Trick-träning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trick-träning *bildtråd*

Lyftet ser fint ut!

Men jag skulle akta mig för att vara framför hästen när man lär in/utför spansk skritt rörelsen. Jag hade som regel med mitt sto att hon aldrig fick vifta med fötterna när jag stod framför, utan bara när jag stod vid sidan om henne eller satt på. Risken är då mindre att man får ett ben uppslängt i magen eller liknande, om hästen skulle få för sig att utföra rörelsen utan att du ber den (tigga, misstolka signal etc).

//Julia

Det har funkat alldeles utmärkt att lära framifrån på min häst och alla andra jag känner, lättare faktiskt att få med bakbenet då, och jag eller mina vänner har aldrig haft problem med att de sparkat människan, de blir snarare försiktigare när man står framför och tänker mycket mer på vart de har benen. Pink vågar inte alls lyfta ens halvägs när jag står framför så det är ett ganska smart sätt faktiskt tycker jag:) om man inte står med huvet under hästens huvud då;)
Detta var inget gnälligt eller elakt inlägg, jag kunde bara inte formulera mig bättre:)

Tjusigt! och understa bilden är ju underbar! glöm inte bakbenet bara:angel: ;) annars jättefint:)

Lugnt, tycker inte alls att det är gnälligt =)

Det är möjligt att det fungerar bra ändå, men jag har sett alldeles för många exempel på ryttare som börjat lära in spansk skritt innan relationen är tillräckligt stark och pålitlig för att hästen inte ska försöka använda denna dominanta rörelse när den själv behagar. Det har tyvärr lett till skador hos ryttaren.

Självklart ska man, i mitt tycke, inte börja träna en så dominant övning innan relationen är befäst, men det är det ändå många som gör. Därför tycker jag att det kan vara bättre att stå vid sidan, för då riskerar man inte att bli sparkad.

När jag säger stå framför, så menar jag att man står ganska nära inpå hästen, inte om man står med ett avstånd på två eller fler meter (då når ju inte benet ändå).

Men hur menar du nu? Om Pink inte vågar lyfta benet ens halvvägs när du står framför honom, hur kan han då lära sig att vifta med frambenen? :confused:

//Julia

Det har funkat alldeles utmärkt att lära framifrån på min häst och alla andra jag känner, lättare faktiskt att få med bakbenet då, och jag eller mina vänner har aldrig haft problem med att de sparkat människan, de blir snarare försiktigare när man står framför och tänker mycket mer på vart de har benen. Pink vågar inte alls lyfta ens halvägs när jag står framför så det är ett ganska smart sätt faktiskt tycker jag:) om man inte står med huvet under hästens huvud då;)
Detta var inget gnälligt eller elakt inlägg, jag kunde bara inte formulera mig bättre:)

Bergsgeten hjälp...

20094980.jpg

Sorry ville bara se om jag kan lägga in en bild:o

Jaja, kan ju skriva något också :grin: Peewee har äntligen lärt sig buga.
Han har en lite tråkig bakgrund och är därför lite efter i både kropp och knopp :angel:
Så har har dålig balans och extremt dålig kroppskontroll. NTT har hjälp honom jätte mkt i detta.

Jag har sett flera här som är jätte duktiga :D så jag undrar har någon några bra tips på hur jag ska lära honom bergsgeten. Har provat att ställa honom vid en kant/bom och hålla något gott så han ska sträcka sig efter den. Men då kliver han bara ut med bakbenen ännu längre bak och försöker på så vid sträcka sig.
Har även provar att ställa honom på en matta (detta funkade på min shettis :p ) så när han lärt sig stå på dn kan man vika den så den blir mindre ja ni fattar. Dock är mattan 1 och 1 halv meter lång och Peewee kan fortfarande inte stå med alla fyra på den. Jag har till och med gått runt och lyft in benen på honom, men så fort ett ben åker in åker ett annat ut.
Att peta honom på benen med ett spö (alltså visa in benen) är inte någon chans då han är väldigt okänslig och tycker man kan puta och lyfta lite som man vill.

Han har inge fysiska åkommor som kan hindra honom (har haft vet ute) och jag vet att hans balans inte är på topp. Men flyttar han bara in en dm så är jag nöjd. Så kan man öka lite i taget. Dessutom vet jag att han inte har så dålig balans att han inte kan stå lite tätare ihop med benen.
Han fattar helt enkelt inte :crazy:

Någon som har en :idea: eller tips på något annat trick som kan vara till hjälp för honom när han ska lära sig detta? glad för allt!

Sv: Bergsgeten hjälp...

Varför vill man lära sin häst att stegra?

Jag vet inte, har inte börjat lära Peewee sånna saker,,,,Ev. at det kommer men jag är inte säker. Först jag vill lära honom saker som ligg och bergsgeten m.m.

Min shettis kan stegra med det lärdes bara in för att när han skulle lära sig buga så fattade han inte vad han skulle göra och då stegrade han. Då fick han stegringen ett komando och nu kan han buga också.

men fråga de som lärt sina hästar stegra;) dom har säkert en bra anledning, trots allt handlar NTT om stretching och kommunucation.

20103785.jpg

Detta är ju en väldigt tydlig signal :rofl: nej jag lyfter honom inte jag håller bara runt frambenen.
Men tack vara att han lärde sig det kan han nu detta:
20103784.jpg

han ska bara räta ut frambenet lite :o :rofl:

Alla dina bilder är jättefina och dina hästar med!
Är det Mikaela med Hercules som fotat? :)

Sv: Bergsgeten hjälp...

men jag ser ju inte dina bilder:( är det min skitdata det är fel på?

Hmm,,:confused:jag ser dom nu i allafall. fast tidigare idag gick inte shettis bilderna att se:o

Tack:o har sett bilderna på Pink de är så underbara:love:

Lugnt, tycker inte alls att det är gnälligt =)

Det är möjligt att det fungerar bra ändå, men jag har sett alldeles för många exempel på ryttare som börjat lära in spansk skritt innan relationen är tillräckligt stark och pålitlig för att hästen inte ska försöka använda denna dominanta rörelse när den själv behagar. Det har tyvärr lett till skador hos ryttaren.

Självklart ska man, i mitt tycke, inte börja träna en så dominant övning innan relationen är befäst, men det är det ändå många som gör. Därför tycker jag att det kan vara bättre att stå vid sidan, för då riskerar man inte att bli sparkad.

När jag säger stå framför, så menar jag att man står ganska nära inpå hästen, inte om man står med ett avstånd på två eller fler meter (då når ju inte benet ändå).

Men hur menar du nu? Om Pink inte vågar lyfta benet ens halvvägs när du står framför honom, hur kan han då lära sig att vifta med frambenen? :confused:

//Julia

Fortsätter här ^^

När jag tränade med att gå från sidan så lyfte hon benet i tid och tid men nu när jag tränar framifrån så har jag inte märkt av det alls. Känner mig väldigt hemma i det Zandra(Sshameless) skrev :D

Men visst ligger det något i det du sa :idea:

Mvh Malin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar