Triggar mot andra hundar när kopplet är sträckt

linnsan

Trådstartare
Jag visste inte riktigt hur jag skulle sätta rubriken. Men idag fick jag bekräftat det som jag trott hela tiden, att min skällapa skäller på andra hundar när det blir stopp i kopplet/frustration uppstår.

Var ute och traskade med långlina på hundarna och går bredvid ett staket, varvid en hund kommer bakom huset och fram till staketet innan jag hinner göra så mycket. Och istället för att "göra en grej av det" så hinner andra vovven och Castro lukta lite genom staketet innan jag ropar och samtidigt lägger stöd i selen. Och vad händer då, jo, vovve skäller i frustration. Så från att ha stått lugnt och luktat på varandra med svansen i "medelhöjd" så åker svans upp och han taggar till direkt. Jag släpar med honom 1-2 meter innan jag kallar in och då är han lugn igen. Vi går förbi staketet ett par gånger på lång lina utan att han går fram när hunden står där framme och det går superbra. Likadant så platsar jag honom ca 2-3 meter från den andra hunden och även det går bra. Så jag såg ju till att avsluta när han var lugn och lyssnade. Men frågan är hur jag går vidare egentligen?

Det jag har gjort nu när vi har möte (framförallt när lilla är med då han inte klarar hundmöten bra) är att sätta halsbandet bakom öronen för då börjar han inte dra, och då blir han inte heller taggad.

Annars funkar det att stoppa/kalla in när vi ser annan hund utan problem, även om det är motvilligt från hans sida. Men det är just när de är nära och när det blir motstånd i halsband/sele.

Vad vill jag med tråden? Tja, bolla lite ideér?

Jag ska börja skvallerträna är tanken, men jag tror inte det löser problemet med frustrationen som uppstår vid sträckt koppel/lina...

Sv: Triggar mot andra hundar när kopplet är sträckt

Min kan göra likadant, både med en del hundar men framförallt med bilar. Jag undviker i allra mesta möjliga mån att sträcka kopplet i de situationerna hon kan utagera, och jobbar istället med kontakt, typ sätter henne ner och belönar rätt beteende och för henne är det att dels klara av att hålla fokus på mig trots att något åker/går förbi, men det som ger dunderbelöning är att titta på det jobbiga och sedan bryta det.

Hon började göra utfall och försöka jaga bilar under en rätt lång koppelvila i höstas. Tyvärr befästes beteendet fort och jag jobbar varje dag med det. Vet inte om det var till så mycket hjälp, men så jobbar vi iaf. Jag accepterar att hon kan bli utåtagerande om jag gör tar i kopplet, och undviker det i största möjliga mån.

Jag hade, istället för att undvika att sträcka på kopplet, gått och gjort det i tid och otid utan störning och lärt honom att det betyder något bra. En slags omvänd skvallerträning.

Är det den stora som gör så? Ge honom det han gillar bäst i hela världen när du sträcker på kopplet. Lär honom att det betyder att han ska vända upp mot dig.

Jag känner inte din hund, så vad tror du om idén?

Hade samma problem med min lille. Men så började jag istället berömma översvallande och ge en massa godis så fort vi såg en annan hund. Det gjorde att han förknippade hundmöten med godis (väldigt godisfixerad hund) och slutade gapa på andra hundar. Han fattade på en gång och så fort jag sa "bra" så kom han som ett skott.

Jag hade, istället för att undvika att sträcka på kopplet, gått och gjort det i tid och otid utan störning och lärt honom att det betyder något bra. En slags omvänd skvallerträning.

Är det den stora som gör så? Ge honom det han gillar bäst i hela världen när du sträcker på kopplet. Lär honom att det betyder att han ska vända upp mot dig.

Jag känner inte din hund, så vad tror du om idén?

Ja alltså i vanliga fall så kan han ju dra ibland. Det jag gör då är att jag stannar och så får han backa. Brukar inte ta mer än ett par gånger innan han "ger med sig" och slutar dra. Han har ju även dragit bredvid cykeln lite smått. Den negativa uppspeltheten märks bara om det är något han vill.. Kan ta ett till exempel, vi gick förbi en å och där var det massor med ankor, vi stannar en stund och först kollar han bara på dom men när vi ska gå och linan sträcks så hoppar han fram och skäller till.
Han har otroligt nära till skall när han blir uppspelt eller frustrerad.

Men jag är lite inne på den linjen du är, att jag vill träna på att han inte ska bli taggad på andra hundar, och inte heller bli taggad mot det som lockar om det tar emot i selen/halsbandet...

Kanske att han får dra något efter sig, fast förbi det som lockar. Så han lär sig hantera att det tar emot även om det finns annat roligt? Hur det blir praktiskt möjligt är ju en annan fråga...

Och ja, det är den stora.

Senast ändrad:

men det som ger dunderbelöning är att titta på det jobbiga och sedan bryta det.

Detta tror jag också på. Att han lär sig kontrollera sig. Kolla på det som är intressant MED sträckt koppel och sen ta kontakt med matte = dunderbelöning. Så att det i hans huvud blir "kollar jag där och drar så blir det ju superkul hos matte sedan." Frågan är hur svårt det går att få till.

Ja alltså han gapar inte så mycket annars, utan det är när de är hyffsat nära. Jag hade ju då långlinan och vi såg en till vovve som kom gåendes en bit bort och då gick han framför längst ut i linan, alltså ungefär 8 meter. Och det var inga problem att ropa in honom, förutom att han kollade på hunden någon sekund, men mer än så är det inte, inte heller när han är lös.

Jag föreslår att du då, så fort han ser den andre hunden på långt håll, drar till lite i kopplet och klickar. När han vänder sig om så ger du honom, precis som du säger, dunderbelöning! Sen avlägsnar du dig, alltså möter inte hunden förens du vet med dig att han reagerar positivt på draget/trycket på halsen. Alternativet är att låta honom gå och tugga på bollen eller vad du nu ger honom när ni går förbi hunden. Du berättar för honom vad duktig han är så att han får vara lite "stolt" över att han fick belöningen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 087
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 451
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 614
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III