det var onödigt att lägga mig i. I svaret står det ju även att:
"Stallägaren kan om han/hon har ett 16 * tillstånd för attförvara och utfodra hästar bli förelagd att rätta till eventuellabrister i djurhållningen oavsett om det drabbar egna hästar eller de maninackorderar." Det tolkar jag inte som att det är stallägarens skyldighet att ha lägga sig i allt så länge hästen mår bra, eftersom det står kan bli förelagd och inte ska bli...

Jag skulle!
När jag hade en inhysning fick hon följa mina regler ang djurhållning+utrustning.
Jag tillåter inte skarpa bett , vassa sporrar och inspänningsanordningar i mitt stall .
Eller andra tortyr metoder heller .

Jag tolkar lagen så att den som hyr ut är skyldig att se till djuret väl o ve.
Sen behöver ju inte folk hyra in sej hos mej om dom inte vill ha mina regler :grin:
Står med 6 tomma boxar nu o ingen inhysning :) vill inte ha hästar med tex täckesskav i mina hagar .
Det var oxå nåt jag inte tolererade .

Jag tycker att det är helt okej att göra som man vill. Jag hoppas bara att du är uppriktig innan du tar in en häst i ditt stall och berättar/skriver in i avtalet att du kräver att dina regler följs. Annars skulle jag i alla fall känna att du försökte ta över ansvaret för min häst. Det finns rötägg men jag tror att de flesta tar riktigt bra hand om sina hästar och ser till att de mår bra.

Jag hoppas bara att du är uppriktig innan du tar in en häst i ditt stall och berättar/skriver in i avtalet att du kräver att dina regler följs.
Det skall inte alls behövas.
Det finns lagar och regler som reglerar sådant.
Och de skall alla följa.

Annars skulle jag i alla fall känna att du försökte ta över ansvaret för min häst.

Men så är det ju.
Om du ackorderar in din häst så är det just det som händer.
Enligt lagen så lämnar du då över ansvaret till hästhållaren.
Enda sättet att fullt ut få behålla detta ansvar är att ha eget stall.

Skarpa bett - oavsett hur de används eller inte?

Täckesskav - får man chansen att åtgärda?

Osv.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 323
Senast: Zewz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 316
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt