Trick-träning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trick-träning *bildtråd*

Bugningarna börjar arta sig. Dock har vi långt kvar tills det är en äkta bugning :D

Lookin' good :)

Jag har funderat på en sak.
Vad använder ni för kommandon för olika tricks? Röst eller tecken, kanske både och?

Får jag bara fråga, vad ger du för kommando för att hon ska buga? Tar du upp benet och drar i halsringen? :)

Hehe, jag tar upp benet och ger ett tryck bakåt med det samtidigt som jag tar lite i halsringen eller trycker lite på manken.
Om du har några tips vill jag gärna höra! :laugh:

Det låter vettigt i mina öron.
Jag gjorde som så att jag knackade på hans knä/kota och när han lyfte benet fångade jag upp det med min fot. På så sätt slapp jag böja mig ner :D Perfekt när man har ont i sin klena rygg!
Nu behövs ingen fot, om han behöver lite extra hjälp räcker det med spöet. Det har visserligen hänt att han lagt sig ner istället, men så må vara hänt.

Okej, jo det låter ju smart :laugh:
Fast jag tvivlar på att Ella skulle sätta ned knäet om jag gjorde så, hon skulle nog snarare sätta hoven i marken då. Men det är målet sen när vi kan buga helt på det här sättet!

CoNo: Till en början bad jag henne bara att lägga vikten mer bakåt medan jag höll upp hoven, och sen har jag väl hållt på och övat i en månad nu. Fast inte så intensivt direkt, utan allt som allt 15 gånger kanske :D

Det tror jag inte, man håller ju med sin fot precis vid hästens hov. Som för att "stödja" upp tån lite, så den inte åker i backen först.

Jag har nu utvecklat vår bugning lite, så nu behöver jag bara "klapp-peta" på bogen och säga "ner" så går han ner på förhoppningsvis rätt ben. Han tar fel ibland, men det är inte så noga. Så nu behöver jag varken böja mig eller använda ett spö som pekpinne :D Målet är att kunna göra en bugning från ryggen. Men det är ett mål långt in i framtiden än så länge.
Vi har också gett oss på yoga på allvar. Hittills en hel del koordinationsproblem :angel: Men han kan ju klia sig själv nästan bak vid skapet med ena bakbenet i luften så det ska nog gå bra.

Och jag har inhandlat en slags hundleksaksfrisbee och tränar på att hålla, plocka upp och lämna av den hos mig. Det har resulterat i att han kastar frisbeen antingen på mig, eller bara rakt ut i luften, eller lägger tillbaka den i hinken där jag brukar förvara den :p Vi tränar vidare.

*kl*

Jag har blivit väldigt intresserad av att börja med trick-träning med Roffsen. Så igår och idag har jag smygstartat lite, idag fick vi även med det på bild.
Men jag har absulot ingen aning om hur man gör egentligen, så ni får gärna komma med alla tips ni har! Och såga mig inte totalt nu snälla :o
(Finns det förresten ingen tråd som handlar om HUR man gör?)

Det här ska föreställa någon sorts början till buga (men har ju som sagt ingen aning om hur man gör)

Början till bergsgeten (fick inte med det bästa försöket på bild)
(Ignorera hästens femte ben, han blir lite... eeeh... upphetsad när det vankas godis :angel:)

Och så yoga (hoppas jag, men han lyfter inte benet själv)

Jag tror det finns någon "instruktionstråd", vi har pratat en hel del trickträning :D

Det kan ta väldigt lång tid att lära hästen trick, det tog gott och väl två år att lära Figge buga. En del hästar fattar snabbare, jag hade en unghäst som lärde sig yoga på två tre gånger. Jag tycker det ser ut som om du är på god väg ändå :)

Hur man gör? Jadu, det finns nog lika många metoder som hästar.
Vi kanske ska starta en annan tråd med tips så den här får vara en riktig bildtråd. Det finns en hel del matnyttigt i den här tråden med, men den är lite lång att läsa igenom.. Googla funkar med :p CoNo här på buke har en bra hemsida, kan tyvärr inte adressen i huvudet. Men det mesta brukar falla sig rätt logiskt när man väl börjat tricksa lite.

Kan ju säga att det gått mycket bättre sen jag började klickerträna. Men det är nog bara för att Figge behöver den där extra pushen för att. röra på sig.

Det ser ut som att ni är på god väg. Och det är jättebra att ni börjat med underkastande tricks.
Hemsidan som sthu nämde har jag och Bimini tillsammans, http://nh.blockas.se dock är den under stor uppbyggnad nu men kanske man kan få lite inspiration iaf!

Förövrigt är jag kalasglad idag!!
Jag bestämde mig för att buga Conny, men insåg att jag :eek: inte hade nåt godis! Orka gå och hämta ;] Så jag testade utan. Upp med frambenet, sedan tryckte jag mig lite lätt mot honom så att han snurrade ett varv på stället, och sedan tog jag i halsringen. Då bugade han! :laugh: Haha snacka om att jag blev förvånad. Det roliga är att han stannade kvar nere i bugan (vi kanske inte behöver nämna att jag bugade honom på gräs :angel:;)) Sedan testade jag igen, och då bugade han direkt. Hehe belöning belöning :) ;)
Skall testa lite till imorgon (på gräs... ;)) och sedan testar vi i padocken. Förhoppningsvis ska jag få honom att stanna nere i bugan tills jag säger till också. Uppdatering kommer ;)

vilka fina bilder!
min minken kunde vacker tass, men blev så ivrig att få godis så risken att bli stämplad gjorde att vi slutade med det ;)

KL*

Jag har börjat trickträna lite med min tös!
Hon kan inkallning (för det mesta :angel:)
Och vi har övat på Buga två gånger nu och det tycker hon är superlätt så hon går
helt ner i buga men stannar inte kvar, hon reser sig långsamt och fint dock :)

Men vi har börjat lite med vacker tass, men om jag använder spö att peta på hoven så backar hon bara undan, hur gör jag då?

Stella och jag övade lite idag igen, tredje gången med buga och utan godis! :D
Stellabuga.jpg

Hon tycker dock att det är mycket trevligt att köra in huvudet mellan frambenen med än så länge :p

Tjusigt! :banana:
Vad ger du för kommando?

Idag bugade Conny flera gånger utan godis, från båda håll :bump::bump: :laugh:

Jag får ju hjälpa henne med ena frambenet, men petar jag på insidan av frambenet med handen och då försöker hon göra Buga på engång :bump:

Vad kul! och din Conny som är så superfin!

Det är superkul att lära dem tricks!

Har börjat lära min ponny Angelika att buga :)

Vi började med att lära oss "cirkusbugning", och nu står hon snällt med huvudet mellan frambenen när jag lockar med godis. Sedan sa jag "Lyft", tog upp ett framben och knackade lite på hennes överarm med handen samtidigt som jag sa Compliment. Nu har hon förstått att det betyder 'ta ner huvudet och luta dig bakåt', men hon vågar inte riktigt gå ner. Vi har touchat marken några gånger, så snart sitter det nog! :banana:

IronWill: Ja visst är det roligt :laugh: Och ännu roligare om man gör det utan godis :angel:

Noffepoffe: Vad kul :) Bilder! :banana:

Här kommer lite ifrån mig, sen i tisdags den 13!

Buga, bugar nu när jag lyfter upp benet, väger själv bakåt och tar lite i manen/på bogen :):
Kopiaav_MG_7003.jpg

Bersget, första gången utan bom framför så det vart väl duktigt! :D Men.. hur ska man göra om man inte vill använda godis? :confused: Liksom hur ska man få dom att fatta att dom ska gå med bakbenen och samtidigt sänka huvudet?
http://i194.photobucket.com/albums/z105/ConnachtBoldFlyer/Kopiaav_MG_7033.jpg

Lägga huvudet på sned (nytt namn; bedjande.):
http://i194.photobucket.com/albums/z105/ConnachtBoldFlyer/Kopiaav_MG_7042.jpg

Fin buga!
Jag kan visa hur jag gör bergsgeten utan godis på söndag:)
Sista bilden är ju görsöt!:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?