Travfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travfolkets snacktråd!

KL
En artikel om 2 åringstävlande jag fick i inboxen.. (nått nyhetsbrev från någon annonssida eller nått)

Fast jag skulle inte kalla det en artikel. Utan mer ett kokande hat mot travsporten med lite fakta inlägg här och där.

http://www.horsetrading.se/tjanster/artiklar/63.asp

Jag vet inte vad jag ska säga..

visst jag kan hålla med om vissa saker om tvåårstävlingar som hon skriver, är inte för det själv.. men en del av hennes kommentarar är ju rent ut sagt löjliga.

Jag får lov att säga att jag förstår hennes synpunkter.

Jag fattar att hästen måste tränas som unghäst för att den ska utveckla sin potential fullt ut. Och jag säger inte emot statistisken som visar att hästar som tävlat riktigt bra som 2-åringar och unga 3-åringar också ofta utvecklas till stjärnor som äldre. Jag tror säkert att avelsframstegen slår igenom och vi får en tidigare utvecklad ras av de som klarar 2-årstävlandet. Och jag inser att det blir enklare att få in hästägare som vill satsa på sporten om det finns mer pengar att köra om för 2-åringar. Jag tror säkert att de svenska tränarna klarar att förbereda 2-åringar för tävlande.

Men.

Ingen kan övertyga mig om att det inte kommer att bli fler hästar som slås ut till följd av unghästsatsningen. Sen kan man tycka att det är helt rätt därför att det gör att dessa hästar sedan inte heller används i avel och att vi på det sättet kommer att få fram en bättre ras eftersom tidighet och talang går hand i hand. Så kan det mycket väl vara - har hästen talang så kan den springa redan som 2-åring. Det köper jag, men jag är rädd att inte heller den nya generationen hästar kommer att vara färdiga att utsättas för de påfrestningar det innebär att springa så fort som de tidiga hästarna kan. Hästarna kommer att slås på grund av belastningsskador snabbare och i större utsträckning än idag. Och det tycker inte jag är någon rolig utveckling.

Inget att göra? Kolla liven från Färjestad, förvisso med danska inslag men det finns ju öronproppar ;) Klicka
Min tröst i tvätt och städyran idag.....

INDYHOPE! Kul att se dig på forumet igen! :bow:

Det ska bli frysmärkning hemma imorgon. Jag oroar mig konstant för att det ska bli problem i vårt nya stall som varken jag eller hästarna är van vid ännu.

Hoppas frysmärkarna är trevliga.

Och ett av fölen är rätt vass av sig och har sparkat med frambenen ibland. (Just det, Super Arnie...) Hoppas hon sköter sig nu.

Är det inte väldigt tidigt för frysmärkning? Börjar de söderifrån eller? Jag har ju bott längre norrut tidigare.

Breeders Crown 2007

Det blir inte lätt för Donato att ta revansch på Arch Madness i BC-finalen på lördag.
Spår 10, längst ut på vingen, är ju ingen höjdare:

Post - Horse - Driver-Trainer

1. Bayside Volo - Mike Lachance - Anne Schlichtig
2. Arch Madness - Brian Sears - Trond Smedshammer
3. Flirtin Man - John Campbell - Gary Napierala
4. Please Poppy - Mark MacDonald - Per Henriksen
5. Standpoint - Trond Smedshammer - Trond Smedshammer
6. Great Success - David Miller - Tony O'Sullivan
7. Photo Maxx - Marcus Johansson - Jimmy Takter
8. Prayer I Am - Andy Miller - Kevin Thomas
9. Laddie - Paul MacDonell - Paula Wellwood
10. Donato Hanover - Ron Pierce - Steve Elliott

Visste ni?

@ Visste ni att Scarlet Knight är den ende hambletoniansegraren som gått obesegrad genom treårssäsongen de senaste 62 åren? Okej att motståndet inte var lika tufft här i Sverige som för tex Donato, men man kan inte mer än vinna?

@ Tim Tetrick har endast 36 segrar kvar innan han slår Walter Case J.r's rekord för segrar under en och samma säsong? Rekordet är f.n. 1 077.

Senast ändrad av en moderator:
Campbell

Apropå Breeders Crown-finalerna: Om John Campbell vinner med sin delälgda Flirtin Man så når han $250 miljoner i inkörda pengar under sin körsvenskarriär! :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Trav "Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
77 78 79
Svar
1 568
· Visningar
150 203
  • Låst
Trav Dags för en ny! Inte kan vi lägga av att snacka bara för att den andra kom upp i 2000 inlägg.. citerar Botvid/Americanese.. Den...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 611
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar