Trist med elaka rykten!

Sv: Trist med elaka rykten!

De angår inte folk hur vida jag rider eller inte rider vilken sadel eller träns/bett man har.
Eller om jag vill ha täcke eller inte täcke eller benskydd i hagen eller inte benskydd i hagen.
Om jag vill ha bädd i boxen eller inte bädd.

Det finns 2 aspekter på det.
Den ena är att stallägaren/innehavaren har ansvaret inför Djurskyddsinspektörerna och har därför ett eget intresse i att lägga sig i.
Den andra är att stallkamraterna vill ha en trevlig stallmiljö, så det angår t.ex. alla i stallet om du har bädd eller inte.

Låt folk själva få upptäcka hur man lindar rätt isf för att lägga sig i!
När hästen har snubblat på lindan och slagit sig fördärvad eller fått skador i huden och benet av för hårt åtdragna lindor?
Då är det liksom för sent.

Alla har ett ansvar att se till att djur inte far illa.
Det är därför som de lägger sig i.

Oh vad det är skönt med ett eget stall.

Och att man inte som de brukar bli blir osams och tar ut hämd på hästen typ tar in 16 och låter en stackars häst gå kvar ute själv vars ägare vill ta in 18!

Jag kan inte se att det skulle vara synd om hästen som blir kvar ute till kl 18.
Hästar skall klara av att vara ensamma i hagen under kortare perioder.

Vissa klarar inte av de och som min häst som sprang i flera timmar hon var helt knäckt och stressad och fick kraftig muskelbristningar och mådde psykiskt dåligt..Att folket i stallet sedan dagen efter släppte ut henne utan täcke så hon fick muskelinflammation och kunde knappt å i flera dagar var ytterligare en hämd på hästen för att komma åt mig:crazy:

Ser man att en häst inte klarar av att va själv kan ÄGAREN själv träna detta under uppsikt men man lämnar ej en häst själv och kollar på och skrattar när hästen springer sig galet svettig mitt i vintern.

Det är djurplågeri.

Hästar som får panik kan skada sig allvarligt om de drar igenom tråden och fastnar.

Och nej det står inget i djurskyddslagen att du inte får rida i 3-delat bätt oavsätt vad stallägaren anser om ridning med detta bett.Därför har varken hon eller andra i stallet rätt att lägga si i.

Om jag har bädd eller ej de luktar ej om man gjort RÄTT så nej där har man heller ingen rätt att lägga sig i!
Dom har ingen rätt att gå in i min häst bx och kolla om jag har bädd eller ej jag hyr denna plats och då har stallägaren avsätt sig rätten till denna plats.
Precis som en hyresvärd inte har rätt att gå in i sin uthyrda lägenhet utan att fråna hyresgästen om lov.!!!

Och lindor kan gå upp även om du lindar rätt... så jag skulel inte lägga mig i inte minhäst och händer olyckan så har ägaren lärt sig en läxa..

Kan låta dumt men lägger man sig i blir man oftats utmobbad och blir utkastad med huvudet före de har iaf jag blivit.
Och där står man 00:30 på natten med en häst ,15 år gammal som jag var då och kliar sig i huvudet och undrar vart fan man ska ha hästen?? hissen upp 3 våningar och ha den på balkongen kanske???

Så nej det är inte värt att öppna käften och lägga sig i jag gör de inte iallafall även om de då och då kan vara påfrestande.

Jag skiter i om folk har eller inte har täcke på sina häsatr, eller om de har eller inte har benskydd eller vilka sadlar , träns bett de rider i.

Jag har de saker som funkar bäst till min häst och håller mig till min häst och inga andra!
Betalar hellre mer i stallhyra för att slöppa pass petar inte på andras hästar totalvägrar.. Ingen ska komma och säga att jag gjort fel med deras hästar gett fel mat satt på fel täcke eller vad de nu kan vara.

Så bästa är att vara på sin kant och sköta sitt och de andra sköter sitt,.
jag åker alltid ut när folk inte är i stallet jag vill vara själv=)

Nu står jag iof i ett stall där bara ajg är inhyrd så jag har inga problem med andra inhyrda som ska lägga sig i

Senast ändrad:

Om jag har bädd eller ej de luktar ej om man gjort RÄTT så nej där har man heller ingen rätt att lägga sig i!
Dom har ingen rätt att gå in i min häst bx och kolla om jag har bädd eller ej jag hyr denna plats och då har stallägaren avsätt sig rätten till denna plats.

Det beror ju på vad man avtalat.
Vet många stallägare som inte vill ha bäddar i boxarna för att de anser att byggnaden inte klarar av det (bädd som går upp mot träväggar som sedan murknar, t.ex.), eller för att de har dåliga erfarenheter av hyresgäster som inte skött sina bäddar.

Som hyresgäst har man ingen rätt att gnälla för att hyresvärden har åsikter om hur den vill ha det. Då är det bara att flytta eller rätta sig (kompromissa), varför tjafsa?

Men då är de en anan sak står de i stallkontraktet inga bäddar få förekomma.Då vet amn de och har ett val....
Jag skulle itne flytta dit dåför jag vill kunna ha bädd om jag vill!

Står de att här får inga ha täcken på sina häsatr inga benskydd och bara dressyrsadlar så vet man passar amn in på detta flyttar amn dit om inte.. ge f*n i å flytta dit=)

Men då är de en anan sak står de i stallkontraktet inga bäddar få förekomma.Då vet amn de och har ett val....
Jag skulle itne flytta dit dåför jag vill kunna ha bädd om jag vill!

Står de att här får inga ha täcken på sina häsatr inga benskydd och bara dressyrsadlar så vet man passar amn in på detta flyttar amn dit om inte.. ge f*n i å flytta dit=)

Jag tror inte riktigt du förstår poängen. Om du hyr ett stall eller en box helt utan någon service dvs inga utsläpp och inga fordringar osv så kan stallägaren slippa ansvar enligt djurskyddslagen.

Om inte så är det en tjänst du köper i första hand och då är hyreslagen inte tillämplig och stallägaren eller innehavaren är medansvarig för hästarnas välmående. Därför måste se till så att hästarna sköts. Så att ha synpunkter på bädden är då inget konstigt alls.

Jag tror inte riktigt du förstår poängen. Om du hyr ett stall eller en box helt utan någon service dvs inga utsläpp och inga fordringar osv så kan stallägaren slippa ansvar enligt djurskyddslagen.

Om inte så är det en tjänst du köper i första hand och då är hyreslagen inte tillämplig och stallägaren eller innehavaren är medansvarig för hästarnas välmående. Därför måste se till så att hästarna sköts. Så att ha synpunkter på bädden är då inget konstigt alls.

Tack, det var lite det jag vill få fram, att stallägaren faktiskt har rätt att ha vissa åsikter om hur hästarna sköts.

Niela: Allt kan inte detaljskrivas i ett kontrakt, sunt förnuft och öppningar för tolkningar måste finnas, annars är det inte praktiskt genomförbart.
Har man vissa frågor (bädd, täcken, hönät, skydd etc) som är extra viktiga för en måste man nästan fråga speciellt om det innan man flyttar in, för att undvika konflikter om man verkligen inte kan kompromissa i dessa frågor.

Tur att det inte finns några hästmänniskor här!;)

kl

Håller med om den sociala biten... Delar stall och sysslor med min mamma nu vilket går utmärkt, men saknar allt det roliga tjatet med jämnåriga tjejer :D
Sedan har det alltid varit olika åsikter när man delat stall med andra, men jag har aldrig varit med om ngt man inte kan kompromissa sig fram till...

Bara ett tips: Vi är många som varit på Buke så pass länge att vi kommer ihåg alla gånger du blivit utkastad från olika stall och varför. Det är bara fånigt att berätta nya versioner.

Sen är det lite konstigt att se dig klaga på ryktesspridning. Efter allt du hittat på om andra.

Ursäkta, men jag tycker att du är rätt löjlig...

Du ville ha din häst ute till 18, de andra ville ta in 16 (för att rida, sköta etc??).

Din häst kunde inte gå ensam.

I detta läge har du två val - gå med på 16 tills du tränat din häst att vara ensam, eller att skaffa en sällskapshäst. Du kan inte förbjuda dina stallkamrater att få pyssla och rida sina hästar för att du håller andra tider och vill ha din ute?

Sedan gnäller du på att någon missat med täcke till din skadade häst - är det så noga, får du göra det själv.

I 99% av fallen händer tokigheter pga av missförstånd eller tanklöshet. Du har anklagat dina fd stallkamrater för rätt otäcka saker. Och om din berättelse stämmer, så har du själv brustit i ansvar - du överlåter din skadade hästs skötsel åt dem som skrattandews åstadkommit skadan :eek:

Precis som en hyresvärd inte har rätt att gå in i sin uthyrda lägenhet utan att fråna hyresgästen om lov.!!!

Visst har man som stallägare rätt att lägga sig i ett sånt här fall! Vill jag t.ex. inte att folk har bädd till hästen så är det jag som bestämmer det och inte hästägaren. Samt att även om hästägaren tycker att bädden sköts bra så kanske jag inte delar den uppfattningen! Du kan inte göra liknelser med en uthyrd lägenhet och en uthyrd box, hyrs ju inte ut på samma premisser.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

ja säger bara en sak....
inget kan få människor mer sammansvetsade än en gemensam fiende.

Jag kan inte se att det skulle vara synd om hästen som blir kvar ute till kl 18.
Hästar skall klara av att vara ensamma i hagen under kortare perioder.

Det är möjligt att du tycker så men hur djurvänligt är det att lämna en häst själv ute som springer fram och tillbaka hela tiden tills den är genom svettig? Finns ingen som helst logik i det.

Jag tycker också att hästar får finna sig i vissa saker men aldrig att jag skulle äventyra deras hälsa bara för att jag tycker att de minsan skall klara av det.

Jag har tyvärr varit med om alltför ofta att folk inte tänker sig för eller så tycker de inte om ägaren och har därför lämnat kvar en stackars häst springade som en galning i hagen. Förstår inte hur man kan låta sitt egna tänkande och tyckande gå ut över ett stackars oskyldigt djur.

De gånger när "slagsmålen" gått så långt i ett stall att de går ut över hästarna då har det gått på tok för långt. De få gånger det har hänt i de stall jag har haft ansvaret så har vederbörande blivit uppsagda med en gång. Man kan inte älska alla men aldrig att det får gå ut över ett oskydligt djur.

Mvh

Tora

Hej!

Visst är det trist med elaka rykten, men det går åt båda håll, tyvärr. Jag har stått i ett stall där jag inte var särdeles populär och fick höra en massa skit från stallägaren (via omvägar, naturligtvis). Jag antar att det hon sa var verklighet i hennes ögon.. Ur min synvinkel var det hon som va pundig, bla genom att försvara de som inte fodrade vissa hästar och sköta stallet på ett helt annat sätt än vi kommit överens om..

Vet inte vad jag ska säja, elaka rykten suger!! Tyvärr, man får försöka glömma och vara en bättre människa (nu låter jag som min tränare som läser lite för mycket "självförbättrande" böcker).

/ Lavinia

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 325
Senast: Zewz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 316
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama