Treårstest 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 73 152
Sv: Treårstest 2010

*kl*

Grattis till alla fina CG - avkommor som gjort så bra resultat, verkligen jättekul !! Men sen tycker inte jag att olyckskorparna skall kraxa för mkt för vad CG gjorde som 4 åring på bruks, han ser ju rätt okey ut nu i ridbarheten men det kanske krävs en ryttare som har system i sin ridning för att reda ut hästen. Man får väl hoppas att elitryttarna kan visa lite intresse för dessa fina hästar i framtiden så dom får en chans att visa vad dom går för!

Vet inte egentligen...

Underlaget släppte i kurvan innan hindrena så jag blev lite försiktigt i drivningen. Hemma har vi tränat så att han ska galoppera på innan och sen sköter han hoppningen själv (för att han ska få bra poäng). Nu när vi inte vågade sätta igång galoppen ordentligt blev han lite försiktig in men jag var inte orolig eftersom bedömningen ska starta först när oxern är uppe. Sen fick vi ordning på lagom mycket galopp och de två sista sprången var fina. När de sedan avbröt tänkte jag "jaja då blev de inga åttor men sju är ok" När de läste upp kritiken blev jag ARG! Hade jag vetat att det var femmor hade jag krävt att han fick hoppa mer! Han fick på temperament samarbetsvillig och rädd om sig, hur är det fem? Han stannade inte, rev inte. Han var lite försiktig från början men han tittar alltid lite på bommar och låga hinder vilket han inte gör på riktiga höjder. De borde ha frågat mig om jag var nöjd med fem.

Jag tror att eftersom de såg en dressyrstammad häst visad av Andreas Jönsson som var försiktig att jag skulle var nöjd med fem. Hela visningen kändes som ett kafferep där vi mest var i vägen till skillnad från visningen med ponnyn där de kändes som de var genuint intresserade av att titta på vår duktiga unghäst...

Han är jättefin din häst, jag hade inte brytt mig så mkt om 3års utan kört på så som ni planerat.

3års säger eg inget mer än hur hästarna var just den dagen

JÄTTEGRATTIS till din fina fina häst!!:love::love:
Eva var helt salig när hon kom hem i fredags, trodde väl knappt att det var sant!

Vi löshoppade Calistras bror e. Cartier häromdagen. Han ser jättefin ut också men är så stor! Kan skicka bilder om du vill.
Lycka till i framtiden! :)

Mvh Sofia

vilken tråkig upplevelse :( Nåja det är en bedömning och som sagt så säger inte det så mkt än just för dagen, nu är din häst ingen hopphäst men man vinner inga tävlingar i framtiden i löshoppning ändå :p

Börjar väl komma över allt men jag blir fortfarande lite arg när jag tänker på hoppningen... :grin:

Vet att det bara är en dag och vad som kommer senare är mycket viktigare! Men det känns ändå lite tråkigt eftersom vi planerar att visa honom, siffrorna kommer alltid att finnas kvar. Även om han är dressyrstammad så finns det mycket hoppning i stolinjen. Det finns flera som har hoppat för 10or och tävlat 140, Florestan ger också hopp. Om han nu skulle gå igenom nästa år skulle jag tycka att det var kul om han kunde visa sin fina hoppning. Snäll, okomplicerad dressyrhäst som också kan hoppa. Vem skulle kunna motstå... :love: :angel:

Med lite perspektiv kommer det att kännas mycket bättre, målet är trots allt svår klass. Men det tar nog ett tag till...

Hå hå ja... Mynta hade ju 5-4 i hoppningen på kvaliten så allt kan ju hända :D Du kanske oxå får en blivande VM-finalist fast i fel gren då ;)

Men så är det ju att visa häst :confused: En bedömingsport...
KLass 1 o diplom är äl ändå inte dåligt, men det är klart, väntar mej sej storslam så är det ju dåligt...:grin:

Men så är det ju att visa häst :confused: En bedömingsport...
KLass 1 o diplom är äl ändå inte dåligt, men det är klart, väntar mej sej storslam så är det ju dåligt...:grin:

Tja, nu är väl inte treårstesten att räknas som en sport utan som en avelsvärdering. Så som AnnaDressyr upplevde visningen att domarna inte riktigt bryr sig är faktiskt inte okej. Har varit med om samma sak där hästen berömdes med "god ryggverkan, bra framben, orädd och samarbetsvillig", betyg 6-6. Hur kan de bara skriva positivt och ge så låga poäng?

Att AnnDressyr dessutom är besviken över att "bara" få 47 p är väl inget att smirka över? Med en så fin bedömning han hade på rådgivande och efter att ha sett hästen på ett antal videor hade jag också varit besviken. Det är en otroligt fin häst och jag hade gissat att den skulle ligga på runt 50p.

Nä det har du rätt i att det inte är en sport, det var felskrivet av mej.
Men jag tycker ändå att det är en konstig o trist inställning att tycka att det är dåligt med gångartsdiplom o klass 1 då måste man ju ha förväntat sej enormt mycket mer.
Domarna ser ju otroligt mycket häst o man måste väl ändå tro att de kan sitt jobb? Får man bra poäng, dvs de man förväntat sej, är domarna bra, men är man inte nöjd är det ju alltid enklare att hitta fel på visning/domare. Vad man själv o andra tycker om sin häst är inte samma sak. Men det är helt OT.

Senast ändrad:

I mina ögon är han en 50 +.
Dessutom tycker jag att man ofta ser fantastiska hästar och när man kollar deras resulat från 3 och 4 års så har det rätt låga betyg......

Visst är det så iaf på 3 års! Tror många hästar behöver mer tid på sej att både växa klart o hitta balans.

Men jag måste fråga om du sett Annadressyrs häst? Och med tanke på den kritik han fick på rådgivande är det väl inte konstigt att förvänta sig mer?

Utan att lägga mig i diskussionen i övrigt så måste jag i alla fall få inflika att poängen 5 5 i hoppning gav honom en totalpoäng som hopptalang som låg ganska långt ifrån klass I.

Nej det har jag inte IR, bara de bilder o video som ligger ute här, o jag har ingen åsikt huruvida han ska ha mer eller ej. Rådgivande är ett halvår sen och unghästar växer o ändrar sej hela tiden.
Det är ingen kritik, blir bara förvånad.

Senast ändrad:

Självklart får vi utgå ifrån att domarna kan sitt jobb - men jag kan varken tycka att det är konstigt eller en trist inställning att bli frågande inför hur de superlativ som östs över hästen vid tidigare bedömningar var som bortblåsta vid treårstestet som ägde rum ungefär ett halvår efter det att samma domare bedömt hästen senast.

Ingen har påstått att domarna gjort fel eller inte kan sin sak men hur det kan vara konstigt att som hästägare bli besviken och reagera kan jag inte förstå.

Och jag måste säga att jag själv reagerar när jag ser siffrorna från hoppbedömningen från denna visningsplats - inte på någon annan bedömningsplats har jag kunnat hitta så otroligt många hästar med extremt undermålig hopptalang som där.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 252
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka