Treårstest 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 73 152
Sv: Treårstest 2010

Jag kanske är blind men jag ser ingen hoppning alls i den första filmen :D

Men hörru han ser ju superfin ut när han travar och galopperar runt där :love:

Oj... :o

Den andra delen (med hoppningen) kommer så fort den är uppe...

haha, jag funderade också på om jag var blind - vilken tur att där inte var nån hoppning då :p

Jag tycker också att han är jättesnygg, Anna, o väntar med spänning på hoppningen! :D

Jag skulle verkligen önska att han blev godkänd av ASVH nu när han visar att han inte bara är bra själv utan även lämnar bra ungar!

Oh vad roligt för Business! Min tant ska förhoppningsvis klämma fram en Business-unge om ca en månad och det ska bli så roligt att se vad det blir för en krabat... Särskilt nu när det finns ett helt gäng framgångsrika Business-barn!

Grattis till Toulouce med ägare!

Fick för mig att det var fler språng... Men här är iaf de två första, dvs där han tittar mest...

http://www.youtube.com/watch?v=jifg6p4KjfE

Tycker trots dessa kråkskutt att det syns att han hoppar genom kroppen med mjuk rygg och bra bakben.

Jag får återkomma när jag fått ordning på den andra filmen/redigeringsprogrammet. Det klippet är tyvärr över de 10 minuter man får ladda upp på Youtube. Annars kanske vi hoppar hemma en gång till innan betet.

Tyvärr är han inte det. Han visades på bruksprovet förra året men godkändes inte, till min och många andras stora besvikelse.

Hans angloavkommor reggas som det med raskod 03, halvblodsavkommor får raskod 04 men grå papper.

Sen kan jag inte låta bli att tycka att det var konstigt att hans meriter inte räckte till samt också varför han skulle gå fullt bruksprov som gammel gubbe.

Om man nu ser vilka krav som ställs på övriga fullblod, har löphästarna gått fulla bruksprov med banhoppning osv?
Löpmeriter i all ära men för mig är ftmeriter betydligt mkt mer intressanta..
Tycker det är konstigt att man skiljer på fullblod och fullblod, lägre ridbarhetskrav på engelska fullbod och arabiska än på angloarabiska..

Men han är iallfall godkänd i Oldenburg och givetvis SAAF

Han tittar alltid lite på låga hinder, aldrig på riktig höjd... Den här gången vågade vi inte låta honom komma in i den galoppen som han brukar eftersom underlaget släppte. Det här är de två sämsta sprången och det är ganska stor skillnad på första och andra. Bedömningen ska dessutom inte börja innan oxern är uppe.

Senast ändrad:

Oj, vilket skarpt svar! :crazy:

Utifrån den filmsnutten så är det inte mer än 5-5 i hoppningen. Men om han hoppade bättre på oxern senare så är det ju mycket tråkigt.

Sen så blir det alltid extra besviket när en häst som är så framme för sin ålder som Luxus är får sämre poäng än väntat, han är en ursnygg hingst och jag hoppas att du blir nöjdare vid nästa bedömning! (Diplom är ju BRA! :laugh:)

Grattis till Mille också, vilka poäng! :love:

Det kanske var onödigt skarpt, det var inte meningen.

Men det kändes inte som du sett diskussionen tidigare. Man kan inte döma en häst på de första sprången och jag har hela tiden sagt att han var väldigt försiktig från början. Men du kan också se att han inte behöver någon kraftig drivning och ändå hoppar. Det handlar inte om att han hoppade bättre på oxern sen utan att de första sprången är framhoppning. Försiktighet är en egenskap som är önskvärd i en hopphäst tycker jag. Kanske fel av mig att lägga upp de sämsta sprången om de är de som kommer bedömas för vad han sedan fick för poäng. Det var också därför som jag tidigare länkade till rådgivande där han också hoppade, då med lite för mycket fart.

Jag tycker också att försiktighet är en BRA egenskap, men utan mod så blir de som på denna videon, tvek!

Visst kommer han i en bra galopp, det handlar inte om det! :laugh:

Jag ville inte klaga på nått sätt, bara ge en synpunkt!

(Och jag vet även om att i stort sett alla hästar måste hoppa ett par gånger innan dom kan visa upp sig i sitt esse!)

Var det någon här som såg hans bruksprov och kan gissa sig till varför han inte godkändes? Hihi... Vad roligt jag stavade hans namn. Upps :$

Är inte Bussniss godkänd i asvh? Vilket förbund reggas hans avkommor i?

Han visades för OldenburgVerbandet Tyskland, och blev godkänd för sina fina meriter. Hans avkommor kan registeras där och får då ordentliga papper.

Har tagit bort hoppklippet.

Kanske återkommer när jag har hela visningen.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 252
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka