Sv: Travfolkets snacktråd, del III
Fick mig en resa igår som jag sent kommer glömma...
2 åringen gick premie 17/7 och efter de joggade vi henne några gånger sen kom equiterapeuten ut och kollade igenom henne lite..
Sen fick hon sig en välförtjänt vila på ca en vecka..
Så igår tänkte jag att nu är de dags att sätta igång henne igen
klädde på henne utustningen och märkte väl redan inne i stallet att hon va lite på tårna och lite ivrig på att komma ut.. (denna häst är en arbetsnarkoman och mår dåligt av att stå).
Slänger på speed carten kör ut på travslingan och har planer på att skritta henne extra länge då hon stått sedan endast jogga i lungt tempo..
Eller hur sa hon började bli lite halv stökig när hon insåg att jag inte tänkte låta henne trava efter att ha skrittat en bra stund enligt henne
Sätter igång henne i trav efter en stund inser rätt fort att hon vill ligga på och hon vill minsan inte jogga tar tag i henne några gånger för att sakta ner henne men hon lyssnar inte rikigt på de tar ner henne i skritt igen och försöker lugna ner henne..
Skrittar lite till känns som hon varvat ner.
Sätter igång i trav igen joggar på några steg och som en blixt från klar himmel sätter hon igång och bocka och hoppa och slå i vagnen
Hon bockar så högt så jag ser hennes bakben typ uppe vid mitt huvud..
Helt plötsligt skickar hon upp arslet så långt så att hon kommer upp med benet på stänkskyddet som sitter bak på carten var på hoven typ fasnar uppe på och hon får självklart världens panik när hon tror att hon sitter fast och börjar då isället för att bocka sparka bakut som en dåre. varpå jag försöker styra och på nått sätt hålla i henne då traslar hon in sitt höger bakben i tömmen var på tömmen brister och går av och jag har endast en tömmm att hålla i och en hel galen häst som matar sparkar..
Lyckas på nått vänster hur vet jag inte ställa om hela hästen åt vänster med den tömmen jag har kvar i handen och när jag tvärvänder henne får jag henne så lugna att hon slutar sparka och vänder runt var på jag voltar och voltar henne åt vänster tills hon till slut stannar och lugnar ner sig så mycket att jag kan få hjälp att få upp den andra tömmen som ligger och släpar i backen..
hästen klarade sig utan skador och jag med men min speed carten ser lite små demolerad ut kan jag säga..
Åkte bort till stallet och bytte till rockarden som vi har vd inkörningar och så körde min man henne några varv och då betede hon sig snällt, joggade 2 varv idag med i rockarden inga problem..
Antar att de hela handlade om ren skär överskotts energi och att hon la upp hoven på stänkskydde gjorde ju saken bara 100 gånger värre...
Ska försöka komma ihåg de nästa gång hon vilat..