Sv: Trick-träning *bildtråd*
Men varför i hela friden träna att den ska stegra sig?
Det förstår jag inte! Det andra kan väl vara okej.
Men att hästen ska stegra sig, är ju något man försöker komma ifrån ju.
Varför inte?
man försöker komma ifrån att hästens stegrar sig som försvar, precis som att man försöker komma ifrån att hästen skenar, vägrar gå eller nått annat, och ändå lär de flesta hästarna både att galoppera eller göra halt.
Att lära hästen olika övningar på kommando ska man absolut inte koppla samman med övningar som tyder på att människan har för dålig komminukation med sin häst så att den stegrar,skenar eller vägrar gå, sparkas eller bits.
Det viktigaste när man lär in ett tricks är att man har ett On och ett Off.
För de som misslyckas med tex stegra eller galoppera är att Off inte fungerar eller att hästen inte har förstått just Off.
Detta medför att det såklart inte finns nått off och hästen fortsätter med övningen lite när som helst och det är just detta som händer de flesta när man drar i tyglarna och sparkar på så hästen stegrar sig- och detta är inget tricks för det är för det första ingen komminikation och dels varken off eller on.
Människan gör det obekvämt för hästen och hästen stegrar sig och kommer fortsätta med detta i varje sånt läge, det är samma med att när man drar och sparkar för att få hästen att stegra så gör man gärna detta i en sån situation som gör hästen stressad tex när hästen är rädd för nått, på tävling med stressig miljö eller liknande, då är det lättare att få upp hästen men detta medför som jag sa innan att det finns inget Off och heller inget On som är själva kommandot, utan det är miljön eller läget man sitter i som får hästen att stegra.
Om man ska sälja hästen så är det ingen smart ide att lära hästen att stegra för det är inte säkert att nästa ägare tycker det är så skoj för antagligen så kommer denna bli rädd och denne vet inte om hur man ger signalen och är antagkligen inte lika konsekvent med on och off så det slutar oftast inte så bra.
Om hästen missförstår och stegrar sig i ett annat läge så var man antagligen för lik i kommandot och man fortsätter såklart att visa vad man ville att hästen skulle göra. För mig som är van vid att min häst kan stegra är det inte hela världen om han missförrstår nångång ibland uppsuttet eller från marken eftersom jag är van vid stegring så jag hänger med och blir inte rädd just eftersom jag är van och alla kan missförstå- precis som man kan vid tex. trav, galopp, skritt och även halt.
Men detta bryr ingen sig om för de ser bara "åhh-hästen stegrar sig". Frågan är då varför hästen stegrar sig, är det på kommando eller av nån annan anledning.
Förutsättningen är ju såklart att det är din häst och att man vill lära hästen det och detta är inte steg ett i kommunikation med hästen det finns ju såklart en grund innan.
Många av de som tycker att det är lite skojigat att lära in stegra är inte på långa vägar redo för det och vet inte överhuvud taget hur man gör för att lära hästen detta.
Så om man har kommunikationen för att lära hästen att stegra så är min fråga "varför inte".