Förstår nog inte hur du menar? Muta, som när man ger pengar till polisen för att de ska hålla sig undan?
Jag använder godis när jag tränar trick, och har även tagit med clickern upp på ryggen. Det går så otäckt bra att jag bara väntar på att någon ska säga att jag tagit fel häst
Belöningar i matform är bland det effektivaste som finns för min ponny, det ger honom lite extra motivation. Har börjat klickerträna för att få mer exakt "berömning".
När poletten trillat ner kan man börja använda sig av mer selektiv belöning, bara berömma ibland när det går extra bra eller om hästen behöver en extra push. Ännu mer effektivt.
Alla hästar är ju olika och lär inte på samma sätt, precis som människor. För en del hästar fungerar positiv förstärkning bäst, för andra negativ. En del tycks vara så lekiga att bara själva tricket i sig blir en belöning. Jag tror inte man kan säga "det här är fel metod när man tränar hästar, och så här ska man göra istället!" utan man får se till individen och anpassa träningen till den. Om hästen behöver ätbar motivation, ja, då är det effektivast att använda det.