Trick-träning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trick-träning *bildtråd*

Kanske, men det finns säkert olika meningar om det.
Jag hör väl till dem att just att lära hästen stegra sig, är något man ska undvika.

Som någon annan skrev i en annan tråd:

Varför lära hästen hoppa över hinder? Det är ju helt sjukt, tänk så börjar den hoppa över staketet i hagen eller hoppa på folk när den inte vill göra det man ber om?

Hoppa/ krypa under staket gör de utan att vi har lärt dem. Gräset är alltid grönare på andra sidan!
Men det är lite skillnad från sak till sak. :cool:

Tycker inte att det är någon vidare skillnad. Stegrar gör de ju också av sig själva vare sig vi lär dem eller inte.
Har mött fler hästar som stegrat utan att någon lärt dem, än hästar som stegrat efter att någon lärt dem.
Det är ju bara kommandot för det som man lä in, att stegra kan de redan.

Kanske, men det finns säkert olika meningar om det.
Jag hör väl till dem att just att lära hästen stegra sig, är något man ska undvika.

Just med stegringen börjar iallafall jag med när andra grunder funkar. Man testar övningar innan som är dominanskrävande och ser hur hästen upplever situationen. Om hästen i ett tidigt läge visar ett starkt dominerat beteende så väntar man med dessa övningar eller rent av inte utför/tränar in de alls.
Om hästen förstår att just DU är ledaren så är aldrig detta något problem. Min ponny har aldrig innan visat tendens till att stegra, men det var väldigt enkelt att lära in då detta finns i hästens natur. Men hon har aldrig utfört en stegra utan komando, eftersom jag är hennes ledare.

Det jag menar med detta är att tricks ska väljas i viss ordning, och stegra är definitivt inte det första tricket att lära in. Jag tycker inte heller att trick ska börjas lära in föräns hästen förstår att du är störst i flocken.

Men varför i hela friden träna att den ska stegra sig?
Det förstår jag inte! Det andra kan väl vara okej.
Men att hästen ska stegra sig, är ju något man försöker komma ifrån ju.
:confused:
Varför inte?
man försöker komma ifrån att hästens stegrar sig som försvar, precis som att man försöker komma ifrån att hästen skenar, vägrar gå eller nått annat, och ändå lär de flesta hästarna både att galoppera eller göra halt.

Att lära hästen olika övningar på kommando ska man absolut inte koppla samman med övningar som tyder på att människan har för dålig komminukation med sin häst så att den stegrar,skenar eller vägrar gå, sparkas eller bits.

Det viktigaste när man lär in ett tricks är att man har ett On och ett Off.
För de som misslyckas med tex stegra eller galoppera är att Off inte fungerar eller att hästen inte har förstått just Off.
Detta medför att det såklart inte finns nått off och hästen fortsätter med övningen lite när som helst och det är just detta som händer de flesta när man drar i tyglarna och sparkar på så hästen stegrar sig- och detta är inget tricks för det är för det första ingen komminikation och dels varken off eller on.
Människan gör det obekvämt för hästen och hästen stegrar sig och kommer fortsätta med detta i varje sånt läge, det är samma med att när man drar och sparkar för att få hästen att stegra så gör man gärna detta i en sån situation som gör hästen stressad tex när hästen är rädd för nått, på tävling med stressig miljö eller liknande, då är det lättare att få upp hästen men detta medför som jag sa innan att det finns inget Off och heller inget On som är själva kommandot, utan det är miljön eller läget man sitter i som får hästen att stegra.

Om man ska sälja hästen så är det ingen smart ide att lära hästen att stegra för det är inte säkert att nästa ägare tycker det är så skoj för antagligen så kommer denna bli rädd och denne vet inte om hur man ger signalen och är antagkligen inte lika konsekvent med on och off så det slutar oftast inte så bra.

Om hästen missförstår och stegrar sig i ett annat läge så var man antagligen för lik i kommandot och man fortsätter såklart att visa vad man ville att hästen skulle göra. För mig som är van vid att min häst kan stegra är det inte hela världen om han missförrstår nångång ibland uppsuttet eller från marken eftersom jag är van vid stegring så jag hänger med och blir inte rädd just eftersom jag är van och alla kan missförstå- precis som man kan vid tex. trav, galopp, skritt och även halt.

Men detta bryr ingen sig om för de ser bara "åhh-hästen stegrar sig". Frågan är då varför hästen stegrar sig, är det på kommando eller av nån annan anledning.

Förutsättningen är ju såklart att det är din häst och att man vill lära hästen det och detta är inte steg ett i kommunikation med hästen det finns ju såklart en grund innan.

Många av de som tycker att det är lite skojigat att lära in stegra är inte på långa vägar redo för det och vet inte överhuvud taget hur man gör för att lära hästen detta.

Så om man har kommunikationen för att lära hästen att stegra så är min fråga "varför inte".:)

Klok som vanligt :bow:

Nu tycker jag vi återvänder till bilderna och lämnar stegringens vara eller inte vara till den tråden som redan finns i ämnet. Några nya tricks och bilder att dela med er av?

Órion sitter för första gången, dock endast ett par sekunder. Men det är framsteg! :)

DSCF9772.jpg

Det tycker jag låter som en bra idé:)

Här är två nya från i förrgår:) Bimini på buke har fotat:)

_MG_7948liten.jpg

Spansk skritt
_MG_7959liten.jpg

Spansk trav
_MG_8015liten.jpg

Buga

Senast ändrad:

ja visst blev dem! eller mittersta va lite knäpp men det var ju inte katastrof som Malin sa:D bättre inne bilder än vad jag lyckas med!

Finns massor av tekniker :p En del har ett "stopp" framför hästens framhovar och lockar huvudet framåt-nedåt. Då kliver många hästar in längre och längre med bakbenen för att nå godisen.
Jag använde en lastpall i början, som hästen var tvungen att stå tätt ihop med benen på för att få plats.
Nu knackar jag på benen när jag vill att han ska ta fram dem, fungerar både med fram- och bakben, men tog lite tid innan vi fick till det. Och vi är ju långt ifrån så "bergsgetiga" som Cita! :D

hej!
tittade på dina bilder då jag fick syn på underlaget i eran paddock. ser jättebra ut vad är det för något? vi skall bygga padock och ja letar efter bra underlag. har du några tips så hör gärna av dig.
mvh carro nordin_caroline@hotmail.com

gud vad söt video :love: grymt lydig läst, fasst lite ouppfostrad tycker jag nog :p Skulle aldrig låta min häst buffa på mig som den gjorde :D ser ut som terra te eller vad det nu heter, någon AR ryttare kan nog svaret :)

Jättefin häst och film :laugh:
Vet inte namnet på det, men rörelsen är ju lite lik Terre á terre som man utför i den Akademiska ridningen. Alltså en mycket samlad galopp ungefär, som användes i strid för att kunna manövrera hästen i alla riktningar och snabbt kunna försvara sig eller fly.
Fast en korrekt utförd Terre á terre kanske det inte är, men lite åt det hållet iaf :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vad ska era barn ha för vinterskor i år