Trist med elaka rykten!

Sv: Trist med elaka rykten!

En fundering angående det där:

Om en stallägare med ingående tjänster OCH foder skulle tillåta hästarna äta dåligt grovfoder och bli sjuka, kan dessa då bli anmälda för djurplågeri?
Eller är det djurägarna själva som är ansvariga juridiskt sett trots att stallägaren står för fodret?

Jag har svårt att se den domstol som kan fälla stallägaren för att utrustningen är felaktig.

Inte vet jag.
Men kanske om stallansvarig vet att hästen lider av att regelbundet ridas med en felaktigt tillpassad sadel så att det blir skador som stallansvarig borde se.
Eller blöder i munnen av ett felaktigt bett.

Jag tror att ansvaret är ganska så stort faktiskt.
Så pass stort att jag anser att det räcker som argument för att kontrollera inackorderingarnas utrustning samt läga sig i hur sadel och träns passar hästen.

Det tycker faktiskt jag. Djurets bästa går alltid i första hand (nu menar jag direkt akuta lägen alltså).

Jag tycker också så.
Rent moraliskt då.
Lagligt är en annan sak.
Men jag förstår om inte alla är mentalt starka nog att klara utav det.

Om en stallägare med ingående tjänster OCH foder skulle tillåta hästarna äta dåligt grovfoder och bli sjuka, kan dessa då bli anmälda för djurplågeri?
Det är jag övertygad om att så är fallet.
Eftersom att det är stallägaren/stallinnehavaren som är foderansvarig i stallet och bl.a. skall föra foderjournalerna.

Eller är det djurägarna själva som är ansvariga juridiskt sett trots att stallägaren står för fodret?

Jag tror att det är stallägaren.
Allt som jag har läst i ämnet tyder på det.
Jag skulle aldrig chansa som stallägare.
Utan ta för givet att ansvaret är mitt.
Med tanke på bestämmelserna om "foderföretagande".

Jag tror att ansvaret är ganska så stort faktiskt.
Så pass stort att jag anser att det räcker som argument för att kontrollera inackorderingarnas utrustning samt läga sig i hur sadel och träns passar hästen.

Jag tror tvärtom att ansvaret är ganska litet för utrustning som tex sadlar och träns. Jag skulle vilja se ett fall där en stallägare dömts för att en inackordering haft fel sadel tex innan jag blir ens lite orolig.

Eftersom att det är stallägaren/stallinnehavaren som är foderansvarig i stallet och bl.a. skall föra foderjournalerna.

När det gäller foder så håller jag med dig. Stallinnehavaren lär vara ansvarig. Enda gråzonen är kanske om en hästägare använder eget foder men jag tror inte man går helt säker ens där som stallinnehavare.

Jag skulle vilja se ett fall där en stallägare dömts för att en inackordering haft fel sadel tex innan jag blir ens lite orolig.

Det är ju en lång väg till en fällande dom.
Men §16-tillståndet kan nog sitta löst för en stallhållare som har hela stallet fullt med hästar med trycksår från sadlarna.
Det anses ju att man skall kunna ett och annat för att få det där tillståndet.
Och jag tror nog att det ingår att veta hur en sadel skall sitta.

Tack för svar!
Nej, jag förstår inte heller hur man kan chansa som stallägare.
Har varit med om stallägare med eget hö som till största del ingick i hyran, där höet blev möjligt pga fukt och de inackorderade inte ens FÖR EGNA PENGAR utöver stallhyran fick köpa in eget hö för att slippa fodra med mögelhöet.
Minst två av hästarna fick bronkit under den perioden som ju inte går över i ett nafs.

Synd att jag inte visste att det var stallägaren som hade åkt dit, för då hade jag bannemej anmält! :mad:
Inte min häst som stod där men väl ett par kompisar som hamnade grymt i kläm när de inte pang bom kunde byta stallplats mitt i vintern. Sen om de hade åkt dit för det är ju en annan femma.

Det är ju en lång väg till en fällande dom.
Men §16-tillståndet kan nog sitta löst för en stallhållare som har hela stallet fullt med hästar med trycksår från sadlarna.
Det anses ju att man skall kunna ett och annat för att få det där tillståndet.
Och jag tror nog att det ingår att veta hur en sadel skall sitta.

Jag tror inte det är prövat än. Det verkar ju behövas rejält mycket för att bli av med ett §16-tillstånd.

Vi har sökt och fått §16-tillstånd och behövde inte anget något om våra kunskaper inom tex sadelutprovning. Stallets rutiner skulle beskrivas men det krävdes inget om hur vi kontrollerade inackordeingarnas utrustningar.

Vi får väl se vad som händer. Vi får nog avvakta någon sorts rättslig prövning helt enkelt.

Jag har inget §16-tillstånd.
På vår blankett står en sektion med "verifierade utbildningar".
När jag ringde och frågade om det var nödvändigt så fick jag ett så otrevligt svar om att jag väl inte kunde tro att jag skulle kunna bedriva verksamhet utan utbildning.
Så jag beslutade att hålla mig under det tillståndspliktiga antalet i stället.

Jag kan ju ha 9 hästar varav 3 inackorderingar utan tillstånd.
Och det räcker för mig.
Nu så har vi ett annat miljökontor så jag skall nog "på det igen".
Min anläggning rymmer 18 hästar så det är ju litet slöseri.

OT men det går alltså att ha verksamhet utan 16tillståndet om man har högst 4 av alla kategorier men högst 9 hästar?visst var det så?sedan kan man söka tillståndet senare om man ska uttöka hästantalet?

Jag tycker också så.
Rent moraliskt då.
Lagligt är en annan sak.
Men jag förstår om inte alla är mentalt starka nog att klara utav det.

Ja det är ju frågan om rent moraliskt annsvar. I Sverige så är det inte ens ett brott att inte ingripa om någon människa tex drunknar. Men på något naivt sätt så tänker jag att folk som verkligen gillar djur (och människor) är mer moraliska i sitt handlande än andra (naivt jag vet, men något hopp måste man ha kvar).

Jag har liten förståelse för att man inte klarar av det. Det går alltid att lösa på något sätt för tillfället bara man vill. Vill man inte ta striden själv så kan man alltid låta sin häst gå ute som sällskap och sedan ta upp det med stallansvarig. Men som sagt viljan måste finnas där och tyvärr är det så att många gånger så bryr sig folk helt enkelt inte. De rycker bara på axlarna och säger att det är inte mitt problem. Sådan människor har hänt att jag har sagt upp. Det tänkandet vill jag inte ha när jag är ansvarig.

Mvh

Tora

Det går alltid att lösa på något sätt för tillfället bara man vill. Vill man inte ta striden själv så kan man alltid låta sin häst gå ute som sällskap och sedan ta upp det med stallansvarig.

Det kan ju redan vara långt förbi det stadiet.
Vi vet ju inte vad som har föregått händelsen.

Man behöver inte vara en dålig människa bra för att man inte orkar ta flera strider med en annan inackordering i stallet där man står.
Det finns liksom en övre gräns där.
Och man kanske har ledsnat på att behöva lämna sin häst ute längre än man vill.
Vid 10de gången eller så.

Fast det spelar ingen roll tycker jag. Man utsätter inte ett djur för någon skaderisk. Blir det inte en bättring och man inte orkar med det längre så får man flytta.

Det är dåligt av stallansvarig att inte ta itu med problemet så att det inte upprepar sig. Frågan är då om det finns fler problem i stallet och om detta bara är ett symptom?

Mvh

Tora

Men givetvis skall dessa regler noga redovisas innan man flyttar in så att man kan ta ställning till om man kan acceptera det eller inte. :)

Håller med om det, allt bör vara tydligt och klart från första början! På så vis så undviker man ju framtida problem.

Kicki :laugh:

Olika kommuner verkar tolka det där olika, här är det tydligen 4 hästar som gäller medan andra har under 4 hästar.Siffran 4 verkar ju vara gemensam dock.
Så det var en sorts egen regel från din kommun?det där med endast 2 lektioner i veckan?att de bestämmer sånt själv alltså.

....här är det tydligen 4 hästar som gäller medan andra har under 4 hästar.
Det är djurskyddsbestämmelserna som gäller.
http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001759/DFS_2004_05.pdf
Och där så står det att tillstånd behövs om man har 4 eller fler.
Så tolkningen 4 är fel.
Det skall vara färre än 4.

Så det var en sorts egen regel från din kommun?det där med endast 2 lektioner i veckan?att de bestämmer sånt själv alltså.
Ingen regel.
Det var vad jag ville ha så jag frågade om jag behövde tillstånd för det och fick svaret att jag inte behövde det.

Har oxå läst det så, men tydligen har inte alla det.Hursomhelst tack för svaren.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 323
Senast: Zewz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 316
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt