Treårstest 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 73 152
Sv: Treårstest 2010

Jag håller inte med, en svårriden häst i 150-160 klasser är nog ingen som vill ha idag. Vet flera hästar som tex Roffe ratat pga ridbarhet och så har fler gjort med honom.

Den absolut optimala hästen är ju den som både kan gå de höga klasserna och ridas av i princip vem som helst ute i skogen. Och det kan man på många av topphästarna idag och hade man inte kunnat det så hade stallen inte kunnat hålla igång hästarna då det "vanliga" jobbet hemma görs väldigt mkt av just beridare och hästskötare.

Svårriden häst behöver ju inte vara en som bockar, hoppar omkring etc det kan ju vara en häst som tjaffsar i munnen och är svår att reglera på distanser och sådana vill man absolut inte ha. Bockar och allmänt pigga gör ju absolut inget

Nej nej det var inte så jag menade utan det som en vanlig svensson tycker är en "svår" häst kan ett proffs tycka är en bra häst.

Svårt att förklara men toppryttarna är ju vana vid att rida Ferraris:D

Att en häst är svårreglerad är inte kul för ngn.

Gällande CG, alla diskussioner om honom härrör väl enbart från ett enda bruksprov? Jag är inte fullt insatt men vet att han hissades till skyarna efter sitt första men sen stämde det inte hundra för honom som fyraråing och då kom alla frågetecken. Han blev ju dock godkänd igen så helt illa kan det väl inte varit?
Nu blir det ju lite trådkap här men jag undrar bara då det verkar ha blivit en "sanning" att han är svår när det inte finns mer att gå på en enda vecka då det inte stämde helt hundra för honom..
Ngn som vet hur det går för honom idag? Jag har för mig att han går från klarhet till klarhet nere i europa?

Senast ändrad:

Det var väl inte bara hans egen ridbarhet som det diskuterades utan CO och den är inte bra. Man tyckte väl att det var lite oroväckande att CG uppviade samma mönster på bruks. Sedan fortsatte det genom att de betslade upp honom skarpt i Tyskland

Men som sagt det finns ju ett möderne med :D

Fast CG´s bror Floré Star visade sig vara väldigt avspänd och fin på bruks och fick helt okej siffror av testryttarna. FS visade inte alls samma "trutighet" som CG gjorde vid samma ålder.

När man läser kommentarerna här på buke känns det som vi har lite olika avelsmål.Mitt avelsmål är att få fram så bra hopphästar som möjligt.Helst ska alla gå svår klass ;)Om mina hästar inte skulle kunna ridas i skogen av" lilla Amanda"gör faktiskt ingenting.En av mina vänner brukar skämta och säga att inte nog med att våra uppfödningar ska kunna gå svår hoppning-dom ska tåla dålig ridning också:D Dock har i princip alla av mina uppfödningar varit väldigt samarbetsvilliga.
Själv skulle jag inte dra mig för att använda en lite vass hingst om jag tror den skulle passa mitt sto och ffa lämna en riktigt bra hopphäst.
Men med tanke på att CG sin första säsong betäckte "allt på fyra ben" så lär vi nog få veta vad han lämnar.
Fick ett hingstföl e Cornet Obolensky för några veckor sen och jag är inte det minsta bekymrad över hans framtid och ev ridbarhet-däremot har jag stora förhoppningar på honom som hopphäst:love:

Nja...man blir inte klassindelad på lägre poäng än 45 d v s man klassindelar bara klass I och diplom.

Är detta den slutgiltiga listan ?
Jag saknar en häst som jag vet gjorde provet idag.

*kl*

Idag har jag visat min Welsh Mountain Mälby Millie Yard. Han fick utmärkelse i både hopp och gångarter! :D Poängen blev 49 och 50 = 898888 89 och många fina kommentarer från omgivningen.

Uppstlld_.jpg

Huvud-1.jpg

Suddig hoppbild...
Hoppar.jpg

Min syster och Mille efter visningen
MilleochStina.jpg

Mer...

Här är protokollet från rådgivande i höstas. Samma domare och jag tycker att han har haft en normal-plus utveckling sen dess.

Protokoll.jpg

Bild från treårs
Luxus-4.jpg

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 252
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCX

Hund, Katt, Andra Djur