Treårstest 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 73 152
Sv: Treårstest 2010

Otroligt kul!! GRATTIS!!!
Fantastiskt vad många fina Corlensky G-avkommor det finns...:))

*KL*

Stort Grattis Cirkus! Kul att det går så bra för CG's avkommor nu när han fick så många ston de åren han stod i Sverige;)

KL

Rapport från Strömsholm

Gångartsdiplom
Doniazade Tau e Don Romantic 51 poäng
Donna Zera e Don Romantic 49 poäng
Primanova e Don Primero 48 poäng
Edison e Don Romantic 48 poäng
First Diamond e Florencio I 48 poäng
Thindra e Topaasch 48 poäng
Corriendo Tau e Corlensky G 48 poäng
Apassionata e Topaasch 47 poäng
Primus e Don Primero 47 poäng
Blue Triggers May-Bee e Quin 47 poäng
Zally Field e Figaro R 47 poäng
Iwacor e Corlensky G 47 poäng

Hoppdiplom
Capone EG e Corlensky G 53 poäng
Candllight K e Cardento 52poäng
Escada V.S. e Escudo I 51 poäng
George e Corlensky G 51 poäng
Coriendo Tau e Corlensky G 51 poäng
Afrodite e Briar 49 poäng
Eroz e Ronaldhino H 49 poäng
Corleone EG e Corlensky G 49 poäng
Hektor Ah e Chicago Z 49 poäng
Primanova e Don Primero 48 poäng
Ceria e Raddison VDL 48 poäng
Tesoro e Alcatraz 48 poäng
Natasha e Santa Cruz VDL 48 poäng
Sokrates e Lux Z 47 poäng
Colour Free e Cardento 47 poäng
Ferré af Toruna e Corlensky G 47 poäng
Empress EG e Empire 47 poäng

Ja det verkar onekligen att CG är en häst att avla med. Lite sugen på att använda honom på mitt Orlando sto. :D

Jösses va CG barnen går bra! Ännu roligare med tanke på alla diskussoner som varit:)
Många visade CG som inte får så bra reslutat också eller är det storslam på G kanske?

Av de ungar jag sett är alla riktiga gummibollar men en del verkar ännu vara väl heta mellan öronen.

Jösses va CG barnen går bra! Ännu roligare med tanke på alla diskussoner som varit:)
Många visade CG som inte får så bra reslutat också eller är det storslam på G kanske?

Diskussionerna rörde väl inte CGs kvalitet på hoppning och gång utan hans ridbarhet om jag förstått det rätt? Det ska därför bli intressant att se de som nu fått höga poäng i löshoppning nästa år under ryttare i hoppningen.

Jag kan svara direkt för de två som jag känner väl Capone EG och Corleone EG - där är ridbarheten sannerligen inte något problem, de fick bägge två väl godkänt på sina uppsuttna prov. Kan varqa värt att nämna att bägge fortfarande är hingstar - om det nu har ngn betydelse i sammanhanget

Under vintern då de ridits in har de ridits både av mer rutinerade ryttare som av tonåriga tjejer (14-16 år) utan några som helst problem. En liten icke-incident som hände var i vår-vintras var snön som låg på ridhustaket behagade rasa av med dunder och brak just som de tre treåringarna (förutom de nämnda även Empress EG - också med hoppdiplom) reds i ridhuset. INGEN av dem reagerade öht.

Ja, vad mer kan jag säga - jag är mer än lovligt nöjd med hingstvalet som gjordes till mitt sto ! Och tvekar inte en sekund att göra en lillebror eller lillasyster

Senast ändrad:

Nu kommer jag här igen och surar till det ;)

Men CG egen ridbarhet var ju bra som 3-4åring och det är ju i princip inte förens de skall regleras på en bana på tävling som man vet hur ridbarheten är.

Att det faller ner snö från taket eller något annat oförutsebart händer har ju inte med ridbarhet att göra utan det har mer med mod :D

Jag uttalar mig inte om den fören jag ser de tävla dvs om en sådär 3år och dessutom så finns det ett sto med i biten..

Lätt att hylla CG, men här har dem uppfödarna (stort grattis f.ö) visat vikten med att använda riktigt bra ston i aveln, med all förmodan blir det bra med vilken trevlig hingst dem än använder. Mer intressant att se hur han (CG) förärver síg med ett normalt sto.

Precis. Givetvis är det roligt att det går bra för flera av dem nu, speciellt med tanke på den mängd ston han fick, men som andra skrivit, diskussionerna har aldrig gällt huruvida han hoppar eller rör sej bra utan ridbarheten o humöret, och det kommer man inte se på avkommorna förrän det ställs högre krav om några år.

Jag håller med dig. Med tanke på av vad jag sett av CG och CO på tävlingsbanor så har CG en hel del att bevisa i sin förärvning när det gäller ridbarheten i mina ögon.
Personligen tycker jag att det hade varit jätteroligt för svensk del om han bevisar att han lämnar ridbara tävlingshästar eftersom han betäckte relativt mycket då han var här. Alla hästar kan heller inte gå till elitryttare, så de bör vara ridbara även för vanliga tävlingsryttare. Det visar sig om några år.

Stort grattis i alla fall till uppfödarna av de hästar som fått bra poäng på treårstesterna, oavsett härstamning. Även om inte livet tar slut när hästarna är tre så är det en positiv början.
Ni som inte fått så bra poäng ska inte misströsta, ni kan ändå ha framtida stjärnor i stallet. Många hästar som hoppar mycket bra under ryttare har inte varit några löshoppningsstjärnor, och det är ändå där de ska bevisa i framtiden. Det är likadant med gångarter, en del hästar visar sig mycket bättre under ryttare senare i livet.

Har man sådana farhågor som ägare till ett CG sto som gått bra på treårstest, kan man väl "säkra upp" i sitt hingstval till detta sto och välja en välbeprövad hingst som gått svår klass med bra resultat? ;)

Nu förstod jag inte riktigt, frågan var väl inte ang betäckning av CG avkommorna utan deras resultat. Men visst, en välbeprövad o förvärvssäker hingst är väl alltid det bästa till ett 3-årssto.
Eller hur menade du?

Jag kanske är lite långsökt:angel: och tänker flera "avelsled" framåt redan nu;)
Jag menade att har man valt att lägga CG på sitt sto - den avkomman blir så pass bra att den visar framfötterna på 3-års test men att man ändå har det där med ridbarheten i bakhuvudet...så kanske det vore klokt att tänka på ridbarheten vid val av hingst till unga CG ston? CG's ridbarhet (och andra "nya" hingstar oxå) kommer ju förr eller senare att visa sig.

Givetvis är det svårt att bedömma redan nu, dock godkända ridprov har de avlagt.
Sen går vi in i en annan diskussion och det är hur lättväxlade hästar med potential är för de vanliga ryttarna.
Där ska man kanske istället göra bedömningen om han är bästa valet att avla "svenssonhästar" med eller om det är rena tävlingshästar.

Svårklass hästarna kanske generellt sätt inte är/ ska vara lätta för vanliga ryttare att rida?
Det krävs ju sin häst till att faktiskt ge sig på hinder på 1.50-1.60..

För min del handlar det om att han än så länge verkar ha nedärvt sina fina grundgångarter och även mkt god hoppförmåga, det kan man väl få ge honom och stona cred för? Ingen har ju påstått att det är ett slutresultat men det är alltid en god början.

Senast ändrad:

KL

En vän har en superfin treåring efter CG som inte visats pga tidsbrist. Den hoppar enormt och rör sig så pass bra att den ska sparas för att matchas till svår dressyr. Det ska bli oerhört spännande att följa den och ridbarheten. Mödernet är av gammal svensk stam.

*kl*

Vill bara tillägga att ridprovet på 3-årstestet säger ingenting om hästens ridbarhet mer än de flesta normalbegåvade hästar klara det med glans :D 3-åringa brukar inte stöka utan det kommer när de blir äldre och starkare.

Dvs bedömningen på ridprovet är inget som säger något speciellt mer än att den går att rida. Däremot kan ju ryttare känna åt vilket håll det lutar men det är inget som synd i bedömningen sas.

För min del handlar det om att han än så länge verkar ha nedärvt sina fina grundgångarter och även mkt god hoppförmåga, det kan man väl få ge honom och stona cred för? Ingen har ju påstått att det är ett slutresultat men det är alltid en god början.

Det gjorde jag också, jag skrev "Stort grattis i alla fall till uppfödarna av de hästar som fått bra poäng på treårstesterna, oavsett härstamning. Även om inte livet tar slut när hästarna är tre så är det en positiv början" i det räknas även CG avkommorna som gått bra in.
Den andra diskussionen om CGs förärvning av ridbarhet handlar inte om treårstestet, så den kanske egentligen hör hemma någon annanstans.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 057
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 252
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka