Treårstest 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 73 152
Sv: Treårstest 2010

Men jag måste fråga om du sett Annadressyrs häst? Och med tanke på den kritik han fick på rådgivande är det väl inte konstigt att förvänta sig mer?

Rådgivande var för mer än ett halvår sedan . Hästar växer och kommer i olika skov och det är för dagen man visar ?

För övrigt så är 5.5 godkänd hoppning om jag inte har fel och för att överhuvudtaget få 5. 5 Så ska de klara att ta sig över 1.20 ?

Sen om han smög för dagen och inte visade sitt bästa och det kanske var halt i ridhuset eller att han inte visade de rörelser han brukar ha så får han de poäng som han visade just för den dagen .

Jag förstår att man är besviken men vad han hade för bedömning på bruks så var den ju faktiskt endast muntlig och utan poäng ?

Siffran till poängen visar hur bra hästen är till sitt poäng hmmm eller nåt .

Det är bara att gå vidare man vet vad man har för häst och det finns fler chanser att visa den fina pållen både på Bruks och på kvaliten och tävling .

Anna Dressyr Det är bare och gå på´t igen , du har en fin häst och det kan inga poäng ta ifrån dig ;).

Mia

Grattis, jösses vilka poäng, och i både hopp o gångarter med!! Det är en liten guldklimp du har minsann :)

Ovanligt? Okej..men hade det varit hoppdiplom med hade man väl snarare sagt dubbeldiplom. Att det inte blev diplom på 5-5 är väl givet, därför trodde jag att det var underförstått att jag menade gångarterna..fel av mej :)

Senast ändrad:

*kl*

Den här diskussionen är anledningen varför jag inte delade med mig mer av visningen från början. Jag vet att det bara är en dag i en häst liv och att det i bästa fall visar dagsformen. Men varför kan inte jag få vara besviken? Man kan välja att inte vara med om man tycker att inte hästen är redo, men är man med vill man väl ändå att det ska gå så bra som möjligt. Jag hade hoppats på högre poäng så enkelt är det.

Jag har inte sagt att domarna inte kan sin sak, det ända jag anmärkte på var kafferepskänslan. Visningen på Bollerup var jag superglad över redan innan vi fick poängen.

Jag tänker lägga det här bakom mig och glädjas åt Milles dubbla utmärkelser istället.

Absolut Mia...allt är en bedömning för dagen.

MEN..det är en avelsvärdering som vi som hästägare och uppfödare betalar för och tränar och förbereder våra hästar för. Tanken är ju att vi också skall kunna utvärdera både aveln och förberedelserna och ta med oss för framtiden.

Då är det otroligt viktigt att siffrorna och de skriftliga omdömena korresponderar - får man som i Luxus fall en femma på temperamentet och omdömet - samarbetsvillig och rädd om sig - så känns det som om man är rätt långt ifrån det där med korrespondens.
Omdömena och betygen skall inte vara något som det behövs en särskild domare för att förklara utan de skall vara tillgängliga och begripliga för vem som helst och i min värld - och de flesta andras också tror jag - har en femma inte något positivt överskott. Var finns då förklaringen till att domarna tyckte hästen hade ett för hoppning mindre lämpligt temperament? Vad gick fel? Vad klarade han inte av? Vad skall man jobba vidare med?

Det är kanske så att han helt enkelt har ett uselt hopptemperament - det accepterar jag - men då kan man helt enkelt inte från domarhåll underlåta att beskriva vari det usla ligger - DÅ har man faktiskt inte skött sitt jobb!!!

Tycker jag du gör rätt i, o ffa glädjas över att du har många chanser kvar att visa Luxus med, han är ju bara 3! Alla vi som har så unga hästar har mycket roligt framför oss :)

Han har inte gått bruks utan det muntliga är från rådgivande:). Jag trodde faktiskt att han skulle få högre än 47 p som gångartshäst, och jag förstår ägarens besvikelse. I synnerhet eftersom domarna öst beröm över hästen och att han för dagen inte var i en konstig växtfas el liknande. Är rätt säker på att ägaren avstått från visning om hon inte trott att han kunde visa sig optimalt eftersom målet är att han ska bli godkänd:).

Men men, diplom är aldrig dåligt och jag tror att AnnaDressyr är väl medveten om vilken fin häst hon har i stallet:)!

Självklart får vi utgå ifrån att domarna kan sitt jobb - men jag kan varken tycka att det är konstigt eller en trist inställning att bli frågande inför hur de superlativ som östs över hästen vid tidigare bedömningar var som bortblåsta vid treårstestet som ägde rum ungefär ett halvår efter det att samma domare bedömt hästen senast.

Ingen har påstått att domarna gjort fel eller inte kan sin sak men hur det kan vara konstigt att som hästägare bli besviken och reagera kan jag inte förstå.

Och jag måste säga att jag själv reagerar när jag ser siffrorna från hoppbedömningen från denna visningsplats - inte på någon annan bedömningsplats har jag kunnat hitta så otroligt många hästar med extremt undermålig hopptalang som där.

Ser vi inte detta hända gång på gång och det är precis samma visa varje gång :angel:

Tyvärr är det bara att lära sig att subjektiva bedömningar är subjektiva bedömningar och det verkar helt omöjligt att få bort att detta sker gång på gång.

Jag är väldigt glad att jag inte har dressyr som tävlingsområde för då hade jag blivit knäpp att alltid vara utlämnad till dessa subjektiva bedömningar nu behöver man bara ta sig igenom unghäststadiet utlämnad åt dem. Tacka vet jag hoppning ligger bommen kvar så gör den oavsett om domaren avskyr människan som rider på banan just då.........................

Oh förlåt skrev jag bruks ? Menade Rådgivande ;)

Tror inte heller att Anna Dressyr inte skulle visat om hon ansåg att han inte var okey för dagen .

Mia

JÄTTEGRATTIS till din fina fina häst!!:love::love:
Eva var helt salig när hon kom hem i fredags, trodde väl knappt att det var sant!

Vi löshoppade Calistras bror e. Cartier häromdagen. Han ser jättefin ut också men är så stor! Kan skicka bilder om du vill.
Lycka till i framtiden! :)

Mvh Sofia

Tack! Du får jättegärna skicka bilder på honom, har inte sett honom sedan han var föl. Vi tänkte också komma och hälsa på någon dag. Är bra att veta hur han ser ut i förhållande till sin syster och mor inför framtida hingstval :)

Jag tycker absolut att du har rätt att vara besviken, oavsett bedömningen var rättvis eller ej. Precis lika gärna som man blir positivt överraskad måste man få bli det negativt. Oavsett vems "fel" det är. Man är ju inte mer än mänsklig.

Personligen tycker jag det hade varit väldigt intressant att få se din hästs visning om du fått den på film, samtidigt som jag förstår att du kanske inte vill dela med dig av den på ett öppet forum.

Du har en fin häst iallafall det lilla jag sett från honom gångartsmässigt, hoppningen har jag aldrig sett och kan därför inte uttala mig om.

/ Maria

*kl*

Den här diskussionen är anledningen varför jag inte delade med mig mer av visningen från början. Jag vet att det bara är en dag i en häst liv och att det i bästa fall visar dagsformen. Men varför kan inte jag få vara besviken? Man kan välja att inte vara med om man tycker att inte hästen är redo, men är man med vill man väl ändå att det ska gå så bra som möjligt. Jag hade hoppats på högre poäng så enkelt är det.

Jag har inte sagt att domarna inte kan sin sak, det ända jag anmärkte på var kafferepskänslan. Visningen på Bollerup var jag superglad över redan innan vi fick poängen.

Jag tänker lägga det här bakom mig och glädjas åt Milles dubbla utmärkelser istället.

Jag tycker du gör helt rätt i att vara besviken! Har man höga förväntningar och det inte bli som man tänkt sig så SKA man vara besviken. Har man "spänt bågen" och satsat så går man ju in i detta med nerv och känslor. Besvikelse är mänskligt och det är jättebra att du inte är besviken på din häst utan fortfarande själv ser hans kvalitéer;) Du har en jättefin häst:love: och jag tror att han oavsett om det "bara" blir på tävlingsbanorna eller inte - så kommer han inte göra dig besviken i slutändan;)

Jag skulle vilja veta vad det står på temerament för de som får 8,9 och 10 om ett så fint omdöme resulterar i en femma.

Man betalar för en tjänst när man visar en häst och tävlar, då ska man också få valuta för pengarna samt kunna ifrågasätta poängsättningen framförallt om man inte tycker att den stämmer överrens med det skriftliga.

Jag satt en stund och tittade på 3-års på Flyinge och jag och min kompis såg förvånade ut över vissa hoppoäng. Jag kommer framförallt ihåg att vi diskuterade innan att det skulle vara så strängt på Flyinge och första hästen vi såg var en Flyingehoppstammad som spänt och inte så gärna ville hoppa men kom igång efter en stund och hoppade. Hyfsat trevligt men inte fantastiskt, flera stopp och några rivningar med bak. Fick mycket bra poäng (över 8-8), och sedan kom det in någon dressyrstammad med trevligare inställning, helt ok teknik (i mina ögon inte mycket sämre än ovanstående), inte ett enda stopp eller rivning, upp på max-höjd och fick 5-5.

Vi tittade på några till och var mycket förvånade över poängsättningen på flera av dem.

Jag tror på fullaste allvar att vi får börja visa hästarna utan att dommarna har info om vilken häst de bedömmer om aveln ska gå snabbare framåt.

Jag ifrågasätter inte dommarnas kompetens men undrar om de inte färgas lite väl mycket av att det är rätt pappa för grenen?
/U

Grattis till Milles fina prestation :) såg att han omnämndes i ridsport också.

Saxat från ridsports hemsida;

"En av de ponnyer som glänste lite extra resultatmässigt var welsh mountainhingsten Mälby Millie Yard (e Heniarth Yarrah-Glen u Mälby Millie Mint e Heniarth Mr Milligan uppf J Mörner-Norström, äg Anna Sundström, Lund), som också var dagens högst bedömda med sina 50 poäng i hoppning och 49 p i gångarter."

Har haft problem med den långa filmen så den ligger inte ute än. Men mamma filmade lite med sin vanliga kamera som jag nu har lagt upp. Det är bara i början, dvs man ser bara de första sprången. Vilket kanske inte är helt fördelaktigt för honom men jag vill vara öppen. Speciellt eftersom vi tänker visa honom som hingst!

http://www.youtube.com/watch?v=_4gfdwbgLDw

Filmen från rådgivande i höstas, där man ser lite mer hoppning.
http://www.youtube.com/watch?v=4YqCg2K7LqU

Protokollet igen så ni slipper byta sida...
Protokoll.jpg

_underbarn_
Jättekul med Mille!

Eftersom nu Luxus inte fick så bra poäng är det en diskussion jag inte kan vara med i. Men jag önskar att de iaf hade frågat om vi var nöjda med 5or...

Nu missade jag tyvärr inte Luxus så det var inte hans siffror jag kommenterade. Men visst tycker jag att de ska fråga om det inte är så att det är fara för hästens väl.
Jag hoppas att få se Luxus en annan gång :), han ser så himla fin ut.
/u

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 088
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 252
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka