Trick-träning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trick-träning *bildtråd*

Han är så söt din lille häst :love: Och duktig på att buga också, en riktig gentleman ;)

kl

Electra (ponnyn) har lärt sig stegring för hand. Vi siktar dock mest in oss på så levad liknande som det bara gå - kanske jag borde säga pesad i det här läget. Det gick väldigt fort att lära in :p

Jag får väll tvinga någon att knäppa kort...*spanar runt mig*

Cilla:

Tack för den fina beskrivningen om hur man lär ut tricks. Jätte inspirerande!
Jag är en inbiten fälttävlansryttarinna och hatade sånt "tjafs" som tricks osv
Men igår kunde jag inte hålla mig, ville ju också testa!
Bergsget:

Första hästen: Fattade ganska snabbt. Lätt lärd
Andra hästen: Likadan
Tredje hästen: Jätte duktig, steg under ordentligt.
Fjärde hästen: Helt kokko, fattade ingenting
Femte hästen: Helt blåst, envis som attan och tills slut gav jag upp

5 hästar, 3 smarta. :laugh: Jätte intressant att se hur olika hästarna kan vara. Gissa om jag har träningsvärk i låren av att sitta ner - stå upp - sitta ner - stå upp

Men jag ska testa igen ikväll. Tänkte börja med bergsgeten så den sitter. tränade i boxen igår, vi har kraftiga trösklar så det är ju ett stort plus!

Tack än en gång
Mvh en aktiv tricks motståndare som ändrat sig :laugh:

KL

Tänkte fråga er, hur lärde ni hästarna stanna kvar i bugningen? Lillis kan stanna kvar en stund och äta på godisen/käka gräs men sen reser han sig. Känns ju lite skumt att trycka ner honom igen :angel: Nej, men det jag har gjort är att jag har en hand på hans manke med LITE tryck och när jag vill att han ska resa sig lättar jag. Men det känns ju inte heller rätt?

Delvis KL

lektra: Vad roligt! Kräver bilder ;)

Kaffikakk: Vad roligt att du provat på trickträning och att du ändrat åsikt! Hoppas att du kan hjälpa de två hästarna som inte förstod i rätt riktning så att de tillslut också kan stretcha på ett mycket bra sätt! :laugh:

Thrill: Conny gick också upp omedelbart när han fått godisen. Men sedan började jag träna utan godis, och då stannade han kvar lite längre. När jag skulle lära honom att stanna tills jag ger kommando bugade jag honom, väntade några sekunder, och gav sedan godis. Jag lockade alltså inte ned honom med godis utan han fick belöning när han bugade och stannare kvar. Sedan är det bara att utöka tiden innan han får godis!

Delvis KL

Kaffikakk: Vad roligt att du provat på trickträning och att du ändrat åsikt! Hoppas att du kan hjälpa de två hästarna som inte förstod i rätt riktning så att de tillslut också kan stretcha på ett mycket bra sätt! :laugh:

Jo jag ska, men jag blev så trött i benen... :p den ena är ett avdankat travarsto som njuter av pensionärslivet så inte vet jag om hon just behöver, men hon stod i boxen bredvid så jag beslöt att ta henne med... :)
Men den ena tror jag det skulle vara bra åt, ung hopphäst!

Ska prova igen ikväll! Om benen håller.... Det gör sjukt ont i dem, undrar hur många gånger jag satt ner - stå upp :)

Hej

Nu har det blivit problem i trickträningen :confused:

Nu vill han inte göra någonting utan att jag måste tjata på honom. När han stegrar lyfter han knappt på sig, (brukar annars ställa sig raklång). Och så måste jag verkligen knacka hårt på benet för att få fram bugan och liggandet osv.. Han är nonchalant helt enkelt. Vad kan detta bero på? Måste jag lämna trickträningen i några veckor framöver pg.a uttråking, eller kan det vara något annat som är fel? Han brukade alltid vara pigg på det förut, men nu har det tydligen tagit stopp.
Det är jättetråkigt att inte veta hur man ska gå till väga så jag frågar alla duktiga människor här istället! :)

MVH Louise

Han kanske är inne i en lite höstdepression! Min häst får det varje höst när tävlingarna är slut... Då vill han inte alls trickträna, för då får han ju inte visa sina färdigheter sen...
Låt det vara i nåra dar och se om det blir roligare sen!

Jag har lärt min häst och hund att tricka tillsammans... Daisy (parson jack russel) har lärt sig en massa roliga sätt att hoppa upp på junior (quarterhorse) så att jag kan ha henne i famnen när vi träffar trafik när vi är ute och rider.

jag hade också haft uppe¨åll i nån vecka eller två:) så blev det med Pink en gång i våras också.. men efter en vecka så var han på det igen:)

Hade samma problem ett tag jag med. Jag får honom visserligen fortfarande inte att stå kvar speciellt länge, men han stannar oftast tills jag säger upp.
För oss var klickerträning det ultimata. Och istället för att berömma med klick på kommando ner, klickade jag på kommando upp. Så länge jag höll konsekvent på det gick det bättre och bättre. Men det är inte alltid jag håller stenhårt på mina "regler" tyvärr :angel:

Måste uppdatera lite träning (inga bilder, tyvärr)!
Var ute och gjorde lite trick innan vaccinering idag, hann inte rida eller något annat. Tragglade spansk skritt, och efter många frågor och förklaringar fick jag faktiskt till två steg! :D Inte perfekt, inte speciellt snyggt och absolut inte rakt fram, men jag är supernöjd! Från att bara skrapat eller flaxat med ett ben utan att få med resten av kroppen tog han faktiskt två hela skritt-steg. Ska ligga i med trickandet framöver, måste ändå ta det lite lugnt med ansträngande träning framöver pga vaccin och pälssättning.

Jag har också funderat på detta med klickerträning. Ska man göra precis som med hundar att man först "klickar in" det och sen bara kör på och funkar det likadant och bra på hästar som med hundar? Annars är det ju ett perfekt sätt att träna på egentligen :laugh:

Jag och Ella hade besök igår, och skulle visa lite trick. Stegringen och bergsgeten gick jättebra, och bugan också helt ok. Men att plocka upp spöt, som hon alltid brukar klara på första försöket, gick inte alls. Så det får vi öva lite mer på nu, tror jag :D

Blev tyvärr ingen bild på stegringen, eftersom det gick så snabbt. Men kommer lite fler bilder NH-tråden.

Tack! Ja men den slits jättemycket nu under hösten när det är så geggigt. Får väl börja med hårinpackning på Ella snart, haha :)

LouiseHellstrom: Tack, det ska jag hälsa henne :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30