Tre golden tror jag inte blir jobbigt alls ,för dig/er att ha! Nackdelen jag tänker är ev hundvakt åt alla samtidigt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Jag är ny på det här forumet (har dock varit inne och läst i trådar tidigare, tycker ni brukar ha vettiga tankar!) men skulle behöva bolla lite tankar, samt få input från några som kan se på min situation utifrån. Det är så att jag har två hundar här hemma, båda två goldens av utställningstyp. Den äldre fyller 6 år och den yngre är en unghund på 18 månader. Två riktigt goa och trevliga hundar, även om den yngre är ett riktigt yrväder.
Min första golden köpte jag då jag ville ha en lagom aktiv sällskapshund, det har varit min första tävlingshund och har hunnit testa på flera olika hundsporter med honom. Han har dock höftledsdysplasi (grad D) och även om han inte är en jättestor goldenhane visar han ibland tecken på stelhet i höfterna och därför slutade vi med de mer krävande hundsporterna och tex. drag. Nu tränar och tävlar vi mest nose work och rallylydnad och utöver det är han världens mysigaste sällskapshund.
Sen har vi den yngre, som jag skaffade för jag ville ha en hund att köra drag med (på hobbynivå) samt köra bruks. Var inne på att skaffa jaktgolden eller brukshund, men det blev till slut en golden åt DP-hållet. Han är dock en betydligt mer aktiv än vad min äldre hund har varit, och jag såg fram emot att se honom utvecklas. Men så hände det som inte fick hända, han fick en skada på korsbandet... Nu har det gått några månader och han är betydligt bättre, men jag vet ännu inte om han kommer bli så pass återställd att han kommer fungera som aktiv tävlingshund.
Jag har vridit och vänt på det i mitt huvud hur jag ska göra. Ska jag skaffa en tredje hund? En stor del av mig vill verkligen det. I så fall kommer det denna gång att bli en brukshund, och jag har redan kontakt med intressanta kennlar. Men alltså... tre hundar? Av större (ja, relativt) raser dessutom. Jag planerar att flytta till hus om 1-2 år, men i nuläget bor jag i lägenhet och har ingen partner som kan hjälpa till med hundarna.
Vad hade ni gjort?
Hej!
Jag har vridit och vänt på det i mitt huvud hur jag ska göra. Ska jag skaffa en tredje hund? En stor del av mig vill verkligen det. I så fall kommer det denna gång att bli en brukshund, och jag har redan kontakt med intressanta kennlar. Men alltså... tre hundar? Av större (ja, relativt) raser dessutom. Jag planerar att flytta till hus om 1-2 år, men i nuläget bor jag i lägenhet och har ingen partner som kan hjälpa till med hundarna.
Vad hade ni gjort?