Jag har haft en dvärgpudel och har just nu en mellanpudel. De tillhör inte de allra lugnaste hundraserna men är absolut lämpliga tanthundar om man med tant menar en erfaren person en bit upp i åren som väljer bort att leva på brukshundsklubben eller ute i jaktskogen. Någon som vill att hundägande ska vara mer glädje än gråa hår, som gärna går några kurser med hunden men som också vill att hunden utan problem ska följa med i olika sammanhang utan att bli ett problem. Pudlar är kloka, glada och lättlärda och de fäller inte. Precis som med alla raser varierar det mycket mellan olika uppfödare och mellan olika individer men det är inte svårt att hitta en trevlig pudel, det finns många uppfödare att välja på. Jag tror att pudel eller Papillon är bra val om man tänker sig att det vore kul med någon kurs eller att träna lite trix, det är lättmotiverade raser. Annars tror jag att Bichon Havanais, Bichon Frise, Lhasa Apso, Shih tzu och Malteser alla är raser där det finns sympatiska, trevliga och sällskapliga hundar.Ok, förstår. Ja jag har funderat på om pudel och papillon kanske är för mycket. Men det känns så nedslående att tänka så. Och det är ju inget renodlat kramdjur jag är ute efter, jag tänker kurser och träning i t ex nosework, rally och hoopers. Tanken är ju att vi ska ha kul ihop.